Muutosturva on yhteistoimintaa henkilöstön vähentämistilanteissa
Muutosturva on kokonaisvaltainen toimintamalli henkilöstön irtisanomis- ja lomautustilanteisiin. Sillä pyritään varmistamaan niin työnantajan kuin työntekijänkin mahdollisimman sujuva siirtyminen muutoksesta eteenpäin. Henkilöasiakkaista muutosturvan piiriin kuuluvat tuotannollisista ja taloudellisista tai työnantajan toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvista syistä irtisanotut työntekijät. Myös lomautetuille tarjotaan tukea ja informaatiota osana muutosturvaa.
Työvoimaviranomaiset tarjoavat maksutonta ja puolueetonta neuvontaa, tietoa, ohjausta ja inhimillistä tukea muutostilanteissa sekä työnantajille että henkilöasiakkaille. Työvoimaviranomaiset tekevät alueilla tiivistä yhteistyötä toistensa kanssa muutostilanteiden hoitamisessa.
Lait määrittelevät muutosturvan laajuuden ja siihen liittyvät työnantajan velvoitteet, mutta tämän minimitason päälle palvelua on mahdollista kehittää asiakkaita paremmin palvelevaksi.