Information om utkomstskydd för arbetslösa

Tjänsten hjälper dig med ärenden som gäller utkomstkydd för arbetslösa.

0295 020 701

Då du ringer oss, välj i språkmenyn att få betjäning på svenska.

Telefontjänsten är öppen från måndag till fredag klockan 9–15. Priset för samtalet är enligt ditt eget abonnemangsavtal (mobilsamtalsavgift eller lokalnätsavgift). Även kötiden är avgiftsbelagd.

Via vår nationella telefonservice får du hjälp med frågor som berör arbetssökandes arbetskraftspolitiska förutsättningar om eventuell rätt till arbetslöshetsförmån, hur eventuella studier kan påverka rätten till arbetslöshetsförmån samt hur du går tillväga ifall du fått en utredningsbegäran. 

Återuppringning

Servicen är tillgänglig endast genom att man lämnar ett ringbud. Sakkunniga ringer upp dig från ett nummer som börjar med 0295, man ringer upp dig under samma dag och endast en gång. Du kan lämna ett ringbud kl. 9-15. Observera att, om du har förhindrat att ditt nummer syns för mottagaren av samtalet, så går det inte att lämna ett ringbud. När vi ringer upp dig, är samtalet avgiftsfritt för dig.

Webbtjänsten E-tjänster tillgänglig 24/7

Du kan sköta så gott som alla dina ärenden i E-tjänster. Personkunder kan bl.a. anmäla sig som arbetssökande i tjänsten, ändra sina kontaktuppgifter, lämna en utredningsbegäran eller meddela om en ändring i jobbsökningssituationen.

Chatt

Sakkunniga betjänar dig i chatten på denna sida vardagar mellan kl. 9–15

I tjänsten kan du ställa frågor anonymt. I chatten får du svar på frågor om utkomstskyddet för arbetslösa. Observera att du inte kan sköta dina personliga ärenden i chatten, utan i dem ska du använda antingen E-tjänster eller telefontjänsten. För närvarande är chatten tillgänglig endast på finska.

Rådgivningstjänster på olika språk

Rådgivningstjänsten hjälper dig på olika språk. Du kan enkelt hitta svenska och engelska tjänster när du byter språk på webbplatsen. Telefonservicen finns också på ryska.

Mer information om utkomstkydd för arbetslösa

Uppdaterad: