Konstan tarina: Koskaan ei tiedä, milloin harjoittelupaikasta tuleekin vakituinen työ

Uratarina

Olen Konsta ja työskentelen perämiehenä tuotetankkerilla.

Lukion jälkeen asuin synnyinpaikkakunnallani Kokkolassa, eikä minulla ollut ajatustakaan, mitä haluaisin lähteä tekemään tai opiskelemaan. Olin ollut nuoresta lähtien sopimuspalokunnassa, joten pelastusala kiinnosti minua. En päässyt kuitenkaan pelastusopistoon ensimmäisellä hakukerralla, ja aloin myöhemmin epäillä, oliko ala sittenkään minulle sopiva.

Päätin pitää välivuoden, joka muuttuikin kahdeksi. Työskentelin eri aloilla ja erilaisissa työpaikoissa, kuten sahalla ja maalausalan yrityksessä. Huomasin, että opin nopeasti uusia työtehtäviä, ja työelämä tuntui sopivan minulle paremmin kuin opiskelu. Sain arvokasta kokemusta ja aikaa miettiä, mitä haluaisin isona tehdä.

Varusmiespalveluksen suorittamisen jälkeen kaverini ehdotti, että muuttaisin Raumalle asumaan ja työskentelemään samaan maalausalan yritykseen hänen kanssaan. Kun tutkin, millainen Rauma olisi asuinpaikkana, löysin Rauman merikoulun. Siellä oli mahdollista suorittaa merikapteenin AMK-tutkinto. Se vaikutti kiinnostavalta, joten hetken pohtimisen jälkeen päätin hakea kouluun, ja pääsin seuraavana syksynä opiskelemaan.

Ensimmäisenä lukukautena merikoulussa opiskelu oli melko teoriapainotteista. Menin ensimmäiseen harjoitteluun jo viiden kuukauden päästä opiskelujen alkamisesta. Päädyin laivalle nimeltä M/V Wasa Express, joka liikennöi Vaasa–Uumaja-reittiä. Harjoittelun jälkeen jatkoin opiskelua innostuneena, ja pian opinnot olivatkin jo loppusuoralla.

Kolmantena opiskeluvuotena menin harjoitteluun M/T Stena Arctica -säiliöalukselle. Siellä oli puoliksi filippiiniläinen ja puoliksi suomalainen miehistö. Opintojen loppupuolella minulla alkoi olla enemmän aikaa, joten hain töihin suomalaiselle Osm Ship Management Finland Oy:lle. Sama firma miehitti myös M/T Stena Arctican, jossa olin ollut aiemmin harjoittelussa. Pääsin nopeasti töihin M/T Kiislalle, ja sain samana keväänä vakituisen työsopimuksen.

Merenkulussa työskentely mahdollistaa pitkät lomat

Nykyisessä työssäni OSM Ship Management Finland Oy:llä toimin kolmantena perämiehenä. Kun olemme merellä, toimin päällikön sijaisena komentosillalla. Se sisältää esimerkiksi navigointia, aluksen paikan määritystä ja aluksen ohjailua. M/T Kiislan liikennealue on Itämeri. Laivalla käydään useimmin Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kun laiva on satamassa, toteutan yliperämiehen laatimaa purkaus- tai lastaussuunnitelmaa. Tällä hetkellä työskentelen noin viiden viikon työjaksoissa, eli olen noin viisi viikkoa töissä ja viisi viikkoa vapaalla.

Laivalla työskentelyssä suurin haaste on tulla toimeen toisten ihmisten kanssa, koska olemme samassa tilassa pitkiä aikoja ja poissa kotoa. Itselleni tämä ei koskaan ole ollut suuri ongelma, koska tulen hyvin toimeen kaikkien ihmisten kanssa ja menetän malttini hyvin harvoin.

Vaikka pidän työstäni laivalla todella paljon, alalla on yksi etu: merenkulussa työskentely mahdollistaa pitkät lomat. Vapaa-ajalla matkustelu ja uusien maiden näkeminen on minulle suuri intohimo, ja olen muuttanut Espanjaan aurinkorannikolle ainakin väliaikaisesti. Lisäksi urheilu on ollut aina lähellä sydäntäni, erityisesti salilla käynti ja erilaiset pallopelit. Laivalla monia pallopelejä, kuten tennistä, on harvoin mahdollista harrastaa, mutta töissä ollessa minulla on hyvin aikaa panostaa salilla käymiseen ja muuhun kuntoiluun. Tykkään myös lukea kirjoja ja kehittää henkistä hyvinvointiani laivalla.

Vinkkinä työelämää varten sanoisin, että kokeilkaa rohkeasti eri aloja ja hoitakaa mahdolliset harjoittelut huolella. Koskaan ei tiedä, milloin harjoittelupaikasta tuleekin vakituinen työ.

Konsta Maunula