Allmän rådgivning för personkunder
Från den allmänna rådgivningstjänsten får du hjälp med sysselsättning, ärendehantering med arbets- och näringstjänster, användning av e-tjänsterna och vid behov vägledning till passliga tjänster.
0295 025 510
Telefontjänsten är öppen måndag till fredag mellan klockan 9–16.15. Priset för samtalet är enligt ditt eget abonnemangsavtal (mobilsamtalsavgift eller lokalnätsavgift). Även kötiden är avgiftsbelagd.
Återuppringning
Vi betjänar våra kunder i den ordning som samtalen kommer. Ifall det är kö till servicen kan du välja att antingen vänta i kön eller så kan du mellan klockan 9–14 bli erbjuden möjligheten att lämna ett ringbud. Ifall du väljer att lämna ett ringbud, ringer vi upp dig en gång, under samma dag från ett telefonnummer som börjar med 0295. Ifall du erbjuds möjligheten att lämna ett ringbud, rekommenderar vi dig att välja det alternativet. När du ringer till oss får du alltid aktuell information om eventuella störningar i telefonservicen samt hur du ska gå till väga i så fall.
Chatt
Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenters experter betjänar dig i chatten från måndag till fredag från klockan 9 till 16. För närvarande fungerar chattjänsten bara på finska.
Kom ihåg att E-tjänsterna är tillgängliga 24/7
Du kan sköta så gott som alla dina ärenden i webbtjänsten E-tjänster. Personkunder kan bl.a. anmäla sig som arbetssökande i tjänsten, ändra sina kontaktuppgifter, lämna en utredningsbegäran eller meddela om en ändring i jobbsökningssituationen.
Rådgivningstjänster på olika språk
Arbets- och näringstjänsternas telefontjänst hjälper dig på olika språk. Du kan enkelt hitta svenska och engelska tjänster när du byter språk på webbplatsen eller från länkarna nedan. Telefonservicen finns också på ryska.
Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)
Uppdaterad: