Flygledare
"Av flygledare krävs tredimensionell gestaltningsförmåga samt i viss mån matematiskt och logiskt tänkande. I praktiken innebär detta till exempel att flygledaren utifrån den aktuella situationen måste uppfatta hur situationen utvecklas inom flygtrafiken inom några minuter."
- Nina Norrgård
- Flygledare vid Fintraffic Air Navigation Services Oy.
- Utexaminerad flygledare från Fintraffic Flygtrafiktjänst Ab:s Avia College.
- 35 års arbetserfarenhet inom branschen.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag är flygledare vid Fintraffic, dvs. jag tar hand om flygtrafikens säkerhet vid Helsingfors-Vanda. Som flygledare ser jag också till att verksamheten på flygplatsen är ekonomisk och smidig.
Jag arbetar med närflygledning och inflygningskontroll. Närflygledningen sker i flygtornet, varifrån man leder trafiken i flygplatsens omedelbara närhet, såsom flygplanens ankomster och avgångar. I inflygningsflygledningen leder jag flygtrafiken i luftrummet nära flygplatsen. Jag övervakar flygtrafiken med radar och ser till att avstånden mellan flygplanen hålls tillräckligt stora och att de har tillräckligt med tid att stiga och landa säkert.
Dessutom är jag flygräddningschef och sakkunnig vid Flygräddningscentralen. Som flygräddningsledare ansvarar jag för ledningen av räddningsverksamheten vid en flygolycka. Som sakkunnig inom flygräddningsverksamheten utbildar jag skiftescheferna för den regionala flygledningen med tanke på eventuella flygolyckor.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
På 1980-talet var jag deltidsanställd på en bank. Samtidigt avlade jag privatflygarcertifikat på Malms flygplats på 1980-talet. Där bekantade jag mig med flygledarna, av vilka en uppmuntrade mig att söka till flygledarutbildningen. Jag insåg att flygledarens lön var betydligt bättre, så jag bestämde mig för att söka dit och kom in på första försöket.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
När jag kommer till jobbet på morgonen måste jag först sätta mig in i sådant som påverkar mitt arbetsskift. Till exempel kontrollerar jag på datorn om man känner till luftrumsreserveringar och militär verksamhet som påverkar trafiken. Därefter går jag till min arbetsplats och en kollega från föregående skift berättar för mig om den aktuella situationen. Flygledningens ansvar överförs till mig när jag informerar min kollega om det.
Flygledarna byter arbetsställe under ett skift i allmänhet med en timmes mellanrum. Det finns cirka 4,5 timmar operativ verksamhet i sju timmars dagskift, dvs. aktiv flygledning, och vi har gott om pauser. Dessa arrangemang garanterar att sinnet hålls piggt under hela arbetsskiftet.
Om det snöar under arbetsdagen måste man pruta på pauserna. När plogbilarna kommer med i trafiken sker det så mycket på flygplatsen att alla flygledare behöver hjälp med att sköta plogbilar och flygplan.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Jag arbetar i flygtornet på Helsingfors-Vanda flygplats, där vi samtidigt har 2–10 anställda beroende på tid på dygnet.
Detta är ett treskiftsarbete och antalet arbetsdagar varierar från vecka till vecka.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
Av flygledare krävs tredimensionell gestaltningsförmåga samt i viss mån matematiskt och logiskt tänkande. I praktiken innebär detta till exempel att flygledaren utifrån den aktuella situationen måste uppfatta hur situationen utvecklas inom flygtrafiken inom några minuter.
I detta arbete behövs målmedvetenhet och förmåga att reagera snabbt, eftersom flygledaren inte nödvändigtvis har så mycket tid att fundera på olika alternativ. När beslutet har fattats håller man sig i allmänhet till det. Det behövs också interaktionsfärdigheter, eftersom flygledningen till stor del är grupparbete. All diskussion inom radiotrafiken förs på engelska, så tillräckliga språkkunskaper är en förutsättning för att kunna arbeta i yrket.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Det bästa med mitt arbete är arbetsgemenskapen, eftersom vi har ett bra gäng och litar på varandra. Jag har känt en del av mina arbetskamrater väldigt länge. Jag är glatt överraskad över hur många goda vänner jag har fått genom detta arbete.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
Treskiftsarbete känns utmanande. Särskilt att stiga upp tidigt på morgonen och att ha nattskiften belastar med åldern. Ofta är bara ett av fyra veckoslut lediga, vilket försvårar privatlivet.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli flygledare?
I Finland kan det för närvarande finnas få arbetsplatser, men det är lätt för flygledare att åka utomlands, eftersom arbetsspråket inom flygtrafiken är engelska. I vissa länder betalas betydligt bättre lön och därför åker en del på jobb någon annanstans.
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
Även om flygtrafiken inte har återgått till samma nivå som före coronapandemin, har människor säkert behov av att resa även i fortsättningen. Med tanke på flygledningen är det intressant att man i fråga om små och tystare flygplatser har börjat utreda möjligheten till distansflygledning.