Den arbetssökandes kundservicemodell
Målet med den nya kundservicemodellen som trädde i kraft 2.5.2022 är att ge arbetssökande mer individuellt och tillräckligt stöd i jobbsökningen.
Målet är att arbetssökande ska sysselsättas så snabbt som möjligt. För att främja sysselsättningen ordnas en inledande intervju och jobbsökarsamtal för den arbetssökande.
Mer information
- Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om behandling av kunduppgifter inom arbets- och näringsförvaltningen och om en serviceplattform (finlex.fi)
- Arbets- och näringsministeriet: Arbets- och näringsministeriets anvisning om tillämpningen av lagen och förordningen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (finlex.fi)
- Den nordiska modellen för arbetskraftsservice (tem.fi)
- Frågor och svar om den nordiska modellen för arbetskraftsservice (tem.fi)
Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)

Uppdaterad: