Webbplatsen Jobbmarknaden uppdateras måndagen den 13.5.2024 mellan klockan 17.00 och 19.00. Uppdateringsarbetet kommer att medföra ett driftavbrott, under vilket Jobbmarknaden inte är tillgänglig. Vi ber om ursäkt för de eventuella besvär som avbrottet kan medföra.

Offentligt rättsbiträde

Intervjuer Publicerad

"Det bästa är att kunna hjälpa människor. Det känns bra att få positiv respons från en klient. Jag tycker också om att arbetet är mångsidigt. I det här yrket utvecklas det juridiska kunnandet på bred front, eftersom målen är mycket varierande. Många av dem är sådana att man under studietiden inte ens hade kunnat föreställa sig att sådana problem kunde uppstå."

Julkinen oikeusavustaja Sampsa Luttinen
  • Sampsa Luttinen
  • Offentligt rättsbiträde vid Mellersta Finlands rättshjälpsbyrå.
  • Har en magisterexamen i juridik från Lapplands universitet och har skaffat sig behörighet som advokat och vicehäradshövding.
  • Fyra års arbetserfarenhet inom rättsbranschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar som offentligt rättsbiträde, vilket i praktiken innebär advokatarbete i statens tjänst. Jag hjälper människor med varierande juridiska problem inom de gränser som rättshjälpslagen tillåter vid den statliga rättshjälpsbyrån. Största delen av fallen gäller brottmål och arvs- och familjerättsliga frågor, men i sin helhet är det stor variation på dem.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag arbetade tidigare inom affärsjuridik, men under domstolspraktiken, det vill säga auskulteringen, blev jag intresserad av brott-, familje- och arvsrättsliga ärenden. I slutskedet av auskulteringen skickade jag en öppen ansökan till Mellersta Finlands rättshjälpsbyrå, och på den vägen är jag fortfarande.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Arbetsdagarna och -veckorna varierar väldigt mycket beroende på om det är sessionsdag, om man ska ta emot klienter med nya mål eller jobba med befintliga mål. Exempelvis började morgonen i dag med att gå igenom e-posten och bläddra i Edilex som är en laginformationstjänst. Där kollar jag nyheter och senaste rättspraxis. Därefter dricker jag mitt morgonkaffe tillsammans med kollegorna, varefter jag tar ett skift i rättshjälpens chattjänst. Efter lunchen tar jag emot två nya klientfall, av vilka det första gäller en bouppteckning och det andra att bistå målsäganden i straffprocessen.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Vanligtvis arbetar jag på verksamhetsstället i Äänekoski, men ibland utför jag distansarbete hemifrån. Då och då besöker jag verksamhetsstället i Jyväskylä, där jag också träffar andra kollegor vid Mellersta Finlands rättshjälpsbyrå. Under sessionsdagarna är jag vanligtvis i Mellersta Finlands tingsrätt i Jyväskylä eller någon annanstans i Finland.

Offentliga rättsbiträden har ingen egentlig arbetstid och vi omfattas inte av arbetstidslagstiftningen, men jag strävar efter att arbeta under tjänstetid. Ibland blir sessionerna längre.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Detta är ett kundserviceyrke där man måste komma överens med olika typer av människor. Naturligtvis måste man också kunna juridik. Dessutom behövs interaktionsförmåga, eftersom man samarbetar med den övriga personalen på byrån och med rättshjälpssekreterarna, som är till stor hjälp till exempel vid beredningen av bouppteckningsärenden.

När man utför detta arbete lär man sig att arbeta med olika typer av människor. Många klienter befinner sig i en krissituation i livet och det blir lättare att bemöta och stöda dem i utmanande situationer när man har erfarenhet.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa är att kunna hjälpa människor. Det känns bra att få positiv respons från en klient. Jag tycker också om att arbetet är mångsidigt. I det här yrket utvecklas det juridiska kunnandet på bred front, eftersom målen är mycket varierande. Många av dem är sådana att man under studietiden inte ens hade kunnat föreställa sig att sådana problem kunde uppstå.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Vissa klienters mål kan kännas utmanande i början, och man funderar över vad som överhuvudtaget är möjligt att göra i situationen. I allmänhet hittas dock en lösning: man får hjälp på nätet och kollegornas råd är oersättliga. Ganska ofta har någon haft ett likadant eller åtminstone liknande fall tidigare, och med hjälp av dem kommer man ofta till kärnan av problemet.

En nackdel är också att klienterna ibland befinner sig i mycket otrevliga situationer. Man måste dock relativt snabbt komma över sina egna känslor för att kunna fokusera på att hjälpa klienten. I arbetet måste man vara empatisk i lämplig utsträckning, eftersom det offentliga rättsbiträdets uppgift är att vara en person som kan se situationen utifrån och på så sätt hitta den bästa lösningen.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli offentligt rättsbiträde?

Arbetet är mångsidigt och man får utvecklas som juridikproffs i en uppmuntrande atmosfär. Staten har bra företagshälsovård och långa semestrar.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Jag är ganska säker på att artificiell intelligens inte kommer att ersätta vårt yrke, åtminstone inte på ett tag. Många människor står inför större eller mindre juridiska problem någon gång i livet. För dessa situationer behövs det offentliga rättsbiträden även i fortsättningen.

Intervjun har gjorts i samarbete med Rättsportalen.fi.

Dela artikeln