Dataskyddsbeskrivningar

Europaparlamentets och Europarådets förordning (EU) 2016/679 

  • Datum för upprättande 16.5.2018 
  • Uppdaterad 27.8.2019 – redigerad för att svara mot den nya servicehelheten 
  • Uppdaterad 12.12.2019 - läggt till i avsnitt 5. "Analys- och responssystem" och kompletteras med avsnitt 7 och 11-13
  • Uppdaterad 27.11.2020 – ändringar gällande cookies efter höstens installationer (avsnitt 15)
  • Uppdaterat 19.11.2021 - läggt till i avsnitt 5 - EURES-profilen
  • Uppdaterat 28.4.2022 - till avsnitt 10 lagt till automatisk radering av uppgifterna efter ett år
  • Uppdaterat 14.11.2022 - till avsnitt 5 lagt till information om chatbot
  • Uppdaterat 23.1.2023 - till avsnitt 5 lagt till information om platsvakten
  • Uppdaterat 17.4.2023 - till avsnitt 5.1 lagt till information om responssystemet
  • Uppdaterat 22.6.2023 - till avsnitt 5 lagt till information om bosättningslandet
  • Uppdaterad 11.10.2023 - uppdatering av punkt 4 för att motsvara lagstiftningen, uppdatering av punkterna 7 och 8 och kombinering av punkterna 8 och 9, vilket orsakar att efterföljande rubrikernas ordningstal minskat med ett
  • Uppdaterad 1.1.2025 - Modifierat termer i punkterna 5,6 och 9 på grund av reformen av arbetskraftsservicen.

1. Registeransvarig 

UF-centret 
PB 1000, 50101 S:t Michel 
0295 020 000, kirjaamo.keha@ely-keskus.fi 

2. Kontaktperson i ärenden som gäller registret 

Dataskyddsombud
tietosuoja.keha@ely-keskus.fi

Kontakter med saker som gäller registret:
PB 1000, 50101 S:t Michel 
tyomarkkinatori.keha@ely-keskus.fi

3. Registrets namn 

Tjänsten Jobbmarknaden (nedan tjänsten) 

4. Ändamålet med behandlingen av personuppgifter 

Registeruppgifterna i datasystemet används för att främja sysselsättningen och arbetsmarknadens funktion och för statistikföring. Behandlingen av personuppgifter grundar sig i fråga om jobbsökningsprofiler på den personuppgiftsansvariges lagstadgade skyldighet. I fråga om övriga uppgifter grundar sig behandlingen på en lagstadgad skyldighet eller ett allmänt intresse: behandlingen är nödvändig och proportionerlig i myndighetens verksamhet för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Uppgifterna kan dessutom behandlas för arkiverings-, forsknings- och statistikändamål av allmänt intresse som är förenliga med dessa ändamål.

5. Registrets datainnehåll 

Denna dataskyddsbeskrivning gäller endast funktionerna och uppgifterna i sektionen Min karriärstig på Jobbmarknaden. Mer information om behandlingen av personuppgifter i anslutning till ärendehanteringen inom den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen, dvs. Jobbmarknadens E-tjänster, finns i dataskyddsbeskrivningen för den offentliga arbetskraftsservicen. 

Uppgifter som i samband med tjänsten sparas i registret bygger på uppgifter från befolkningsdatasystemet när det gäller personkunder. 

Arbetsgivarkundens uppgifter fås från företags- och organisationsdatasystemet samt delvis från de uppgifter som arbetsgivaren eller en representant för arbetsgivaren själv uppger. 

Över registrerade personkunder sparas följande uppgifter: 

  • personens identifikationsuppgifter: personbeteckning, namn, e-postadress, telefonnummer 
  • uppgifter om utbildning, arbetshistoria och yrkeskunskaper 
  • händelsernas tidsstämpel 
  • bosättningsland

Över registrerade arbetsgivarkunder eller representanter för arbetsgivaren sparas följande uppgifter: 

  • personens identifikationsuppgifter: personbeteckning, namn, e-postadress, telefonnummer 
  • de uppgifter som arbetsgivarkunden själv uppgett i arbetsplatsannonsen 
  • organisationens basuppgifter och redigerbara marknadsföringsuppgifter  

I bägge fallen sparas under tiden för inloggningen: 

  • fullmaktsuppgifter 

Av användare som publicerar sin profil i EURES-portalen sparas därutöver följande uppgifter:

  • Kön
  • Bosättningsland
  • Arbetsspråken
  • Nationalitet

Arbetsplatsannonser och sakinnehållet i dessa överförs från arbetskraftsservicens kunddatasystem till Tjänsten. 

Den som använder tjänsten ansvarar för att de uppgifter personen själv uppgett är korrekta. 

5.1 Analys- och responssystem

Jobbmarknaden-tjänsten använder analysverktyget Matomo för att samla in statistiska uppgifter. Med sådana uppgifter avses till exempel

  • antalet besökare i tjänsten
  • vilka enheter som använts under besöket i tjänsten
  • användarens webbadress under besöket i tjänsterna
  • enskilda sidor som användaren besökte.

De uppgifter som analysverktyget samlar in innehåller aldrig personens namn, personbeteckning eller annan motsvarande identifierande information. IP-adressen som samlas in av Matomo är också krypterad så att användaren inte kan identifieras. Jobbmarknaden strävar inte heller efter att identifiera enskilda besökare på webbplatsen utifrån denna information. Om användaren har valt "Do Not Track"-inställningen i sin webbläsare, följer eller samlar analysverktyget inte in data om webbaktiviteten. 

Då du ger respons sparas dessutom de kontaktuppgifter som du själv uppger i syfte att motta ett svar – vanligen din e-postadress. Responsen används för att utveckla tjänsten. De frivilligt inlämnade kontaktuppgifterna används till att svara på responsen. Responsen och kontaktuppgifterna avlägsnas från responssystemet med 12 månaders mellanrum.

5.2 Chatbot Tarmo

Historiken för chatbotten på Jobbmarknaden lagrar sökorden och fraserna som kunden anger. Inga personuppgifter lagras i konversationer, appen anonymiserar konversationer automatiskt. Diskussioner sparas i systemet i 180 dagar.

5.3 Platsvakten

Platsvakten är en funktion som gör det möjligt för användare att beställa till sin e-post ett meddelande om nya lediga platser som matchar deras önskade sökkriterier. Användning av funktionaliteten kräver inte inloggning. För Platsvakten samlas

  • användarens e-postadress,
  • information om bekräftelse av ordern och godkännande av användarvillkoren och 
  • detaljer om sökkriterierna i Platsvakten.

Platsvakten är giltig i 3 månader åt gången, varefter e-postadressen raderas från tjänstens databas. Användaren kan säga upp beställningen också  mitt under perioden och då raderas ovanstående data.

6. Regelmässiga uppgiftskällor 

Uppgifter som i samband med tjänsten sparas i registret baserar sig i fråga om personkunder på uppgifter från befolkningsdatasystemet och uppgifter som personen själv uppger.

Uppgifter om kunder som är arbetsgivare fås från företags- och organisationsdatasystemet samt delvis från de uppgifter som arbetsgivaren eller en representant för arbetsgivaren själv uppger.

Registrets informationskällor är databaser och tjänster som anslutits till tjänsten: 

  • Suomi.fi-identifikation (befolkningsdatasystemet, med samtycke av den registrerade) 
  • Suomi.fi-fullmakter (företags- och organisationsdatasystem) 
  • Arbetskraftsservicens kundregister  
  • användaren 

7. Regelmässigt utlämnande av uppgifter 

Personuppgifter i tjänsten och övriga uppgifter lämnas inte ut till myndigheter eller andra parter utan samtycke från tjänstens användare eller en part som användaren bemyndigat eller utan lagstadgad rätt att få uppgifter.

De uppgifter som registrerats i tjänsten kan dock utnyttjas utan separat samtycke av tjänsteanvändaren i vetenskaplig forskning, statistikföring eller myndighetens övriga utredningsarbete. UF-centret beviljar separat tillstånd för utlämnande av uppgifter för dessa ändamål. I ovan nämnda sammanhang genomförs behandlingen och publiceringen av uppgifterna alltid så att enskilda användare inte kan identifieras eller specificeras utifrån statistikföringen eller undersökningsresultaten.

8. Översändning av uppgifter utanför EU eller EES 

Uppgifterna finns i EU/EES-området i en molntjänst som skyddas fysiskt och med programvaror, till exempel genom krypterade databaser och krypterad datatrafik. Vi begränsar åtkomsten till system och databaser som innehåller personuppgifter och de får endast användas av namngivna personer som behöver och är behöriga att behandla personuppgifter i sitt arbete.

Tjänsten använder en skyddad anslutning och användarna identifieras (stark identifiering).

9. Uppgifternas förvaringstid 

Uppgifterna sparas ett år från den sista inloggningen eller tills användaren raderar kontot eller ber personuppgiftsansvarige att radera kontot. Denna förvaringstid gäller inte för de personuppgifter som behandlas vid uträttandet av ärenden inom den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen, det vill säga i Jobbmarknadens E-tjänster om vilka du kan läsa mer i Dataskyddsbeskrivning för offentlig arbetskraftsservice.

10. Granskningsrätt 

En registrerad person har rätt att granska sina uppgifter i personregistret. Personuppgifter kan granskas i ”Mina uppgifter” i avsnittet Mina sidor (fliken ”Kontoförvaltning”). Det rekommenderas att man i första hand granskar uppgifterna själv, men det är också möjligt att skicka en begäran om granskning per e-post till adressen tyomarkkinatori.keha(at)ely-keskus.fi

11. Rätt att kräva rättelse av uppgifter 

Den registrerade har rätt att kräva rättelse av felaktiga uppgifter i registret. Om det inte går att rätte till en uppgift på egen hand, ska begäran om rättelse av uppgifter skickas per e-post till adressen: tyomarkkinatori.keha(at)ely-keskus.fi.

12. Rätt att kräva att uppgifter raderas 

Den registrerade har rätt att rader sina personuppgifter ur registret eller kräva att dennes registrerade personuppgifter raderas. I första hand raderar man personuppgifter på egen hand via ”Mina uppgifter” i avsnittet Mina sidor (fliken ”Kontoförvaltning”). I detta fall raderas personuppgifterna ur tjänsten genast i samband med raderingen. Användaren kan även förmedla begäran om att radera personuppgifter per e-post till adressen: tyomarkkinatori.keha@ely-keskus.fi. I detta fall raderas uppgifterna inom 30 dagar från begäran. Det skickas ingen separat bekräftelse om att uppgifterna raderats.

13. Övriga rättigheter med anknytning till behandling av personuppgifter 

Personuppgifter används inte och utlämnas inte för direktreklam, distansförsäljning eller annan direktmarknadsföring och inte för marknads- och opinionsundersökning och inte för personmatrikel och släktforskning. 

14. Användning av kakor 

I tjänsten används kakor. En kaka är en liten textfil som sänds till och förvaras på användarens dator. En kaka gör det möjligt för tjänsten att känna igen besökare som ofta återkommer till tjänsten, gör det lättare att logga in på sidorna samt möjliggör samlad information om besökare. Kakor skadar inte användarens dator eller filer. Användning av kakor gör det möjligt att tillhandahålla information och tjänster som individualiserats för användare. 

Om tjänstens användare inte vill tillåta användningen av kakor, kan användaren förhindra användningen av dessa i bannern nedtill på sidan eller i webbläsarens inställningar. En del kakor är nödvändiga för att tjänsten och inloggningen ska fungera och därför förutsätter användningen av tjänsten att de godkänns. Användaren kan dock förhindra användningen av kakor som gäller analys.

Läs mer om användningen av kakor på Jobbmarknaden.

15. Loggfiler 

Loggfiler sammanställs över användningen av tjänsten och där registreras händelserader som gäller dataskydd samt tjänstens funktion. De uppgifter som sparats i loggfilen är inte sådana uppgifter som användaren sparat. Av användningsuppgifterna sparas enbart en maskinell kod och IP-adressen. Uppgifterna i loggfilen används enbart för att utreda eventuella funktionsfel och dataskyddsrisker och dataskyddsbrott i tjänsten. Enbart personer som deltar i utredning av nämnda problem har åtkomst till loggfilerna. 

16. Anmälan och klagomål gällande behandlingen av personuppgifter 

Vid behov kan du lämna in besvär eller klagomål om behandlingen av dina uppgifter till dataskyddsombudsmannen.

1. Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter i ärenden som gäller registret

UF-centret och arbetskraftsmyndigheterna är gemensamt personuppgiftsansvariga för arbetskraftsservicens riksomfattande datalager. Bestämmelser om ansvarsfördelningen mellan de gemensamt personuppgiftsansvariga finns i 123 § i lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023). UF-centret ansvarar för den personuppgiftsansvariges skyldigheter i anslutning till datalagrets inbyggda och standardiserade dataskydd, behandlingens säkerhet samt informationen till de registrerade. Arbetskraftsmyndigheterna ansvarar för andra skyldigheter för den registeransvarige än de som ålagts UF-centret, varje arbetskraftsmyndighet för sina egna kunders del. 

UF-centret
PL 1000, 50101 Mikkeli 
0295 020 000, kirjaamo.keha@ely-keskus.fi 

Dataskyddsombud:
tietosuoja.keha@ely-keskus.fi

Du hittar arbetskraftsmyndigheternas kontaktuppgifter på Jobbmarknadens regionala sidor.

2. Ändamålet med behandlingen av uppgifter

Uppgifter om kunder och om producenter av arbetskraftsservice får användas:

  • för ordnande och produktion av sådan service och sådana uppgifter som avses i lag om ordnande av arbetskraftsservice 380/2023,
  • för skötsel av de uppgifter som i lagen om främjande av integration, lagen om utkomstskydd för arbetslösa, lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte, lagen om yrkesutbildning och lagen om Jobbkanalen Ab föreskrivs för arbetskraftsmyndigheter eller för utvecklings- och förvaltningscentret samt för skötsel av sådana uppgifter avseende tjänster för internationell rekrytering och av sådan rådgivning avseende arbetskraftsservice och utkomstskydd för arbetslösa som föreskrivs för utvecklings- och förvaltningscentret i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna samt om närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter (897/2009), (28.6.2024/435)
  • för tillsyn, utveckling, uppföljning, utvärdering, statistikföring, prognostisering och styrning med avseende på de uppgifter som avses i 1 och 2 punkten.

3. Grund för behandling av personuppgifter

Behandlingen av personuppgifter grundar sig på den personuppgiftsansvariges lagstadgade uppgifter.

4. Personuppgifter som behandlas

Följande uppgifter som gäller enskilda kunder får behandlas enligt lagen om ordnande av arbetskraftstjänster (380/2023):

  • personbeteckning,
  • namn och kontaktuppgifter,
  • uppgifter som gäller kundrelationen inom arbetskraftsservice, uträttandet av ärenden hos arbetskraftsmyndigheten eller utvecklings- och förvaltningscentret samt eventuella specialarrangemang som krävs för att kunden ska kunna uträtta ärenden, 
  • uppgifter om utbildning, anställningar och yrkeskompetens samt andra uppgifter som används vid arbetsförmedling,
  • uppgifter om servicebehov samt om planer och genomförandet av dessa,
  • uppgifter om arbets- och utbildningserbjudanden och presentationer för arbetsgivare,
  • uppgifter om offentlig arbetskraftsservice, i lagen om utkomstskydd för arbetslösa avsedd sysselsättningsfrämjande service, annan service till stöd för jobbsökning och sysselsättning samt sakkunnigbedömningar,
  • sådana uppgifter och bedömningar om hälsotillståndet och arbets- och funktionsförmågan som är relevanta för sysselsättningen av personen och som är nödvändiga för att ge personen service,
  • utredningar, arbetskraftspolitiska utlåtanden, andra utlåtanden och meddelanden som gäller utkomstskydd för arbetslösa; de nämnda uppgifterna samt uppgifter som är nödvändiga för att ge arbetskraftspolitiska utlåtanden och andra utlåtanden kan behandlas också då en fysisk person inte är enskild kund, 
  • uppgifter om förmåner som hör till den offentliga arbetskraftsservicen.

Följande uppgifter som gäller arbetsgivare som ansöker om eller får arbetskraftsservice får behandlas:

  • identifierande uppgifter,
  • uppgifter som gäller kundrelationen inom arbetskraftsservice och hur arbetsgivaren uträttar ärenden hos arbetskraftsmyndigheten eller utvecklings- och förvaltningscentret, 
  • uppgifter om verksamheten och servicebehovet,
  • uppgifter om lediga platser och tillsättande av dem, inklusive platser tillsatta genom internationell rekrytering,
  • beslut om lönesubvention, sysselsättningsstöd avseende personer som fyllt 55 år och i 111 § avsett stöd samt tillhörande uppgifter om uppföljning och utbetalning,
  • avtal om arbetsprövning,
  • andra uppgifter som behövs för planering, ordnande, verkställighet och uppföljning av offentlig arbetskraftsservice än de som avses i 1–6 punkten.

Följande uppgifter som gäller producenter av arbetskraftsservice får behandlas:

  • identifierande uppgifter om serviceproducenten,
  • uppgifter som gäller hur producenten uträttar ärenden hos arbetskraftsmyndigheten eller utvecklings- och förvaltningscentret, 
  • upphandlingsavtal som ingåtts med serviceproducenten och tillhörande uppgifter om utbetalning,
  • uppgifter om den service som upphandlas,
  • uppgifter om ansökning och antagning till service samt uppgifter om uppföljning av servicen,
  • andra uppgifter som behövs för planering, ordnande, verkställighet och uppföljning av arbetskraftsservice än de som avses i 1–5 punkten,
  • uppgifter om arbetskraftsutbildning enligt lagen om yrkesutbildning och om utbildningsanordnaren samt sådana uppgifter om ansökan, antagning och uppföljning som gäller utbildningen.

Den registrerade har inte rätt enligt artikel 18 i den allmänna dataskyddsförordningen att begränsa behandlingen av uppgifter som avses i 9 §.

Arbetsförvaltningens uppgifter om enskilda kunder och deras tjänster är sekretessbelagda enligt offentlighetslagen.

5. Lagringstid för personuppgifter

Utvecklings- och förvaltningscentret ska radera alla uppgifter om en kund eller serviceproducent ur den nationella informationsresursen när fyra år har förflutit från den dag då kundrelationen eller avtalsförhållandet upphörde. Kundens uppgifter försvinner då också från Jobbmarknadens avsnitt Ärendehantering. En uppgift behöver dock inte raderas om den behövs för att sköta ett uppdrag baserat på bestämmelser i lag eller ett ärende som fortfarande är anhängigt.

Bestämmelser om arkivering av uppgifter finns i arkivlagen (831/1994).

6. Regelmässiga informationskällor

Personuppgifter sparas i personregistren endast av grundad anledning. Personuppgifterna fås av den registrerade personen själv och samlas i registret från olika servicesituationer i e-tjänsten på Jobbmarknaden, per telefon och i samband med besöksärenden.

En arbetskraftsmyndighet har oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt få de uppgifter som är nödvändiga för att verkställa arbetskraftsservice av andra arbetskraftsmyndigheter, andra kommunala myndigheter, statliga myndigheter, välfärdsområden, Folkpensionsanstalten, arbetslöshetskassor, Pensionsskyddscentralen, Sysselsättningsfonden, serviceproducenter inom arbetskraftsservice, andra producenter av sådan service till stöd för sysselsättning som arbetskraftsmyndigheten ordnar och som överenskommits i en sysselsättningsplan eller en ersättande plan samt av aktörer som ger sådan arbetsprövning.

Uppgifter som gäller arbetserbjudanden samt rekryteringslösningar riktade mot personen fås från arbetsgivarna.

Då en personuppgift som införs i ett register har erhållits på något annat sätt än av den som registreras, skall i registret antecknas varifrån uppgiften har erhållits och vem som har antecknat den.

7. Mottagare av personuppgifter

Uppgifter som lämnas ut till myndigheter

Utvecklings- och förvaltningscentret har oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt av andra statliga myndigheter, arbetskraftsmyndigheter, andra kommunala myndigheter, aktiebolaget Business Finland, Folkpensionsanstalten och arbetslöshetskassorna få de uppgifter som är nödvändiga för att centret ska kunna sköta sina lagstadgade uppgifter enligt denna lag eller någon annan lag när det gäller verkställighet, uppföljning och utvärdering av arbetskraftsservice.

Arbets- och näringsministeriet har oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt av utvecklings- och förvaltningscentret, andra statliga myndigheter, arbetskraftsmyndigheter och andra kommunala myndigheter få de uppgifter som är nödvändiga för att ministeriet ska kunna sköta de uppgifter som föreskrivs för ministeriet i lag eller någon annan lag och som gäller verkställighet, uppföljning, utvärdering och styrning av arbetskraftsservice. Utvecklings- och förvaltningscentret är dessutom skyldigt att lämna ut de uppgifter som lagrats i informationsresursen till arbets- och näringsministeriet för upprättande av arbetsförmedlingsstatistik.

Regionförvaltningsverken har oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt av arbetskraftsmyndigheter och av utvecklings- och förvaltningscentret få de uppgifter som är nödvändiga för den tillsyn som avses i 25 § enligt 25 § i lagen om ordnande av arbetskraftstjänster (380/2023).

I fråga som gäller antagning av studerande till arbetskraftsutbildning har medlemmarna i sådan antagningsgrupp för planering av utbildningen och antagning av studerande rätt att trots sekretessbestämmelserna ta del av inlämnade ansökningar till utbildningen jämte bilagor.

Arbetskraftsmyndigheterna, Folkpensionsanstalten, arbetslöshetskassorna samt utländska anstalter som är behöriga att behandla uppgifter som gäller personens jobbsökning och utkomstskydd för arbetslösa har sinsemellan rätt att utbyta uppgifter som inverkar på personens rätt att få arbetslöshetsförmån.  (Lagen om utkomstskydd för arbetslösa1290/2002, Lagen om tillämpning av Europeiska unionens lagstiftning om samordning av de sociala trygghetssystemen 352/2010).

Kunduppgifter överlåts till andra myndigheter om det finns bestämmelser om detta i lagen eller om kunden har gett sitt samtycke till det. Informationen i uppgiften som ska överlåtas beror på omfattningen av behörigheten hos den myndighet som begär uppgiften. Myndigheter som har rätt att begära kunduppgifter är till exempel PSC, KEVA, Migrationsverket, polisen, socialmyndigheten och utsökningsmyndigheten.

Uppgifter som lämnas ut till en producent av arbetskraftsservice

Producenter av arbetskraftsservice och producenter av sådan service till stöd för sysselsättning som en arbetskraftsmyndighet ordnar och som överenskommits i en sysselsättningsplan eller en ersättande plan har oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att avgiftsfritt av arbetskraftsmyndigheter och av utvecklings- och förvaltningscentret få de uppgifter om enskilda kunder som är nödvändiga för att producera och ge service. Uppgifter om en kunds hälsotillstånd får lämnas ut till en serviceproducent endast om kunden skriftligt och specifikt samtycker till detta.

Uppgifter som lämnas ut till arbetsgivaren

En arbetskraftsmyndighet får till en arbetsgivare lämna ut sådana uppgifter om en arbetssökande som behövs för att tillsätta en plats endast med den arbetssökandes skriftliga samtycke. Samtycket eller vägran att ge samtycke ska antecknas i den enskilda kundens uppgifter. De uppgifter som är nödvändiga för att fylla en arbetsplats regleras i 118 § i lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023).

Uppgifter om en arbetssökandes hälsotillstånd kan lämnas ut till arbetsgivaren endast om den arbetssökande ger ett specificerat skriftligt samtycke till detta och om uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla de särskilda kraven på hälsotillståndet på en ledig arbetsplats eller inom branschen i fråga eller för att främja sysselsättningen av en arbetssökande vars skada eller sjukdom försvårar sysselsättning.  

För att fullgöra skyldigheten enligt de lagar som gäller arbetsavtals- och tjänsteförhållanden att återanställa uppsagda arbetstagare, tjänstemän och tjänsteinnehavare har arbetsgivare, oberoende av sekretessbestämmelserna och av andra begränsningar av rätten att få uppgifter, rätt att avgiftsfritt av arbetskraftsmyndigheterna få information om huruvida en person som arbetsgivaren namngett är arbetssökande vid arbetskraftsmyndigheten.

Utlämnande av uppgifter för forskningsändamål

Beslutet om tillstånd att lämna ut sekretessbelagda uppgifter ur arbetskraftsservicens riksomfattande datalager för statistikföring, vetenskaplig forskning eller myndigheternas planerings- eller utredningsarbete enligt Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet 28 § fattas av UF-centret. Innehållet av de uppgifterna som lämnas ut bestäms enligt den forskningsplan som bifogas till ansökan om prövningstillstånd.

8. Överföring av uppgifter utanför EU- eller EES-området

Data kommer inte att överföras utanför EU eller EES.

9. Principer för skydd av registret

Endast de personer som har den rätt att behandla uppgifterna som behandlingen av ärendet förutsätter har tillgång till uppgifterna i tjänsten. Endast vissa på förhand fastställda anställda hos den personuppgiftsansvarige eller anställda hos en tredje part som den personuppgiftsansvarige befullmäktigat har tillgång till och rätt att använda de uppgifter som sparats i tjänsten. Personuppgifter skyddas dessutom genom passerkontroll, användarövervakning och anvisningar för behandling av personuppgifter.  

I lagen om ordnande av arbetskraftsservice 380/2023, 124–126 § föreskrivs om åtkomsträttigheter till kunddatasystemhelheten samt om beviljande och avlägsnande av dem.   

10. Den registrerades rättigheter

Du har rätt att få veta om dina personuppgifter behandlas och rätt att få en kopia av dina personuppgifter (artikel 15 i den allmänna dataskyddsförordningen). Om en enskild kund vill kontrollera vilka uppgifter om honom eller henne som har sparats i kunddatasystemhelheten, ska kunden begära uppgifter av den arbetskraftsmyndighet som ansvarar för kundrelationen.  

Du har rätt att begära att rätta felaktiga uppgifter om dig rättas (artikel 16 i den allmänna dataskyddsförordningen). Rättelsen görs genom en begäran om rättelse till arbetskraftsmyndigheten, som behandlar begäran och avgör ärendet med beaktande av lagarna och förordningarna om lagring av uppgifter.  

Du har inte rätt enligt artikel 18 i den allmänna dataskyddsförordningen att begränsa behandlingen av uppgifter som avses i 1 mom. (lagen om ordnande av arbetskraftsservice 380/2023, 114 §). Återkallande av samtycke till utlämnande av uppgifter ska begäras av den instans till vilken samtycket har getts. Vid behandlingen av personuppgifter fattas inga beslut som grundar sig på automatiskt beslutsfattande, såsom profilering.  

Mer information om behandlingen av dina uppgifter får du från den arbetskraftsmyndighet vars kund du är.  

Du har rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten om du anser att man vid behandlingen av dina personuppgifter bryter mot tillämplig dataskyddslagstiftning. I Finland fungerar dataombudsmannen som tillsynsmyndighet.

Innehållet väntar på översättning

Syftet med denna beskrivning är att informera om behandlingen av personuppgifter i enlighet med EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679. Dataskyddsbeskrivningen uppdateras vid behov.

1. Personuppgiftsansvarig och den personuppgiftsansvariges kontaktuppgifter

Närings-, trafik- och miljöcentralernas utvecklings- och förvaltningscenter (UF-centret)

Kund- och rådgivningstjänster
PL 1000, 50101 Mikkeli
Besöksadress: Jääkärinkatu 14, 50100 S:t Michel
Tel. 0295 020 000, kirjaamo.keha@ely-keskus.fi

2. Dataskyddsombud

Dataskyddsombud: tietosuoja.keha@ely-keskus.fi

3. Registrens namn

UF-centrets kund- och rådgivningstjänster (personkund- och myndighetstjänster, Företags-Finland rådgivning, ekonomisk rådgivning, Work In Finland internationell rekrytering arbetsgivarrådgivning) kundtjänstsystem

  • telefontjänster
  • chattkonversationer
  • e-post
  • elektroniska kontaktförfrågningar.

4. Ändamålet med behandlingen av personuppgifter 

Artikel 6 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679.

Uppgifter behövs för att utföra lagstadgade uppgifter, för att genomföra tjänster och för kommunikation, som regleras i följande lagar:

Uppgifter används för att verifiera tjänstehändelser vid reklamationer, för att utveckla verksamheten samt för utbildning av kundtjänstpersonal för att förbättra tjänstens kvalitet.

5. Registrets datainnehåll och personuppgiftskategorier

I registret lagras de uppgifter som kunden själv uppger och de uppgifter som uppstår i kundtjänstsituationer, såsom exempelvis:

Personuppgifter:

  • Namn och personnummer 
  • Adressuppgifter och telefonnummer, e-postadress, IP-adress 
  • Anställnings- och arbetshistorikuppgifter samt uppgifter om utkomstkydd för arbetslösa 
  • Personliga uppgifter som uppstår i rådgivnings- eller vägledningssituationer, framlagda av kunden eller tjänstemannen 

Företagsuppgifter:

  • Företagsnamn och organisationsnummer 
  • Adressuppgifter och telefonnummer, e-postadress, IP-adress 
  • Ämnen för kontakter 
  • Företagsrelaterade uppgifter som uppstår i rådgivnings- eller vägledningssituationer, framlagda av kunden eller tjänstemannen.

6. Lagringstid för uppgifter

Telefonsamtalsinspelningar lagras i sex (6) månader. I kvalitetsutvecklingsprojekt och reklamationssituationer kan enskilda inspelningar lagras längre, dock högst 12 månader. Uppgifter om Suomi.fi-autentisering som görs under kötid lagras inte i systemet. Suomi.fi-autentisering visas för den sakkunniga endast under kontakten.

I chattjänstens konversationer finns inga kundidentifieringsuppgifter. Konversationer lagras i sex (6) månader. Kunden kan under konversationen själv välja att beställa chatthistoriken till sin egen e-postadress.

E-postmeddelanden och elektroniska kontaktförfrågningar lagras i sex (6) månader. Genomförd konversation sparas i kundens egen e-post.

Uppgifter som samlas in i de elektroniska tjänsteförfrågningarna från Företags-Finland rådgivningen (kundens status som medborgare/företag/annat, kundens lokalisering, kontaktens ämne) samt uppgifter som erhålls i kundnöjdhetsundersökningar lagras i EU-kommissionens datalager i högst tre år, varefter de tas bort automatiskt.

7. Regelmässiga uppgiftskällor 

Kundens egna uppgifter och de uppgifter som uppstår under samtalet samt det nationella systemet för arbetskraftsservice, handels-, stiftelse- och föreningsregistret samt det gemensamma kunddatabassystemet för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde och utrikesministeriet. Kundens identifieringsuppgifter erhålls från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata via suomi.fi-autentiseringstjänsten.

8. Regelmässigt utlämnande av uppgifter 

Inga regelbundna utlämnanden sker.

Ansvarsområdet för UF-centralens kund- och rådgivningstjänster lämnar endast ut kunduppgifter till andra myndigheter om utlämnandet föreskrivs i lag.

9. Regelbundna utlämnanden av uppgifter och överföring av uppgifter utanför EU eller EES

Uppgifter lämnas inte ut och överförs inte utanför EU eller EES.

10. Principer för skydd av registret

Artikel 32 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679.

UF-centrets ansvarsområde för kund- och rådgivningstjänster beaktar informationssäkerhet och skydd av personuppgifter på ett planerat sätt i all användning och behandling av uppgifter. UF-centrets ansvarsområde för kund- och rådgivningstjänster behandlar personuppgifter på ett informationssäkerhetsmässigt sätt och enligt gällande lagstiftning.

Alla som behandlar personuppgifter inom UF-centrets ansvarsområde för kund- och rådgivningstjänster avger tystnadspliktsåtagande. Registeruppgifter används endast av de personer som behöver dessa uppgifter för sitt arbetsuppdrag enligt sina åtkomsträttigheter. Tjänsteleverantören för lagringssystemet har tystnadsplikt.

11. Rätt till insyn och begäran om uppgifter

Artikel 15 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679.

Den registrerade har rätt att kontrollera de uppgifter om sig själv som finns i registret.

Begäran om insyn ska alltid göras skriftligen och den ska undertecknas. I begäran om insyn ska tidpunkten för inspektionen och kontaktuppgifter från den som begär insyn anges. Begäran om insyn ska riktas till UF-centrets ansvarsområde för kund- och rådgivningstjänster och skickas per post eller e-post till UF-centrets registratorskontor (kontaktuppgifter i punkt 1). Den som skickar e-post ska se till att e-posten är krypterad för att skydda integriteten.

Lyssning på telefonsamtalsinspelningar sker enligt särskilt överenskomna metoder. Kunden måste vara beredd att bevisa sin identitet.

12. Rättelse av uppgifter och rätt att begära radering av uppgifter

Artikel 16 och 17 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679.

Den registrerade har rätt att begära rättelse och radering av felaktiga personuppgifter om sig själv i registret.

Begäran om rättelse ska alltid göras skriftligen och den ska undertecknas. I den skriftliga begäran ska det specificeras vilket personregister begäran om rättelse gäller. Begäran riktas till UF-centrets ansvarsområde för kund- och rådgivningstjänster och skickas per post eller e-post till UF-centrets registratorskontor (kontaktuppgifter i punkt 1). Den som skickar e-post ska se till att e-posten är krypterad för att skydda integriteten.

Rätten till radering av uppgifter gäller inte personuppgifter som arbetsmarknadsmyndigheterna behöver för att utföra sina lagstadgade uppgifter.

Vid eventuell vägran att rätta eller radera uppgifter ges kunden ett skriftligt intyg där orsakerna till avvisandet framgår.

13. Klagan eller anmälan om behandling av personuppgifter

Artikel 77 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679.

Den registrerade har rätt att lämna in ett klagomål till dataskyddsmyndigheten om han eller hon anser att behandlingen av personuppgifter strider mot EU:s dataskyddsförordning.

Europaparlamentets och Europarådets förordning (EU) 2016/679
Dataskyddslagen 1050/2018
Datum för upprättande 13.6.2018
Uppdaterad 3.12.2020 - små tillägg och ändringar av punkterna 3-5, 9 och 12

1. Personuppgiftsansvarig

UF-centret
PB 1000, 50101 S:t Michel
0295 020 000, kirjaamo.keha(at)ely-keskus.fi

2. Kontaktperson i ärenden som gäller registret

Dataskyddsombud
tietosuoja.keha@ely-keskus.fi

Kontakter med saker som gäller registret:
PB 1000, 50101 S:t Michel 
tyomarkkinatori.keha@ely-keskus.fi

3. Registrets namn

Jobbmarknadenshelhetens kontaktregister för intressentsamarbeten

Jobbmarknadens kontaktregister för intressentsamarbeten

4. Ändamålet med behandlingen av personuppgifter

Registret är ett kontaktregister för den gemensamma utvecklingen och kommunikationen av Jobbmarknadenshelheten som genomförs av UF-centret. Med hjälp av registret upprätthålls och uppdateras kontaktuppgifter om personer som deltar i den gemensamma utvecklingen och som är informerade om frågor som rör Jobbmarknaden.

5. Registrets datainnehåll

Registret innehåller högst följande uppgifter om personerna

  • namn
  • titel
  • e-postadress
  • telefonnummer
  • namnet på den organisation som personen företräder
  • klassificering av den organisation som personen företräder (t.ex. statlig förvaltning eller personalföretag)
  • roll, i det gemensamma utvecklingsarbetet:
  • personens aktiviteter

6. Lagenliga informationskällor

Registreringen baserar sig på den registrerades samtycke. Samtycke ges via webbformuläret Webropol,

som personen fyller i när han eller hon blir inbjuden att samarbeta.

7. Regelmässigt utlämnande av uppgifter

Uppgifterna kan komma att lämnas ut till personer som arbetar i företag som producerar tjänster för UF-centret och som arbetar med utvecklingsuppgifter som genomförs av dessa företag.

Sådana uppgifter kan till exempel innefatta användartestning av de tjänster som utvecklas, dit deltagare bjuds in via e-post. Uppgifterna kan också utföras i virtuella arbetsmiljöer.

Uppgifterna lämnas inte vidare till andra parter.

8. Översändning av uppgifter utanför EU eller EES

Uppgifter översänds inte utanför Europeiska unionen eller det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

9. Uppgifternas förvaringstid

På grund av den fortlöpande karaktären hos det gemensamma utvecklingsarbetet och kommunikationen lagras uppgifterna tills vidare.

10. Registrets skyddsprinciper

Uppgifterna i registret lagras i ett elektroniskt informationssystem. Endast utsedda UF-anställda som arbetar i det digitala TE-projektet har tillgång till uppgifterna samt företag som tillhandahåller tjänster till det digitala TE-projektet.

Administratören av informationssystemet uppmanar de anställda att använda registret med en personlig inloggningslänk som skickas från informationssystemet. Efter registreringen loggar användare in i informationssystemet med användarnamn och lösenord.

11. Rätt till inspektion

En person i registret har att på begäran rätt att få veta vilka uppgifter om honom eller henne som har lagrats och hur uppgifterna har använts

Begäran skickas skriftligen och undertecknad till den registeransvarige på:

UF-centret
Registratorskontoret
PB 1000
50101 S:t Michel

Begäran kan också göras via e-post till adressen:
kirjaamo.keha(at)ely-keskus.fi

12. Rätt att kräva rättelse och borttagning av uppgifter

Den personuppgiftsansvarige ska korrigera, radera eller komplettera uppgifter i registret som är felaktiga, onödiga, ofullständiga eller föråldrade med avseende på ändamålet med behandlingen på eget initiativ eller på begäran av den registrerade. På begäran ska den registeransvarige också radera den registrerades uppgifter i sin helhet.

Begäran skickas skriftligen och undertecknad till den registeransvarige på:

UF-centret
Registratorskontoret
PB 1000
50101 S:t Michel

13. Övriga rättigheter med anknytning till behandling av personuppgifter

Personuppgifter används inte och utlämnas inte för direktreklam, distansförsäljning eller annan direktmarknadsföring och inte för marknads- och opinionsundersökning och inte för personmatrikel och släktforskning.

Den registrerade har inga andra rättigheter relaterade till behandlingen av personuppgifter.

Tyvärr, det här innehållet finns bara på finska

Dataskyddsbeskrivning 16.8.2022 Syftet för beskrivningen är att informera om behandling av personuppgifter enligt EU:s dataskyddsförordning (EU 2016/679). Beskrivningen uppdateras vid behov.

1. Registeransvarig

Nylands arbets- och näringsbyrå
PB 1003, 00521 Helsingfors
Besöksadress: Anttigatan 1, 00100 Helsingfors

Mer information:
Harry Berg, Laura Pajari-Xiang ja Roosa Tuominen
Tfn 0295 016 770, tyonantajaneuvonta@workinfinland.fi

2. Kontaktpersoner i ärenden som gäller registret

Kontaktuppgifter:
tietosuoja.keha@ely-keskus.fi

3. Registrens namn

  • Kundservicesystemets telefonsamtal vid Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare
  • Kundservicesystemets e-post vid Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare

4. Ändamålet med behandlingen av personuppgifter

Dataskyddsförordningens (EU 2016/679) 6 art.

Uppgifterna behövs för att sköta lagenliga uppgifter, för att tillhandahålla service och för kontakter enligt bestämmelserna i följande lagar:

  • Lag om offentlig arbetskrafts- och företagsservice 916/2012
  • EU-förordning om digital ingång, (EU) 2018/1724

Uppgifterna används för att bekräfta ett servicetillfälle vid en reklamation och för att utveckla servicekvaliteten i samband med utbildning av kundservicepersonalen.

Behandling såsom tekniskt underhåll, kan läggas ut på entreprenad i enlighet med och inom de gränser som anges i lag. Mejl från Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare behandlas via organisatorisk e-post som ägs av Business Finland. Business Finlands roll är att vara teknisk ägare av organisatorisk e-post. Business Finland har inte läsbehörighet till organisationens e-post.

5. Registrets datainnehåll och kategorier av personuppgifter

I registret lagras uppgifter som kunden själv har uppgett och som uppkommer i en kundbetjäningssituation, till exempel:

Personkundens uppgifter:

  • Namn
  • Telefonnumer
  • E-postadress
  • Personliga uppgifter som uppstått i en rådgivnings- eller handledningssituation och som lyfts fram av kunden eller tjänstemannen.
  • Företagsuppgifter:

  • Företagets namn
  • FO-nummer
  • Adressuppgifter
  • Telefonnummer
  • E-postadress
  • Orsaker till kontakt
  • Uppgifter i anslutning till företagsverksamhet som uppstått i samband med en rådgivnings- eller handledningssituation och som lyfts fram av kunden eller tjänstemannen.

6. Förvaringstid

Inspelningarna av samtalen lagras sex (6) månader. I kvalitetsfrämjande projekt och vid reklamationsärenden kan enskilda inspelningar sparas en längre tid, dock högst 12 månader. E-post lagras sex (6) månader. Det förda samtalet sparas i kundens egen e-post.

7. Regelmässiga uppgiftskällor

Uppgifter fås av kunden själv eller av kundrådgivaren under kundservicesituationen samt TE-administrationens kunddatasystem, samt arbets- och näringsministeriets och utrikesministeriets administrerings gemensamt kunddatasystem, samt handels-, stiftelse- och föreningsregistret.

8. Regelmässigt utlämnande av uppgifter

Uppgifter lämnas inte regelmässigt ut.

I de fall som fastställs i lagen utlämnar Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare kunduppgifter exempel till den som betalar ut arbetslöshetsförmåner och till andra myndigheter.

9. Regelmässigt utlämnande av uppgifter och översändande av uppgifter utanför EU eller EES

Uppgifter lämnas inte ut eller överförs utanför EU eller EES.

Personuppgifter lagras på servrar som finns inom EU. Om några personuppgifter behandlas genom vår underleverantör utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, kommer vi att säkerställa att överföringen av personuppgifter är laglig och att det finns en adekvat nivå av dataskydd.

10. Principer för skydd av registret

Artikel 32 i EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679

Datasäkerheten och skyddet av personuppgifter beaktas systematiskt vid all användning och behandling av uppgifter. Alla personuppgifter behandlas på ett sätt som beaktar datasäkerheten och följer lagen. 

Alla som behandlar personuppgifter undertecknar en tystnadsförbindelse. Endast de personer som behöver uppgifterna i sitt arbete använder registret, i enlighet med sina användarrättigheter. Den serviceproducent som erbjuder registreringssystemet har tystnadsplikt.

11. Rätt att få åtkomst till uppgifter

Enligt artikel 15 i EU-förordning 2016/679 har den registrerade rätt att få tillgång till personuppgifter som rör honom eller henne, dvs. rätt att kontrollera uppgifter som rör
personen själv.

Begäran om granskning ska alltid göras skriftligt och undertecknas. I begäran om granskning ska tidpunkten för kontakten med inspektionen samt kontaktuppgifterna specificeras. Begäran om granskning ska riktas till Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare och skickas per post eller e-post till registratorskontoret vid Nylands arbets- och näringsbyrå (kontaktuppgifter i punkt 1). Avsändaren av ett e-postmeddelande måste se till att kryptera e-postmeddelandet för att säkra integritetsskyddet.

När du vill granska dina uppgifter (tietosuoja.fi)

Kunden får lyssna på inspelningen vid någon av Nylands arbets- och näringsbyrås kontor enligt överenskommelse. Kunden ska vara beredd att bevisa sin identitet.

12. Rätt till rättelse och rätt till radering

Enligt artikel 16 och 17 i EU-förordning 2016/679 har den registrerade rätt att få felaktiga personuppgifter som rör honom eller henne rättade eller raderade.

I begäran om rättelse ska man specificera den felaktiga uppgiften, varför den är felaktig och hur den borde rättas. Begäran kan framställas med en skriftlig begäran till registratorskontoret. Kontaktinformation finns i punkt 1. I fall begäran görs via e-post ska sändaren av säkerhetsskäl använda skyddad e-post.

När du vill rätta dina uppgifter (tietosuoja.fi)

Rätten att radera uppgifter gäller inte de personuppgifter som Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare behöver för att sköta en lagstadgad uppgift.

Kunden ges ett skriftligt intyg över eventuell vägran att korrigera/radera en uppgift, av vilket orsakerna till vägran framgår.

13 Klagomål eller besvär gällande behandling av personuppgifter

Enligt artikel 77 i EU-förordning 2016/679 har den registrerade rätt att lämna in ett klagomål till dataombudsmannen om personen anser att behandlingen av personuppgifter strider mot EU:s dataskyddsförordning.

 

Uppdaterad: