Ge respons⁠
Ge respons⁠

Anvisningar och vanliga frågor

På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor om användningen av Jobbmarknaden.

Uppgifterna i arbetsplatsannonsen ska redigeras i det system där den ursprungligen lämnades in. Om du har öppnat en arbetsplatsannons i arbetsgivarens eget rekryteringssystem ska du redigera den via den. Om du har lämnat in en annons på Jobbmarknad, redigera annonsen på Jobbmarknaden.

Uppdateringen av uppgifterna mellan olika system kan dröja cirka 15 minuter. Om redovisningen redigeras i något annat system än det som ursprungligen användes, avbryts kopplingen mellan redovisningarna och ändringarna uppdateras inte från ett system till ett annat.

När du publicerar en arbetsplatsannons måste du välja det datum då ansökningstiden går ut i kalendern. Den kan preciseras med klockslaget. Om du inte matar in klockslaget visas sluttiden som standard klockan 00. Då går arbetsplatsannonsen ut genast när dygnet byts.

Om du har lagt till information om arbetets längd i fältet för tilläggsuppgifter i AN-tjänsternas arbetsplatsannons, tolkar Jobbmarknaden arbetet som tidsbundet. Om du väljer att arbetet ska vara över 12 månader i arbetsplatsannonsen och skriver till exempel "permanent" i fältet för tilläggsuppgifter, ändras annonsen till tidsbunden på grund av tilläggsuppgiften. Om du vill anmäla en ordinarie arbetsplats, välj att arbetet varar över 12 månader och lämna fältet för tilläggsuppgifter tomt.

Du kan radera en arbetsplatsannons genom att logga in i det system där annonsen ursprungligen har lämnats in och ta bort annonsen från sökningen. Om du raderar annonsen i något annat system, men den inte raderas från Jobbmarknaden, måste du logga in på Jobbmarknaden och radera annonsen där. Annonsen försvinner när du klickar på Arkivera.

Du kan kontakta intressanta profiler genom knappen Kontakta arbetssökande på Jobbmarknadens profil. Detta meddelande skickas till deras e-post. Avsändaren är noreply@työmarkkinatori.fi.

Om den arbetssökande har angett andra kontaktuppgifter i sin profil kan du även kontakta dessa direkt. I princip är profilerna anonyma.

Företagens basuppgifter kommer till Jobbmarknad från arbets- och näringsministeriets datalager, där uppgifter samlas in från Företags- och organisationsdatasystemet (FODS) samt från olika aktörer, såsom Business Finland, Tukes, NTM-centralerna och Skatteförvaltningen.

Om uppgifterna syns fel i avsnittet Företagets grundläggande information kan du ändra dem genom att göra en ändring som företagets representant i företags- och organisationsdatasystemet (FODS). Från FODS återspeglas ändringen i vårt kunddatalager och slutligen direkt i dina uppgifter. Ändringarna uppdateras inte direkt på Jobbmarknad, utan det dröjer några dagar. 

Om du vill göra ändringar i rekryteringens kontaktuppgifter kan du logga in på Jobbmarknad som företagets representant och ändra kontaktuppgifterna under punkten Företagets uppgifter. Du kan behöva en separat Suomi.fi-fullmakt för att ändra företagets kontaktuppgifter.