Webbtjänsten Mina e-tjänster har ett driftavbrott från torsdagen den 10.10. från klockan 16.30 till måndagen 14.10.2024 klockan 8. Under serviceavbrottet är e-tjänsterna för person- och arbetsgivarkunder ur bruk och det kan förekomma avbrott på Jobbmarknaden. Det är inte möjligt att logga in på Jobbmarknaden under driftavbrottet och det kan finnas brister i informationsinnehållet och länkarnas funktionalitet. Vi beklagar de olägenheter som avbrottet medför. Läs mer.

Anvisningar och stöd⁠

Användarvillkor, dataskydd och tillgänglighet

De digitala verktyg för företagande följer Jobbmarknadens användarvillkor och integritetspolicy. Verktygen är fullt tillgängliga på tre språk: finska, svenska och engelska. Tjänsteleverantören ansvarar för tjänstens tillgänglighet; mer information finns i tillgänglighetsutlåtandet.

Innehållet uppdateras 11.10-14.10.

  • 3.9.2019 – betaversionens användarvillkor publicerades
  • 28.4.2022 – Tekniska förändringar på grund av publiceringen av produktionsversionen, uppdateringen av EURES 
  • 30.1.2023 – Tillagts information om Platsvakten
  • 12.8.2024 – Tillagts information om Affärsplansverktyget

Dessa användarvillkor (nedan Användarvillkor) tillämpas på användningen av betaversionen av Jobbmarknaden (nedan Tjänsten) som tillhandahålls av UF-centret (nedan Tjänsteproducenten). Den som använder tjänsten (nedan Användaren) intygar att han eller hon har läst Användarvillkoren och förbinder sig att iaktta dessa då han eller hon använder Tjänsten.

Användning av Tjänsten förutsätter att Användaren registrerar sig. Då Användaren registrerar sig i Tjänsten blir Användaren kund hos Tjänsteproducenten och Användarens uppgifter registreras i Jobbmarknadens kundregister.

Beskrivning av Tjänsten

Med tjänsten avser man i dessa användarvillkor Jobbmarknadens webbtjänst, en webbtjänst med informationsinnehåll och tjänster gällande arbete samt en digital mötesplats för arbetssökande och arbetsgivare. Jobbmarknadens webbtjänst är en offentligt finansierad digital tjänst vars avsikt är att erbjuda information om alla arbetslivets situationer och presentera tjänster som hör till dem samt förena de lediga jobbens kompetenskrav med anonyma jobbsökarprofiler. Dessutom är det möjligt att planera företagsverksamhet med hjälp av affärsplansverktyget på Jobbmarknaden.

Tjänsteproducenten strävar efter att tillhandahålla en så högklassig Tjänst som möjligt samt ansvarar för att Tjänstens innehåll överensstämmer med lagen och god sed.

Alla rättigheter (äganderätt, upphovsrätt och övriga immaterialrätter) gällande Tjänsten innehas av Tjänsteproducenten. Användaren får rätt att använda Tjänsten enligt dessa Användarvillkor, men Användaren erhåller inte rättigheter som gäller Tjänsten. Innehållet i Användarens användarrättighet fastställs i detta dokument med användarvillkor, som Användaren ska godkänna när han eller hon registrerar sig i Tjänsten.

Användaren kan välja att överföra sin jobbsökningsprofil och platsannons till EU:s gemensamma arbetsplatsannonsering (EURES-portalen).

Användarens ansvar och rättigheter

Användning av Tjänsten förutsätter att Användaren godkänner Användarvillkoren. Genom att godkänna Användarvillkoren förbinder sig Användaren att

  • iaktta avtal som han eller hon ingått med den instans som gett koderna och villkoren för användning av koderna (tjänsten kan användas endast med Användarens egna personliga koder),
  • ansvara för att de uppgifter som han eller hon uppger i Tjänsten är riktiga och överensstämmer med Tjänstens användningsändamål och att han eller hon i samband med användning av Tjänsten inte stör andra användare eller kränker andra användares eller Tjänsteproducentens rättigheter,
  • ansvara för att hans eller hennes identitet kan röjas i situationer där Användaren exempelvis i Tjänsten länkar till externa tjänster och
  • ansvara för alla egna brukskostnader som användningen av Tjänsten orsakar honom eller henne (till exempel internetavgifter, eventuella telefonavgifter).

Rättigheter gällande personuppgifter beskrivs i Tjänstens dataskyddsbeskrivning.

Dataskyddsbeskrivning

I rollen som eventuell representant för en organisation Användaren

  • ansvarar för fel eller missbruk som föranleds av vårdslös användning av Suomi.fi- fullmakten och
  • ansvarar för att det material som han eller hon uppger i Tjänsten är riktigt och ändamålsenligt samt för att materialet inte strider mot god sed, lagen (bl.a. på grund av diskriminering eller kön) eller myndighetsföreskrifter.

Tjänsteproducentens ansvar och rättigheter

Tjänsteproducenten ordnar tjänstens dataskydd enligt allmänna bästa praxis och strävar efter att genom ändamålsenliga tekniska och administrativa metoder förhindra otillbörlig a ̊tkomst till sina informationssystem. Användaren är medveten om att internetmiljöns och nättjänstens informationssäkerhet inte är fullständig.

Tjänsteproducenten strävar efter att tillhandahålla Tjänsten dygnet runt under hela veckan, men kan inte ansvara för hur systemet fungerar eller tekniska fel, avbrott på grund av service eller installationer, avbrott i datatrafiken eller för ändring eller förlust av information eller dylikt på grund av detta.

Tjänsteproducenten ansvarar inte för kostnader som orsakas Användaren på grund av eventuella fel i Tjänsten. Tjänsteproducenten ansvarar heller inte för sådant material som länkats till Tjänsten som publiceras av utomstående.

Mer information om fel i tjänsten (kkv.fi)

Tjänsteproducenten har rätt att tillfälligt avbryta Tjänsten om det är nödvändigt till exempel på grund av Tjänsten, att det görs en teknik ändring i den eller att den förnyas.

Tjänsteproducenten har rätt att tillhandahålla Tjänsten på det sätt som den anser lämpligast och ändra Tjänstens innehåll.

Tjänsteproducenten har rätt att bland publikationerna ta bort profiler eller arbetsplatsannonser som tydligt strider mot Användarvillkoren eller skapar störningssituationer. Tjänsteproducenten har även rätt att vid störningssituationer tillfälligt blockera användningen av Tjänsten. Efter att ha hållit samråd med Användaren har Tjänsteproducenten vid behov rätt att återkalla rättigheten att använda Tjänsten antingen helt eller för bestämd tid.

Tjänsteproducenten ansvarar inte för funktionen av datorer eller program eller deras kompabilitet med Tjänsten.

Som metadata används den europeiska ESCO-klassificering. Denna klassificering är i utvecklingsskede och Tjänsteproducenten ansvarar inte för dess funktion.

Ett oöverstigligt hinder (force majeure) befriar UF-centret från skyldigheter gällande Jobbmarknadens webbtjänst, om det förhindrar utförandet i samband med Tjänsten eller skapar oskälig störning för det. Ett oöverstigligt hinder anses vara brand, explosion, strejk eller annan arbetsnedläggelse, myndighetsförordnande, störningar i datatrafiken på grund av utomstående verkan eller annan liknande orsak som inte kan rimligtvis förutses.

Tjänsteproducenten har rätt att ensidigt ändra eller ersätta dessa Användarvillkor, dock inte så att Tjänsten blir avgiftsbelagd. ändringar meddelas i denna Tjänst innan de träder i kraft och ändringarna binder alla använder när de träder i kraft. Dessa Användarvillkor träder i kraft den 3 september 2019 och gäller tills vidare.

Tekniska krav för användning av Tjänsten

Tjänsten (www.tyomarkkinatori.fi) kan användas på en dator som har en webbläsare och är ansluten till internet. Webbläsaren ska stöda TLS-kryptering version 1.1 eller senare, tillåta kakor (cookies) och JavaScript. Vår Tjänst är utformad och testad att fungera med de vanligaste kombinationerna av webbläsare och operativsystem.

Tjänsten har testats att fungera på de vanligaste mobilenheterna (iPad, iPhone och Android-telefoner och -pekplattor samt Windows-pekplattor).

Anslutningen bryts och osparade uppgifter går förlorade om du dröjer mer än 30 minuter på samma sida. Tidräkningen börjar från början när du byter sida.

Genom att använda knappen Logga ut bryter du den skyddade anslutningen. Töm webbläsarens cacheminne och stäng webbläsarens alla fönster. Webbläsarprogrammen använder cacheminne för att snabbare visa sidor som redan laddats en gång. Webbläsarprogrammet sparar de sidor som du besökt i datorns cacheminne, där de hittas till exempel med hjälp av back-knappen, då någon annan använder samma dator.

Tjänsteproducenten ansvarar inte för dataförbindelsernas åtkomst, prestanda eller funktion. Det kan förekomma oanmälda avbrott i användningen av Tjänsten.

Användning av kakor

Tjänsten (www.tyomarkkinatori.fi) använder kakor (cookies). Tjänsteproducenten strävar efter att förbättra webbplatsens innehåll och användbarhet med hjälp av kakor.

En kaka är en liten textfil som sparas på användarens dator och som lagrar information om användarens besök på webbplatsen kokeile.tyomarkkinatori.fi. 

Endast sessionens ID-tagg sparas i en kaka. I samband med in- och utloggningen utökas den med annan information endast gällande in- och utloggningen. Det är inte möjligt att logga in i Jobbmarknadens nättjänst utan att använda kakor. 

Användningen av kakor sparar ingen information som gör det möjligt att identifiera användarna. En kaka påverkar inte datasäkerheten och den kan heller inte sprida virus eller skadliga program. 

Kakor på Jobbmarknaden

Registeruppgifter och användning av dem

Användare som loggar in i Jobbmarknaden ska ange de uppgifter som användningen av Tjänsten förutsätter för att kunna använda Tjänsten. Användarens personuppgifter sparas i Tjänstens kundregister. Tjänsteproducenten behandlar Användarens personuppgifter i överensstämmelse med användarvillkoren, tjänstens dataskyddsbeskrivning samt integritetsskyddslagstiftningen.

Priser

Att använda Tjänsten är avgiftsfritt för Användaren och andra parter.

Kundkommunikation och direktmarknadsföring

Tjänsteleverantören har inte rätt att genomföra direktmarknadsföring, men Tjänsteleverantören och den tredje part som ansvarar för utveckling av Tjänsten har rätt att kontakta Användaren när det gäller frågor angående Tjänsten när Användaren ger sitt separata godkännande till detta.

Platsvakten

Platsvakten är en funktion som gör det möjligt för användare att beställa till sin e-post ett meddelande om nya lediga platser som matchar deras önskade sökkriterier. Användning av funktionaliteten kräver inte inloggning. För Platsvakten samlas användarens e-postadress, information om bekräftelse av ordern och godkännande av användarvillkoren och detaljer om sökkriterierna i Platsvakten.

Platsvakten är giltig i 3 månader åt gången, varefter e-postadressen raderas från tjänstens databas. Användaren kan säga upp beställningen också  mitt under perioden och då raderas ovanstående data.

Affärsplansverktyget

Jobbmarknaden erbjuder ett affärsplansverktyg för personer som planerar företagsverksamhet och för redan verksamma företag fr.o.m. augusti 2024. Dessa användarvillkor tillämpas vid användning av verktyget.

Tjänsteproducenten ordnar Tjänstens dataskydd enligt allmänna bästa praxis och strävar efter att genom ändamålsenliga tekniska och administrativa metoder förhindra otillbörlig åtkomst till sina informationssystem.

Tjänsteproducenten förutsätter att Användaren inte skapar kritisk information eller affärshemligheter rörande företagsverksamheten, såsom detaljer om produktutveckling, innovation eller patentansökningar, som en del av innehållet i affärsplanen, utan hanterar dem i behövliga sammanhang med hjälp av separata dokument eller bilagor.

Vi rekommenderar också att Användaren själv säkerhetskopierar sina uppgifter. Tjänsten möjliggör att affärsplanen sparas i pdf-form på den egna enheten i varje skede av planens ifyllande.

Ändring av Användarvillkoren

Tjänsteleverantören utvecklar Jobbmarknaden kontinuerligt, på grund av vilket Tjänstens innehåll kan förändras. Tjänsteleverantören har rätt att ändra dessa Användarvillkor efter att ha meddelat om ändringarna på Tjänstens webbplats innan ändringarna träder i kraft.

Om Användaren inte godkänner de nya användarvillkoren har Användaren rätt att avbryta användningen av Tjänsten och begära att dennes uppgifter raderas från Tjänsten.

Tillämpbar lagstiftning

På dessa Användarvillkor och de tjänster som avses i dessa Användarvillkor samt eventuella avtal om Tjänsten tillämpas Finlands lag.

Kontaktuppgifter

UF-centret/Tjänsteleverantör

  • www.keha-keskus.fi
  • PB 1000, 50101 S:t Michel
  • 0295 020 000
  • tyomarkkinatori.keha(at)ely-keskus.fi

Dataskyddsbeskrivning

Dataskyddsbeskrivning

Innehållet uppdateras 11.10-14.10.

Europaparlamentets och Europarådets förordning (EU) 2016/679 

  • Datum för upprättande 16.5.2018 
  • Uppdaterad 27.8.2019 – redigerad för att svara mot den nya servicehelheten 
  • Uppdaterad 12.12.2019 - läggt till i avsnitt 5. "Analys- och responssystem" och kompletteras med avsnitt 7 och 11-13
  • Uppdaterad 27.11.2020 – ändringar gällande cookies efter höstens installationer (avsnitt 15)
  • Uppdaterat 19.11.2021 - läggt till i avsnitt 5 - EURES-profilen
  • Uppdaterat 28.4.2022 - till avsnitt 10 lagt till automatisk radering av uppgifterna efter ett år
  • Uppdaterat 14.11.2022 - till avsnitt 5 lagt till information om chatbot
  • Uppdaterat 23.1.2023 - till avsnitt 5 lagt till information om platsvakten
  • Uppdaterat 17.4.2023 - till avsnitt 5.1 lagt till information om responssystemet
  • Uppdaterat 22.6.2023 - till avsnitt 5 lagt till information om bosättningslandet
  • Uppdaterad 11.10.2023 - uppdatering av punkt 4 för att motsvara lagstiftningen, uppdatering av punkterna 7 och 8 och kombinering av punkterna 8 och 9, vilket orsakar att efterföljande rubrikernas ordningstal minskat med ett

1. Registeransvarig 

UF-centret 
PB 1000, 50101 S:t Michel 
0295 020 000, kirjaamo.keha@ely-keskus.fi 

2. Kontaktperson i ärenden som gäller registret 

Dataskyddsombud
tietosuoja.keha@ely-keskus.fi

Kontakter med saker som gäller registret:
PB 1000, 50101 S:t Michel 
tyomarkkinatori.keha@ely-keskus.fi

3. Registrets namn 

Tjänsten Jobbmarknaden (nedan tjänsten) 

4. Ändamålet med behandlingen av personuppgifter 

Registeruppgifterna i datasystemet används för att främja sysselsättningen och arbetsmarknadens funktion och för statistikföring. Behandlingen av personuppgifter grundar sig i fråga om jobbsökningsprofiler på den personuppgiftsansvariges lagstadgade skyldighet. I fråga om övriga uppgifter grundar sig behandlingen på en lagstadgad skyldighet eller ett allmänt intresse: behandlingen är nödvändig och proportionerlig i myndighetens verksamhet för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Uppgifterna kan dessutom behandlas för arkiverings-, forsknings- och statistikändamål av allmänt intresse som är förenliga med dessa ändamål.

5. Registrets datainnehåll 

Denna dataskyddsbeskrivning gäller endast funktionerna och uppgifterna i sektionen Min karriärstig på Jobbmarknaden. Mer information om behandling av personuppgifter i anslutning till ärendehanteringen inom den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen, dvs. funktionerna i Jobbmarknadens E-tjänster, finns i dataskyddsbeskrivningen för E-tjänsten.

Uppgifter som i samband med tjänsten sparas i registret bygger på uppgifter från befolkningsdatasystemet när det gäller personkunder. 

Arbetsgivarkundens uppgifter fås från företags- och organisationsdatasystemet samt delvis från de uppgifter som arbetsgivaren eller en representant för arbetsgivaren själv uppger. 

Över registrerade personkunder sparas följande uppgifter: 

  • personens identifikationsuppgifter: personbeteckning, namn, e-postadress, telefonnummer 
  • uppgifter om utbildning, arbetshistoria och yrkeskunskaper 
  • händelsernas tidsstämpel 
  • bosättningsland

Över registrerade arbetsgivarkunder eller representanter för arbetsgivaren sparas följande uppgifter: 

  • personens identifikationsuppgifter: personbeteckning, namn, e-postadress, telefonnummer 
  • de uppgifter som arbetsgivarkunden själv uppgett i arbetsplatsannonsen 
  • organisationens basuppgifter och redigerbara marknadsföringsuppgifter  

I bägge fallen sparas under tiden för inloggningen: 

  • fullmaktsuppgifter 

Av användare som publicerar sin profil i EURES-portalen sparas därutöver följande uppgifter:

  • Kön
  • Bosättningsland
  • Arbetsspråken
  • Nationalitet

Arbetsplatsannonser och sakinnehållet i dessa överförs från arbets- och näringsbyråns kunddatasystem till Tjänsten.  

Den som använder tjänsten ansvarar för att de uppgifter personen själv uppgett är korrekta. 

5.1 Analys- och responssystem

Jobbmarknaden-tjänsten använder analysverktyget Matomo för att samla in statistiska uppgifter. Med sådana uppgifter avses till exempel

  • antalet besökare i tjänsten
  • vilka enheter som använts under besöket i tjänsten
  • användarens webbadress under besöket i tjänsterna
  • enskilda sidor som användaren besökte.

De uppgifter som analysverktyget samlar in innehåller aldrig personens namn, personbeteckning eller annan motsvarande identifierande information. IP-adressen som samlas in av Matomo är också krypterad så att användaren inte kan identifieras. Jobbmarknaden strävar inte heller efter att identifiera enskilda besökare på webbplatsen utifrån denna information. Om användaren har valt "Do Not Track"-inställningen i sin webbläsare, följer eller samlar analysverktyget inte in data om webbaktiviteten. 

Då du ger respons sparas dessutom de kontaktuppgifter som du själv uppger i syfte att motta ett svar – vanligen din e-postadress. Responsen används för att utveckla tjänsten. De frivilligt inlämnade kontaktuppgifterna används till att svara på responsen. Responsen och kontaktuppgifterna avlägsnas från responssystemet med 12 månaders mellanrum.

5.2 Chatbot Tarmo

Historiken för chatbotten på Jobbmarknaden lagrar sökorden och fraserna som kunden anger. Inga personuppgifter lagras i konversationer, appen anonymiserar konversationer automatiskt. Diskussioner sparas i systemet i 180 dagar.

5.3 Platsvakten

Platsvakten är en funktion som gör det möjligt för användare att beställa till sin e-post ett meddelande om nya lediga platser som matchar deras önskade sökkriterier. Användning av funktionaliteten kräver inte inloggning. För Platsvakten samlas

  • användarens e-postadress,
  • information om bekräftelse av ordern och godkännande av användarvillkoren och 
  • detaljer om sökkriterierna i Platsvakten.

Platsvakten är giltig i 3 månader åt gången, varefter e-postadressen raderas från tjänstens databas. Användaren kan säga upp beställningen också  mitt under perioden och då raderas ovanstående data.

6. Regelmässiga uppgiftskällor 

Uppgifter som i samband med tjänsten sparas i registret baserar sig i fråga om personkunder på uppgifter från befolkningsdatasystemet och uppgifter som personen själv uppger.

Uppgifter om kunder som är arbetsgivare fås från företags- och organisationsdatasystemet samt delvis från de uppgifter som arbetsgivaren eller en representant för arbetsgivaren själv uppger.

Registrets informationskällor är databaser och tjänster som anslutits till tjänsten: 

  • Suomi.fi-identifikation (befolkningsdatasystemet, med samtycke av den registrerade) 
  • Suomi.fi-fullmakter (företags- och organisationsdatasystem) 
  • Arbets- och näringsbyråns kundsregister  
  • användaren 

7. Regelmässigt utlämnande av uppgifter 

Personuppgifter i tjänsten och övriga uppgifter lämnas inte ut till myndigheter eller andra parter utan samtycke från tjänstens användare eller en part som användaren bemyndigat eller utan lagstadgad rätt att få uppgifter.

De uppgifter som registrerats i tjänsten kan dock utnyttjas utan separat samtycke av tjänsteanvändaren i vetenskaplig forskning, statistikföring eller myndighetens övriga utredningsarbete. UF-centret beviljar separat tillstånd för utlämnande av uppgifter för dessa ändamål. I ovan nämnda sammanhang genomförs behandlingen och publiceringen av uppgifterna alltid så att enskilda användare inte kan identifieras eller specificeras utifrån statistikföringen eller undersökningsresultaten.

8. Översändning av uppgifter utanför EU eller EES 

Uppgifterna finns i EU/EES-området i en molntjänst som skyddas fysiskt och med programvaror, till exempel genom krypterade databaser och krypterad datatrafik. Vi begränsar åtkomsten till system och databaser som innehåller personuppgifter och de får endast användas av namngivna personer som behöver och är behöriga att behandla personuppgifter i sitt arbete.

Tjänsten använder en skyddad anslutning och användarna identifieras (stark identifiering).

9. Uppgifternas förvaringstid 

Uppgifterna sparas ett år från den sista inloggningen eller tills användaren raderar kontot eller ber personuppgiftsansvarige att radera kontot. Denna förvaringstid gäller inte för de personuppgifter som behandlas vid uträttandet av ärenden inom den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen, det vill säga i Jobbmarknadens E-tjänster om vilka du kan läsa mer i dataskyddsbeskrivningen för E-tjänsten.

10. Granskningsrätt 

En registrerad person har rätt att granska sina uppgifter i personregistret. Personuppgifter kan granskas i ”Mina uppgifter” i avsnittet Mina sidor (fliken ”Kontoförvaltning”). Det rekommenderas att man i första hand granskar uppgifterna själv, men det är också möjligt att skicka en begäran om granskning per e-post till adressen tyomarkkinatori.keha(at)ely-keskus.fi

11. Rätt att kräva rättelse av uppgifter 

Den registrerade har rätt att kräva rättelse av felaktiga uppgifter i registret. Om det inte går att rätte till en uppgift på egen hand, ska begäran om rättelse av uppgifter skickas per e-post till adressen: tyomarkkinatori.keha(at)ely-keskus.fi.

12. Rätt att kräva att uppgifter raderas 

Den registrerade har rätt att rader sina personuppgifter ur registret eller kräva att dennes registrerade personuppgifter raderas. I första hand raderar man personuppgifter på egen hand via ”Mina uppgifter” i avsnittet Mina sidor (fliken ”Kontoförvaltning”). I detta fall raderas personuppgifterna ur tjänsten genast i samband med raderingen. Användaren kan även förmedla begäran om att radera personuppgifter per e-post till adressen: tyomarkkinatori.keha@ely-keskus.fi. I detta fall raderas uppgifterna inom 30 dagar från begäran. Det skickas ingen separat bekräftelse om att uppgifterna raderats.

13. Övriga rättigheter med anknytning till behandling av personuppgifter 

Personuppgifter används inte och utlämnas inte för direktreklam, distansförsäljning eller annan direktmarknadsföring och inte för marknads- och opinionsundersökning och inte för personmatrikel och släktforskning. 

14. Användning av kakor 

I tjänsten används kakor. En kaka är en liten textfil som sänds till och förvaras på användarens dator. En kaka gör det möjligt för tjänsten att känna igen besökare som ofta återkommer till tjänsten, gör det lättare att logga in på sidorna samt möjliggör samlad information om besökare. Kakor skadar inte användarens dator eller filer. Användning av kakor gör det möjligt att tillhandahålla information och tjänster som individualiserats för användare. 

Om tjänstens användare inte vill tillåta användningen av kakor, kan användaren förhindra användningen av dessa i bannern nedtill på sidan eller i webbläsarens inställningar. En del kakor är nödvändiga för att tjänsten och inloggningen ska fungera och därför förutsätter användningen av tjänsten att de godkänns. Användaren kan dock förhindra användningen av kakor som gäller analys.

Läs mer om användningen av kakor på Jobbmarknaden.

15. Loggfiler 

Loggfiler sammanställs över användningen av tjänsten och där registreras händelserader som gäller dataskydd samt tjänstens funktion. De uppgifter som sparats i loggfilen är inte sådana uppgifter som användaren sparat. Av användningsuppgifterna sparas enbart en maskinell kod och IP-adressen. Uppgifterna i loggfilen används enbart för att utreda eventuella funktionsfel och dataskyddsrisker och dataskyddsbrott i tjänsten. Enbart personer som deltar i utredning av nämnda problem har åtkomst till loggfilerna. 

16. Anmälan och klagomål gällande behandlingen av personuppgifter 

Vid behov kan du lämna in besvär eller klagomål om behandlingen av dina uppgifter till dataskyddsombudsmannen.

Innehållet uppdateras 11.10-14.10.

Det här tillgänglighetsutlåtandet gäller webbtjänsten www.tyomarkkinatori.fi och har utarbetats 2.5.2022. Webbplatsen omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som kräver att offentliga sektorns webbplatser ska vara tillgängliga.

Utlåtandet baserar sig på en bedömning som gjorts av en utomstående sakkunnigorganisation av huruvida webbplatsen uppfyller kraven i EU:s direktiv 2016/2102.

Webbtjänsten förnyas och utvidgas från och med 14.10.2024. I samband med detta korrigeras en del av de upptäckta problemen och tillgänglighetsutlåtandet uppdateras.

Webbplatsens tillgänglighetsstatus

Webbtjänsten är publicerad 2.5.2022 och den fyller delvis i lagens krav om tillgänglighet på nivåerna A- och AA (WCAG-kriterier 2.1). Tjänsten är inte ännu fullständigt tillgänglig. Bristerna är beskrivna närmare neråt på sidan. Bristerna åtgärdas så snart som möjligt, senast under året 2024.

Upptäckte du en tillgänglighetsbrist på vår webbplats?

Vi strävar till att förbättra webbtjänstens tillgänglighet. Om du hittar problem som vi inte har beskrivit på den här sidan, anmäl om dem till oss och vi gör vårt bästa att korrigera situationen.

Du kan kontakta oss per e-post via tmt.verkkopalvelut@keha-keskus.fi

Tillsynsmyndighet

Om du märker brister i tillgängligheten på webbplatsen, påtala först bristerna för oss som driver webbplatsen. Det kan ta 14 dagar innan du får ett svar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor. Du kan lämna in en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats finns det beskrivet hur du kan lämna in en tillgänglighetsklagan och hur ärendet behandlas. 

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

  • Regionförvaltningsverket i Södra Finland
  • Enheten för tillgänglighetstillsyn
  • www.tillganglighetskrav.fi
  • webbtillganglighet@rfv.fi
  • Telefonväxel 0295 016 000

Noggrannare information om tillgängligheten

Tjänsten är inte ännu fullständigt tillgänglig. Följande innehåll och funktioner är inte ännu tillgängliga:

  • Webbtjänsten innehåller bilder som inte har lämpliga motsvarande texter. (WCAG 1.1.1) 
  • Vissa videor saknar syntolkning eller annat alternativt framställningssätt. (WCAG 1.2.3, 1.2.5) 
  • Ordningen i vilken innehållet läses och ordningen i vilken markören (fokusens) rör sig är ställvis inkonsekventa. (WCAG 1.3.2, 2.4.3) 
  • Vissa gränssnittskomponenter kan inte nås med tangentbordet. (WCAG 2.1.1) 
  • I vissa delar av webbtjänsten uppdateras inte sidhuvudet för att återspegla sidans huvudinnehåll. (WCAG 2.4.2)  
  • Webbtjänsten innehåller felaktiga och återkommande länktexter. (WCAG 2.4.4) 
  • Webbtjänsten innehåller vissa innehållstexter vars språk inte är korrekt markerat. (WCAG 3.1.2) 
  • Användarens markör flyttar sig oväntat i vissa gränssnittskomponenter. (WCAG 3.2.1) 
  • Vissa användargränssnittskomponenters namn, roller och funktioner förstås inte helt programmässigt och är delvis på engelska. Vissa visuella grupperingar tolkas inte heller med hjälp av hjälpmedelsteknik. (WCAG 1.3.1, 4.1.2) 
  • Det finns fel i det tekniska genomförandet som också kan påverka teknikens funktioner i hjälpmedlen. (WCAG 4.1.1)  
  • Alla ändringar i vyn, t.ex. felmeddelanden, meddelas inte via hjälpmedelsteknologin. (WCAG 4.1.3) 

Det finns också innehåll och funktioner som inte omfattas av lagstiftningen:

  • innehåll som användarna eller andra utomstående parter publicerat i tjänsten och som inte producerats, finansierats eller övervakats av tjänsteleverantören själv,
  • kartor som inte är avsedda för navigering, 
  • kontorspaketfiler (t.ex. doc, pdf, odt) som publicerats före 23.9.2018,
  • webbinnehåll som har arkiverats före 23.9.2019,
  • direktsända video- eller ljuduppspelningar som inte är avsedda att sparas eller publiceras på nytt och
  • video- eller ljudupptagningar som har publicerats före 23.9.2020.

Gränssnittsbeskrivningarna för utvecklare är i PDF-format för tillfället och inte tillgängligt. Innehållet kommer att produceras i tillgänglig form under våren 2023. Innehållet är tekniskt och målgruppen är mer begränsad än annat innehåll.

Mer information