Jobbmarknaden underhålls på lördagen 6.9. klockan 7–11 och på söndagen 7.9. klockan 7–11. Servicearbetet kan orsaka störningar och avbrott. Vi beklagar möjliga olägenheter.
När du närmar dig pensionsåldern kanske du funderar på om du ska fortsätta i arbetslivet eller gå i pension. På Jobbmarknaden finns det information som kan hjälpa dig med ditt beslut.
När du närmar dig pensionsåldern kan du fatta ett beslut som passar dig: du kan fortsätta arbeta, gå i deltidspension eller njuta av livet som pensionär. Vi berättar också vad du ska göra om du måste gå i invalid- eller arbetslivspension eller om du blir arbetslös just före pensionsåldern. Man kan också återvända till arbetslivet efter att ha gått i pension.
Du kan fortfarande vara motivera att arbeta fastän du håller på att uppnå pensionsåldern. Ju äldre du är när du avslutar din karriär, desto större blir din pension. Du ska dock ingå ett nytt arbetsavtal även om du fortsätter i samma arbete. Närmare information får du av ditt eget arbetspensionsbolag.
Arrangemang på arbetsplatsen, yrkesinriktad rehabilitering eller delinvalidpension kan hjälpa dig att fortsätta i ditt arbete om du till exempel har en sjukdom eller livssituation som påverkar arbetsförmågan. Också fastän du inte skulle kunna fortsätta i ditt nuvarande arbete kan du ännu ha kvar en stor del av din arbetsförmåga, och kan fortsätta i någon annan arbetsuppgift eller i samma arbete på deltid.
I och med pensionsreformen avskaffades förtidspensionen i början av 2017. Pensionsreformen påverkade inte deltidspensioner som redan börjat, utan din deltidspension fortsätter på samma sätt tills du uppnår åldern för ålderspension. I och med reformen ersattes deltidspensionen av partiell förtida ålderspension.
Om du blir arbetslös mot slutet av din arbetskarriär kan du ha rätt till utkomstskydd. Anmäl dig som arbetslös arbetssökande via Jobbmarknadens E-tjänster senast den första dagen du är arbetslös.
När du går i pension lönar det sig att med pensionsräknaren kontrollera hur stor pension du kommer att få. När du har fattat beslut om att gå i pension ska du avsluta ditt anställningsförhållande och fylla i en pensionsansökan. Det lönar sig att ansöka om pension cirka två månader före man går i pension.
Du kan ansöka om ålderspension tidigast i den lägsta ålderspensionsåldern i din åldersklass. Du kan ansöka om pension från både FPA och arbetspensionsanstalten med samma ansökan.
Om din arbetsförmåga försämrats permanent och du är född 1955 eller senare kan du ansöka om arbetslivspension. Den är ett av pensionsreformens nya alternativ som avsetts för personer som gjort en lång och tung karriär.
Du kan få invalidpensions, d.v.s. sjukpension, om du inte ännu uppnått ålderspensionsåldern och din arbetsförmåga försvagats under minst ett år på grund av till exempel sjukdom eller skada.
Om du bor i Finland och söker pension från ett EU- eller EEA-land eller Schweiz ska du ange i sin pensionsansökan till FPA, arbetspensionsanstalten eller Pensionsskyddscentralen att du också söker pension från utlandet. För andra länder med vilka Finland har ett bilateralt socialskyddsavtal behöver du en separat ansökningsblankett. Pensionsskyddscentralen (PSC) skickar din ansökan utomlands.
Du ska själv utreda din rätt till pension från länder utan avtal.
Fastän du redan gått i pension kan du ändå återgå till arbetet om du så vill. Under ålderspensionen, d.v.s. pension som börjar när man uppnått en viss ålder, kan du arbeta utan inkomstgränser. Detta förutsätter dock att arbetsförhållandet du hade före du gick i pension har upphört. Du kan också arbeta under deltidspension och invalidpension. Dessa har vissa begränsningar, inbegripet inkomstgränser. Under invalidpension kan du pröva på att återgå till arbetet genom att låta din pension vila på vissa villkor.
När du gått i pension kan du bestämma enligt din livssituation om du vill arbeta eller gå med i frivilligverksamhet.
Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)
En skada eller sjukdom påverkar i allmänhet inte utförandet av arbetet, möjligheterna att få en arbetsplats eller valet av bransch. Ibland kan de dock försämra dina möjligheter att få ett arbete eller behålla din arbetsplats. När du väljer yrke eller utbildning ska du förutom intresse och preferenser också beakta eventuella begränsningar som din funktionsnedsättning eller sjukdom medför.
En sjukdom eller funktionsnedsättning kan försämra din arbets- och funktionsförmåga, men det innebär inte nödvändigtvis att du är helt arbetsoförmögen. Dina möjligheter att arbeta och hitta en lämplig arbetsplats förbättras då
En sakkunnig vid arbetskraftsservicen hjälper dig när du behöver information om dina möjligheter att få arbete och behålla din arbetsplats trots funktionsnedsättning eller sjukdom. Vänd dig till arbetskraftsmyndigheten när du funderar på svar på följande frågor.
Ett särskilt servicebehov till följd av en funktionsnedsättning eller sjukdom kan beaktas i samband med alla offentliga arbetskraftstjänster. Du behöver inte vara ensam.
Du kan fundera på frågor som gäller din sysselsättning till exempel tillsammans med en arbetstränare. Även kommunens socialväsende kan tas med i diskussionerna.
Ifall din arbetslöshet har dröjt mer än sex månader, och du inte ännu har hittat passligt jobb, utbildning eller sysselsättningsfrämjande service, ordnar arbetskraftsmyndigheten samtal om jobbsökning med dig. Samtalens mening är att hitta de bästa tjänsterna som stöder din arbetssökan. Du får en aktiveringsplan, vars syfte är att förbättra dina sysselsättningsmöjligheter och förbättra din livskompetens.
Dessutom kan du behöva annat stöd och rehabiliteringsalternativ för att komma in i arbetslivet eller stanna kvar i ditt arbete.
Det lönar sig för dig att utreda ditt hälsotillstånd om det inte har kontrollerats på länge eller om du tycker att det har skett förändringar i det. Om du är arbetslös ansvarar arbetkraftsmyndigheten för att ordna bedömningen av din arbets- och funktionsförmåga. Du behöver ett läkarutlåtande för att kunna delta i tjänster som främjar arbetsförmågan. Arbetslösa personers hälsotillstånd kan undersökas vid en hälsoundersökning för arbetslösa som anordnas av välfärdsområdet, hälsotillståndet för sysselsatta inom företagshälsovården och hälsotillståndet för studerande inom studenthälsovården.
Om du behöver omfattande service för att främja din sysselsättning kan du få stöd genom sektorsövergripande service.
Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte kan vara en lämplig lösning när du återvänder till arbetslivet efter långvarig arbetslöshet, inleder din karriär eller rehabiliteras på grund av sjukdom eller svåra tider. Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte riktas till personer som varit arbetslösa under en lång tid, som erhållit utkomstskydd för arbetslösa eller utkomststöd under en viss tid och som inte kan delta i de tjänster som arbetskraftsmyndigheten erbjuder.
Om du har en skada eller sjukdom som påverkar sysselsättningen kan du be arbetskraftsmyndigheten om ett intyg för en arbetssökande med partiell arbetsförmåga.
Arbetsgivaren är både skyldig och ofta också villig att anpassa arbetet och arbetsförhållandena i rimlig utsträckning, om det eliminerar den olägenhet som funktionsnedsättningen eller sjukdomen förorsakar i arbetet.
Om en sjukdom eller en funktionsnedsättning hindrar dig från att utföra ditt arbete kan arbetet anpassas på arbetsplatsen. Med anpassningar avses ändringar i arbetet där din arbetsbeskrivning och dina uppgifter anpassas så att de bättre motsvarar och stöder din kompetens och arbetsförmåga.
Din arbetsgivare kan ansöka om stöd för specialarrangemang om du har en skada eller sjukdom som kräver nya arbetsredskap eller ändringar på arbetsplatsen.
Om du vill så kan du jobba och förtjäna samtidigt som du får pension eller stöd som har beviljats på grund av partiell invaliditet. I detta fall bör du ta reda på inkomstgränserna. Inkomstgränserna begränsar lönen som du kan förtjäna, så att lönen inte påverkar pensionen eller stödbeloppet. Om du vill prova att återgå till arbete på så sätt att din inkomstgräns överskrids kan du lämna pensionen vilande. Att lämna pensionen vilande betyder att utbetalningen av invalidpensionen eller delinvalidpensionen avbryts under den tid du arbetar.
Olika organisationer erbjuder en massa olika alternativ som stöder sysselsättning och upprätthåller arbetsförmåga. Aktörernas kunskap och kännedom kompletterar de offentliga sysselsättningstjänsterna.
Från organisationer vars målgrupp du känner dig höra till, kan du få svar till frågor som gäller till exempel arbetslivet eller studier. Förutom stöd erbjuder många organisationer sysselsättning för personer som har utmaningar med arbetsförmågan.
Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)
Genom att anmäla dig som arbetssökande inleder du din arbetssökning och din kundrelation inom arbetskraftsservicen.
Medborgare
Du får rådgivning och handledning i arbetssökningen när du anmäler dig som arbetssökande hos arbetskraftsservicen i ditt område. Som arbetssökande kan du ansöka om arbetslöshetsförmån hos FPA eller din arbetslöshetskassa. Arbetskraftsmyndigheten ger ett utlåtande i ärendet till FPA eller arbetslöshetskassan.
Arbetskraftsmyndigheten ger dig råd och handledning i att söka arbete och välja rätt tjänster. Din sysselsättning stöds genom en inledande intervju, en sysselsättningsplan och jobbsökningssamtal.
När du har anmält dig som arbetssökande ordnar arbetskraftsmyndigheten en inledande intervju för dig inom fem vardagar. Under intervjun funderar du tillsammans med en expert på hurdana arbetsplatser du kan söka eller om du behöver skaffa utbildning eller byta bransch. Arbetskraftsmyndigheten gör också upp en sysselsättningsplan tillsammans med dig.
Under jobbsökningssamtalen är du regelbundet i kontakt med arbetskraftsmyndigheten i ditt område. Mellan samtalen söker du arbete självständigt eller deltar i sysselsättningsfrämjande service i enlighet med sysselsättningsplanen.
För att anmäla sig som arbetssökande på nätet krävs stark autentisering, dvs. nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett identitetskort. Du behöver en finländsk personbeteckning för att använda webbtjänsten.
Om du inte är finsk medborgare måste du ha ett giltigt uppehållstillstånd och rätt att arbeta i Finland.
Om du har en finländsk personbeteckning och möjlighet att identifiera dig elektroniskt ska du inleda din arbetssökning i e-tjänsten.
Om du inte har en finländsk personbeteckning eller inte kan använda webbtjänsten ska du arbetskraftsservicen i ditt område.
Du får stöd med att använda e-tjänsten från Jobbmarknadens rådgivning om e-tjänster.
Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.
Du kan ansöka om stöd för specialarrangemang om en anställd har en skada eller sjukdom som kräver nya arbetsredskap eller ändringar på arbetsplatsen.
Företag och samfund
Som arbetsgivare kan du få stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen om en skada eller sjukdom hos den som anställs eller är anställd förutsätter
Stödet främjar partiellt arbetsföra personers möjligheter att placeras i lämpligt arbete eller bevara sin arbetsplats på den öppna arbetsmarknaden.
Stödet för specialarrangemang på arbetsplatsen är behovsprövat. Arbetskraftsmyndigheten bedömer stödets ändamålsenlighet. I bedömningen beaktas din arbetstagares behov och din organisations ekonomiska ställning. Du måste lämna in tillräckliga utredningar till arbetskraftsmyndigheten för att bedöma behovet av stöd för specialarrangemang.
För att stöd för specialarrangemang ska beviljas för anskaffningar eller förändringsarbeten som beror på en arbetstagares skada eller sjukdom förutsätts att du som arbetsgivare deltar i kostnadstäckningen med ett belopp som kan anses skäligt.
Stödets maximibelopp för att skaffa arbetsredskap eller förändringsarbeten på arbetsplatsen är 4000 euro per person. Arbetskraftsmyndigheten kan godkänna att stödet betalas i sin helhet eller delvis i förskott.
Arbetskraftsmyndigheten kan bevilja stöd för att ersätta hjälp som ges av en annan arbetstagare högst 20 timmar i månaden under högst 18 månader. Stödet på 20 euro i timmen betalas enligt de realiserade arbetstimmarna. För att ersätta hjälp som ges av en annan arbetstagare betalas högst 400 euro i månaden.
Stödet för specialarrangemang på arbetsplatsen används i första hand för att eliminera eller lindra de olägenheter som en skada eller sjukdom medför i rekryteringssituationer. Stöd för specialarrangemang kan också beviljas för att stödja bevarandet av arbetet för en person i anställningsförhållande. Stöd beviljas inte för anpassningsbehov som beror på företagarens egen skada eller sjukdom.
Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen för ekonomisk verksamhet beviljas som stöd enligt den allmänna gruppundantagsförordningen för statligt stöd.
Du kan endast ansöka om stöd med en elektronisk blankett. Arbetskraftsmyndigheten granskar villkoren för beviljande av stöd och begär vid behov tilläggsuppgifter innan beslutet fattas.
Ansök om stöd för specialarrabgemang på arbetsplatsen för förändringsarbeten eller anskaffning av arbetsredskap eller inredningar inom en månad från att förändringsarbetet gjorts eller arbetsredskapet eller inredningarna har anskaffats.
Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen för att ersätta hjälp som ges av en annan arbetstagare betalas i efterskott månatligen. Lämna in ansökan om utbetalning av stödet till arbetskraftsmyndigheten inom två månader från utbetalningsperiodens utgång.
Ansök om stöd och utbetalning med en elektronisk blankett i e-tjänsten. Logga in i tjänsten med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
Fyll i ansökan i e-tjänsten och bifoga nödvändiga bilagor. Tjänstens interna anvisningar hjälper dig att fylla i ansökan. I e-tjänsten kan du lämna in ansökan, svara på begäran om komplettering av ansökan, komplettera din ansökan och ta emot beslut som gäller ditt ärende.
I e-tjänsten kan ansökan lämnas in av en befullmäktigad person. Personer som har en fullmakt eller en rätt att sköta ärenden som grundar sig på registeruppgifter kan uträtta ärenden för en organisations räkning utan en separat fullmakt. E-tjänsten kontrollerar personens rätt att uträtta ärenden i samband med inloggningen.
Det fullmaktsärende som används i stödet heter Ansöka om statsunderstöd för sysselsättning, miljö, företag och transport.
Utöver fullmakten förutsätter användningen av e-tjänsten ett FO-nummer av samfundskunder.
På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.
Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.
Lönesubventionen är ett ekonomiskt stöd för arbetsgivaren för lönekostnaderna för en arbetslös arbetssökande.
Företag och samfund
Lönesubvention är ett stöd som är avsett för att främja sysselsättningen av arbetslösa arbetssökande och som arbetskraftsmyndigheten kan bevilja arbetsgivaren för lönekostnader. Syftet med lönesubventionerat arbete är att främja sysselsättningen av arbetslösa arbetssökande på den öppna arbetsmarknaden och förbättra deras yrkeskompetens. Lönesubventionen främjar också möjligheterna för personer med nedsatt arbetsförmåga och långtidsarbetslösa som fyllt 60 år att få arbete och delta i arbetslivet. Lönesubventionen beviljas och betalas till arbetsgivaren, men beviljandet utgår alltid från den arbetslösa arbetssökandens servicebehov.
Lönesubvention kan beviljas för
Arbetskraftsmyndigheten bedömer om lönesubventionen är det mest ändamålsenliga sättet att främja sysselsättningen av den arbetslösa arbetssökanden och beslutar separat om varje stödperiods längd och omfattning. Uppgiften om lönesubventionen har antecknats i den arbetslösa arbetssökandens sysselsättningsplan eller hens lönesubventionskort.
Längden på lönesubventionsperioden påverkas till exempel av hur länge personen som anställs har varit arbetslös och hur den nedsatta arbetsförmågan påverkar arbetsprestationen. Lönesubventionen beviljas oftast för fem eller tio månader beroende på längden på arbetslösheten som föregick lönesubventionen. Lönesubventionen beviljas för högst den tid som anställningsförhållandet varar. Lönesubvention kan beviljas för anställning av en långtidsarbetslös som fyllt 60 år för högst 24 månader åt gången.
Lönesubventionens belopp är oftast 50 procent av lönekostnaderna för den som anställs med subventionen. Beloppet av den lönesubvention som beviljas för att anställa en person med nedsatt arbetsförmåga är 70 procent av lönekostnaderna. För en förening, stiftelse eller ett registrerat religionssamfund kan subventionen utgöra 100 procent av lönekostnaderna. Lönesubvention beviljas till ett belopp av 1260–2020 euro i månaden enligt grunderna för beviljande av stöd. Med lönekostnader som täcks med lönesubventionen avses lön på basis av arbetstid eller entreprenad som omfattas av förskottsinnehållning.
Lönesubvention kan sökas av företag, kommuner, samkommuner eller välfärdsområden eller andra samfund, såsom föreningar, stiftelser, registrerade religionssamfund eller församlingar.
Lönesubvention kan inte heller beviljas för ett anställningsförhållande som har börjat redan innan beslutet om beviljande av stöd fattades. Ett undantag till detta är beviljandet av en ny lönesubventionsperiod när den nya perioden börjar omedelbart efter att den föregående subventionsperioden upphör.
Som arbetsgivare förbinder du dig att betala lön minst enligt det kollektivavtal som tillämpas på anställningsförhållandet eller sedvanlig och skälig lön till en arbetstagare som anställts med subventionen, om det inte finns något tillämpligt kollektivavtal. Lönesubvention kan inte beviljas, om lönen för den som anställs med subventionen enbart bestäms utifrån arbetsresultatet.
Lönesubvention beviljas inte om
Det är möjligt att få lönesubvention trots uppsägningar eller permitteringar när antalet arbetstagare i anställningsförhållande vid tidpunkten för ansökan om lönesubvention är minst lika stort som vid tidpunkten för uppsägningen eller permitteringen av arbetstagarna. Lönesubventionen får inte försämra ställningen för dina anställda.
Om den som anställts med subventionen övergår i en annan arbetsgivares tjänst mitt under lönesubventionsperioden på grund av överlåtelse av verksamhet, fusion eller delning av en sammanslutning eller sammanslagning av sammanslutningar, kan lönesubvention beviljas för den arbetsgivare som tar emot arbetstagaren för den tid som återstår av den lönesubventionsperiod som beviljats den överlåtande arbetsgivaren. Den mottagande arbetsgivaren skall lämna in ansökan om lönesubvention till arbetskraftsmyndigheten inom en månad efter att den som anställts med subventionen har övergått i anställning hos förvärvaren eller den mottagande sammanslutningen.
Ansök om lönesubvention i god tid innan anställningsförhållandet inleds. Anställningsförhållandet kan inledas först när man har fått beslutet om lönesubvention.
Om du ansöker om fortsättning på lönesubventionen ska du lämna in en ansökan om fortsättning innan den nya lönesubventionsperioden börjar. Anställningsförhållandet bör fortsätta omedelbart efter att förgående lönesubventionsperioden har upphört.
Beviljad lönesubvention betalas i efterhand så att de lönebetalningsperioder som avslutats under en kalendermånad inkluderas i utbetalningsperioden. Du kan ansöka om utbetalning av stöd för flera utbetalningsperioder. Subventionen betalas dock per utbetalningsperiod.
Lämna in ansökan om utbetalning till arbetskraftsmyndigheten inom tre månader från utgången av den kalendermånad under vilken den sista utbetalningsperioden som ingår i subventionsperioden upphör. Subventionsperionden är den period som har fastställt som subventionens varaktighet.
Ansök om lönesubvention och utbetalning med en elektronisk blankett i e-tjänsten. Logga in i e-tjänsten med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
Fyll i ansökan i e-tjänsten och bifoga nödvändiga bilagor. Tjänstens interna anvisningar hjälper dig att fylla i ansökan. I e-tjänsten kan du lämna in ansökan, svara på begäran om komplettering av ansökan, komplettera din ansökan och ta emot beslut som gäller ditt ärende.
I e-tjänsten kan ansökan lämnas in av en befullmäktigad person. Personer som har en fullmakt eller en rätt att sköta ärenden som grundar sig på registeruppgifter kan uträtta ärenden för en organisations räkning utan en separat fullmakt. E-tjänsten kontrollerar personens rätt att uträtta ärenden i samband med inloggningen.
Det fullmaktsärende som används i stödet heter Ansökan om lönesubvention.
Utöver fullmakten förutsätter användningen av e-tjänsten ett FO-nummer av samfundskunder.
Du får rådgivning om användningen och befullmäktigandet av e-tjänsten via FöretagsFinland rådsgivningtjänst.
På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.
Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.
Denna webbplats är en del av Europeiska kommissionens portal Your Europe. Hittade du det du sökte? Ge respons! (europa.eu)