Anvisningar och stöd⁠

Jag vill utveckla kompetensen och välmåenden hos personalen

En kunnande och välmående arbetsgemenskap är en förutsättning för organisatorisk framgång. Lär dig hur du kan hjälpa din arbetsgemenskap att utvecklas och bli effektivare.

Information om situationen

Personalens kompetens påverkar organisationens funktion och framgång. Utvecklingen av de anställdas kunskaper och färdigheter är till nytta för hela arbetsgemenskapen och för dig som arbetsgivare.

Du kan utveckla personalens kompetens på många olika sätt. Som arbetsgivare kan du erbjuda dina arbetstagare olika kurser, utbildningar och träningar. Du kan också stöda arbetstagarnas egna studier. Arbetsrotation är också en möjlighet att utveckla kompetensen hos din personal. Där övergår arbetstagaren för viss tid inom organisationen till andra uppgifter. Utöver inlärning av nya arbetsuppgifter utvidgas arbetstagarens kunskaper om organisationens verksamhet.

Med tanke på organisationens framgång är det viktigt att du uppmuntrar dina arbetstagare att lära sig nya saker. När du uppmuntrar dina arbetstagare att föra gemensamma diskussioner och dela med sig av sina erfarenheter förbättras känslan av samhörighet och de kan lära sig nytt av varandra. Som arbetsgivare kan du skapa en atmosfär där du uppmuntrar alla att lära sig nya saker.

Gemensam anskaffning av utbildning

Arbetskraftsservicen hjälper dig att förbättra personalens kompetens. Med hjälp av gemensamt upphandlad utbildning kan du utbilda dina nuvarande eller nya arbetstagare i samarbete med arbetskraftsservicen. Arbetskraftsservicen erbjuder hjälp med att ordna utbildningen och du som arbetsgivare deltar i finansieringen av utbildningen och antagningen av studerande. Även personer som tänker bli företagare, företagare tillsammans med sina arbetstagare samt inhyrda arbetstagare som arbetar i företaget kan delta i utbildningarna.

Du kan kontakta arbetskraftsmyndigheten i din region via Jobbmarknadens e-tjänster och få hjälp med olika situationer inom arbetsgivarskapet.

Du hittar arbetskraftsmyndighetens tjänster för arbetsgivare och företagare i Företagets e-tjänster.

Läs mer om gemensam anskaffning av utbildning på NTM-centralens webbplats.

Mer information
Bläddra bland regionala tjänster
Mer information

Varje arbetstagare ansvarar för arbetsgemenskapens välmående. En arbetsför och motiverad personal hjälper till att uppnå målen.

Mår din arbetsgemenskap bra? Organisationens värderingar och verksamhetsmiljö samt ledning påverkar arbetsgemenskapens och enskilda arbetstagares välmående.

Som arbetsgivare ansvarar du för arbetssäkerheten. För välmående på arbetsplatsen bör du förutse eventuella problem, ställa upp tydliga mål och skapa förtroende. Säkerställ också att ledningen fungerar och att du behandlar arbetstagarna jämlikt. När du leder rättvist, öppet och uppmuntrande förbättrar du välmående i er arbetsgemenskap och arbetstagarna kan lyckas bättre i sitt arbete.

Vad du kan göra som arbetsgivare?

  • Var flexibel alltid när det är möjligt.   
  • Kom överens om tydliga mål och roller tillsammans med dina arbetstagare.  
  • Erbjud möjligheter att utveckla den egna kompetensen och uppmuntra till att lära sig nya saker.
  • Se till att anvisningarna följs i er arbetsgemenskap och att det är enkelt och säkert för arbetstagarna att anmäla fel och brister.
  • Behandla alla arbetstagare jämlikt.

Du kan kontakta arbetarskyddsförvaltningen för råd och vägledning inom hälsa, säkerhet och anställningsvillkor på arbetsplatsen. Dessutom måste du rapportera till arbetarskyddet om vissa farliga arbeten, beprövade arbetssjukdomar och allvarliga olyckor på jobbet.

Bläddra bland regionala tjänster
Mer information

Upprätthållande av arbetsförmågan på arbetsplatsen

En förutsättning för att ni ska må bra i er arbetsgemenskap, är att du tar hand om dina arbetstagares arbetsförmåga. Det finns olika sätt och praxis för upprätthållandet av arbetsförmågan. Som arbetsgivare är du också skyldig att sköta vissa åtgärder.

Du kan föra ett tidigt stödsamtal med arbetstagaren där ni försöker hitta lösningar som stöder hens arbetsförmåga. Det lönar sig att fortsätta diskussionen om situationen under förhandlingar med företagshälsovården. Om det uppstår svårigheter i arbetsprestationen som du inte kan korrigera med arbetsplatsens egna metoder, kan du hänvisa arbetstagaren förutom till en förhandling med arbetshälsovården även till bedömning av arbetsförmågan.

Företagshälsovården samarbetar med din organisation för att främja arbetstagarnas hälsa och arbetsförmåga i alla skeden av deras karriär. Stödet för arbetsförmågan grundar sig på den praxis som man kommit överens om i arbetsgemenskapen. De verksamhetssätt som ledningen, personalförvaltningen och arbetstagarna samt företagshälsovården har kommit överens om antecknas i modellen för stöd för arbetsförmågan på arbetsplatsen.

Stöd för arbetsförmågan (ttl.fi)⁠

Om en sjukdom eller en funktionsvariation hos din arbetstagare hindrar hen från att utföra arbetet kan du göra anpassningar i arbetet på arbetsplatsen. Med anpassningar avses ändringar i arbetet där arbetsbeskrivningen anpassas så att den bättre motsvarar och stöder arbetstagarens kompetens och arbetsförmåga.

Metoder för att anpassa arbetet till arbetsgivaren

Om en arbetstagare har en skada eller sjukdom som kräver till exempel anskaffning av arbetsredskap eller ändringar på arbetsplatsen för att klara av arbetsuppgifterna, kan du ansöka om stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen hos arbetskraftsmyndigheten.

Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen

Som arbetsgivare är du skyldig att för varje arbetstagare i arbets- eller tjänsteförhållande ordna åtminstone förebyggande företagshälsovård. Du kan skaffa dessa tjänster antingen från en offentlig eller privat serviceproducent eller ordna dem själv. Det rekommenderas att du skaffar företagshälsovård också när du är företagare, även om det inte är obligatoriskt.

Rehabilitering kan vara till hjälp för en arbetstagare när en skada eller sjukdom försvårar hens arbete eller förmåga att klara sig i olika skeden av livet.

Om du märker att en arbetstagares arbetsförmåga har försämrats eller att sjukfrånvarogränsen (över 90 dagar) överskrids är det ditt ansvar att lyfta fram ärendet och diskutera det med arbetstagaren.

Sjukfrånvaropraxis som stöd för arbetsförmågan (ttk.fi)⁠

Från arbetslivet till familjeledighet och tillbaka

Övergång från arbetslivet till familjeledighet och tillbaka — guiden om familjeledigheter för arbetsgivare innehåller information som gör det möjligt för dig som arbetsgivare att effektivisera förening av arbete och familjeliv i din arbetsgemenskap och förbättra välbefinnandet på jobbet.

Guiden tar upp viktiga frågor om familjeledigheter vars lagstiftning förnyades den 1 augusti 2022. Guiden berättar vad du bör tänka på innan, under och efter en arbetstagares familjeledighet. 

Erbjuder du en arbetsuppgift som kräver sällsynta eller speciella färdigheter?

När du letar efter specifik kompetens i din organisation kan det vara svårt att hitta lämplig arbetstagare. Ta dig tid att fundera över vilka färdigheter som krävs för att lyckas på jobbet och vid vilka färdigheter du kan vara flexibel om det behövs. Gör en platsannons noggrant för att säkerställa bästa möjliga rekrytering. Var beredd på att inte hitta en lämplig kompetent person på ett ögonblick. Istället för färdig specifik kompetens kan du betona sökandens färdigheter att lära sig och tillägna sig nya färdigheter i rekryteringen.

Följande tips kan vara till hjälp vid rekrytering av specifik kompetens.

  • Håll listan över krav lagom lång. En alltför lång lista kan driva bort bra sökande. I en stor grupp kandidater är det mest sannolikt att du hittar en skicklig och engagerad arbetstagare.
  • Se till att rekryteringsprocessen blir en smidig och trevlig upplevelse för kandidaterna. En förlängd process kan driva bort bra sökande. För närvarande lider vissa sektorer av brist på arbetskraft, vilket har lett till en generell ökning av rekryteringshastigheten.
  • Se även möjligheterna i de yngre arbetssökandena. Bland dem kan du hitta en arbetstagare som är villig att utveckla sina yrkeskunskaper.

Du kan söka efter en specialist inom ett visst område när du loggar in på Jobbmarknaden. I Jobbmarknadens sektion Företagets E-tjänster kan du publicera en platsannons och få förslag på arbetstagare som passar din lediga plats. Du kan också bläddra bland publicerade jobbsökningsprofiler utan att publicera en platsannons.

Du hittar arbetskraftsmyndighetens tjänster för arbetsgivare och företagare i Företagets e-tjänster.

Om du inte hittar en lämplig arbetstagare kan du till exempel utbilda en person för att passa din organisations behov, köpa en arbetsprestation av en företagare eller leta efter en lämplig person utomlands.

Det kan uppstå konfliktsituationer i arbetsgemenskapen. Som arbetsgivare ska du identifiera arbetsgemenskapens utmaningar och försöka lösa problemen.

Dina arbetstagare har säkert olika åsikter om hur arbetet ska utföras. Om olika åsikter inte kan behandlas i arbetsgemenskapen kan det uppstå meningsskiljaktigheter. Lyssna och ta hänsyn till dina arbetstagares tankar, för med hjälp av dem kan du utveckla din organisations verksamhet. Försök skapa en plats i din arbetsgemenskap där ni kan diskutera på ett naturligt och konstruktivt sätt.

Konflikter kan också grunda sig på diskriminering eller annan osaklighet. Skapa en atmosfär i arbetsgemenskapen där det är lätt för dina arbetstagare att berätta om till exempel mobbning på arbetsplatsen. Som arbetsgivare ska du ingripa i diskriminering eller mobbning.

  • Uppmuntra dina arbetsgivare att öppet berätta om de utsätts för diskriminering, mobbning eller våld på arbetsplatsen.
  • När du löser konfliktsituationer, lyssna på alla parter.
  • Försök tillsammans med din arbetsgemenskap hitta en lösning som tillfredsställer alla.
  • Ta reda på orsakerna till konflikten. Fundera på vilka förändringar du kan göra för att problemet inte ska upprepas.
  • Skapa en verksamhetsmodell för konfliktsituationer med din arbetsgemenskap om en sådan inte redan finns.

Arbetarskyddscentralen erbjuder omfattande handböcker för konfliktsituationer i arbetsgemenskapen. Det lönar sig att bekanta sig med dem så att du vet hur du ska agera i svåra situationer.

Mer information

Som arbetsgivare är det din uppgift att stöda din mångfaldiga arbetsgemenskap och olika slags arbetstagare.

Det finns mångfald inom varje arbetsgemenskap, så behandla din personal jämlikt. Gör mångfalden till din organisations resurs och konkurrensfaktor. Upplevelsen av jämlikt och rättvist bemötande påverkar arbetstagarnas motivation och arbetshälsa.

Kom ihåg likabehandling i alla situationer. Du ska behandla alla jämlikt när du rekryterar, introducerar, delar med dig av arbetsuppgifter, befordrar eller blir tvungen att säga upp arbetstagare.

Se till att även arbetstagarna bemöter varandra med respekt. Om konfliktsituationer uppstår ska du ingripa i dem i ett så tidigt skede som möjligt. Diskutera likabehandling och eventuell diskriminering med din arbetsgemenskap. Se till att hela din arbetsgemenskap känner till de förbjudna diskrimineringsgrunderna enligt jämställdhets- och diskrimineringslagen. I de två fokuserade utvecklingssamtalen har du en bra möjlighet att utreda om det förekommer jämställdhetsproblem i din arbetsgemenskap.

Om du har minst 30 anställda ska du göra upp en jämställdhetsplan minst vartannat år tillsammans med representanter som utsetts av personalen. De ska ha en verklig möjlighet att påverka planens innehåll. Jämställdhetsplanen ska behandla bland annat rekrytering, lön, prestationsbedömning, påverkningsmöjligheter och arbetshälsa. Det räcker inte med en plan, utan som arbetsgivare ska du se till att de saker som presenteras i jämställdhetsplanen blir en del av arbetsgemenskapens praxis. Kom också ihåg att uppdatera planen och se till att dina arbetstagare bekantar sig med den.

Läs mera

Genom att uppmärksamma din personal kan du skapa en positiv arbetsgivarbild.

Ett sätt att som arbetsgivare berätta för personalen att deras arbetsinsats är viktig är att uppmärksamma dem under olika bemärkelsedagar. Till exempel en födelsedag, jul eller ett jämnt antal tjänsteår kan vara bra stunder att uppmärksamma en arbetstagare med en gåva.

Erbjud alla arbetstagare gåvor eller förmåner jämlikt oberoende av deras ställning eller arbetsresultat. Gåvan kan vara till exempel ett föremål, en inträdesbiljett, en tjänst eller ett specifikt presentkort.

Kom ihåg att ta reda på hur gåvor och personalförmåner ska beaktas i beskattningen.

Mer information

Tjänster

Gemensamt anskaffad utbildning är arbetskraftsutbildning som ordnas av arbetskraftsmyndigheten och företaget tillsammans.

Målgrupp

Företag och samfund

Gemensamt anskaffad utbildning är arbetskraftsutbildning som arbetskraftsmyndigheten kan ordna tillsammans med arbetsgivaren, uppdragsgivaren för en person som ämnar bli företagare eller det överlåtande företaget så att denne deltar i finansieringen av utbildningen.

Som arbetsgivare kan du ordna arbetskraftsutbildning för att öka den nuvarande eller kommande personalens yrkeskompetens och färdigheter. Du kan ordna gemensamt anskaffad utbildning när utbildningen riktar sig till dina arbetstagare eller inhyrd personal, personer som anställs i din tjänst eller personer som permitterats eller sagts upp från din tjänst.

Utbildningen kan också vara riktad till dig som företagare när du ska inleda din företagsverksamhet.

För vem och på vilka villkor

Arbetskraftsmyndigheten utreder om förutsättningarna för utbildning uppfylls och om det finns behov av utbildning.

Om utbildningen är riktad till personer som anställs av arbetsgivaren, är arbetsgivarens betalningsandel av utbildningens totalpris utan mervärdesskatt 30 procent och arbetskraftsmyndighetens andel 70 procent. 

Om utbildningen är riktad till personer som permitterats eller sagts upp från arbetsgivarens tjänst, är arbetsgivarens betalningsandel av utbildningens totalpris utan mervärdesskatt 20 procent och arbetskraftsmyndighetens andel 80 procent.

Om gemensamt anskaffad utbildning riktar sig till arbetstagare som är anställda hos arbetsgivaren eller inhyrd personal vars syfte är att fortsätta i arbetsgivarens tjänst, är arbetsgivarens betalningsandel av utbildningens totalpris utan mervärdesskatt 30–50 procent. Betalningsandelarna bestäms av utbildningens totala pris exklusive mervärdesskatt utifrån antalet arbetstagare hos arbetsgivaren och arbetsgivarens årliga omsättning eller balansräkning.

Normal introduktions- och personalutbildning som ska betalas av arbetsgivaren finansieras inte som gemensamt anskaffad utbildning och inte heller utbildning som arbetsgivare ordnar för att uppfylla de nationella utbildningsnormerna.

Som blivande företagare kan du ordna gemensamt anskaffad utbildning för att öka företagarfärdigheterna för dig själv, om du som företagare har få uppdragsgivare eller om du har för avsikt att skaffa företagarrättigheter av ett annat företag. 

Gör so här

Kontakta arbetskraftsmyndigheten i ditt område och lämna ett framställning om gemensamt anskaffad utbildning.

Handläggaren av ditt förslag bedömer personalens utbildningsbehov tillsammans med dig och upprättar en preliminär utbildningsplan.

På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.

Du kan ansöka om stöd för specialarrangemang om en anställd har en skada eller sjukdom som kräver nya arbetsredskap eller ändringar på arbetsplatsen.

Målgrupp

Företag och samfund

Som arbetsgivare kan du få stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen om en skada eller sjukdom hos den som anställs eller är anställd förutsätter

  • nya arbetsredskap eller inredningar
  • förändringsarbeten som utförs på arbetsplatsen eller
  • hjälp av en annan arbetstagare.

Stödet främjar partiellt arbetsföra personers möjligheter att placeras i lämpligt arbete eller bevara sin arbetsplats på den öppna arbetsmarknaden.

För vem och på vilka villkor

Stödet för specialarrangemang på arbetsplatsen är behovsprövat. Arbetskraftsmyndigheten bedömer stödets ändamålsenlighet. I bedömningen beaktas din arbetstagares behov och din organisations ekonomiska ställning. Du måste lämna in tillräckliga utredningar till arbetskraftsmyndigheten för att bedöma behovet av stöd för specialarrangemang.

För att stöd för specialarrangemang ska beviljas för anskaffningar eller förändringsarbeten som beror på en arbetstagares skada eller sjukdom förutsätts att du som arbetsgivare deltar i kostnadstäckningen med ett belopp som kan anses skäligt.

Stödets maximibelopp för att skaffa arbetsredskap eller förändringsarbeten på arbetsplatsen är 4000 euro per person. Arbetskraftsmyndigheten kan godkänna att stödet betalas i sin helhet eller delvis i förskott.

Arbetskraftsmyndigheten kan bevilja stöd för att ersätta hjälp som ges av en annan arbetstagare högst 20 timmar i månaden under högst 18 månader. Stödet på 20 euro i timmen betalas enligt de realiserade arbetstimmarna. För att ersätta hjälp som ges av en annan arbetstagare betalas högst 400 euro i månaden.

Stödet för specialarrangemang på arbetsplatsen används i första hand för att eliminera eller lindra de olägenheter som en skada eller sjukdom medför i rekryteringssituationer. Stöd för specialarrangemang kan också beviljas för att stödja bevarandet av arbetet för en person i anställningsförhållande. Stöd beviljas inte för anpassningsbehov som beror på företagarens egen skada eller sjukdom.

Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen för ekonomisk verksamhet beviljas som stöd enligt den allmänna gruppundantagsförordningen för statligt stöd.

Gör so här

Du kan endast ansöka om stöd med en elektronisk blankett. Arbetskraftsmyndigheten granskar villkoren för beviljande av stöd och begär vid behov tilläggsuppgifter innan beslutet fattas.

Ansök om stöd för specialarrabgemang på arbetsplatsen för förändringsarbeten eller anskaffning av arbetsredskap eller inredningar inom en månad från att förändringsarbetet gjorts eller arbetsredskapet eller inredningarna har anskaffats.

Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen för att ersätta hjälp som ges av en annan arbetstagare betalas i efterskott månatligen. Lämna in ansökan om utbetalning av stödet till arbetskraftsmyndigheten inom två månader från utbetalningsperiodens utgång.

Ansök om stöd och utbetalning i e-tjänsten

Ansök om stöd och utbetalning med en elektronisk blankett i e-tjänsten. Logga in i tjänsten med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.

Fyll i ansökan i e-tjänsten och bifoga nödvändiga bilagor. Tjänstens interna anvisningar hjälper dig att fylla i ansökan. I e-tjänsten kan du lämna in ansökan, svara på begäran om komplettering av ansökan, komplettera din ansökan och ta emot beslut som gäller ditt ärende.

I e-tjänsten kan ansökan lämnas in av en befullmäktigad person. Personer som har en fullmakt eller en rätt att sköta ärenden som grundar sig på registeruppgifter kan uträtta ärenden för en organisations räkning utan en separat fullmakt. E-tjänsten kontrollerar personens rätt att uträtta ärenden i samband med inloggningen.

Det fullmaktsärende som används i stödet heter Ansöka om statsunderstöd för sysselsättning, miljö, företag och transport.

Utöver fullmakten förutsätter användningen av e-tjänsten ett FO-nummer av samfundskunder.

På Jobbmarknadens regionala sidorna har också samlats kontaktuppgifter som arbetskraftsmyndigheterna meddelat.

Bläddra bland regionala tjänster

Närmare information och anvisningar hittar du i servicebeskrivningen som publicerats av arbetskraftsmyndigheten i ditt område.