Ansökan om uppehållstillstånd som arbetstagare
Att inleda ansökan
Ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagare kan anhängiggöras endast av dig som arbetstagaren. Du kan ansöka om uppehållstillstånd elektroniskt i webbtjänsten Enter Finland eller med en pappersansökan som du ska lämna in till Finlands beskickning utomlands. Om du är i Finland kan du lämna in en pappersansökan till Migrationsverkets serviceställe.
När du gör ansökan i tjänsten Enter Finland ska du besöka Finlands beskickning eller ett av Migrationsverkets serviceställen för att styrka din identitet och visa upp originalexemplaren av bilagorna till ansökan.
Till ansökan om uppehållstillstånd ska bifogas blanketten Arbetsvillkor och de bilagor som begärs på blanketten.
När du ansöker om fortsatt tillstånd för uppehållstillstånd för arbetstagare i tjänsten Enter Finland och du har använt stark autentisering för att logga in i tjänsten behöver du inte styrka din identitet.
Mer information
Migrationsverket ansvarar ärenden som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare
Från och med den 1 januari 2025 ansvarar Migrationsverket för alla ärenden som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare. Migrationsverket tar också emot anmälningar om arbetstagare som anställts från länder utanför EU/EES från och med den 1 januari 2025.
Läs mer
Uppdaterad: