Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa voi esiintyä virhetilanteita uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi virheen vuoksi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Tietoa Työmarkkinatorista

Työmarkkinatori on KEHA-keskuksen sekä työ- ja elinkeinoministeriön toteuttama työelämäpalvelu, joka rakentuu vaiheittain. Työmarkkinatori tarjoaa julkisille, yksityisille ja kolmannen sektorin työelämä- ja koulutuspalveluiden tarjoajille sekä eri työnvälitysalustojen työpaikoille yhteisen palvelun.

Työnhakijalle Työmarkkinatori tarjoaa entistä paremmat mahdollisuudet löytää juuri omaa osaamista vastaavaa työtä sekä keinoja oman osaamisen parantamiseen. Työnantaja saa entistä kätevämmät välineet uusien, sopivien työntekijöiden löytämiseen. 

Työmarkkinatorilla hyödynnetään uusimpia teknologioita ja tekoälyä palveluiden räätälöimiseen. 

Työmarkkinatoria rakennetaan yhdessä 

Työmarkkinatoria kehitetään laajassa yhteistyössä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Yhteiskehittäminen tapahtuu vuorovaikutteisesti tapaamisissa, verkkotyötiloissa ja palautetta hyödyntämällä.

Mitä on tarjolla jo nyt 

Työmarkkinatori siirtyi kokeiluversiosta tuotantoversioon 2.5.2022. Työnhakijana voit kirjautua ja luoda työnhakuprofiilin. Sen perusteella saat ehdotuksia työpaikoista, jotka vastaavat omaa osaamistasi ja toiveitasi. Voit myös selata kaikkia palvelussa olevia työpaikkoja ilman kirjautumista.

Työnantajana voit tehdä työpaikkailmoituksen, tarkastella osaamiseltaan parhaiten ilmoitukseesi sopivia työnhakijoita sekä lähettää heille viestejä. Voit myös etsiä hakusanoilla osaajaa ilman työpaikkailmoituksen julkaisemista. TE-palveluiden Avoimet työpaikat -palveluun ilmoitetut työpaikat siirtyvät automaattisesti Työmarkkinatorille. 

Työelämän ja osaamisen kehittämisen palveluita tarjoavat voivat tutustua yhteistyökumppaniksi liittymisen ehtoihin.

Näiden lisäksi kaikille käyttäjille on tarjolla valmiiksi koottua tietoa ja palveluita työelämän eri tilanteisiin. Ammatinvalintaan apua tarjoavat ammattien ja ammattialojen kuvaukset sekä eri alojen ammattilaisten haastattelut.

Uudet asiointipalvelut 

Myös työ- ja elinkeinohallinnon asiakkaiden sähköiset palvelut tullaan uudistamaan. Uudistuksessa painottuvat sähköinen asiointi ja henkilökohtaisesti personoitu verkkopalvelu. Tulevaisuudessa sekä henkilö- että työnantaja-asiakkaat voivat hoitaa asiointinsa nykyistä helpommin sähköisesti Työmarkkinatorilla.  

TE-Digi-hanke 

Työ- ja elinkeinopalvelujen digitalisaatio -hanke eli TE-Digi on hanke, jossa uudistetaan valtion työ- ja elinkeinopalveluita. TE-Digin tarkoitus on parantaa työntekijöiden ja työpaikkojen kohtaamista, digitalisoida työvoimapalveluita sekä muodostaa palvelu, joka perustuu eri toimijoiden kumppanuuteen, tiiviiseen vuorovaikutukseen ja tiedon hyödyntämiseen. 

Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa TE-Digin strategisesta ohjauksesta ja ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) vastaa hankkeen toteuttamisesta.