Yritys-Suomi-neuvonta ja Työmarkkinatorin käytön neuvonta
Yrittäjiä ja työnantajia palvelee valtakunnallinen Yritys-Suomi-neuvonta. Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–15.
0295 020 500
Puhelinpalvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 9–15. Puhelun hinta on oman liittymäsopimuksesi mukainen (matkapuhelinmaksu tai paikallisverkkomaksu). Myös jonotusaika on maksullinen.
Jos olet perustamassa yritystä tai sinulla on jo yritys, Yritys-Suomi-puhelinpalvelu neuvoo sinua eri tilanteissa. Saat
- tietoa ja neuvontaa yleisissä yrityksen perustamiseen liittyvissä asioissa,
- tietoa julkisista yritys- ja työnantajapalveluista ja -velvoitteista, esimerkiksi ELY-keskusten, Patentti- ja rekisterihallituksen, Verohallinnon, Business Finlandin ja Finnveran palveluista sekä niihin liittyvistä sähköisistä palveluista,
- neuvontaa Työmarkkinatorin ja Suomi.fi-verkkopalvelun käyttöön sekä
- tarvittaessa ohjauksen johonkin toiseen asiantuntijapalveluun.
Työmarkkinatorin käytön neuvonta yrityksille ja työnantajille
Valtakunnallinen Yritys-Suomi-neuvonta tarjoaa vaivatonta ja nopeaa neuvontaa yrittäjille ja työnantajille maksuttomasti puhelimen, chatin ja sähköisen palvelupyynnön avulla.
Yritys-Suomi-neuvonta neuvoo yrittäjiä ja työnantajia Työmarkkinatorin ja sen sähköisen asioinnin käytössä. Voit kysyä esimerkiksi seuraavista aiheista:
- työpaikkailmoituksen jättäminen
- palkkatuen ja sen maksatuksen haku
- starttirahan ja sen maksatuksen haku
- liiketoimintasuunnitelman ja muiden yrittäjän työkalujen käyttö
Yhteydenottolomake
Voit lähettää kysymyksesi sähköisellä lomakkeella. Vastaamme kysymykseesi normaalisti keskimäärin kahden arkipäivän kuluessa.
Chat-palvelu
Voit ottaa yhteyttä Yritys-Suomi- neuvontaan myös chatin kautta maanantaista perjantaihin klo 9–15.
Tämän selosteen tarkoituksena on informoida henkilötietojen käsittelystä EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 mukaisesti. Selostetta päivitetään tarvittaessa.
1. Rekisterinpitäjä ja rekisterinpitäjän yhteystiedot
KEHA-keskus Asiakas- ja neuvontapalvelut -vastuualue
PL 1000, 50101 Mikkeli
Puh. 0295 020 000, kirjaamo.keha@ely-keskus.fi
2. Tietosuojavastaava
Tietosuojavastaava: tietosuoja.keha@ely-keskus.fi
3. Rekisterien nimet
KEHA-keskuksen Asiakas- ja neuvontapalvelut -vastuualueen (Henkilöasiakas- ja viranomaispalvelut, Yritys-Suomi-neuvonta, Talousapu-neuvonta, Work In Finland -kansainvälisen rekrytoinnin työnantajaneuvonta) asiakaspalvelujärjestelmien
- puhelut
- chat-keskustelut
- sähköpostit
- sähköiset yhteydenottopyynnöt.
4. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 artikla 6.
Tietoja tarvitaan lakisääteisten tehtävien hoitamiseen, palveluiden toteuttamiseksi ja yhteydenpitoon, joita säädellään seuraavissa laeissa:
- Laki työvoimapalvelujen järjestämisestä 380/2023 (finlex.fi)
- Työttömyysturvalaki 1290/2002 (finlex.fi)
- Laki kotoutumisen edistämisestä 681/2023 (finlex.fi)
- Laki kuntouttavasta työtoiminnasta 189/2001 (finlex.fi)
- Laki työllistymisen monialaisesta edistämisestä 381/2023 (finlex.fi)
- EU-asetus digitaalisesta palveluväylästä EU 2018/1724 (eur-lex.europa.eu)
- EU-direktiivi ennaltaehkäisevistä uudelleenjärjestelyistä ja veloista vapauttamisesta EU 2019/1023 (eur-lex.europa.eu)
- Maksukyvyttömyysdirektiivi EU 2017/1132 (eur-lex.europa.eu)
Tietoja käytetään varmentamaan palvelutapahtumaa reklamaatiotilanteissa, toiminnan kehittämiseen sekä asiakaspalveluhenkilöstön koulutukseen palvelun laadun kehittämiseksi.
5. Rekisterin tietosisältö ja henkilötietoryhmät
Rekisteriin tallentuu asiakkaan itsensä ilmoittamat ja asiakaspalvelutilanteessa syntyvät tiedot, joita ovat esimerkiksi:
- henkilön yksilöintitiedot:
- nimi ja henkilötunnus
- osoitetiedot ja puhelinnumero, sähköpostiosoite, IP-osoite
- työllisyys- ja työhistoriatiedot ja työttömyysturvatiedot
- neuvonta- tai ohjaustilanteessa syntyneet henkilökohtaiset tiedot, asiakkaan tai virkamiehen esille tuomina
- yritystiedot:
- nimi ja Y-tunnus
- osoitetiedot ja puhelinnumero, sähköpostiosoite, IP-osoite
- kontaktien aiheet
- neuvonta- tai ohjaustilanteessa syntyneet yritystoimintaan liittyvät tiedot, asiakkaan tai virkamiehen esille tuomina.
6. Tiedon säilytysaika
Puhelutallenteita säilytetään kuusi (6) kuukautta. Laadun kehittämishankkeissa ja reklamaatiotilanteissa voidaan yksittäisiä tallenteita säilyttää pidempään, kuitenkin enintään 12 kuukautta. Jonotuksen aikana tehdyn suomi.fi-tunnistuksen tietoja ei säilytetä järjestelmässä. Suomi.fi-tunnistetieto näytetään asiantuntijalle ainoastaan kontaktin ajan.
Chat-palvelujen keskusteluissa ei ole asiakkaan tunnistetietoja. Keskusteluja säilytetään kuusi (6) kuukautta. Asiakas voi keskustelun aikana itse omalla valinnallaan tilata keskusteluhistorian omaan sähköpostiinsa.
Sähköposteja ja sähköisiä yhteydenottopyyntöjä säilytetään kuusi (6) kuukautta. Käyty keskustelu tallentuu asiakkaan omaan sähköpostiin.
Yritys-Suomi-neuvonnan sähköisissä palvelupyynnöissä kerättyjä tietoja (asiakkaan tilanne kansalainen/yritys/muu, asiakkaan sijaintimaa, kontaktin aihe) sekä asiakastyytyväisyyskyselyissä saatuja tietoja säilytetään EU-komission tietovarastossa korkeintaan kolmen vuoden ajan, minkä jälkeen ne poistetaan automaattisesti.
7. Säännönmukaiset tietolähteet
Asiakkaan itsensä antamat ja keskustelun aikana syntyvät tiedot sekä työvoimapalveluiden valtakunnallinen järjestelmäkokonaisuus, kauppa-, säätiö- ja yhdistysrekisteri sekä työ- ja elinkeinoministeriön hallinnon alan ja ulkoministeriön yhteinen asiakastietojärjestelmä. Asiakkaan tunnistamisen tiedot saadaan Digi- ja väestötietovirastolta suomi.fi -tunnistuspalvelun kautta.
8. Tietojen säännönmukaiset luovutukset
Ei säännönmukaisia luovutuksia.
KEHA-keskuksen Asiakas- ja neuvontapalvelut -vastuualue luovuttaa asiakkaiden tietoja muille viranomaisille vain silloin, kun luovuttamisesta säädetään laissa.
9. Säännönmukaiset tietojen luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
Tietoja ei luovuteta eikä siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.
10. Rekisterin suojauksen periaatteet
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 artikla 32.
KEHA-keskuksen Asiakas- ja neuvontapalvelut -vastuualueen tietoturva ja henkilötietojen suojaus huomioidaan suunnitelmallisesti kaikessa tiedon käytössä ja käsittelyssä. KEHA-keskuksen Asiakas- ja neuvontapalvelut -vastuualue käsittelee henkilötietoja tietoturvallisesti ja lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Kaikki KEHA-keskuksen Asiakas- ja neuvontapalvelut -vastuualueen henkilötietojen käsittelijät antavat vaitiolositoumuksen. Rekisteritietoja käyttävät vain näitä tietoja työtehtävissään tarvitsevat henkilöt käyttöoikeuksiensa mukaisesti. Tallennusjärjestelmän palveluntarjoajalla on salassapitovelvollisuus.
11. Tarkastusoikeus ja tietojen pyytäminen
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 artikla 15.
Rekisteröidyllä on oikeus tarkastaa rekisterissä olevat itseään koskevat tiedot.
Tarkastuspyyntö tulee tehdä aina kirjallisesti ja se tulee allekirjoittaa. Tarkastuspyynnössä tulee yksilöidä tarkastusta koskevan kontaktin ajankohta sekä yhteystiedot, mistä on yhteyttä ottanut. Tarkastuspyyntö tulee osoittaa KEHA-keskuksen Asiakas- ja neuvontapalvelut -vastuualueelle ja se tulee lähettää postitse tai sähköpostilla KEHA-keskuksen kirjaamoon (yhteystiedot kohdassa 1). Sähköpostin lähettäjän tulee huolehtia sähköpostin salaamisesta yksityisyydensuojan turvaamiseksi.
Oikeus tietojen poistamiseen ei koske niitä henkilötietoja, joita työvoimaviranomaiset tarvitsevat lakisääteisen tehtävän hoitamista varten.
Mahdollisesta tiedon korjaamisesta/poistamisesta kieltäytymisestä annetaan asiakkaalle kirjallinen todistus, josta käy ilmi epäämisen syyt.
13. Henkilötietojen käsittelyä koskeva valitus tai kantelu
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (EU) 2016/679 artikla 77. Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojavaltuutetulle, jos hän katsoo, että henkilötietojen käsittelyssä rikotaan EU:n tietosuoja-asetusta.
Päivitetty: