Lennonjohtaja
"Lennonjohtajalta vaaditaan kolmiulotteista hahmotuskykyä sekä jonkin verran matemaattista ja loogista ajattelua. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lennonjohtajan täytyy hahmottaa senhetkisen tilanteen perusteella, millaiseksi tilanne lentoliikenteessä kehittyy muutaman minuutin kuluessa."
- Nina Norrgård
- Lennonjohtajana Fintraffic Air Navigation Services Oy:ssä.
- Valmistunut lennonjohtajaksi Fintraffic Lennonvarmistus Oy:n Avia Collegesta.
- Työkokemusta alalta 35 vuotta.
Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.
Toimin lennonjohtajana Fintrafficilla, eli pidän huolta Helsinki-Vantaan lentoliikenteen turvallisuudesta. Lennonjohtajana huolehdin myös lentokentän toiminnan taloudellisuudesta ja sujuvuudesta.
Työskentelen lähilennonjohdossa ja lähestymislennonjohdossa. Lähilennonjohtaminen tapahtuu lennonjohtotornissa, josta johdetaan lentokentän välittömässä läheisyydessä tapahtuvaa liikennettä, kuten lentokoneiden saapumisia ja lähtemisiä. Lähestymislennonjohdossa johdan lentoliikennettä lentokentän läheisessä ilmatilassa. Tarkkailen lentoliikennettä tutkalla ja huolehdin siitä, että lentokoneiden väliset etäisyydet pysyvät riittävän suurina ja että niillä on tarpeeksi aikaa nousta ja laskeutua turvallisesti.
Lisäksi toimin lentopelastuspäällikkönä ja asiantuntijana Lentopelastuskeskuksessa. Lentopelastusjohtajana vastaan pelastustoiminnan johtamisesta lento-onnettomuuden sattuessa. Lentopelastustoiminnan asiantuntijana koulutan aluelennonjohdon vuoroesihenkilöitä mahdollisten lento-onnettomuustilanteiden varalta.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
1980-luvulla olin osa-aikaisena työntekijänä pankissa. Samaan aikaan suoritin yksityislentäjän lupakirjan Malmin lentokentällä 1980-luvulla. Tutustuin siellä lennonjohtajiin, joista yksi kannusti minua hakemaan lennonjohtajakoulutukseen. Tajusin, että lennonjohtajan palkka oli huomattavasti parempi, joten päätin hakea sinne, ja pääsinkin sisään ensimmäisellä yrittämällä.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Kun tulen aamulla töihin, minun pitää ensimmäisenä perehtyä asioihin, jotka vaikuttavat työvuoroni kulkuun. Esimerkiksi tarkastan tietokoneelta, onko tiedossa ilmatilavarauksia ja sotilastoimintaa, jotka vaikuttavat liikenteeseen. Sen jälkeen menen työpisteelleni, ja edellisen vuoron kollega kertoo minulle senhetkisen tilanteen. Lennonjohdon vastuu siirtyy minulle, kun ilmoitan siitä kollegalleni.
Lennonjohtajat vaihtavat työpistettä vuoron aikana yleensä tunnin välein. Seitsemän tunnin päivävuorosta operatiivista toimintaa eli aktiivista lennonjohtamista on noin 4,5 tuntia ja meillä on hyvin taukoja. Nämä järjestelyt takaavat sen, että mieli pysyy virkeänä koko työvuoron ajan.
Jos työpäivälle osuu lumisade, tauoista joutuu tinkimään. Kun aura-autot tulevat mukaan liikenteeseen, lentokentällä tapahtuu niin paljon, että kaikkia lennonjohtajia tarvitaan avustamaan aura-autojen ja lentokoneiden hoitamisessa.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
Työskentelen Helsinki-Vantaan lentokentän lennonjohtotornissa, jossa meitä on samaan aikaan töissä 2–10 työntekijää vuorokaudenajan mukaan.
Tämä on kolmivuorotyötä, ja työpäivien määrä vaihtelee viikoittain.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Lennonjohtajalta vaaditaan kolmiulotteista hahmotuskykyä sekä jonkin verran matemaattista ja loogista ajattelua. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lennonjohtajan täytyy hahmottaa senhetkisen tilanteen perusteella, millaiseksi tilanne lentoliikenteessä kehittyy muutaman minuutin kuluessa.
Tässä työssä tarvitaan määrätietoisuutta ja kykyä reagoida nopeasti, sillä lennonjohtajalla ei välttämättä ole kauheasti aikaa jäädä pohtimaan eri vaihtoehtojen välillä. Kun päätös on tehty, siinä yleensä pysytään. Myös vuorovaikutustaitoja tarvitaan, sillä lennonjohto on suurelta osin ryhmätyötä. Kaikki keskustelu radioliikenteessä käydään englanniksi, joten riittävä kielitaito on edellytys ammatissa toimimiselle.
Mikä on parasta ammatissasi?
Parasta työssäni on työyhteisö, sillä meillä on hyvä porukka ja luotamme toisiimme. Olen tuntenut osan työkavereistani todella kauan. Olen iloisesti yllättynyt siitä, kuinka monta hyvää ystävää olen saanut tämän työn kautta.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
Kolmivuorotyö tuntuu haastavalta. Varsinkin aikaiset aamuherätykset ja yövuorot kuormittavat iän myötä. Usein neljästä viikonlopusta vain yksi on vapaa, mikä hankaloittaa yksityiselämää.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee lennonjohtajan ammattia?
Suomessa työpaikkoja voi olla tällä hetkellä tarjolla vähän, mutta lennonjohtajan on helppo lähteä töihin ulkomaille, sillä lentoliikenteessä työkieli on englanti. Joissain maissa maksetaan huomattavasti parempaa palkkaa, minkä vuoksi osa lähtee muualle töihin.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Vaikka lentoliikenne ei ole palautunut samalle tasolle kuin ennen koronapandemiaa, on ihmisillä varmasti tarve päästä matkustamaan jatkossakin. Lennonjohtamisen kannalta mielenkiintoista on se, että pienten ja hiljaisempien lentokenttien osalta on alettu selvittää mahdollisuutta etälennonjohtamiseen.