Anlitar din organisation en anställd från utlandet? Läs vad du behöver iaktta som arbetsgivare.
Om du vill ha internationell kompetens i ditt företag och det inte finns någon lämplig kandidat i Finland, lönar det sig att söka efter arbetstagare eller praktikanter utomlands. Det är dock viktigt att komma ihåg att du kan behöva ett speciellt tillstånd för att anställa en utländsk arbetstagare.
Ifall inte lämpliga arbetstagare går att få tag på i Finland, kan du söka arbetskraft från utlandet. Också vid stora rekryteringar kan du som arbetsgivare utnyttja ett arbetsmarknadsområde som sträcker sig utanför Finland.
Du kan behöva ett separat tillstånd för att anställa en arbetstagare från utlandet och en arbetstagare från ett land utanför EU- eller EES-området ska ha rätt att arbeta i Finland. Observera också att utländska arbetstagare omfattas av samma rättigheter och skyldigheter, arbetsvillkor, arbetarskyddskrav och lagstadgade försäkringar som finländska arbetstagare.
Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare är en riksomfattande och centraliserad tjänst som erbjuder arbetsgivare allmän rådgivning om internationell rekrytering och arbetsrelaterad invandring.
Tjänsten är öppen från måndag till fredag kl. 9–15. Du kan ringa numret 0295 016 770 och bli betjänade eller lämna ett ringbud. Du kan också skicka e-post till adressen tyonantajaneuvonta@workinfinland.fi.
EURES (European Employment Services) är ett omfattande europeiskt samarbetsnätverk och en offentlig tjänst av hög kvalitet som gör det lättare för arbetsgivare och arbetstagare att hitta varandra i hela Europa.
Utbildade sakkunniga som specialiserat sig på arbetsförmedling i Europa, dvs. EURES-rådgivare, hjälper med rekryteringen i alla EU- och EES-länder. Det unika heltäckande nätverket bildas av ca 1000 sakkunniga. EURES förmedlar varje år 50 000 arbetstagare från ett land till ett annat.
EURES-rådgivarna
Du hittar de avgiftsfria EURES-tjänsterna vid närmaste arbets- och näringsbyrå.
En arbetstagare som inte är medborgare i ett EU-land, Island, Norge, Liechtenstein eller Schweiz måste vanligtvis ha ett uppehållstillstånd för arbetstagare eller ett uppehållstillstånd för annat förvärvsarbete. I dessa frågor får du hjälp från arbetstillståndstjänsterna.
Ett av verktygen för rekrytering är EURES-portalen som är en europeisk jobb- och CV-bank. I portalen kan du anmäla lediga jobb och se arbetssökandes meritförteckningar.
Öppnande av platsannons
Via AN-byråns EURES-experter kan arbetsgivaren öppna platsannonsen direkt på rekryteringssidorna i ett annat medlemsland i EURES-nätverket och utvidga rekryteringen utanför Finlands gränser. Kontakta närmaste EURES-expert för att påbörja rekryteringen.
Du kan delta i rekryteringsevenemang i Europa tillsammans med sakkunniga. Du kan också:
Närvaro på mässor är vanligtvis gratis. Du betalar för din egen resa och boende.
Kontakta din lokala EURES-expert. Vi hjälper dig att hitta de bästa rekryteringsevenemangen för ditt företag.
Projektet Targeted Mobility Scheme underlättar med hjälp av ekonomiskt stöd rekryteringen av experter från ett annat EU-land, Norge eller Island. Projektet samordnas av de svenska arbetskraftstjänsterna tillsammans med medlemmarna i EURES-nätverket.
Via projektet kan företag beviljas ekonomiskt stöd för kostnader som uppkommer då arbetsgivaren inskolar en ny anställd och hjälper hen att anpassa sig till ett nytt land. Storleken på stödet som beviljas arbetsgivaren bestäms utifrån omfattningen av den introduktion som erbjuds den nya arbetstagaren. För arbetsgivare i Finland är stödets storlek 1 390–1 750 euro per rekryterad arbetstagare.
Du kan få ekonomiskt stöd när följande villkor fylls:
Observera att när du ansöker om stöd vara i kontakt med EURES-experten i ditt område.
Även arbetssökande har möjlighet att ansöka om stöd för resor till arbetsintervjuer och etablering samt för språkkurser och kostnader för erkännande av examen.
I ansökningsformuläret hittar du mer detaljerade instruktioner om vad bl.a. den grundläggande introduktionen eller den mer omfattande handledningen bör innehålla och vilka bilagor som krävs för att ansöka om stödet. Stödet är per anställd, dvs om det finns flera nyanställda, kan du som arbetsgivare få stöd för varje person som anställs. Observera att projektet förbehåller sig rätten att göra ändringar i bidragsbeloppen.
För Finlands del skickas stödansökningarna för behandling antingen till BBi Communication Finland på adressen eures@bbi.se eller Allianssi på adressen eures@alli.fi.
Arbetsplatsfinska och -svenska motsvarar behoven i dagens allt mer internationella arbetsliv. En företagsspecifik skräddarsydd språkutbildning ger ditt företags arbetstagare med utländsk bakgrund möjlighet att lyckas i sitt arbete på finska eller svenska.
Arbetsplatsfinska eller arbetsplatssvenska förbättrar beredskapen för arbetstagare med utländsk bakgrund att klara sig på finska eller svenska i sitt arbete och i kommunikationssituationer på arbetsplatsen. Målet med utbildningen är att stöda arbetstagarens yrkeskompetens och inlärningen av den yrkesordlista som behövs i arbetet och för integreringen i arbetsgemenskapen. Den språkkunskapsnivå som eftersträvas i utbildningen avtalas individuellt och/eller gruppvis.
Motivationen och kompetensen hos arbetstagaren som ska utbildas ökar i takt med att språkkunskaperna ökar, vilket gynnar hela arbetsgemenskapen.
När du gör din arbetsplatsannons på engelska ökar antalet potentiella arbetssökande. Med hjälp av dessa enkla anvisningar lyckas du locka kompetenta arbetstagare till dina lediga uppgifter runt om i världen.
Om det är möjligt att klara sig på något annat språk än finska eller svenska i den lediga uppgiften lönar det sig att göra platsannonsen på engelska. Välj engelska som meddelandets språk och skriv innehållet i meddelandet på engelska. Kom också ihåg att välja engelska som arbetsspråk. Språket för både arbetsplatsannonsen och arbetet väljs genast i början av formuläret. När du gör annonsen på engelska får du bästa möjliga synlighet för arbetsuppgiften både bland internationella arbetssökande som redan bor i Finland och bland experter som bor utomlands.
I regel gäller samma rekommendationer för en arbetsplatsannons på engelska riktad till internationella arbetssökanden som för en arbetsplatsannons på finska. Det lönar sig att berätta så noggrant som möjligt om vad arbetsuppgiften innebär, den kompetens som krävs och vad du som arbetsgivare har att erbjuda till arbetstagaren. När du vill locka experter från utlandet till Finland lönar det sig dessutom att berätta lite mer om organisationen och allmänt beskriva den ort där arbetsplatsen finns. Du kan utnyttja olika marknadsföringsmaterial om Finland när du gör upp arbetsplatsannonsen. De finns allmänt tillgängliga på webbplatsen Finland Toolbox.
Om du behöver hjälp med att göra en platsannons för internationell rekrytering kan du kontakta arbetsgivarrådgivningen vid Work in Finland. Tjänsten är öppen från måndag till fredag kl. 9–15. Du kan ringa numret 0295 016 770 för att få service eller lämna ett meddelande till telefontjänsten. Du kan också skicka e-post till adressen tyonantajaneuvonta@workinfinland.fi.
Utlänningarnas rätt att arbeta i Finland bestäms av deras nationalitet.
EU-medborgare samt medborgare i Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz får arbeta i Finland utan uppehållstillstånd. En vistelse över tre månader ska anmälas till Migrationsverket. Medborgare i de nordiska länderna måste registrera sig hos Myndigheten för digitalisering. Sökanden ansvarar själv för att registrera sin vistelse. Ett uppehållstillstånd eller en visering som utfärdats av ett Schengenland ger dig inte rätt att arbeta i Finland, med undantag för de arbeten som anges i utlänningslagens 79 §.
En arbetstagare som är medborgare i andra land än de som nämns ovan, dvs. en så kallad tredjelandsmedborgare, behöver vanligtvis antingen ett uppehållstillstånd för arbetstagare eller ett annat uppehållstillstånd som ger rättighet till förvärvsarbete för att kunna arbeta. Ett uppehållstillstånd för arbetstagare söks när arbetstagaren inte har annat uppehållstillstånd för förvärvsarbete och inget annat uppehållstillstånd för förvärvsarbete kan beviljas för arbetet i fråga eller arbetet inte kan utföras utan uppehållstillstånd.
Arbetsgivaren är skyldig att se till att en utländsk arbetstagare har rätt att arbeta i Finland. Rätten till arbete kan kontrolleras på uppehållstillståndskortet. Om en arbetstagare inte har ett giltigt uppehållstillstånd eller hens rätt att arbeta är begränsad till arbete t.ex. inom ett annat yrke så kan arbetsgivaren inte anställa hen förrän hen har fått ett lämpligt uppehållstillstånd.
Migrationsverket ger information om utlänningars rätt till arbete och om vilken typ av uppehållstillstånd som krävs för arbete eller om arbetet kan utföras utan uppehållstillstånd.
Om ansökan är arbetstagarens första ansökan om uppehållstillstånd, eller om ansökan gäller en annan bransch än den rätt till arbete som tidigare beviljats arbetstagaren, kan arbetet inte påbörjas förrän arbetstagarens uppehållstillstånd har beviljats.
Ett uppehållstillstånd för arbetstagare beviljas på basis av bransch. I en arbetstagares uppehållstillståndskort anges de branscher där utlänningen kan arbeta.
Arbetet får fortsätta under handläggningen av ansökan om fortsatt tillstånd om fortsatta tillstånden söks före utgången av det tidigare tillståndet och arbetet fortsätter hos samma arbetsgivare eller bransch.
Arbetsgivaren måste anmäla en utländsk arbetstagare när arbetsgivaren anställer en arbetstagare som inte är medborgare i ett EU/EES-land eller Schweiz. Anmälan krävs inte om arbetstagaren är familjemedlem till en medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz.
Anmälan görs elektroniskt i arbetsgivarens Enter Finland-tjänst.
Vid behov kan anmälan också göras genom att skicka en TEM055 -bilaga och en kopia av arbetstagarens pass eller uppehållstillståndskort till arbets-och näringsbyrån.
Då du har meddelat anställningsvillkoren i samband med ansökan om uppehållstillstånd på grund av arbete, behöver du inte göra en anmälan om arbetstagaren.
Det är inte heller nödvändigt att göra anmälan om du har angett anställningsvillkoren i samband med din ansökan om säsongsuppehållstillstånd, intyg om säsongsarbete eller visum för säsongsarbete.
Arbetsgivaren ska informera om den utländske arbetstagaren till förtroendemännen på arbetsplatsen och bevara uppgifterna om den utländske arbetstagarens anställning i två år efter det att anställningen upphört.
Utlänningarnas rätt att arbeta i Finland bestäms av deras nationalitet.
En arbetstagare som är medborgare i ett land annat än ett EU-land, Island, Norge, Liechtenstein eller Schweiz, behöver vanligtvis antingen ett uppehållstillstånd för arbetstagare eller ett annat uppehållstillstånd för förvärvsarbete för att kunna arbeta. Vissa uppgifter som uttryckligen nämns i utlänningslagen kan utföras med eller utan visum under en begränsad tid.
Arbetstagarens uppehållstillstånd utfärdas i två fas. AN-byrån fattar ett delbeslut om arbetstagarens ansökan om uppehållstillstånd och Migrationsverket fattar det slutliga beslutet. AN-byråns delbeslut bygger på en helhetsbedömning som omfattar en bedömning av tillgången på arbetskraft, anställningsvillkoren och arbetsgivarens och arbetstagarens förutsättningar. Arbetstagarens inkomst från förvärvsarbete måste också säkerställas.
Arbetstagarens uppehållstillstånd behandlas ansökningarna om arbetstillstånd riksomfattande utan regionala befogenhetsgränser. På Åland handläggs ansökningar av Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighet.
Ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagare behandlas senast inom två månader efter att myndigheten har mottagit den vederbörligen ifyllda ansökan och bilagorna till den.
AN-byrån fattar först ett delbeslut, varefter Migrationsverket fattar ett beslut om ansökan.
Från och med den 1 januari 2025 ansvarar Migrationsverket för alla ärenden som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare.
Målet är att förbättra kundupplevelsen och en smidigare behandlingsprocess. Förändringen är en del av reformen av arbets- och näringstjänsterna.
Kollektivavtalet som tillämpas i branschen och arbetstagarens personliga arbetsavtal begränsar arbetsgivarens ensidiga rätt, dvs. arbetsledningsrätten.
Som arbetsgivare ska du dock iaktta följande principer.
Dessutom har man i arbetsavtalet kunnat avtala om frågor som begränsar direktionsrätten. Om till exempel arbetstiden eller arbetsuppgifterna inte har antecknats i arbetsavtalet ska du ge en skriftlig utredning till arbetstagaren senast efter den första lönebetalningsperioden.
Kom ihåg att du som arbetsgivare i allmänhet inte ensidigt kan ändra de arbetsvillkor som beskrivs i arbetsavtalet, utan du måste komma överens om dem på nytt med arbetstagaren.
På arbetarskyddets webbplats finns en noggrann förteckning över arbetsgivarens lagstadgade skyldigheter.