Inledande av jobbsökning

Anmäl dig som arbetssökande senast på din första arbetslöshetsdag för att få arbetslöshetsförmån.

Intyg över att jobbsökningen är i kraft

Om du ska bevisa att din jobbsökning är giltig och du har anmält dig som arbetssökande kan du skriva ut första sidan i avsnittet E-tjänster eller visa sidan på en mobil enhet där jobbsökningens giltighet och starttidpunkt visas. Om detta inte motsvarar ditt behov, om serviceproducenten inte godkänner beviset eller om det av någon anledning inte går att få fram eller skriva ut, kan arbetskraftsmyndigheten underteckna ett separat intyg för dig om att jobbsökningen och arbetslösheten är i kraft.

På Jobbmarknaden du kan anmäla dig som arbetssökande i avsnittet E-tjänster. Om du blir arbetslös eller permitterad ska du anmäla dig som arbetssökande så fort som möjligt.

Arbetskraftsservice, som att anmäla sig som arbetssökande, hittar du i sektionen E-tjänster.

Du kan anmäla dig som arbetssökande innan arbetslösheten eller permitteringen börjar, men gör det senast den första dagen du är arbetslös. Du kan få utkomstskydd för arbetslösa först från och med dagen du anmäler dig .

Du kan logga in på Jobbmarknaden med nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort. Ifall du inte kan logga in med hjälp av dessa eller inte är finsk eller EU-/EES-medborgare eller medborgare i Schweiz kan du anmäla dig som arbetssökande via arbetskraftsservicens verksamhetsställe.

På Jobbmarknadens regionala sidor kan du läsa mer om arbetskraftsservicens övergång till kommunerna och hur du ska gå till väga. På de regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Om du ansöker om utkomstskydd för arbetslösa får du efter att jobbsökningen har inletts ett arbetskraftspolitiskt utlåtande om din rätt till utkomstskydd. Du ser utlåtandena som du fått i avsnittet E-tjänster på Jobbmarknaden. Utkomstskydd för arbetslösa betalas endast för den tid du är arbetslös arbetssökande. Många faktorer påverkar din rätt till utkomstskydd för arbetslösa. Läs mer om dem i innehållet "Utkomstskydd för arbetslösa".

Anmäl dig som arbetssökande om du har deltagit i en arbetskraftsutbildning eller arbetat med lönesubvention och blir arbetslös på nytt.

Läs mer

Kom överens med din egen sakkunniga om fortsättningen  

I samband med att jobbsökningen inleds kommer du överens med arbetskraftsservicens sakkunniga om hur din kundrelation inom arbets- och näringstjänsterna framskrider.

Via avsnittet E-tjänster kan du hålla kontakt med din sakkunniga. Där ser du också alla dina öppna uppgifter.

I avsnittet E-tjänster på Jobbmarknaden

  • ser du dina jobbsökarskyldigheter enligt din sysselsättningsplan, dvs. uppgifter som främjar din sysselsättning, och du kan anteckna dem som utförda inom utsatt tid,
  • ser du dina egna uppgifter om utkomstskyddet, såsom utlåtanden och öppnade begäran om utredning,
  • kan du uppdatera ändringarna i din jobbsökningssituation eller meddela om sysselsättning,
  • kan du uppdatera dina kontaktuppgifter och
  • kan du lämna en kontaktbegäran till din egen sakkunniga.
Läs mer

Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)

Att anmäla sig som arbetslös arbetssökande omfattar flera skeden. Gå noggrant igenom alla faser för att din jobbsökning ska förbli i kraft. Arbetkraftsmyndigheten ger på basis av din anmälan ett arbetskraftspolitiskt utlåtande om din rätt till utkomstskydd för arbetslösa. Om din jobbsökning avbryts upphör din rätt till utkomstskydd för arbetslösa.

Om du blir arbetslös eller permitterad ska du anmäla dig som arbetssökande så fort som möjligt. Anmälan kan göras på förhand innan arbetslösheten eller permitteringen börjar. Gör det dock senast på din första arbetslöshetsdag, eftersom du kan få utkomstskydd för arbetslösa först från och med anmälningsdagen.

Bläddra bland regionala tjänster
Läs mer

Arbetskraftsservice, som att anmäla sig som arbetssökande, hittar du i sektionen E-tjänster.

Du kan anmäla dig som arbetslös på Jobbmarknaden i avsnittet E-tjänster. Om du inte har nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort var vänlig kontakta arbetskraftsmyndigheten i din region.

På Jobbmarknadens regionala sidor kan du läsa mer om arbetskraftsservicens övergång till kommunerna och hur du ska gå till väga. På de regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Anmälan på Jobbmarknaden i avsnittet E-tjänster

Om du är finsk medborgare och har nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort rekommenderas att du inleder jobbsökningen på Jobbmarknaden i avsnittet E-tjänster.

Logga in i tjänsten

Identifiera dig i tjänsten med nätbankskoder, mobilcertifikat eller chipförsett identitetskort.

Fyll i alla begärda uppgifter omsorgsfullt

  • Kontrollera att dina kontaktuppgifter är korrekta. Det är viktigt att arbetskraftsmyndigheten kan kontakta dig.
  • Meddela om ändringar som du känner till, såsom anställningsförhållanden eller studier som kommer att inledas inom tre månader. Anmäl endast ändringar som är helt bekräftade.
  • Berätta om din arbetshistoria. Komplettera tidpunkterna och orsakerna för anställningsförhållandets upphörande. Nämn också eventuell tidigare eller nuvarande företagsverksamhet i arbetshistorien. Bristfälligt anmälda uppgifter kan behöva kontrolleras med en begäran om utredning eller per telefon, så behandlingen av ditt ärende kan dra ut på tiden om du inte har uppgett uppgifterna noggrant.
  • Ange din utbildningshistoria och datum då studierna avslutats. Ange även pågående studier för vilka du inte har något examens- eller skiljebetyg.
  • Svara på frågorna om bedömningen av servicebehovet. Utifrån dina svar bedöms vilka tjänster som är lämpligast för dig.
  • Kom också ihåg att anmäla närståendevård eller sysselsättning i eget arbete, såsom frilansarbeten. Använd fältet Tilläggsuppgifter vid behov.

Observera att efter anmälan kan du inte längre själv ändra de uppgifter om arbetshistoria eller utbildning som du gett.

Du ska också meddela var du ansöker om utkomstskydd för arbetslösa. Om du hör till en arbetslöshetskassa och ditt arbetsvillkor uppfylls ansöker du om utkomstskydd för arbetslösa hos din kassa. I annat fall betalar FPA dig utkomstskydd för arbetslösa. Arbetskraftsmyndigheten ger ett arbetskraftspolitiskt utlåtande om din rätt till utkomstskydd för arbetslösa till den som betalar ut förmånen.

Mer information

När du har skickat in anmälan får du ett mottagningsmeddelande där du ser de uppgifter du skickat, jobbsökningens giltighet och anvisningar. Där står det att man kontaktar dig utan dröjsmål. Läs bekräftelsen noga. 

Din jobbsökning gäller tills vidare när du har fått ett mottagningsmeddelande. 

Serviceexperterna ger dig vid behov anvisningar via chatten i sektionen för e-tjänster. För närvarande fungerar chattjänsten bara på finska.

Anmälan om du inte kan använda Jobbmarknadens E-tjänster

Om du inte har nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort eller av någon annan orsak inte kan logga in på Jobbmarknaden var vänlig kontakta arbetskraftsmyndigheten i din region.

På Jobbmarknadens regionala sidor kan du läsa mer om arbetskraftsservicens övergång till kommunerna och hur du ska gå till väga. På de regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Observera också följande

  • Du behöver inte skicka några bilagor. Arbetskraftsmyndigheten begär vid behov bilagor, såsom examensbetyg och arbetsintyg.
  • Om ditt anställningsförhållande har upphört under prövotiden, på din egen begäran eller om du har sagts upp, gör arbets- och näringsbyrån eller kommunförsöket en begäran om utredning. Du får information om detta i avsnittet E-tjänster på Jobbmarknaden, per post eller sms.
  • Vid behov ber arbetskraftsmyndigheten om mer information om studierna eller företagsverksamheten med en begäran om utredning. Du får information om detta i avsnittet E-tjänster på Jobbmarknaden, per post eller sms.
  • Behandlingen går snabbare om du svarar på en eventuell begäran om utredning i avsnittet E-tjänster på Jobbmarknaden. Svarstiden är 14 dygn. Begäran om utredning behandlas senast 30 dagar efter ditt svar.
  • Du kan följa med hur din situation framskrider i avsnittet E-tjänster på Jobbmarknaden. Där hittar du också ditt utlåtande när det blir färdigt.
  • Gör vid behov en kontaktbegäran i avsnittet E-tjänster på Jobbmarknaden. Anmälningarna behandlas i den ordning de kommer in, så kontaktbegäran påskyndar inte behandlingen av ditt ärende.

Sök alltid själv aktivt arbete. När du är arbetssökande ska du också vara beredd att ta emot arbete eller utbildning som din sakkunniga erbjuder dig.

Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)

 

Du kan utvecklas som arbetssökande, då du behärskar grunderna i jobbsökning.

Vi har samlat tips på den här sidan med hjälp av vilka du förbättrar dina chanser att bli sysselsatt. Vi berättar t.ex. på vilket sätt du gör upp dina jobbsökardokument och hur det lönar sig att förbereda sig inför en jobbsökarintervju.

Du kan automatisera din jobbsökning på Jobbmarknaden genom att skapa en jobbsökarprofil. I jobbsökarprofilen kan du presentera dig själv, berätta om din kompetens och göra upp en lista över din utbildning och arbetserfarenhet. Utgående från det som du fyllt i, får du förslag på jobb som är lämpliga för dig och arbetsgivare som är intresserade av ditt kunnande kan kontakta dig.

Innan du skickar iväg din arbetsansökan

Det finns flera olika skeden i jobbsökningen och det lönar sig att börja med att skaffa information. När du har hittat en intressant arbetsplats ska du försöka få en så bra uppfattning som möjligt om hurdan arbetsgivaren är och vad som ingår i det lediga jobbet. När du på förhand har skaffat information är det lättare för dig att söka jobbet.

När du hittar ett intressant ledigt jobb, bekanta dig noggrant med platsannonsen. I anslutning till det lediga jobbet lönar det sig att söka svar på åtminstone följande frågor.

  • Vilka huvudansvar innebär jobbet och vilka särskilda krav ställer det?
  • Kräver jobbet någon särskild examen eller arbetserfarenhet?
  • Motsvarar arbetsuppgifterna din kompetens?
  • Vilka av kraven för jobbet kan du lära dig?
  • Vilken typ av person söker man efter till jobbet?

Innan du skickar in din arbetsansökan lönar det sig också att bekanta sig med arbetsgivaren. Besök organisationens webbplats och ta åtminstone reda på organisationens verksamhetsområde, storlek och struktur samt vision, värderingar och mål.

När du har bekantat dig med både det lediga jobbet och arbetsgivaren och fortfarande vill söka jobbet lönar det sig att fundera på hur du ska gå vidare. Kontaktar du arbetsgivaren innan du skickar in din arbetsansökan? Hjälper det dig att skriva ansökan med att ringa, besöka arbetsplatsen eller skicka ett e-postmeddelande? Ibland uppger platsannonsen kontaktuppgifterna till den person som deltar i rekryteringen och tidpunkterna för när du kan kontakta arbetsgivaren. Om du verkligen har frågor om jobbet och upplever att det är nyttigt att kontakta arbetsgivaren kan du göra det innan du skickar in din arbetsansökan. Det lönar sig dock att noggrant fundera över vilket alternativ som passar din situation bäst och gå vidare enligt det.


Jobbsökningsdokument

Även om det kan kännas gammalmodigt att utarbeta traditionella jobbsökningsdokument, krävs fortfarande en jobbansökan och CV i nästan varje jobbsökningsprocess. En bra kombination är i allmänhet en enkelsidig ansökan och en högst två sidor lång meritförteckning.

Det kan vara utmanande att utforma den egna kompetensen på ett heltäckande men intressant sätt. Med hjälp av följande anvisningar kan du skapa en bra ansökan och ett intressant CV.

Det lönar sig att lägga ner tid och möda för att skriva en jobbansökan, eftersom du med hjälp av en bra text kan bli kallad på en arbetsintervju. Målet med en jobbansökan är att väcka rekryterarens intresse så att du får en kallelse till en arbetsintervju.

I ansökan berättar du

  • varför du söker det här jobbet,
  • hur du uppfyller urvalskriterierna för jobbet och
  • varför just du ska väljas till jobbet i fråga.

Det är bra om din jobbansökan är säljande, koncis och riktad till just den arbetsgivare vars arbetsplats du söker. I ditt CV beskriver du din bakgrund och arbetshistoria, men i ansökningsbrevet riktar du in dig på framtiden. 

Undvik att rada upp listor. I ansökan kan du berätta mer fritt om dig själv och dina färdigheter. Utöver sakkunskap lyfter du också fram andra styrkor som är till nytta i jobbet du söker. Förutom att beskriva styrkorna är det viktigt att i din jobbansökan berätta vad just du har att erbjuda organisationen.

Om du söker ett arbete som du inte har tidigare erfarenhet av, förtydliga hur din kompetens lämpar sig för arbetet och betona inlärningsförmåga, motivation och en god attityd.

Till sist lönar det sig att kontrollera att texten är korrekt skriven. En jobbansökan är en möjlighet att visa din förmåga och även små detaljer har betydelse. Kontrollera alltså att det inte finns skrivfel i texten.

När du gör en meritförteckning ska du sträva efter att göra den till en heltäckande men tydlig helhet. Du kan använda kreativitet för att skapa ditt CV, men det lönar sig inte att avvika från den allmänt använda strukturen. Det lönar sig att uttrycka sig koncist. Det är nämligen mycket viktigt att rekryteraren enkelt och snabbt hittar den väsentliga informationen, eftersom man inte nödvändigtvis ger varje meritförteckning särskilt mycket tid.

En bra meritförteckning är visuellt intressant, tydlig och lätt att förstå. Dessutom framgår det snabbt om du uppfyller arbetsuppgiftens krav.

I meritförteckningen lönar det sig att beskriva arbetserfarenhet och utbildningsuppgifter i kronologisk ordning så att den senaste erfarenheten nämns först. Berätta kort om varje arbetserfarenhet. Beskriv vad som har hört till dina arbetsuppgifter och vad du har lärt dig i arbetet. Förutom arbetserfarenhet kan du berätta om dina språkkunskaper och dina IT-färdigheter samt räkna upp referenser.

Kontrollera att dina kontaktuppgifter finns med i meritförteckningen.

En LinkedIn-profil har inte gjort ett traditionellt CV obetydligt, men en profil på tjänsten kan fungera som stöd för meritförteckningen i jobbsökningsprocessen.

Du kan också skriva en jobbansökan formen av ett e-postmeddelande. Fundera på e-postens text lika noggrant som om du skulle göra för en traditionell jobbansökan.

  • I rubriken skriver du ”Ansökan” och sedan titeln på jobbet du söker.
  • Ladda upp meritförteckningen som bilaga till meddelandet.
  • Inled med en hälsning.
  • Skriv din jobbansökan i textfältet. Du behöver inte följa layouten för en traditionell ansökan.
  • Berätta att ditt CV är bifogat till e-postmeddelandet.
  • Avsluta e-postmeddelandet med en hälsning och dina kontaktuppgifter.

Arbetsgivarnas egna elektroniska jobbsökartjänster har sina egna särdrag. Rekryteraren kan till exempel göra ordsökningar i dem. Sök alltså i annonsen fram nyckelord som beskriver uppgiftens karaktär och den sökandes egenskaper och utnyttja dem i din ansökan. Kom också ihåg att beskriva din egen specialkompetens.

När du gör en ansökan i en arbetsgivares webbtjänst, läs anvisningarna noggrant. Det lönar sig att skriva texter avsedda för öppna punkter färdigt i ett textbehandlingsprogram och sedan kopiera dem till blanketten.

Uppdatera ansökan regelbundet om det är frågan om en öppen ansökan.

Arbetsgivare ber allt oftare arbetssökande om en videoansökan. Videomaterialet underlättar för arbetsgivaren i förhandsgallringen av sökande. Via videon kan du ge en mer äkta bild av dig själv än genom en traditionell arbetsansökan.

Gör en kort 1–3 minuter lång video och ladda upp den till en videotjänst. Skicka länken till arbetsgivaren.

Lär dig din presentation utantill utan att läsa från papper. I videon kan du till exempel

  • beskriva din specialkompetens,
  • berätta om hur du är som person och om dina styrkor eller
  • ge prov på dina språkkunskaper.

En portfolio är en samling med dina bästa och viktigaste arbeten eller prestationer. Du kan sammanställa en portfolio på olika sätt. Det kan vara en mapp, en portfölj, ett provarbete, en plan, en teckning eller en fotosamling.

Inom kreativa branscher används ofta portfolior, men de passar även inom många andra branscher. Portfolion för en kock skulle till exempel kunna innehålla recept som hen tagit fram själv, foton på maträtter och kundkommentarer.

Det är bra att sammanställa en ny portfolio för varje sökomgång. Gör inte portfolion för omfattande.

Portfolion kan innehålla

  • intyg, rekommendationer och bedömningar,
  • prov på olika arbetsuppgifter, till exempel i form av broschyrer, affischer, programblad eller tidningsartiklar eller
  • vad som helst som hjälper dig att få jobbet.

Du kan skicka portfolion till din arbetsgivare eller visa den på arbetsintervjun. Om din portfolio finns på webben, kom ihåg att lägga till en länk till den i din jobbansökan.


Arbetsintervju

Tänk inte på arbetsintervjun som ett ensidigt förhör, utan som en möjlighet för båda parter att lära känna varandra. För arbetsgivaren är en intervju ett sätt att testa den arbetssökandes lämplighet för det lediganslagna arbetet och arbetsgemenskapen. Även den sökande bekantar sig med arbetsgivaren samt funderar på sin lämplighet för arbetet och sitt intresse för att bli en del av organisationen. Kom ihåg detta när du går på arbetsintervju.

När du utmanar intervjuaren och ställer frågor om arbetsgivaren och arbetsuppgiften skapar du ett motiverat intryck av dig själv och uttrycker ett genuint intresse för arbetet. Samtidigt får du information om huruvida platsen i fråga passar just dig.

Härnäst berättar vi om tips på hur du kan lyckas med en arbetsintervju.

Om du har förberett dig väl kan du slappna av och vara dig själv under intervjun. Men lite nervositet skadar inte.

Före intervjun lönar det sig att göra följande saker.

  • Skaffa information om arbetsgivaren.
  • Repetera uppgiftsbeskrivningen till jobbet du sökt och vad som berättats i annonsen.
  • Repetera ditt kunnande och förbered dig på att berätta om det.
  • Tänk efter vilka frågor du vill ställa om jobbet och arbetsgivaren.

Ett positivt första intryck har stor betydelse i möten mellan människor. Klä dig till intervjun på ett sätt som är lämpligt för arbetet du söker och för arbetsgivaren. Ta med din ansökan, din meritförteckning, dina arbets- och skolintyg, samt eventuell portfolio. Var på plats i tid.

Under intervjun bedömer rekryteraren om du är genuint intresserad av jobbet och om dina färdigheter och din kompetens passar arbetet du sökt. Under intervjun framgår framför allt din interaktionsförmåga och din inställning. Om du blir intervjuad av flera personer ska du ge alla lika mycket uppmärksamhet.

Kom ihåg att ditt kroppsspråk och sätt att tala berättar mycket om dig. Lyssna på frågorna och tänk igenom dina svar i lugn och ro. Var ärlig när du svarar, men du behöver inte heller avslöja allt.

En intervju består oftast av tre moment.

  • I början diskuterar man ofta allmänna frågor. Målet är att skapa en allmän bild av den som intervjuas.
  • I mitten av intervjun ställer de intervjuade frågor vars syfte är att ta reda på hur motiverad du är och hur du skulle lämpa dig för uppgiften. Frågorna handlar också om din karriär och förändringar i den. Dessutom vill de som intervjuar dig veta hur du är som person och vilka värderingar och inställningar du har.
  • Avslutningsvis går man igenom praktiska frågor som rör jobbet, till exempel lönen, arbetstiden och när du kan börja jobba. Ofta berättar man också hur rekryteringsprocessen kommer att gå vidare. Vid behov kan du också själv fråga om de följande momenten i processen.

Tänk igenom efter intervjun hur du tycker att det gick. Fundera på vad som gick bra och vad du kan förbättra.

Om du inte blir vald kan du fråga arbetsgivaren eller rekryteraren vilka faktorer som var avgörande vid valet och varför de inte valde dig.

Öva på att svara på frågorna och fundera på lämpliga svar på förhand. Ju mer du förbereder dig, desto säkrare känner du dig under intervjun.

  • Berätta kort om dig själv.
  • Beskriv din nuvarande eller senaste anställning.
  • Varför söker du det här jobbet?
  • Varför vill du byta jobb?
  • Vilka är dina framtidsmål?
  • Hur är du som kollega eller chef?
  • Vilka viktiga lärdomar har du fått på dina tidigare arbetsplatser?
  • Hur är din drömarbetsplats eller ditt drömjobb?
  • Vilka är dina styrkor och svagheter?
  • Hur hjälper dina styrkor dig att klara av ditt jobb? Vad har du gjort eller tänker du göra för att åtgärda dina svagheter?
  • Vad motiverar dig som arbetstagare?
  • På vilken slags arbetsplats trivs du?
  • Vad anser du är en bra arbetsplats?
  • Arbetar du helst ensam eller i grupp?
  • Varför söker du ett jobb som inte motsvarar din arbetserfarenhet och utbildning?
  • Hur arbetar du under press? Ge ett konkret exempel.
  • Kan du tänka dig att resa i jobbet?
  • Kan du tänka dig att vara flexibel med arbetstiderna?
  • Vilket är ditt löneanspråk?
  • Vad har du lärt dig på dina tidigare arbetsplatser?
  • Vilka prestationer är du extra stolt över?
  • Varför ska vi välja just dig?
  • Vad vill du veta om oss?
  • Vem kan rekommendera dig?
  • Om vi ringer till din referens, vad kommer hen att säga om dig?

Du kan få flera liknande frågor och ordningen på frågorna kan kännas slumpmässig. I själva verket kanske den som intervjuar dig testar din stresstålighet.


Annat om jobbsökningsprocessen

Kom ihåg att alla frågor som arbetsgivaren ställer inte behöver besvaras. Det är också bra att vara medveten om att arbetsgivaren utöver arbetsintervjun kan utreda din lämplighet för uppgiften genom personbedömningar och lämplighetstest.

Det finns ämnen som inte får påverka rekryteringsprocessen. Du behöver till exempel inte svara på frågor i samband med en arbetsintervju som handlar om

  • ålder,
  • hälsotillstånd,
  • familjeförhållanden eller familjeplaner,
  • sexuell läggning,
  • etnisk bakgrund,
  • religion eller
  • politisk övertygelse.

Arbetsgivaren får inte särbehandla arbetssökande på grund av ovan nämnda egenskaper.

Ett undantag kan vara få situationer där de uppräknade egenskaperna väsentligt påverkar utförandet av arbetsuppgiften.

Utöver arbetsintervjun kan din kompetens och lämplighet för jobbet utredas även på andra sätt.

Din yrkeskompetens kan testas på olika sätt. Man kan till exempel be dig lämna ett arbetsprov i en situation som påminner om ett arbete, delta i grupparbete eller hålla en liten presentation.

En psykologisk bedömning tar reda på eller förutser hur du klarar av arbetet genom att undersöka dina tankesätt, kunskaper, förmågor, egenskaper eller handlingsmönster.

Genom en psykologisk bedömning kan arbetsgivaren till exempel vilja utreda 

  • hur du löser problem,
  • hur du klarar av stress och
  • hur du interagerar med andra och vilken personlighet du har.

Arbetsgivaren är skyldig att säkerställa att testen baseras på tillförlitliga metoder och att testresultaten är felfria. De som utför testen måste ha rätt kompetens.

Det bästa du kan göra för att förbereda dig för testen är att vara dig själv och gå till testtillfället med ett öppet sinne. Du har alltid rätt att få en kopia av testrapporten eller muntlig respons om den.

Bläddra bland regionala tjänster

Jobbsökning kräver egen aktivitet, men allt behöver du inte göra själv. Olika tjänster hjälper dig i din arbetssökning i olika livssituationer.

Om du behöver hjälp med att fundera på utbildnings- och karriärmöjligheter eller förtydliga dina framtidsplaner, lönar det sig att delta i yrkesvals- och karriärvägledning, utbildningsrådgivning eller karriärträning. I början av din jobbsökning kan du behöva utveckla dina arbetssökningskunskaper, i vilket fall du kan delta i gruppliknande jobbsökarträning eller personlig arbetsträning. Genom arbetsprövning kan du lära känna en ny bransch, eller få stöd till din återkomst till jobbet efter en lång frånvaro. Om du behöver uppgradera dina färdigheter eller planerar att utbilda dig till en ny bransch kan arbetskraftsutbildning eller RekryteringsUtbildning vara ett bra alternativ.

Yrkesvals- och karriärvägledning hjälper dig att bedöma dina yrkes-, utbildnings- eller arbetsalternativ.

Målgrupp

Medborgare

I yrkesvals- och karriärvägledningen diskuterar du konfidentiellt med handledaren om yrkesval, yrkesmässig utveckling, placering i arbetslivet och livslångt lärande.

En legitimerad psykolog kan också med ditt samtycke använda psykologiska bedömningsmetoder för att utreda yrkes- och karriäralternativ för dig, din kompetens, lämplighet samt arbets- och funktionsförmåga.

För vem och på vilka villkor

För att du ska kunna få yrkes- och karriärvägledning behöver du inte ha anmält dig som arbetssökande.

Gör so här

Kontakta arbetskraftsmyndigheten i ditt område och fråga om du har möjlighet att få yrkesvals- och karriärvägledning.

På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

Karriärträningen handleder och stöder dig i att utreda olika karriäralternativ.

Målgrupp

Medborgare

Karriärträning kan passa dig om du saknar yrkesutbildning, om du överväger att byta bransch, om du återvänder till arbetslivet eller om du överväger att grunda ett företag.

Under karriärträningen får du information, rådgivning, handledning och stöd för att tydliggöra dina yrkesvals- och karriäralternativ, söka till utbildning och utveckla arbetslivsfärdigheter. Träningen hjälper dig att hitta dina styrkor och en ny riktning i din karriär.

För vem och på vilka villkor

Du kan delta i karriärträningen om

  • du har anmält dig som arbetssökande
  • arbetskraftsmyndigheten bedömer att karriärträning är det bästa sättet att stöda din sysselsättning
  • träningen har avtalats i din sysselsättningsplan.

Gör so här

Kontakta arbetskraftsmyndigheten i ditt område och fråga om du har möjlighet att få karriärträning.

På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

I jobbsökarträningen kan du studera jobbsökningsfärdigheter.

Målgrupp

Medborgare

Att söka jobb är en färdighet som går att studera. Under jobbsökarträningen får du stöd och handledning i självständig jobbsökning.

Under jobbsökarträningen lär du dig använda olika jobbsökningskanaler och bedöma olika arbetsplatsalternativ med tanke på din egen jobbsökning och kompetens.

För vem och på vilka villkor

Du kan söka till jobbsökarträning om

  • du har anmält dig som arbetssökande
  • arbetskraftsmyndigheten bedömer att du behöver jobbsökarträning
  • träningen har avtalats i din sysselsättningsplan.

Arbetskraftsmyndigheten beslutar vilka som väljs till jobbsökarträningen.

Gör so här

Kontakta arbetskraftsmyndigheten i ditt område och fråga om du har möjlighet att få jobbsökarträning.

På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

Arbetsträningen handleder och stöder dig personligen med din sysselsättning.

Målgrupp

Medborgare

Arbetsträning är en lämplig tjänst för dig om du behöver personligt stöd för att söka arbete eller inleda ett arbete eller om du har varit arbetslös länge. 

Arbetsträningen skräddarsys enligt dina behov. Tränaren hjälper dig att hitta en arbetsplats eller läroavtalsplats, ingå arbetsavtal och etablera anställningsförhållandet. 

För vem och på vilka villkor

Du kan delta i arbetsträning om

  • du har anmält dig som arbetssökande
  • arbetskraftsmyndigheten bedömer att arbetsträning är det bästa sättet att stöda din sysselsättning
  • träningen har avtalats i din sysselsättningsplan.

Gör so här

Kontakta arbetskraftsmyndigheten i ditt område och fråga om du har möjlighet att få arbetsträning.

På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

Genom arbetsprövning kan du utreda yrkesvals- och karriäralternativ i praktiska arbetsuppgifter och stöda din återgång till arbetslivet.

Målgrupp

Medborgare

Arbetsprövningen kan passa dig om du funderar på din bransch eller vill ta reda på om en bransch passar dig. Arbetsprövning är också ett alternativ om du länge har varit borta från arbetslivet. I arbetsprövningen deltar du i arbeten som allmänt utförs på arbetsplatsen. Arbetsprövningen är inte ett anställningsförhållande och den medför inga kostnader för arbetsgivaren.

Du kommer överens om arbetsprövningens längd och arbetstider tillsammans med arbetskraftsmyndigheten i ditt område och arbetsgivaren. Arbetsprövningen kan pågå högst sex månader. 

Under arbetsprövningen får du samma utkomstskydd för arbetslösa som när du är arbetslös.

Om det uppstår kostnader för deltagandet i arbetsprövningen kan du få kostnadsersättning för dagarna du deltar. Om den som betalar arbetslöshetsförmånen, det vill säga arbetslöshetskassan eller FPA inte betalar ersättning, kan arbetskraftsmyndigheten betala behovsprövad kostnadsersättning.

För vem och på vilka villkor

Du kan delta i arbetsprövningen om

  • du har anmält dig som arbetssökande
  • arbetsprövningen har avtalats i din sysselsättningsplan
  • arbetskraftsmyndigheten bedömer att arbetsprövningen är det bästa sättet att stöda din sysselsättning.

I din sysselsättningsplan kommer du överens med arbetskraftsmyndigheten om du själv skaffar en plats för arbetsprövning eller om du behöver hjälp med att hitta en plats.

Arbetsprövningen kan anordnas av ett företag, en enskild näringsidkare, en kommun, en samkommun, en annan sammanslutning, en stiftelse eller ett statligt ämbetsverk eller en inrättning. En privatperson kan inte anordna arbetsprövning. Du kan inte delta i arbetsprövning på en arbetsplats som du redan står i anställningsförhållande till.

Gör so här

Kontakta arbetskraftsmyndigheten i ditt område och fråga om du har möjlighet att delta i arbetsprövning.

På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

Med arbetskraftsutbildning utvecklar du din yrkeskompetens och främjar din sysselsättning.

Målgrupp

Medborgare

Arbetskraftsutbildningen utvecklar dina yrkesfärdigheter och främjar din sysselsättning. Arbetskraftsutbildning är utbildning som ordnas av arbetskraftsmyndigheten. Arbetskraftsmyndigheten och genomförare av utbildningen planerar utbildningen tillsammans. Även arbetsgivare kan delta i ordnandet av arbetskraftsutbildning.

Arbetskraftsutbildning kan vara

  • utbildning som ökar yrkeskompetensen och yrkesfärdigheterna
  • utbildning som ökar företagarfärdigheterna
  • integrationsutbildning.

Arbetskraftsutbildningen är avgiftsfri för dig, så du behöver inte betala deltagar- eller examensavgifter. Kort- och tillståndsutbildningarna kan dock vara avgiftsbelagda.

Om du är arbetslös har du under arbetskraftsutbildningen rätt till samma utkomstskydd för arbetslösa som när du är arbetslös. 

Om det uppstår kostnader för deltagandet i utbildningen kan du få kostnadsersättning för dagarna du deltar. Om du inte får kostnadsersättning av den som betalar utkomstskyddet för arbetslösa, det vill säga arbetslöshetskassan eller FPA, kan du ansöka om kostnadsersättning enligt prövning hos arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

För vem och på vilka villkor

Du kan antas till arbetskraftsutbildning om

  • du har avslutat din läroplikt
  • arbetskraftsmyndigheten har konstaterat att du har behov av utbildning
  • du lämpar dig för den utbildning du söker samt för uppgifter som utbildningen ger färdigheter för.

Om du är under 20 år kan du antas till arbetskraftsutbildning endast om det inte är möjligt eller ändamålsenligt att genomföra utbildningen som frivilliga studier.

Den arbetskraftsmyndighet som ordnar utbildningen beslutar om antagningen av studerande. Arbetskraftsmyndigheten säkerställer att du uppfyller inträdeskraven för utbildningen. Vid antagningen av studerande kan man använda intervjuer och lämpliga testmetoder. Arbetskraftsmyndigheten ger dig ett skriftligt beslut om resultatet av antagningen.

Gör so här

De arbetskraftsutbildningar som du kan söka till finns i webbtjänsten Utbildning och tjänster.

Hur söker jag till utbildningen?

Sök till arbetskraftsutbildningen i Jobbmarknadens e-tjänst.

Om du inte kan använda e-tjänsten kan du söka till utbildningen också med blanketten Ansökan till arbetskraftsutbildning.

Bekanta dig med inträdeskraven till utbildningar som du är intresserad av innan du lämnar in ansökan.

Om du är arbetslös arbetssökande kan du ansöka om ersättning för rese- och logikostnader hos arbetskraftsmyndigheten för resor som gäller urvalstillfällen till arbetskraftsutbildning eller lämplighetsprov eller besök vid läroanstalten innan arbetskraftsutbildningen inleds, om din funktionsnedsättning eller sjukdom förutsätter att du bekantar dig med läroanstaltens hinderslöshet och lämplighet.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

Gemensamt anskaffad utbildning är arbetskraftsutbildning som ordnas av arbetskraftsmyndigheten och företaget tillsammans.

Målgrupp

Företag och samfund

Gemensamt anskaffad utbildning är arbetskraftsutbildning som arbetskraftsmyndigheten kan ordna tillsammans med arbetsgivaren, uppdragsgivaren för en person som ämnar bli företagare eller det överlåtande företaget så att denne deltar i finansieringen av utbildningen.

Som arbetsgivare kan du ordna arbetskraftsutbildning för att öka den nuvarande eller kommande personalens yrkeskompetens och färdigheter. Du kan ordna gemensamt anskaffad utbildning när utbildningen riktar sig till dina arbetstagare eller inhyrd personal, personer som anställs i din tjänst eller personer som permitterats eller sagts upp från din tjänst.

Utbildningen kan också vara riktad till dig som företagare när du ska inleda din företagsverksamhet.

För vem och på vilka villkor

Arbetskraftsmyndigheten utreder om förutsättningarna för utbildning uppfylls och om det finns behov av utbildning.

Om utbildningen är riktad till personer som anställs av arbetsgivaren, är arbetsgivarens betalningsandel av utbildningens totalpris utan mervärdesskatt 30 procent och arbetskraftsmyndighetens andel 70 procent. 

Om utbildningen är riktad till personer som permitterats eller sagts upp från arbetsgivarens tjänst, är arbetsgivarens betalningsandel av utbildningens totalpris utan mervärdesskatt 20 procent och arbetskraftsmyndighetens andel 80 procent.

Om gemensamt anskaffad utbildning riktar sig till arbetstagare som är anställda hos arbetsgivaren eller inhyrd personal vars syfte är att fortsätta i arbetsgivarens tjänst, är arbetsgivarens betalningsandel av utbildningens totalpris utan mervärdesskatt 30–50 procent. Betalningsandelarna bestäms av utbildningens totala pris exklusive mervärdesskatt utifrån antalet arbetstagare hos arbetsgivaren och arbetsgivarens årliga omsättning eller balansräkning.

Normal introduktions- och personalutbildning som ska betalas av arbetsgivaren finansieras inte som gemensamt anskaffad utbildning och inte heller utbildning som arbetsgivare ordnar för att uppfylla de nationella utbildningsnormerna.

Som blivande företagare kan du ordna gemensamt anskaffad utbildning för att öka företagarfärdigheterna för dig själv, om du som företagare har få uppdragsgivare eller om du har för avsikt att skaffa företagarrättigheter av ett annat företag. 

Gör so här

Kontakta arbetskraftsmyndigheten i ditt område och lämna ett framställning om gemensamt anskaffad utbildning.

Handläggaren av ditt förslag bedömer personalens utbildningsbehov tillsammans med dig och upprättar en preliminär utbildningsplan.

På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

Om du är under 30 år kan ett besök vid Navigatorn hjälpa dig att komma i gång. Navigatorn ger dig information och handledning enligt dina behov, till exempel i frågor som gäller studier, sysselsättning och en smidig vardag.

Förmågaren eller Kykyviisari är en avgiftsfri självutvärderingsmetod av arbets- och funktionsförmågan för alla i arbetsför ålder. Med hjälp av Kykyviisari-förfrågan kan du utreda din egen situation, dina styrkor och dina utvecklingsobjekt.

Förmågaren®

Ekonomiskt stöd för jobbsökning och sysselsättning

Om du är arbetslös arbetssökande kan arbetsgivaren få lönesubvention för dina anställningskostnader. Om du är över 55 år och är arbetslös arbetssökande, kan arbetsgivaren få sysselsättningsstöd avseende personer som fyllt 55 år. När du ansöker om arbete eller får arbete från en ort som ligger långt från din bostadsort kan det vara möjligt att få ersättning eller bidrag för rese- och övernattningskostnader eller arbetsresa- och flyttkostnader.

Lönesubventionen är ett ekonomiskt stöd för arbetsgivaren för lönekostnaderna för en arbetslös arbetssökande.

Målgrupp

Företag och samfund

Lönesubvention är ett stöd som är avsett för att främja sysselsättningen av arbetslösa arbetssökande och som arbetskraftsmyndigheten kan bevilja arbetsgivaren för lönekostnader. Syftet med lönesubventionerat arbete är att främja sysselsättningen av arbetslösa arbetssökande på den öppna arbetsmarknaden och förbättra deras yrkeskompetens. Lönesubventionen främjar också möjligheterna för personer med nedsatt arbetsförmåga och långtidsarbetslösa som fyllt 60 år att få arbete och delta i arbetslivet. Lönesubventionen beviljas och betalas till arbetsgivaren, men beviljandet utgår alltid från den arbetslösa arbetssökandens servicebehov.

Lönesubvention kan beviljas för

  • heltidsanställning som gäller tills vidare
  • anställningsförhållande som gäller för en viss tid på heltid
  • läroavtalsutbildning eller
  • deltidsanställning, om den som beviljar stödet anser det vara ändamålsenligt och det främjar den arbetssökandes möjligheter att få sysselsättning.

Arbetskraftsmyndigheten bedömer om lönesubventionen är det mest ändamålsenliga sättet att främja sysselsättningen av den arbetslösa arbetssökanden och beslutar separat om varje stödperiods längd och omfattning. Uppgiften om lönesubventionen har antecknats i den arbetslösa arbetssökandens sysselsättningsplan eller hens lönesubventionskort.

Längden på lönesubventionsperioden påverkas till exempel av hur länge personen som anställs har varit arbetslös och hur den nedsatta arbetsförmågan påverkar arbetsprestationen. Lönesubventionen beviljas oftast för fem eller tio månader beroende på längden på arbetslösheten som föregick lönesubventionen. Lönesubventionen beviljas för högst den tid som anställningsförhållandet varar. Lönesubvention kan beviljas för anställning av en långtidsarbetslös som fyllt 60 år för högst 24 månader åt gången.

Lönesubventionens belopp är oftast 50 procent av lönekostnaderna för den som anställs med subventionen. Beloppet av den lönesubvention som beviljas för att anställa en person med nedsatt arbetsförmåga är 70 procent av lönekostnaderna. För en förening, stiftelse eller ett registrerat religionssamfund kan subventionen utgöra 100 procent av lönekostnaderna. Lönesubvention beviljas till ett belopp av 1260–2020 euro i månaden enligt grunderna för beviljande av stöd. Med lönekostnader som täcks med lönesubventionen avses lön på basis av arbetstid eller entreprenad som omfattas av förskottsinnehållning.

För vem och på vilka villkor

Lönesubvention kan sökas av företag, kommuner, samkommuner eller välfärdsområden eller andra samfund, såsom föreningar, stiftelser, registrerade religionssamfund eller församlingar.

Lönesubvention kan inte heller beviljas för ett anställningsförhållande som har börjat redan innan beslutet om beviljande av stöd fattades. Ett undantag till detta är beviljandet av en ny lönesubventionsperiod när den nya perioden börjar omedelbart efter att den föregående subventionsperioden upphör.

Som arbetsgivare förbinder du dig att betala lön minst enligt det kollektivavtal som tillämpas på anställningsförhållandet eller sedvanlig och skälig lön till en arbetstagare som anställts med subventionen, om det inte finns något tillämpligt kollektivavtal. Lönesubvention kan inte beviljas, om lönen för den som anställs med subventionen enbart bestäms utifrån arbetsresultatet.

Lönesubvention beviljas inte om

  • subventionen förvrider konkurrensen i förhållande till andra som erbjuder samma produkter eller tjänster
  • arbetsgivaren väsentligt har försummat sin lönebetalningsskyldighet eller sina skyldigheter att betala skatter eller lagstadgade avgifter
  • organisationen du representerar är ett företag i svårigheter enligt EU:s allmänna gruppundantagsförordning om statligt stöd eller omfattas av ett obetalt betalningskrav som grundar sig på ett beslut av Europeiska kommissionen och där stödet har förklarats strida mot reglerna eller vara olämplig för den inre marknaden.

Det är möjligt att få lönesubvention trots uppsägningar eller permitteringar när antalet arbetstagare i anställningsförhållande vid tidpunkten för ansökan om lönesubvention är minst lika stort som vid tidpunkten för uppsägningen eller permitteringen av arbetstagarna. Lönesubventionen får inte försämra ställningen för dina anställda.

Om den som anställts med subventionen övergår i en annan arbetsgivares tjänst mitt under lönesubventionsperioden på grund av överlåtelse av verksamhet, fusion eller delning av en sammanslutning eller sammanslagning av sammanslutningar, kan lönesubvention beviljas för den arbetsgivare som tar emot arbetstagaren för den tid som återstår av den lönesubventionsperiod som beviljats den överlåtande arbetsgivaren. Den mottagande arbetsgivaren skall lämna in ansökan om lönesubvention till arbetskraftsmyndigheten inom en månad efter att den som anställts med subventionen har övergått i anställning hos förvärvaren eller den mottagande sammanslutningen.

Gör so här

Ansök om lönesubvention i god tid innan anställningsförhållandet inleds. Anställningsförhållandet kan inledas först när man har fått beslutet om lönesubvention.

Om du ansöker om fortsättning på lönesubventionen ska du lämna in en ansökan om fortsättning innan den nya lönesubventionsperioden börjar. Anställningsförhållandet bör fortsätta omedelbart efter att förgående lönesubventionsperioden har upphört.

Beviljad lönesubvention betalas i efterhand så att de lönebetalningsperioder som avslutats under en kalendermånad inkluderas i utbetalningsperioden. Du kan ansöka om utbetalning av stöd för flera utbetalningsperioder. Subventionen betalas dock per utbetalningsperiod.
 
Lämna in ansökan om utbetalning till arbetskraftsmyndigheten inom tre månader från utgången av den kalendermånad under vilken den sista utbetalningsperioden som ingår i subventionsperioden upphör. Subventionsperionden är den period som har fastställt som subventionens varaktighet.

Ansök om lönesubvention och utbetalning i e-tjänsten

Ansök om lönesubvention och utbetalning med en elektronisk blankett i e-tjänsten. Logga in i e-tjänsten med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.

Fyll i ansökan i e-tjänsten och bifoga nödvändiga bilagor. Tjänstens interna anvisningar hjälper dig att fylla i ansökan. I e-tjänsten kan du lämna in ansökan, svara på begäran om komplettering av ansökan, komplettera din ansökan och ta emot beslut som gäller ditt ärende.

I e-tjänsten kan ansökan lämnas in av en befullmäktigad person. Personer som har en fullmakt eller en rätt att sköta ärenden som grundar sig på registeruppgifter kan uträtta ärenden för en organisations räkning utan en separat fullmakt. E-tjänsten kontrollerar personens rätt att uträtta ärenden i samband med inloggningen.

Det fullmaktsärende som används i stödet heter Ansökan om lönesubvention.

Utöver fullmakten förutsätter användningen av e-tjänsten ett FO-nummer av samfundskunder.

Du får rådgivning om användningen och befullmäktigandet av e-tjänsten via FöretagsFinland rådsgivningtjänst.

På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

Sysselsättningsstödet är ett ekonomiskt stöd för arbetsgivaren för lönekostnaderna för en arbetslös arbetssökande som fyllt 55 år.

Målgrupp

Företag och samfund

Sysselsättningsstöd är ett stöd som är avsett för att främja sysselsättningen av arbetslösa arbetssökande som fyllt 55 år och som arbetskraftsmyndigheten kan bevilja arbetsgivaren för lönekostnader. Syftet med stödet är att främja sysselsättningen av personer som fyllt 55 år genom att förbättra deras yrkeskompetens eller företagarfärdigheter. Stödet beviljas och betalas till arbetsgivaren, men beviljandet utgår alltid från den arbetslösa arbetssökandens servicebehov.

Sysselsättningsstödet förutsätter att den arbetslösa arbetssökande som anställs har fyllt 55 år och har varit arbetslös i minst 24 månader under de 28 månader som omedelbart föregått beviljandet av stödet.

Sysselsättningsstöd kan beviljas för ett anställningsförhållande som gäller tills vidare eller för en visstidsanställning. Den som anställts med stödet ska arbeta hos mottagaren av stödet minst 25 timmar i veckan. Om den ordinarie arbetstiden i branschen underskrider 37,5 timmar per vecka, ska arbetstiden utgöra minst 65 procent av den ordinarie arbetstiden i branschen.

Uppgiften om stödet har antecknats i den arbetslösa arbetssökandens sysselsättningsplan eller hens lönesubventionskort.

Sysselsättningsstödets belopp är 70 procent av lönekostnaderna. Stödet kan beviljas för 10 månader, dock högst för den tid som anställningsförhållandet varar. I sysselsättningsstöd betalas högst 1770 euro i månaden. Med lönekostnader som täcks med stödet avses lön på basis av arbetstid eller entreprenad som omfattas av förskottsinnehållning.

För vem och på vilka villkor

Sysselsättningsstöd kan sökas av företag, kommuner, samkommuner eller välfärdsområden eller andra samfund, såsom föreningar, stiftelser, registrerade religionssamfund eller församlingar.

Stödet kan inte beviljas för ett anställningsförhållande som har börjat redan innan beslutet om beviljande av stöd fattades.

Som arbetsgivare förbinder du dig att betala lön minst enligt det kollektivavtal som tillämpas på anställningsförhållandet eller sedvanlig och skälig lön till en arbetstagare som anställts med stödet, om det inte finns något tillämpligt kollektivavtal. Stödet kan inte beviljas, om lönen för den som anställs med stödet enbart bestäms utifrån arbetsresultatet.

Stöd beviljas inte om

  • stödet förvrider konkurrensen i förhållande till andra som erbjuder samma produkter eller tjänster
  • arbetsgivaren väsentligt har försummat sin lönebetalningsskyldighet eller sina skyldigheter att betala skatter eller lagstadgade avgifter
  • organisationen du representerar är ett företag i svårigheter enligt EU:s allmänna gruppundantagsförordning om statligt stöd eller omfattas av ett obetalt betalningskrav som grundar sig på ett beslut av Europeiska kommissionen och där stödet har förklarats strida mot reglerna eller vara olämplig för den inre marknaden.

Det är möjligt att få stöd trots uppsägningar eller permitteringar när antalet arbetstagare i anställningsförhållande vid tidpunkten för ansökan om stöd är minst lika stort som vid tidpunkten för uppsägningen eller permitteringen av arbetstagarna. Stödet får inte försämra ställningen för dina anställda.

Gör so här

Ansök om stöd i god tid innan anställningsförhållandet inleds. Anställningsförhållandet kan inledas först när man har fått beslutet om stöd.

Det beviljade stödet betalas i efterhand så att de lönebetalningsperioder som avslutats under en kalendermånad inkluderas i utbetalningsperioden. Du kan ansöka om utbetalning av stöd för flera utbetalningsperioder. Stödet betalas dock per utbetalningsperiod.
 
Lämna in ansökan om utbetalning till arbetskraftsmyndigheten inom tre månader från utgången av den kalendermånad under vilken den sista utbetalningsperioden som ingår i stödperioden upphör. Stödperionden är den period som har fastställt som stödets varaktighet.

Ansök om stöd och utbetalning i e-tjänsten

Ansök om stöd och utbetalning med en elektronisk blankett i e-tjänsten. Logga in i e-tjänsten med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.

Fyll i ansökan i e-tjänsten och bifoga nödvändiga bilagor. Tjänstens interna anvisningar hjälper dig att fylla i ansökan. I e-tjänsten kan du lämna in ansökan, svara på begäran om komplettering av ansökan, komplettera din ansökan och ta emot beslut som gäller ditt ärende.

I e-tjänsten kan ansökan lämnas in av en befullmäktigad person. Personer som har en fullmakt eller en rätt att sköta ärenden som grundar sig på registeruppgifter kan uträtta ärenden för en organisations räkning utan en separat fullmakt. E-tjänsten kontrollerar personens rätt att uträtta ärenden i samband med inloggningen.

Det fullmaktsärende som används i stödet heter Ansökan om lönesubvention.

Du får rådgivning om användningen och befullmäktigandet av e-tjänsten via FöretagsFinland rådsgivningtjänst.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

Du kan ansöka om ersättning för rese- och logikostnader när du söker arbete eller deltar i sysselsättningsfrämjande service.

Målgrupp

Medborgare

Du kan ansöka om ersättning för rese- och logikostnader om du är arbetslös arbetssökande och

  • du söker arbete
  • du söker dig till arbetskraftsutbildning, träning eller försök
  • du deltar i en expertbedömning arbetskraftsmyndigheten ordnar.

Du kan ansöka om ersättning för resor tur och retur i Finland till en arbetsintervju om arbetet pågår i minst två veckor och arbetstiden i genomsnitt är minst 18 timmar. Ersättning kan också beviljas för resor till arbetsintervjuer i en annan medlemsstat i Europeiska unionen eller som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

För att få ersättning måste du vara arbetslös arbetssökande. Kostnader kan ersättas om

  • du deltar i ett urvalstillfälle eller lämplighetsprov vid arbetskraftsutbildningen
  • du bekantar dig med läroanstalten som ordnar arbetskraftsutbildningen innan utbildningen inleds så att du kan kontrollera läroanstaltens tillgänglighet och övriga lämplighet för dina studier på grund av en skada eller sjukdom
  • du uträttar ärenden hos arbetskraftsmyndigheten så att ditt besök anses nödvändigt och du behöver färdtjänst på grund av skada eller sjukdom
  • du deltar i en expertbedömning som arbetskraftsmyndigheten ordnar.

Grunden för ersättning av resekostnader är antalet kilometer multiplicerat med 0,21 euro. Den del av resekostnaderna som överstiger 12 euro ersätts upp till högst 200 euro.

Ersättning för logikostnader beviljas på basis av de uppkomna kostnaderna men högst 80 euro per dygn.

För vem och på vilka villkor

Du kan få ersättning för resekostnader om arbetskraftsmyndigheten anser att det är ändamålsenligt att ersätta kostnaderna med tanke på tillgången till arbetskraft och sysselsättningen av arbetslösa. 

Ersättning för resekostnader till arbetskraftsmyndigheten kan beviljas till en arbetslös kund som på grund av funktionshinder eller sjukdom behöver transporttjänst för att kunna besöka myndigheten. Förutsättningen för ersättning av resekostnader är att det är nödvändigt med ett personligt besök hos arbetskraftsmyndigheten.

Rese- och logikostnader för deltagande i arbetsintervju eller service kan ersättas endast om du är arbetslös och arbetssökande inom arbetskraftsservicen i ditt område.

Resans längd beräknas så att resan börjar från var du faktiskt bor. 

Du kan få ersättning för logikostnader om övernattningen under resan har varit nödvändig på grund av trafikförhållandena och övernattningen har orsakat kostnader.

Gör so här

Ansök om ersättning för rese- och logikostnader hos arbetskraftsmyndigheten inom en månad efter resans slut. Arbetskraftsmyndigheten kan betala ersättningen helt eller delvis i förskott. 
 
Om du ansöker om ersättning för resekostnader behöver du inte bifoga kvitton till din ansökan. Om du övernattade under resan ska du bifoga kvitton på övernattningskostnaderna till din ansökan.

Ansök i första hand om ersättning med den elektroniska blanketten i e-tjänsten. Logga in i tjänsten med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Fyll i ansökan i e-tjänsten och bifoga nödvändiga bilagor. Tjänstens interna anvisningar hjälper dig att fylla i ansökan. I e-tjänsten kan du lämna in ansökan, svara på begäran om komplettering av ansökan, komplettera din ansökan och ta emot beslut som gäller ditt ärende.

Om du inte kan använda e-tjänsten ska du ansöka om ersättning med en utskrivbar blankett. Lämna in blanketten till din arbetskraftsmyndighet.

Om du har beviljats ersättning för rese- eller logikostnader helt eller delvis i förskott, lämna in verifikat över uppkomna kostnader till den myndighet som fattat beslutet inom en månad från resans slut.

Om du har ansökt om ersättning i e-tjänsten kan du vid behov komplettera de uppgifter som behövs för utbetalningen av ersättningen i e-tjänsten.

På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)

 

Det kan kännas svårt att hitta en arbetsplats om du ännu inte har arbetserfarenhet. Många inleder sin karriär med korta anställningsförhållanden, såsom sommarjobb, vikariat eller praktik.

Sök modigt jobb

Numera är det vanligt att söka arbete på webbplatser som listar lediga arbetsplatser. Företag och organisationer berättar ofta om sina lediga arbetsplatser också på sina egna webbplatser och kanaler i sociala medier.

När du hittar ett intressant jobb, sök det. Även om du inte får ett jobb får du viktig erfarenhet av att skriva en arbetsansökan eller delta i en arbetsintervju.

Alla jobb är dock inte lediganslagna. Du kan kontakta en arbetsgivare som intresserar dig direkt och lämna in en öppen arbetsansökan.

På Jobbmarknaden hittar du tips om hur du skriver en arbetsansökan och förbereder dig inför en arbetsintervju. Du har väl redan tittat på lediga jobb på Jobbmarknaden eller gjort en jobbsökningsprofil?

Läs mer

En bra attityd och nätverk kan vara viktigare än erfarenhet

Om du ännu inte har arbetserfarenhet, framhäv din attityd och entusiasm. Många arbetsgivare vill hitta en person som lämpar sig för arbetsgemenskapen och som är redo att lära sig nytt, så lång arbetserfarenhet är inte alltid det viktigaste urvalskriteriet. Din arbetsgivare är i allmänhet beredd att introducera dig i arbetsuppgifterna och kan eventuellt erbjuda även mer omfattande utbildning.

Även nätverken är viktiga i arbetslivet. Av dina bekanta eller din närmaste krets kan du fråga eller få höra om intressanta lediga arbetsplatser. Många utökar sina nätverk vid sidan av studierna, i anställningsförhållanden, frivilligarbete och hobbyer. Du kan också utöka dina nätverk i olika sociala medier. 

Var aktiv under anställningen

Ta också kortvariga anställningsförhållanden, såsom sommarjobb eller vikariat, på allvar. När du utför ditt arbete väl stannar du kvar i din chefs minne och du få jobb även i fortsättningen.

Arbetsgivaren ser i din meritförteckning om du har arbetat på samma arbetsplats till exempel flera somrar i rad. Det brukar betyda att du har blivit omtyckt och gjort ett bra jobb. Å andra sidan är det bra att komma ihåg att arbetsgivaren också kan uppskatta mångsidig erfarenhet av olika arbetsplatser.   

Med hjälp av följande tips kommer arbetsgivaren säkrare ihåg dig under ditt anställningsförhållande.

  • Stöd dina arbetskamrater i arbetet – det kan också hjälpa att lyssna.
  • Lär dig nya saker och var inte rädd för förändring.
  • Om du upptäcker missförhållanden kan du berätta om dem för en arbetskamrat eller chef.
  • Koncentrera dig på lösningarna.
  • Öva på att ge och ta emot både bra och konstruktiv respons.

Under 30-åringar får hjälp av Ungdomsgarantin och Navigatorn

Om du är under 30 år kan du få hjälp med att inleda din karriär av Ungdomsgarantin och Navigatorn.

Syftet med ungdomsgarantin är att främja ungas placering i utbildning och på arbetsmarknaden, förhindra långvarig arbetslöshet och förebygga utslagning.

Navigatorn ger dig hjälp och stöd i frågor som gäller studier, sysselsättning, boende och välbefinnande. Det finns cirka 70 Navigatorer över hela Finland, och vi bedriver verksamhet i alla landskap.

Bäst kan du bekanta dig med Navigatorn på plats under Navigatorns öppettider eller vid en på förhand överenskommen tidpunkt. Mer information finns på Navigatorns webbplats. Dessutom finns många Navigatorer på Facebook och Instagram, en del också på till exempel YouTube, Snapchat och Discord.

Vid Navigatorerna arbetar bland annat karriärvägledare och servicerådgivare samt yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården. Vilka tjänster som Navigatorn erbjuder och vilka yrkesverksamma som arbetar där varierar mellan olika orter. I Navigatorn lyssnar man på dig och du erbjuds stöd för att hitta en lämplig lösning.

Mer information

Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)

Ska du återvända till arbetslivet efter till exempel föräldraledighet eller närståendevård? 

Om du återvänder till arbetslivet efter en paus lönar det sig att utnyttja olika sysselsättningsfrämjande tjänster.

Om du behöver hjälp med att söka arbete är jobbsökarträning, arbetsträning samt rådgivning och handledning i jobbsökning inom arbetskraftsservicen ett bra alternativ.

Är du intresserad av ett helt nytt yrke eller en helt ny bransch? Psykologtjänsten för yrkesval och karriärvägledning, karriärträning, arbetskraftsutbildning eller arbetsprövning kan hjälpa dig att komma igång med en ny karriär. Det lönar sig också att bekanta sig med läroavtalsutbildningen, som är ett möjligt alternativ för att utbilda sig till ett nytt yrke.

Om du ska återvända till arbetslivet efter en längre sjukledighet kan du bekanta dig med arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte.

Nationella tjänster
Bläddra bland regionala tjänster
Mer information

Syftet med utkomstskydd för arbetslösa är att ersätta de ekonomiska förluster som arbetslösheten orsakar dig.

För att få utkomstskydd för arbetslösa måste du anmäla dig som arbetslös arbetssökande. Du kan anmäla dig som arbetssökande i avsnittet E-tjänster på Jobbmarknaden. Olika former av utkomstskydd för arbetslösa är inkomstrelaterad dagpenning, grunddagpenning och arbetsmarknadsstöd.

Arbetskraftsservice, som att anmäla sig som arbetssökande, hittar du i sektionen E-tjänster.

  • När du är arbetslös arbetssökande säkerställer utkomstskyddet ekonomiskt dina möjligheter att söka arbete och förbättra dina förutsättningar att komma in på eller återvända till arbetsmarknaden.

  • Funderar du på om du behöver meddela arbetskraftsmyndigheten eller den som betalar ut utkomstskyddet att arbetet inleds eller avslutas? Det avgörande är om arbetet varar mer eller mindre än två veckor.

  • När du arbetar i ett arbetsavtals- eller tjänsteförhållande är du löntagare. Om ditt anställningsförhållande upphör och du blir arbetslös kan du ha rätt till utkomstskydd för arbetslösa.

  • Är du yngre än 25 år och saknar yrkesutbildning efter grundskolan eller gymnasiet? Du omfattas delvis av andra villkor än övriga arbetssökande när det gäller utkomstskyddet för arbetslösa. Din situation förändras när du skaffar dig yrkesutbildning eller deltar i sysselsättningsfrämjande service.

  • Som heltidsstuderande får du i allmänhet din utkomst från studiestödet. I vissa fall kan du få utkomstskydd för arbetslösa under studietiden.

  • Om du är medborgare i ett EU- eller EES-land eller Schweiz, är familjemedlem till en sådan medborgare eller har uppehållstillstånd och blir arbetslös eller permitteras, kan du få utkomstskydd för arbetslösa.

  • Om din arbetsgivare har gått i konkurs eller av någon annan orsak inte kan betala din lön, kan du ansöka om lön eller andra betalningar som inte betalats som lönegaranti.

  • Karens betyder att den arbetssökande förlorar rätt till arbetslöshetsförmåner för en viss tid på grund av att han eller hon handlat arbetskraftspolitiskt sett på ett klandervärt sätt. I lagstiftningen används termen tidsperiod utan ersättning. På den här sidan hittar du information om de vanligaste orsakerna till karens.

Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)

Uppdaterad: