Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Berätta vad du försökte göra och din sakkunniga kontaktar dig. Om det inte är möjligt att inleda arbetssökningen på grund av ett fel i tjänsten, vänligen kontakta den lokala AN-byrån eller kommunförsöket. Om du behöver ett intyg att du är arbetssökande, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten.

Anvisningar och stöd⁠

Användarvillkor, dataskydd och tillgänglighet

De digitala verktyg för företagande följer Jobbmarknadens användarvillkor och integritetspolicy. Verktygen är fullt tillgängliga på tre språk: finska, svenska och engelska. Tjänsteleverantören ansvarar för tjänstens tillgänglighet; mer information finns i tillgänglighetsutlåtandet.

Innehållet uppdateras 11.10-14.10.

Europaparlamentets och Europarådets förordning (EU) 2016/679 

  • Datum för upprättande 16.5.2018 
  • Uppdaterad 27.8.2019 – redigerad för att svara mot den nya servicehelheten 
  • Uppdaterad 12.12.2019 - läggt till i avsnitt 5. "Analys- och responssystem" och kompletteras med avsnitt 7 och 11-13
  • Uppdaterad 27.11.2020 – ändringar gällande cookies efter höstens installationer (avsnitt 15)
  • Uppdaterat 19.11.2021 - läggt till i avsnitt 5 - EURES-profilen
  • Uppdaterat 28.4.2022 - till avsnitt 10 lagt till automatisk radering av uppgifterna efter ett år
  • Uppdaterat 14.11.2022 - till avsnitt 5 lagt till information om chatbot
  • Uppdaterat 23.1.2023 - till avsnitt 5 lagt till information om platsvakten
  • Uppdaterat 17.4.2023 - till avsnitt 5.1 lagt till information om responssystemet
  • Uppdaterat 22.6.2023 - till avsnitt 5 lagt till information om bosättningslandet
  • Uppdaterad 11.10.2023 - uppdatering av punkt 4 för att motsvara lagstiftningen, uppdatering av punkterna 7 och 8 och kombinering av punkterna 8 och 9, vilket orsakar att efterföljande rubrikernas ordningstal minskat med ett

1. Registeransvarig 

UF-centret 
PB 1000, 50101 S:t Michel 
0295 020 000, kirjaamo.keha@ely-keskus.fi 

2. Kontaktperson i ärenden som gäller registret 

Dataskyddsombud
tietosuoja.keha@ely-keskus.fi

Kontakter med saker som gäller registret:
PB 1000, 50101 S:t Michel 
tyomarkkinatori.keha@ely-keskus.fi

3. Registrets namn 

Tjänsten Jobbmarknaden (nedan tjänsten) 

4. Ändamålet med behandlingen av personuppgifter 

Registeruppgifterna i datasystemet används för att främja sysselsättningen och arbetsmarknadens funktion och för statistikföring. Behandlingen av personuppgifter grundar sig i fråga om jobbsökningsprofiler på den personuppgiftsansvariges lagstadgade skyldighet. I fråga om övriga uppgifter grundar sig behandlingen på en lagstadgad skyldighet eller ett allmänt intresse: behandlingen är nödvändig och proportionerlig i myndighetens verksamhet för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Uppgifterna kan dessutom behandlas för arkiverings-, forsknings- och statistikändamål av allmänt intresse som är förenliga med dessa ändamål.

5. Registrets datainnehåll 

Denna dataskyddsbeskrivning gäller endast funktionerna och uppgifterna i sektionen Min karriärstig på Jobbmarknaden. Mer information om behandling av personuppgifter i anslutning till ärendehanteringen inom den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen, dvs. funktionerna i Jobbmarknadens E-tjänster, finns i dataskyddsbeskrivningen för E-tjänsten.

Uppgifter som i samband med tjänsten sparas i registret bygger på uppgifter från befolkningsdatasystemet när det gäller personkunder. 

Arbetsgivarkundens uppgifter fås från företags- och organisationsdatasystemet samt delvis från de uppgifter som arbetsgivaren eller en representant för arbetsgivaren själv uppger. 

Över registrerade personkunder sparas följande uppgifter: 

  • personens identifikationsuppgifter: personbeteckning, namn, e-postadress, telefonnummer 
  • uppgifter om utbildning, arbetshistoria och yrkeskunskaper 
  • händelsernas tidsstämpel 
  • bosättningsland

Över registrerade arbetsgivarkunder eller representanter för arbetsgivaren sparas följande uppgifter: 

  • personens identifikationsuppgifter: personbeteckning, namn, e-postadress, telefonnummer 
  • de uppgifter som arbetsgivarkunden själv uppgett i arbetsplatsannonsen 
  • organisationens basuppgifter och redigerbara marknadsföringsuppgifter  

I bägge fallen sparas under tiden för inloggningen: 

  • fullmaktsuppgifter 

Av användare som publicerar sin profil i EURES-portalen sparas därutöver följande uppgifter:

  • Kön
  • Bosättningsland
  • Arbetsspråken
  • Nationalitet

Arbetsplatsannonser och sakinnehållet i dessa överförs från arbets- och näringsbyråns kunddatasystem till Tjänsten.  

Den som använder tjänsten ansvarar för att de uppgifter personen själv uppgett är korrekta. 

5.1 Analys- och responssystem

Jobbmarknaden-tjänsten använder analysverktyget Matomo för att samla in statistiska uppgifter. Med sådana uppgifter avses till exempel

  • antalet besökare i tjänsten
  • vilka enheter som använts under besöket i tjänsten
  • användarens webbadress under besöket i tjänsterna
  • enskilda sidor som användaren besökte.

De uppgifter som analysverktyget samlar in innehåller aldrig personens namn, personbeteckning eller annan motsvarande identifierande information. IP-adressen som samlas in av Matomo är också krypterad så att användaren inte kan identifieras. Jobbmarknaden strävar inte heller efter att identifiera enskilda besökare på webbplatsen utifrån denna information. Om användaren har valt "Do Not Track"-inställningen i sin webbläsare, följer eller samlar analysverktyget inte in data om webbaktiviteten. 

Då du ger respons sparas dessutom de kontaktuppgifter som du själv uppger i syfte att motta ett svar – vanligen din e-postadress. Responsen används för att utveckla tjänsten. De frivilligt inlämnade kontaktuppgifterna används till att svara på responsen. Responsen och kontaktuppgifterna avlägsnas från responssystemet med 12 månaders mellanrum.

5.2 Chatbot Tarmo

Historiken för chatbotten på Jobbmarknaden lagrar sökorden och fraserna som kunden anger. Inga personuppgifter lagras i konversationer, appen anonymiserar konversationer automatiskt. Diskussioner sparas i systemet i 180 dagar.

5.3 Platsvakten

Platsvakten är en funktion som gör det möjligt för användare att beställa till sin e-post ett meddelande om nya lediga platser som matchar deras önskade sökkriterier. Användning av funktionaliteten kräver inte inloggning. För Platsvakten samlas

  • användarens e-postadress,
  • information om bekräftelse av ordern och godkännande av användarvillkoren och 
  • detaljer om sökkriterierna i Platsvakten.

Platsvakten är giltig i 3 månader åt gången, varefter e-postadressen raderas från tjänstens databas. Användaren kan säga upp beställningen också  mitt under perioden och då raderas ovanstående data.

6. Regelmässiga uppgiftskällor 

Uppgifter som i samband med tjänsten sparas i registret baserar sig i fråga om personkunder på uppgifter från befolkningsdatasystemet och uppgifter som personen själv uppger.

Uppgifter om kunder som är arbetsgivare fås från företags- och organisationsdatasystemet samt delvis från de uppgifter som arbetsgivaren eller en representant för arbetsgivaren själv uppger.

Registrets informationskällor är databaser och tjänster som anslutits till tjänsten: 

  • Suomi.fi-identifikation (befolkningsdatasystemet, med samtycke av den registrerade) 
  • Suomi.fi-fullmakter (företags- och organisationsdatasystem) 
  • Arbets- och näringsbyråns kundsregister  
  • användaren 

7. Regelmässigt utlämnande av uppgifter 

Personuppgifter i tjänsten och övriga uppgifter lämnas inte ut till myndigheter eller andra parter utan samtycke från tjänstens användare eller en part som användaren bemyndigat eller utan lagstadgad rätt att få uppgifter.

De uppgifter som registrerats i tjänsten kan dock utnyttjas utan separat samtycke av tjänsteanvändaren i vetenskaplig forskning, statistikföring eller myndighetens övriga utredningsarbete. UF-centret beviljar separat tillstånd för utlämnande av uppgifter för dessa ändamål. I ovan nämnda sammanhang genomförs behandlingen och publiceringen av uppgifterna alltid så att enskilda användare inte kan identifieras eller specificeras utifrån statistikföringen eller undersökningsresultaten.

8. Översändning av uppgifter utanför EU eller EES 

Uppgifterna finns i EU/EES-området i en molntjänst som skyddas fysiskt och med programvaror, till exempel genom krypterade databaser och krypterad datatrafik. Vi begränsar åtkomsten till system och databaser som innehåller personuppgifter och de får endast användas av namngivna personer som behöver och är behöriga att behandla personuppgifter i sitt arbete.

Tjänsten använder en skyddad anslutning och användarna identifieras (stark identifiering).

9. Uppgifternas förvaringstid 

Uppgifterna sparas ett år från den sista inloggningen eller tills användaren raderar kontot eller ber personuppgiftsansvarige att radera kontot. Denna förvaringstid gäller inte för de personuppgifter som behandlas vid uträttandet av ärenden inom den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen, det vill säga i Jobbmarknadens E-tjänster om vilka du kan läsa mer i dataskyddsbeskrivningen för E-tjänsten.

10. Granskningsrätt 

En registrerad person har rätt att granska sina uppgifter i personregistret. Personuppgifter kan granskas i ”Mina uppgifter” i avsnittet Mina sidor (fliken ”Kontoförvaltning”). Det rekommenderas att man i första hand granskar uppgifterna själv, men det är också möjligt att skicka en begäran om granskning per e-post till adressen tyomarkkinatori.keha(at)ely-keskus.fi

11. Rätt att kräva rättelse av uppgifter 

Den registrerade har rätt att kräva rättelse av felaktiga uppgifter i registret. Om det inte går att rätte till en uppgift på egen hand, ska begäran om rättelse av uppgifter skickas per e-post till adressen: tyomarkkinatori.keha(at)ely-keskus.fi.

12. Rätt att kräva att uppgifter raderas 

Den registrerade har rätt att rader sina personuppgifter ur registret eller kräva att dennes registrerade personuppgifter raderas. I första hand raderar man personuppgifter på egen hand via ”Mina uppgifter” i avsnittet Mina sidor (fliken ”Kontoförvaltning”). I detta fall raderas personuppgifterna ur tjänsten genast i samband med raderingen. Användaren kan även förmedla begäran om att radera personuppgifter per e-post till adressen: tyomarkkinatori.keha@ely-keskus.fi. I detta fall raderas uppgifterna inom 30 dagar från begäran. Det skickas ingen separat bekräftelse om att uppgifterna raderats.

13. Övriga rättigheter med anknytning till behandling av personuppgifter 

Personuppgifter används inte och utlämnas inte för direktreklam, distansförsäljning eller annan direktmarknadsföring och inte för marknads- och opinionsundersökning och inte för personmatrikel och släktforskning. 

14. Användning av kakor 

I tjänsten används kakor. En kaka är en liten textfil som sänds till och förvaras på användarens dator. En kaka gör det möjligt för tjänsten att känna igen besökare som ofta återkommer till tjänsten, gör det lättare att logga in på sidorna samt möjliggör samlad information om besökare. Kakor skadar inte användarens dator eller filer. Användning av kakor gör det möjligt att tillhandahålla information och tjänster som individualiserats för användare. 

Om tjänstens användare inte vill tillåta användningen av kakor, kan användaren förhindra användningen av dessa i bannern nedtill på sidan eller i webbläsarens inställningar. En del kakor är nödvändiga för att tjänsten och inloggningen ska fungera och därför förutsätter användningen av tjänsten att de godkänns. Användaren kan dock förhindra användningen av kakor som gäller analys.

Läs mer om användningen av kakor på Jobbmarknaden.

15. Loggfiler 

Loggfiler sammanställs över användningen av tjänsten och där registreras händelserader som gäller dataskydd samt tjänstens funktion. De uppgifter som sparats i loggfilen är inte sådana uppgifter som användaren sparat. Av användningsuppgifterna sparas enbart en maskinell kod och IP-adressen. Uppgifterna i loggfilen används enbart för att utreda eventuella funktionsfel och dataskyddsrisker och dataskyddsbrott i tjänsten. Enbart personer som deltar i utredning av nämnda problem har åtkomst till loggfilerna. 

16. Anmälan och klagomål gällande behandlingen av personuppgifter 

Vid behov kan du lämna in besvär eller klagomål om behandlingen av dina uppgifter till dataskyddsombudsmannen.

Det här tillgänglighetsutlåtandet gäller webbtjänsten www.tyomarkkinatori.fi och har utarbetats 20.11.2024. Webbplatsen omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som kräver att offentliga sektorns webbplatser ska vara tillgängliga.

Utlåtandet baserar sig på en bedömning som gjorts av en utomstående sakkunnigorganisation av huruvida webbplatsen uppfyller kraven i EU:s direktiv 2016/2102.

Webbplatsens tillgänglighetsstatus

Denna webbtjänst har publicerats 2.5.2022 och förnyats 14.10.2024 och den fyller delvis i lagens krav om tillgänglighet på nivåerna A- och AA (WCAG-kriterier 2.1). Tjänsten är inte ännu fullständigt tillgänglig. Bristerna är beskrivna närmare neråt på sidan. Bristerna åtgärdas så snart som möjligt, senast under året 2025.

Upptäckte du en tillgänglighetsbrist på vår webbplats?

Vi strävar till att förbättra webbtjänstens tillgänglighet. Om du hittar problem som vi inte har beskrivit på den här sidan, anmäl om dem till oss och vi gör vårt bästa att korrigera situationen.

Du kan kontakta oss per e-post via tmt.verkkopalvelut@keha-keskus.fi

Noggrannare information om tillgängligheten

Tjänsten är inte ännu fullständigt tillgänglig. Följande innehåll och funktioner är inte ännu tillgängliga:

  • Webbtjänsten innehåller bilder som inte har lämpliga motsvarande texter (WCAG 1.1.1). 
  • Webbtjänsten innehåller dekorativa bilder som inte är dolda för hjälpredskap (WCAG 1.1.1).
  • Webbtjänsten har en komponent vars grafiska symbolers information inte förmedlas till hjälpredskapsanvändare (WCAG 1.1.1).
  • Webbtjänsten har rullgardinsmenyer där det riktade objektet inte kontrasterar tillräckligt (WCAG 1.4.11).
  • Vissa videor saknar syntolkning eller annat alternativt framställningssätt (WCAG 1.2.3, 1.2.5).
  • Med hjälp av hjälpredskap får man inte information om sökresultat på blanketten för inledning av jobbsökning (WCAG 1.3.1).
  • En checkbox-komponent har använts i webbtjänsten istället för en radiobutton-komponent (WCAG 1.3.1).
  • Utrymmet på knappen som öppnar kalendervyn är inte tydligt för hjälpredskap och man kan inte bläddra bland valbara dagar i kalendern (WCAG 1.3.1, 2.1.1., 4.1.2).
  • Radioknapparna är inte grupperade tekniskt på alla blanketter (WCAG 1.3.1).
  • Vissa datumfält är inte kombinerade med etiketter och underetiketter (WCAG 1.3.1, 2.4.6).
  • Ordningen i vilken innehållet läses och ordningen i vilken markören (fokusens) rör sig är ställvis inkonsekventa (WCAG 1.3.2, 2.4.3).
  • Vissa gränssnittskomponenter kan inte nås med tangentbordet (WCAG 2.1.1).
  • I vissa delar av webbtjänsten uppdateras inte sidhuvudet för att återspegla sidans huvudinnehåll (WCAG 2.4.2).
  • Webbtjänsten innehåller felaktiga och återkommande länktexter (WCAG 2.4.4). 
  • Vissa sidor har brister i användningen av rubrikstorlekar (WCAG 1.3.1, 2.4.6).
  • Vissa knappar har inte unika namn (WCAG 2.4.6, 4.1.2).
  • Webbtjänsten innehåller vissa innehållstexter vars språk inte är korrekt markerat (WCAG 3.1.2).
  • Användarens markör flyttar sig oväntat i vissa gränssnittskomponenter (WCAG 3.2.1).
  • Tjänsten har element som ser likadana ut men har olika roller (WCAG 3.2.4).
  • Vissa användargränssnittskomponenters namn, roller och funktioner förstås inte helt programmässigt och är delvis på engelska. Vissa visuella grupperingar tolkas inte heller med hjälp av hjälpmedelsteknik (WCAG 1.3.1, 4.1.2).
  • Det finns fel i det tekniska genomförandet som också kan påverka teknikens funktioner i hjälpmedlen (WCAG 4.1.1).
  • Knappen har två roller, vilket gör det svårare att använda hjälpredskap (WCAG 4.1.1).
  • Att öppna en ny flik är inte korrekt markerat i länken (WCAG 4.1.2).
  • Hjälpredskapen meddelar inte om alla förändringar i vyn, till exempel felmeddelanden eller överskridande av teckengränsen (WCAG 4.1.3).

Det finns också innehåll och funktioner som inte omfattas av lagstiftningen:

  • innehåll som användarna eller andra utomstående parter publicerat i tjänsten och som inte producerats, finansierats eller övervakats av tjänsteleverantören själv,
  • kartor som inte är avsedda för navigering, 
  • kontorspaketfiler (t.ex. doc, pdf, odt) som publicerats före 23.9.2018,
  • webbinnehåll som har arkiverats före 23.9.2019 och
  • direktsända video- eller ljuduppspelningar som inte är avsedda att sparas eller publiceras på nytt.

Innehållet nedan är inte tillgängligt eftersom webbplatsen tillfälligt omfattas av undantaget i artikel 5 i direktiv (EU) 2016/2102 på grund av en oproportionerligt stor börda.

  • Ansökan till arbetskraftsutbildning och granskning av utbildningsansökningar,
  • Att svara på ett arbetserbjudande i E-tjänsten och
  • Arbetslivsradar.

Dessa tjänster ersätts med nya tjänster eller tas ur bruk under 2025.

Tillsynsmyndighet

Om du märker brister i tillgängligheten på webbplatsen, påtala först bristerna för oss som driver webbplatsen. Det kan ta 14 dagar innan du får ett svar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor. Du kan lämna in en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats finns det beskrivet hur du kan lämna in en tillgänglighetsklagan och hur ärendet behandlas. 

Lämna en tillgänglighetsklagan eller be om en utredning (tillganglighetskrav.fi)

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

  • Regionförvaltningsverket i Södra Finland
  • Enheten för tillgänglighetstillsyn
  • www.tillganglighetskrav.fi
  • webbtillganglighet@rfv.fi
  • Telefonväxel 0295 016 000
Mer information