Tampereen kaupunki uskoo työnantajien henkilökohtaiseen palveluun

Uutinen

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen rekrytointipalvelut kehittivät toimintaansa viime syksyn ja alkukevään aikana. Henkilökohtaiset yhteydenotot luovat pohjan toimivalle työnantajayhteistyölle.

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut on tehostanut erityisesti yritysten palvelua ja uudistanut yrityksille tarjottavia rekrytointiratkaisuja. Uuden toimintatavan tavoitteena on yritysasiakassuhteiden- ja verkostojen luominen ja vahvistaminen. Samalla lisätään tietoisuutta rekrytoinnin palveluista, kuten työnhakijoiden esihaastatteluista ja ehdokasesittelyistä sekä työnantajille tarkoitetuista taloudellisista tuista. Toiminnan pohjana on rekrytointikoordinaattoreiden henkilökohtaiset yhteydenotot alueen työnantajiin.

– Ensimmäisissä yhteydenotoissa ei vielä kartoiteta rekrytointitarpeita, vaan ensisijaisena tavoitteena on kertoa lyhyesti kaupungin maksuttomista rekrytointipalveluista ja sopia tapaaminen, jossa palveluista kerrotaan lisää, kertoo rekrytointipalvelujen tiimiesihenkilö Sami Heikkilä.

Vuoden alusta noin kymmenestä henkilöstä koostuva rekrytointipalvelujen tiimi on lähtenyt vauhdikkaasti ottamaan haltuun Tampereen yritysasiakaskenttää. Vuoden alusta yritystapaamisia on toteutunut yli 440. Lisäksi työnantajien kanssa on käyty noin 1000 puhelinkeskustelua palveluista ja rekrytointitarpeista.

Yrityssalkut ja palvelutarjotin

Rekrytointikoordinaattorit ottavat säännöllisesti yhteyttä vähintään kolme henkeä työllistäviin yrityksiin. Jokainen rekrytointikoordinaattori on henkilökohtaisesti yhteydessä oman salkkunsa yrityksiin ja auttaa heitä rekrytoinneissa. Yhteinen palvelutarjotin vahvistaa ja tukee käyntien tasalaatuisuutta.

Rekrytointikoordinaattorit Taru Kiuru ja Jenni Tuviala kertovat innostuvansa uudelleenmuotoillusta palvelutarjottimesta.

– Meillä on hyvät palvelut, joita voimme ylpeydellä esitellä työnantajille, Taru iloitsee.

Myös työnantajat ovat suhtautuneet positiivisesti yhteydenottoihin. Tarun ja Jennin kokemusten perusteella työnantajat ovat usein vierailujen aikana olleet yllättyneitä siitä, kuinka erilaisilla keinoilla kaupunki pystyy heitä auttamaan.

– Työnantajat ovat arvostaneet henkilökohtaista yhteydenottoa ja tapaamista, Jenni kertoo.

Rekrytointikoordinaattorit vierailevat yrityksissä mielellään kertomassa kaupungin palveluista, vaikka yritys ei vielä olisikaan tunnistanut rekrytointitarvetta.

– Yrityksillä ei välttämättä ole heti tapaamisen aikana tunnistettuja rekrytointitarpeita, mutta he ovat ottaneet myöhemmin uudelleen yhteyttä ja toivoneet apua esimerkiksi hiljaisen rekrytoinnin merkeissä, Jenni jatkaa.

Puskaradio toimii

Taru ja Jenni ovat ilokseen myös huomanneet, että työnantajat ovat jakaneet toisilleen tietoa kaupungin rekrytointipalveluista omissa verkostoissaan.

– Sain yhteydenottopyynnön työnantajalta, joka oli kuullut meistä toiselta työnantajalta, jossa olin käynyt aiemmin vierailulla. Sovimme työnantajan kanssa tapaamisen seuraavalle päivälle ja parin viikon päästä saimme heille hyvän IT-alan osaajan töihin, Taru muistelee.

Rekrytointikoordinaattoreiden tehokkaasta työskentelystä huolimatta kaikkia yrityksiä ei vielä välttämättä ole tavoitettu. Jos rekrytoinnin palvelut mietityttävät ja et ole vielä saanut puhelimeesi soittoa, niin Sami kannustaa kiinnostuneita yrityksiä ottamaan rohkeasti yhteyttä rekrytointipalveluihin.

– Tiimimme on työnantajia varten. Jos et ole meiltä vielä saanut soittoa, voit toki ottaa yhteyttä, niin järjestämme tapaamisen tai puhelinneuvottelun ensi tilassa, Sami kehottaa.

Ota yhteyttä
Sähköposti: tyonantajat@tampere.fi
Puhelin: 040 580 8811