Anvisningar och stöd⁠

Jag rekryterar från utlandet

Anlitar din organisation en anställd från utlandet? Läs vad du behöver iaktta som arbetsgivare.

Information om situationen

När du har hittat en internationell arbetstagare som du vill anställa är det viktigt att beakta hur personens medborgarskap påverkar rekryteringen.

När du anställer en internationell expert som redan finns i Finland måste du försäkra dig om arbetstagarens uppehållstillstånd och rätt att arbeta. En medborgare i ett EU- eller EES-land eller Schweiz behöver inte uppehållstillstånd i Finland och kan börja arbeta omedelbart. En medborgare i ett annat land behöver vanligtvis ett uppehållstillstånd för att kunna arbeta i Finland.

Med en internationell expert avses vanligtvis en utländsk expert. Personen kan vara medborgare i ett EU- eller EES-land, Schweiz eller ett tredje land. Om en internationell expert som redan befinner sig i Finland har ett giltigt uppehållstillstånd och rätt att arbeta, framskrider rekryteringen i allmänhet på samma sätt som för en finsk medborgare. Som arbetsgivare är du dock skyldig att kontrollera din arbetstagares rätt att arbeta för just den uppgiften. I vissa uppehållstillstånd, såsom uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL) och uppehållstillstånd för säsongsarbete, kan rätten att arbeta vara begränsad till en viss bransch eller arbetsgivare. I vissa yrken, till exempel vissa uppgifter inom hälso- och sjukvården och småbarnspedagogiken, kan det finnas ett lagstadgat krav på en viss examen, utbildning eller rätt att utöva yrket.

Alla personer som har fått ett positivt uppehållstillstånd i Finland har ett uppehållstillståndskort. Det är enklast att kontrollera rätten att arbeta med uppehållstillståndskortet, eftersom eventuella begränsningar av rätten att arbeta nämns i kortet. Om uppehållstillståndskortet inte berättigar personen att arbeta inom önskad bransch, ska personen ansöka om ett nytt uppehållstillstånd för att arbeta i uppgiften.

Du kan också kontrollera personens rätt att arbeta per e-post hos Migrationsverket.

Medborgare i EU- och EES-länder samt Schweiz har obegränsad rätt att arbeta i Finland. Som arbetsgivare måste du dock säkerställa att personen har rätt att arbeta i Finland. Du kan till exempel kontrollera arbetstagarens medborgarskap i hens pass. Dessutom ska du spara uppgifterna om dina utländska arbetstagare och grunderna för deras rätt att arbeta i två år efter att arbetstagarens anställningsförhållande upphört. I vissa yrken, till exempel vissa uppgifter inom hälso- och sjukvården och småbarnspedagogiken, kan det finnas ett lagstadgat krav på en viss examen, utbildning eller rätt att utöva yrket.

Som stöd för arbetsgivarna vid anställning av nya arbetstagare från EU- eller EES-länder eller Schweiz finns EURES-nätverket, där du avgiftsfritt får stöd för att hitta, förhandsvälja och anställa experter. EURES erbjuder också mer information om stödet EURES Targeted Mobility Scheme, som är ett ekonomiskt stöd avsett för att flytta arbetstagare.

En person som inte är medborgare i ett EU- eller EES-land eller Schweiz behöver i allmänhet antingen uppehållstillstånd för arbetstagare eller något annat uppehållstillstånd som berättigar till förvärvsarbete.

I ansökningsprocessen för det vanligaste uppehållstillståndet, dvs. uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL), kan det ingå tillgångsprövning. I uppehållstillstånd för arbetstagare innebär tillgångsprövning att myndigheterna granskar om det finns tillräckligt med arbetstagare i Finland och inom EU/EES-området som skulle kunna fylla den aktuella arbetsplatsen. Tillgänglighetsprövningen strävar efter att säkerställa att uppehållstillstånd för arbetstagare beviljas endast om de lokala arbetssökandena inte förmår tillgodose arbetsgivarens behov.

Om branschen ingår i närings-, trafik- och miljöcentralens (NTM-centralens) gällande riktlinjer för arbetstillstånd, behöver du inte göra en tillgänglighetsutredning och du kan anställa en arbetstagare direkt utanför EU:s arbetsmarknadsområde med uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL).

Om branschen inte ingår i riktlinjerna för arbetstillstånd, måste du som arbetsgivare göra en utredning av tillgången på arbetskraft när arbetstagaren ansöker om uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL). I tillgänglighetsutredningen måste du visa att du har sökt arbetskraft i EU- och EES-länderna samt Schweiz, men ingen lämplig arbetstagare hittades. Du kan påvisa detta med att du har öppnat en arbetsplats på Arbetsmarknadstorget i minst två veckor. I tillgänglighetsutredningen ska du lämna en redogörelse för den platsannons du har gjort och varför de personer som sökt tjänsten inte var lämpliga för uppgiften.

Tillgänglighetsprövningen och de regionala riktlinjerna för arbetstillstånd gäller endast uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL). Tillgänglighetsutredningen ska göras innan arbetstagaren kan inleda ansökningsprocessen för uppehållstillstånd.

Anvisningar om olika skeden i ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagare och prövning av tillgången på uppehållstillstånd hittar du i paketet Att komma till Finland för att arbeta – arbetstagarens uppehållstillståndsprocess och inflyttning till Finland ur arbetsgivarens perspektiv.

I Jobbmarknadens sektion Företagets E-tjänster kan du publicera en platsannons och få förslag på arbetstagare som passar din lediga plats. Du kan också bläddra bland publicerade jobbsökningsprofiler utan att publicera en platsannons.

Du hittar arbetskraftsmyndighetens tjänster för arbetsgivare och företagare i Företagets e-tjänster.

Anställning av en internationell expert är förknippad med särskilda skyldigheter som du måste beakta som arbetsgivare. Läs mer om skyldigheterna på sidan Arbetsgivarens skyldigheter vid internationell rekrytering.

  • Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare hjälper arbetsgivare i frågor som gäller rekrytering av utländsk arbetskraft.

    Läs mer

    Som arbetsgivare kan du utnyttja de riksomfattande företagstjänster som Work in Finland erbjuder för olika skeden av internationell rekrytering.

    Work in Finland erbjuder rådgivnings-, expert- och utvecklingstjänster, och dessutom kan du få finansiering från Work in Finland för att utveckla processerna för internationell rekrytering. Dessutom ordnar Work in Finland rekryteringsevenemang för arbetsgivare. Du kan bekanta dig med Work in Finlands arbetsgivartjänster och aktuella rekryteringsevenemang på webbplatsen Work in Finland. Work in Finlands tjänster är avgiftsfria.

    Du får stöd för rekrytering av medborgare från EU- och EES-länder samt Schweiz av det europeiska nätverket för yrkesmobilitet, EURES.

    På Jobbmarknaden hittar du information om internationell rekrytering. I Jobbmarknadens sektion Företagets E-tjänster kan du publicera en platsannons för internationell rekrytering och få förslag på arbetstagare som passar din lediga plats. Du kan också bläddra bland publicerade jobbsökningsprofiler utan att publicera en platsannons.

    Du hittar arbetskraftsmyndighetens tjänster för arbetsgivare och företagare i Företagets e-tjänster.

    Läs mer
    Mer information

    Tips för olika skeden i internationell rekrytering

    Som stöd för internationell rekrytering erbjuds olika tjänster som till exempel hjälper till att planera rekryteringen och stöda den anställdas etablering.

    Innan du börjar lönar det sig att fundera på om ditt företag på något sätt måste förbereda sig för internationell rekrytering och arbetsgemenskapens internationalisering. Detta kan till exempel innebära att verksamhetsmodellerna eller ledningspraxisen för rekrytering och introduktion ändras, att anvisningar och handlingar översätts till olika språk eller att personalen utbildas i att fungera i en mångsidig arbetsgemenskap.

    Dessutom lönar det sig att fundera på hur ditt företag kan bygga upp ett arbetsgivarvarumärke som lockar internationella experter. Konkurrensen om de bästa experterna är global. Ett starkt arbetsgivarvarumärke och mångsidig rekryteringskompetens är väsentliga när man vill väcka internationella experters intresse. IMAGO-coachningen erbjuder konkreta verktyg och praktiska tips för att stärka arbetsgivarvarumärket, framgångsrik rekrytering och bygga upp en mångsidig arbetsgemenskap. Träningen är avgiftsfri.

    Du kan ansöka till träningen våren 2025 när anmälan till tjänsten öppnar. 

    När du planerar rekrytering från utlandet för första gången lönar det sig att utnyttja de tjänster som erbjuds. Till exempel ger Work in Finlands rekryteringsträning ditt företag beredskap för internationell rekrytering.

    Träningen lämpar sig för arbetsgivare som för första gången rekryterar en internationell expert. Under träningen lär du dig hur ditt företag kan rekrytera från utlandet och vilka praktiska åtgärder det innebär. Du får också stöd för att välja lämpligt rekryteringssätt och -partner samt målland. Träningen är avgiftsfri och deltagandet i den förpliktar inte till att inleda rekrytering.

    Du kan ansöka till träningen våren 2025 när anmälan till tjänsten öppnar. 

    När du är redo att inleda en internationell rekrytering kan du göra en platsannons för internationell rekrytering på Jobbmarknaden. Om du söker lämpliga kandidater från EU- eller EES-länder eller Schweiz, tillåt att din rekryteringsannons på Jobbmarknaden delas automatiskt i EURES-portalen.

    Om du gör en annons på engelska och väljer engelska som arbetsspråk överförs platsannonsen automatiskt till webbplatsen Work in Finland. På så sätt får du bästa möjliga synlighet för din annons på offentliga plattformar för internationell rekrytering som används av arbetssökande som är intresserade av Finland.

    Du får stöd för internationell rekrytering från den avgiftsfria arbetsgivarrådgivningen Work in Finland. Den riksomfattande rådgivningstjänsten hjälper dig i alla praktiska frågor som gäller rekrytering av utländsk arbetskraft samt flyttning och etablering av arbetstagare. 

    Mer information om Work in Finland

    UF-centret och Business Finland ansvarar för Work in Finland-verksamheten och arbets- och näringsministeriet ansvarar för styrningen av den.

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare hjälper arbetsgivare i frågor som gäller rekrytering av utländsk arbetskraft.

    Läs mer

    När du rekryterar arbetstagare som inte känner till det finländska arbetslivet eller som inte kan finska eller svenska ska du fästa särskild uppmärksamhet vid att rekryteringen är etisk.

    En bra utgångspunkt för internationell rekrytering är att man kan förhålla sig till den på samma sätt som till annan rekrytering. Det lönar sig att satsa på arbetssökanderfarenhet och aktuell kommunikation så att du får en bra arbetsgivarbild. Den hjälper dig även i fortsättningen att locka de bästa experterna till din organisation.

    När rekryteringen utvidgas utanför Finland ökar också riskerna för utnyttjande i rekryteringsprocessen. För att du som arbetsgivare ska kunna minimera riskerna för utnyttjande lönar det sig att noggrant sätta dig in i rekryteringsprocessen. Till exempel är det i vissa länder en del av rekryteringsprocessen att driva in en så kallad tröskelpeng av den arbetssökande. Du måste vara säker på att den arbetssökande inte i något skede av rekryteringsprocessen har varit tvungen att betala för att komma till Finland för att arbeta. 

    När du använder dig utav etablerade och tillförlitliga tjänster från aktörer inom internationell rekrytering minimerar du eventuella risker för utnyttjandet. Till exempel består det europeiska arbetsförmedlingsnätverket EURES inom EU och EES av europeiska experter på offentlig arbetskraftsservice som erbjuder sina tjänster avgiftsfritt för både arbetsgivare och arbetssökande. Till EURES-nätverket hör också privata rekryteringsföretag som kan sköta hela rekryteringsprocessen för din räkning. 

    Ju längre bort från Finland och den finländska arbetskulturen man går, desto större blir riskerna för utnyttjande. Om du själv rekryterar direkt från ett land utanför Finland är det din uppgift att som arbetsgivare så sanningsenligt som möjligt berätta för den arbetssökande om din organisation, arbetsuppgifterna och arbetet i Finland, så att den sökande kan fatta ett så informerat beslut som möjligt om godkännandet av arbetsplatsen och flytten till Finland. Om du väljer en rekryteringspartner lönar det sig att bekanta sig noggrant med partnern på förhand. Work in Finland upprätthåller en lista över tillförlitliga rekryteringspartner.

    Oavsett var i världen du rekryterar hör det till en ansvarsfull rekryteringsprocess att på lämpligt sätt introducera arbetstagaren i arbetsuppgifterna och inkludera hen i arbetsgemenskapen. Genom en bra introduktion och ett varmt mottagande kan du bidra till att den anställda vill arbeta i din organisation även i fortsättningen. Det finns bara fördelar med att säkerställa ansvarsfullheten i den internationella rekryteringen.

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare hjälper arbetsgivare i frågor som gäller rekrytering av utländsk arbetskraft.

    Läs mer

    När du publicera din platsannons på engelska ökar antalet potentiella arbetssökande. Med hjälp av dessa anvisningar lyckas du locka kompetenta arbetstagare till lediga uppgifter.

    Logga in och publicera en platsannons

    Om det är möjligt att klara sig på något annat språk än finska eller svenska i den lediga uppgiften lönar det sig att göra platsannonsen på engelska. På Jobbmarknaden kan du välja en platsannons som skräddarsytts för internationell rekrytering. På blanketten har platsannonsens språk förhandsvalts som engelska och arbetsspråk engelska. När du gör annonsen på engelska får du bästa möjliga synlighet för arbetsuppgiften både bland internationella arbetssökande som redan bor i Finland och bland experter som bor utomlands. Platsannonser där annonsens språk och arbetsspråk är engelska visas också på webbplatsen Work in Finland på sidan Find a job in Finland.

    I regel gäller samma rekommendationer för en platsannons på engelska riktad till internationella arbetssökanden som för en platsannons på finska. Det lönar sig att berätta så noggrant som möjligt om vad arbetsuppgiften innebär, den kompetens som krävs och vad du som arbetsgivare har att erbjuda till arbetstagaren. När du vill locka experter från utlandet till Finland lönar det sig dessutom att berätta lite mer om organisationen och allmänt beskriva den ort där arbetsplatsen finns. Du kan utnyttja olika marknadsföringsmaterial om Finland när du gör upp platsannonsen. De finns allmänt tillgängliga på webbplatsen Finland Toolbox.

    Det är möjligt att importera platsannonser till Jobbmarknaden med hjälp av ett programmässigt importgränssnitt (API). Med hjälp av gränssnittet kan du skapa och administrera dina egna platsannonser på Jobbmarknaden.  

    Logga in och publicera en platsannons

    Vill du direkt få förslag på lämpliga arbetssökande på din lediga arbetsplats? På Jobbmarknaden kan du skapa en arbetsplatsannons och få förslag på arbetssökande som motsvarar arbetsplatsens behov. Arbetssökande användare kan också bläddra bland lediga arbetsplatser eller arbetsplatsrekommendationer i din platsannons.

    När du vill skapa en arbetsplatsannons på Jobbmarknaden, följ följande anvisningar.  

    1. Logga in på Jobbmarknaden på samma sätt som du skulle logga in som personkund. Vi värnar om datasäkerheten och dina personuppgifter och därför sker inloggningen med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
       
    2. Vi ber dig om några grundläggande uppgifter, till exempel din e-postadress. Du kan också välja om du vill ha meddelanden till din e-post om hur Jobbmarknaden utvecklas.
       
    3. För att skapa en platsannons måste du byta roll till företagets representant. Detta kan du göra med den lila knappen uppe på sidan som visar ditt eget namn eller namnet på företaget du representerar. Om det önskade företaget inte syns i listan över roller, kontrollera att du har de fullmakter som behövs för att representera företaget. Mer information hittar du på sidan Jobbmarknaden och fullmakter.
    1. När du har valt rätt roll kan du börja fylla i platsannonsen genom att välja Arbetsplatsannonser och sidan Skapa ny arbetsplatsannons som öppnas. Fyll i åtminstone de obligatoriska fälten på blanketten som är markerade med en röd asterisk.
      • På fliken Språkval väljer du på vilka språk du vill göra en arbetsplatsannons. Detta är en annan information än informationen om t.ex. vilka språk man bör kunna i jobbet. 
      • På fliken Beskrivning skriver du en beskrivning av arbetsplatsen. Beskriv noggrant hurdan arbetsuppgift det är fråga om. Skriv också en kortfattad rubrik som syns till exempel i jobbsökningen.
      • På fliken Nyckelord väljer du nyckelord för arbetsuppgiften. Dessa föreslås för dig på basis av det innehåll du skrivit på fliken Beskrivning. Från den omfattande listan kan du välja även andra nyckelord.
      • På fliken Kompetenser som krävs kan du anmäla de kunskaper som krävs i arbetsuppgiften. Dessa avgränsar listan som du får med rekommenderade arbetssökande.
      • På fliken Mer information kan du ge övriga uppgifter om arbetsuppgiften. Uppgifterna utnyttjas till exempel i filter för arbetsplatssökning och bläddring.
      • På fliken Ansökningsanvisningar kan du berätta hur länge sökningen till arbetsuppgiften är öppen och lägga till en länk till en separat ansökningsblankett. Om du vill kan arbetsplatsen även flyttas till AN-tjänsternas platsannonsering.

    Ordlistan baserar sig på en europeisk yrkes- och kompetensordlista, som tyvärr inte har alla yrken som är kända i Finland eller kompetens i anslutning till dem. Låt detta inte hindra skapandet av en arbetsplatsannons, utan välj så lämpliga yrkesbeteckningar och kompetenstermer som möjligt. Du kan bekanta dig med yrkesbeteckningarna och termerna på ESCO-yrkesordlistans webbplats.

    1. När du har fyllt i åtminstone alla obligatoriska uppgifter i arbetsplatsannonsen kan du förhandsgranska den och publicera den. Därefter finns din arbetsplats i Jobbmarknadens jobbsökning och blir en "rekommenderad arbetsplats" för de arbetssökande vars kompetens och erfarenhet motsvarar kraven på din arbetsplats.
       
    2. Du får förslag på lämpliga jobbsökande som publicerat sin profil på Jobbmarknaden. Om du hittar en intressant profil kan du kontakta den arbetssökande direkt via Jobbmarknaden. Om du vill kan du läsa mer om matchningen på sidan Så här fungerar matchningen.
    Innehållet kan inte visas på grund av inställningarna för cookies. Tillåt cookien för Marknadsföring för att se innehållet.

    Företagsverksamhetens funktioner kräver en viss roll i företaget eller samfundet. Om du inte har denna roll men vill använda Jobbmarknaden behöver du Suomi.fi-fullmakter.

    Välj din situation nedan och kontrollera ditt behov av fullmakt. Nedan hittar du också anvisningar om hur du ger fullmakt. Jobbmarknaden är inte en del av fullmaktsprocessen, utan det är alltid verksamhet mellan det företag som befullmäktigar och den person som ska befullmäktigas i Suomi.fi-tjänsten. 

    Ta bort fullmakt

    Kom ihåg att fullmakten måste tas bort separat om till exempel en person som du har befullmäktigat byter arbetsplats och du inte längre vill att personen representerar din organisation på Jobbmarknaden. Fullmakten kan tas bort i tjänsten Suomi.fi-fullmakter.

    Företag eller sammanslutning med FO-nummer

    Du behöver inte en separat fullmakt för att använda Jobbmarknad. Du kan använda alla funktioner i vår tjänst för ditt företags räkning.

    Om du vill kan du ge en annan person fullmakt att representera ditt företag på Jobbmarknad. Det finns fyra olika fullmakter och de är avsedda för olika funktioner – du kan ge företagets representant fulla befogenheter eller begränsa personens befogenheter på Jobbmarknad. Fullmakterna ges i tjänsten Suomi.fi-fullmakter. För det finns anvisningar nedan.

    En person i företaget med firmateckningsrätt ska ge dig fullmakt att använda Jobbmarknad.

    1. Gå till Suomi.fi-fullmakter Suomi.fi-fullmakter (suomi.fi)
    2. Identifiera dig till tjänsten med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
    3. Välj "Företagets fullmakter"
    4. Välj rätt företag på listan. och sedan "Välj och gå till e-tjänsten".
    5. Välj "Ge förvaltning". Välj passlig typ av fullmakt och fortsätt vidare från högra nedre hörnets knapp "Nästa"
    6. Lägg till befullmäktigade genom att välja "lägg till person". Skriv in personuppgifterna och välj "lägg till".  
    7. Välj under Fullmaktsärenden passligt alternativ. På Jobbmarknad behövs "Administration av arbetsannonser", "Granskning av uppgifterna om arbetssökande och kontakt till sökande" samt "Uppdatering av beskrivningen av den som erbjuder arbete"
      • Med "Administration av arbetsannonser" kan den befullmäktigade skapa, läsa, redigera och ta bort en arbetsannons på fullmaktsgivarens vägnar.
      • "Granskning av uppgifterna om arbetssökande och kontakt till sökande" ger rätt att läsa uppgifter om arbetssökande och kontakta arbetssökande på fullmaktgivarens vägnar.
      • "Uppdatering av beskrivningen av den som erbjuder arbete"  ger rätt  att uppdatera uppgifterna om den som erbjuder arbete, såsom kontaktuppgifter till rekryteringen, text i marknadsföringsbeskrivningen samt arbetsgivarens logo, på fullmaktsgivarens vägnar.".
    8. Välj giltighetstid för fullmakten
    9. Kontrollera att fullmakternas uppgifter är rätt och bekräfta fullmakterna.

    Tilläggsinformation ger FöretagsFinlands telefontjänst:

    Behörigheter som hänför sig till Jobbmarknaden

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare hjälper arbetsgivare i frågor som gäller rekrytering av utländsk arbetskraft.

    Läs mer

    När du anställer en internationell expert antingen från Finland eller från utlandet är du som arbetsgivare skyldig att säkerställa, anmäla och bevara uppgifter.

    Säkerställandeskyldighet

    Som arbetsgivare måste du säkerställa att din arbetstagare har rätt att vistas och arbeta i Finland. Du kan kontrollera din arbetstagares rätt att vistas och arbeta i hens pass om hen är medborgare i EU- och EES-länder samt i Schweiz, och för medborgare i andra länder med uppehållstillståndskortet. Kom ihåg att säkerställa att rätten att arbeta gäller under hela anställningsförhållandet.

    Uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL) kan ha branschbegränsningar, så säkerställ att din arbetstagare har rätt att arbeta för just den uppgiften.

    Anmälningsskyldighet

    Om du anställer en person som inte är medborgare i ett EU- eller EES-land eller Schweiz eller en familjemedlem till en medborgare i ett EU- eller EES-land eller Schweiz ska du anmäla detta till Migrationsverket. Meddela utan dröjsmål Migrationsverket personens namn, anställningsförhållandets längd, lön och tillämpligt kollektivavtal.

    Du kan anmäla uppgifterna elektroniskt i webbtjänsten Enter Finland. Om du inte kan använda webbtjänsten, ange uppgifterna på blanketten Anmälan om utländsk arbetskraft.

    Dessutom ska du meddela arbetsplatsens förtroendeman, förtroendeombud och arbetarskyddsfullmäktig personens namn och det kollektivavtal som ska tillämpas.

    Du behöver inte anmäla uppgifterna om anställningsförhållandet på nytt till Migrationsverket om du som arbetsgivare har deltagit i ansökan om uppehållstillstånd för person och anmält uppgifterna som en del av ansökningsprocessen.

    Skyldighet att bevara uppgifter

    Som arbetsgivare ska du spara uppgifter om dina utländska arbetstagare och grunderna för deras rätt att arbeta. Arbetarskyddsmyndigheten följer utlänningarnas rätt att arbeta i Finland och du måste vid behov kunna presentera dessa uppgifter. Du kan till exempel ta en kopia av arbetstagarens pass om hen är medborgare i ett EU- eller EES-land eller Schweiz eller om hen är medborgare i ett annat land.

    Mer information om arbetsgivarens skyldigheter finns på sidan Utländsk arbetstagare på Työsuojelu.fi.

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare hjälper arbetsgivare i frågor som gäller rekrytering av utländsk arbetskraft.

    Läs mer

    Medborgare i andra länder än EU- och EES-länder och Schweiz behöver uppehållstillstånd och rätt att arbeta i Finland. I allmänhet får man uppehållsrätt och rätt att arbeta med ett uppehållstillstånd som beviljats av Finland. Ansökan om uppehållstillstånd kan endast göras av arbetstagaren själv. Det första uppehållstillståndet måste i allmänhet sökas utomlands. Familjemedlemmar som eventuellt flyttar med arbetstagaren måste också ansöka om uppehållstillstånd. Medborgare i EU- och EES-länder samt Schweiz har obegränsad rätt att arbeta i Finland.

    Arbetstagaren ansöker om uppehållstillstånd elektroniskt i webbtjänsten Enter Finland eller med en pappersansökan som lämnas in till en finsk beskickning utomlands. Om ansökan har lämnats in elektroniskt ska sökanden besöka en finsk beskickning eller Finlands Visa Application-tillståndscentral för att styrka sin identitet, lämna fingeravtryck och visa upp originalexemplaren av bilagorna till ansökan. Detta kan kräva resor till ett annat land om det inte finns någon beskickning eller tillståndscentral i sökandens bosättningsland.

    Som arbetsgivare måste du komplettera de överenskomna anställningsvillkoren och andra nödvändiga bilagor till arbetstagarens ansökan om uppehållstillstånd. Du kan lägga till uppgifter i arbetsgivarens webbtjänst Enter Finland. Om arbetstagaren har ansökt om uppehållstillstånd med en pappersblankett eller om du inte själv kan använda tjänsten Enter Finland, fyll i pappersblanketten Arbetsvillkor och skicka den till arbetstagaren. Arbetstagaren bifogar blanketten till sin ansökan.

    Om arbetstagaren ansöker om fortsatt tillstånd i webbtjänsten Enter Finland behöver hen inte besöka servicestället för att styrka sin identitet om hen har använt stark autentisering.

    Du kan följa med hur ansökan framskrider i tjänsten Enter Finland.

    En specialsakkunnig kan ansöka om det första uppehållstillståndet via Migrationsverkets expressfil, där man kan få ett beslut på ansökan om uppehållstillstånd inom två veckor. Uppehållstillstånd kan sökas via expressfilen endast från utlandet och i sådana fall där arbetstagaren kommer till Finland för att arbeta till exempel som specialsakkunnig, startup-företagare eller över- eller mellanledning.

    Om arbetstagaren ansöker om uppehållstillstånd i webbtjänsten Enter Finland kan du komma överens med hen om vem som betalar behandlingsavgiften för ansökan om uppehållstillstånd. Om arbetstagaren ansöker om uppehållstillstånd via Migrationsverkets expressfil måste arbetstagaren själv betala behandlingsavgiften.

    I arbetet i Finland måste man följa Finlands lagar. En utländsk arbetstagare har samma rättigheter som en finländare, dvs. arbetsvillkoren, såsom lön och arbetstid, ska följa Finlands lagar och kollektivavtal.

    Mer information

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare hjälper arbetsgivare i frågor som gäller rekrytering av utländsk arbetskraft.

    Läs mer

    EURES (European Employment Services) är ett omfattande europeiskt samarbetsnätverk och en högklassig offentlig tjänst som gör det lättare för arbetsgivare och arbetstagare att mötas i hela Europa. Europeiska kommissionen koordinerar EURES-nätverkets verksamhet som grundar sig på fri rörlighet.

    Är du arbetssökande?

    Bekanta dig med EURES-tjänsterna för personkunder på Jobbmarknadens sida Jobb utomlands.

    Jobb utomlands

    EURES-rådgivarna har specialiserat sig på europeisk arbetsförmedling och hjälper till med rekrytering i alla EU- och EES-länder samt i Schweiz. EURES-nätverket består av cirka 1 000 rådgivare.  

    Finlands EURES-nätverk består av en nationell samordningsbyrå som verkar vid UF-centret. Den nationella samordningsbyrån ansvarar för upprätthållandet av det nationella EURES Finland-nätverket. EURES-nätverket består av offentliga arbetskraftstjänster och privata medlemmar som erbjuder stöd och tjänster i olika skeden av rekryteringen. Offentliga arbetskraftstjänster är avgiftsfria, medan tjänster som tillhandahålls av privata medlemmar kan vara avgiftsbelagda.  

    Du hittar EURES-rådgivarnas kontaktuppgifter i EURES-portalen. 

    I Jobbmarknadens sektion Företagets E-tjänster kan du publicera en platsannons och få förslag på arbetstagare som passar din lediga plats. Du kan också bläddra bland publicerade jobbsökningsprofiler utan att publicera en platsannons.

    Du hittar arbetskraftsmyndighetens tjänster för arbetsgivare och företagare i Företagets e-tjänster.

    Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)

     

     

     

    Tjänster

    Företag och tredje sektor organisationer kan söka till EURES-nätverket som erbjuder tjänster inom internationell rekrytering och arbetsförmedling.

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare hjälper arbetsgivare i frågor som gäller rekrytering av utländsk arbetskraft.