Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa voi esiintyä virhetilanteita uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi virheen vuoksi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Lue lisää

Ohjeet ja tuki⁠

Käyttöehdot, tietosuoja ja saavutettavuus

Yrittäjyyden digitaaliset työkalut noudattavat Työmarkkinatorin käyttöehtoja ja tietosuojaselostetta. Työkalut ovat käytössä täysimääräisesti kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palvelun tuottaja vastaa palvelun saavutettavuudesta, lisätietoja saat saavutettavuusselosteesta.

  • 3.9.2019 – ensimmäinen kokeiluversion Käyttöehdot julkaisu
  • 28.4.2022 – tuotantojulkaisuun liittyvät tekniset (kokeile-sanan poisto) muutokset, EURES-kohdan muokkaus
  • 30.1.2023 – Työpaikkavahti-kohdan lisäys
  • 12.8.2024 – Liiketoimintasuunnitelma-kohdan lisäys

KEHA-keskuksen (jäljempänä "Palveluntarjoaja") tuottaman Työmarkkinatorin verkkopalvelun (jäljempänä "Palvelu") käyttämiseen sovelletaan näitä käyttöehtoja (jäljempänä "Käyttöehdot"). Palvelun käyttäjä (jäljempänä "Käyttäjä") vakuuttaa tutustuneensa näihin käyttöehtoihin ja sitoutuu noudattamaan niitä käyttäessään Palvelua. 

Palvelun kirjautumista vaativan osan käyttö edellyttää Käyttäjän rekisteröitymistä. Rekisteröityessään Palveluun Käyttäjästä tulee Palveluntarjoajan asiakas ja Käyttäjän tiedot rekisteröidään Työmarkkinatorin asiakasrekisteriin. 

Palvelun kuvaus 

Palvelu tarkoittaa näissä Käyttöehdoissa Työmarkkinatorin verkkopalvelua, joka on työhön liittyvää tietosisältöä ja palveluja kokoava verkkopalvelu ja työnhakijoiden sekä työnantajien digitaalinen kohtaamispaikka. Työmarkkinatorin verkkopalvelu on julkisesti rahoitettu digitaalinen palvelu, jonka tarkoituksena on tarjota tietoa kaikista työelämän tilanteista ja esitellä niihin liittyviä palveluita sekä yhdistellä avointen työpaikkojen vaatimuksia ja niitä vastaavia työnhakijoiden anonyymejä työnhakuprofiileja. Lisäksi Työmarkkinatorilla on mahdollista suunnitella yritystoimintaa liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla.

Palveluntarjoaja pyrkii tuottamaan mahdollisimman korkeatasoista Palvelua sekä vastaa siitä, että Palvelun sisältö on lainmukaista ja hyvän tavan mukaista.  

Kaikki oikeudet (omistusoikeus, tekijänoikeus ja muut immateriaalioikeudet) Palveluun ovat Palveluntarjoajalla. Käyttäjä saa oikeuden käyttää Palvelua näiden käyttöehtojen mukaisesti, mutta Käyttäjä ei saa Palveluun liittyviä oikeuksia. 

Käyttäjän käyttöoikeuden sisältö määritellään tässä käyttöehtodokumentissa, joka Käyttäjän on hyväksyttävä itseään sitovaksi rekisteröityessään Palveluun. Käyttäjä voi halutessaan siirtää työnhakuprofiilinsa ja työpaikkailmoituksensa näkymään EU:n yhteisessä työpaikkatiedotuksessa (EURES-portaali).

Käyttäjän vastuut ja oikeudet 

Kirjautuneen käyttäjän palvelun käytön edellytyksenä on Käyttöehtojen hyväksyminen Käyttäjää sitovaksi. Hyväksyttyään käyttöehdot Käyttäjä sitoutuu

  • noudattamaan tunnisteet antaneen tahon kanssa tekemiään sopimuksia ja tunnisteiden käyttöön liittyviä ehtoja (palvelua voi käyttää vain omilla henkilökohtaisilla tunnisteilla),
  • vastaamaan siitä, että hänen palveluun toimittamansa tiedot ovat totuudenmukaisia ja palvelun käyttötarkoitusta vastaavia ja että hän ei palvelua käyttäessään aiheuta häiriötä muille käyttäjille eikä loukkaa muiden käyttäjien eikä Palveluntarjoajan oikeuksia,
  • vastaamaan henkilöllisyytensä paljastumisesta tilanteessa, jossa Käyttäjä liittää Palveluun linkkejä esimerkiksi ulkopuolisiin palveluihin ja
  • vastaamaan kaikista hänelle Palvelun käytöstä aiheutuvista omista käyttökustannuksista (esimerkiksi Internet-verkon käyttömaksut, mahdolliset puhelumaksut).

Henkilötietoihin liittyvät oikeudet on kuvattu Palvelun Tietosuojaselosteessa 

Tietosuojaseloste

Organisaation edustajan roolissa käyttäjä

  • vastaa Suomi.fi-valtuutuksen huolimattomasta käytöstä johtuvista virheistä tai väärinkäytöksistä ja
  • on vastuussa Palveluun toimittamansa aineiston todenmukaisuudesta ja asianmukaisuudesta sekä siitä ettei aineisto loukkaa hyvää tapaa, lakia (esimerkiksi syrjinnän tai sukupuolen perusteella) tai viranomaisten määräyksiä.

Palveluntarjoajan vastuut ja oikeudet 

Palveluntarjoaja järjestää Palvelun tietoturvan yleisten hyvien käytänteiden mukaisesti ja pyrkii asianmukaisin teknisin ja hallinnollisin keinoin estämään asiattomien pääsyn tietojärjestelmiinsä. Käyttäjä on tietoinen siitä, ettei verkkoympäristön ja verkkopalvelun tietoturvallisuus ole täydellistä. 

Palveluntarjoaja pyrkii pitämään Palvelun käytettävissä ympärivuorokautisesti kaikkina viikonpäivinä, mutta ei voi vastata järjestelmän toimivuudesta eikä teknisten vikojen, huoltojen tai asennustöiden aiheuttamista katkoista, tietoliikennehäiriöistä eikä niistä mahdollisesti aiheutuvasta tiedon tms. muuttumisesta tai katoamisesta. 

Palveluntarjoaja ei vastaa Palvelun mahdollisten virheiden Käyttäjälle aiheuttamista kustannuksista. Palveluntarjoaja ei myöskään ole vastuussa sellaisesta Palveluun linkitetystä materiaalista, joka on ulkopuolisten julkaisemaa. 

Lisätietoa palvelun virheistä (kkv.fi)

Palveluntarjoajalla on oikeus tilapäisesti keskeyttää Palvelu, jos se on välttämätöntä esimerkiksi Palvelun, sen teknisen muutoksen tai uudistamisen vuoksi. 

Palveluntarjoajalla on oikeus tuottaa Palvelu parhaaksi katsomallaan tavalla ja muuttaa Palvelun sisältöä. 

Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa julkaisusta selkeästi käyttöehtojen vastainen tai häiriötilanteita synnyttävä profiili tai työpaikkailmoitus. Palveluntarjoajalla on myös oikeus häiriötilanteessa asettaa väliaikainen palvelun käytön esto. Käyttäjää kuultuaan Palveluntarjoajalla on tarvittaessa oikeus poistaa palvelun käyttöoikeus joko kokonaan tai määrätyksi ajaksi. 

Palveluntarjoaja ei vastaa Käyttäjän käyttämien laitteiden tai ohjelmien toimivuudesta ja yhteensopivuudesta palveluun. 

Palvelun metatietona käytettävä eurooppalainen ESCO-luokitus on kehitysvaiheessa ja Palveluntarjoaja ei vastaa sen toimivuudesta. 

Ylivoimainen este (force majeure) vapauttaa KEHA-keskuksen Työmarkkinatorin verkkopalveluun liittyvistä velvoitteista, mikäli se estää palveluun liittyvän suorituksen tai kohtuuttomasti haittaa sitä. Ylivoimaisena esteenä pidetään tulipaloa, räjähdystä, lakkoa tai muuta työnseisausta, viranomaisen määräystä, ulkopuolisesta johtuvaa tietoliikennehäiriötä tai muuta sen kaltaista syytä, johon ei ole kohtuudella voitu varautua ennakolta. 

Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa tai korvata nämä käyttöehdot yksipuolisesti, ei kuitenkaan siten, että palvelu muuttuisi maksulliseksi. Muutoksista tiedotetaan tässä palvelussa ennen niiden voimaantuloa ja muutokset sitovat niiden tultua voimaan kaikkia käyttäjiä.

Palvelun käytön tekniset vaatimukset 

Palvelua (www.tyomarkkinatori.fi) voi käyttää tietokoneella tai mobiililaitteella, jossa on internetselain ja yhteys internetiin. Internetselaimen tulee tukea TLS V1.1 tai uudempaa salausta, sallia evästeiden (cookiet) ja JavaScriptin käyttö. Palvelu on suunniteltu ja testattu toimivaksi yleisimmillä selainten ja käyttöjärjestelmien yhdistelmillä. 

Palvelun on testattu toimivan yleisimmillä mobiililaitteilla (iPad-, iPhone- ja Android-puhelimet ja -tabletit sekä Windows-tabletti). 

Kirjautuneen käyttäjän yhteys katkeaa ja tallentamattomat tiedot häviävät, jos samalla sivulla viivytään yli 30 minuuttia. Aika alkaa alusta sivua vaihdettaessa. 

Käyttämällä Kirjaudu ulos -painiketta katkaiset suojatun yhteyden. Tyhjennä selaimen välimuisti ja sulje kaikki selainikkunat. Selainohjelmat käyttävät välimuistia nopeuttaakseen kerran ladattujen sivujen uudelleen esittämistä. Selainohjelma tallentaa käyttämäsi sivut koneen välimuistiin, josta ne löytyvät esimerkiksi selaimen takaisin-painikkeen avulla, kun joku toinen käyttää samaa konetta. 

Palveluntarjoaja ei vastaa tietoliikenneyhteyksien saatavuudesta, suorituskyvystä tai toimivuudesta. Palvelun käytettävyydessä saattaa olla ennalta ilmoittamattomia katkoja. 

Evästeiden käyttö 

Palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi) käytetään evästeitä (cookies). Evästeiden avulla Palveluntarjoaja pyrkii parantamaan sivuston sisältöä ja käytettävyyttä.   

Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallentuu käyttäjän tietokoneelle ja tallentaa tietoa käyttäjän käynnistä www.tyomarkkinatori.fi-sivustolla.   

Evästeisiin tallennetaan vain istunnon ID-tunniste. Sisään- ja uloskirjautumisen yhteydessä siihen lisäksi liitetään muita tietoja vain kirjautumisiin liittyen. Työmarkkinatorin verkkopalveluun ei voi kirjautua ilman evästettä.   

Evästeiden käyttö ei tallenna mitään tietoa, jonka perusteella Käyttäjä voitaisiin tunnistaa. Eväste ei vaikuta tietoturvaan, eikä se voi levittää viruksia tai haittaohjelmia.  

Työmarkkinatorilla käytettävät evästeet

Rekisteritiedot ja niiden käyttö 

Työmarkkinatorin kirjautumista vaativan osion Käyttäjän tulee antaa Palvelun käytön edellyttämät tarpeelliset tiedot käyttääkseen Palvelua. Käyttäjän henkilötiedot tallennetaan Palvelun asiakasrekisteriin. Palveluntarjoaja käsittelee Käyttäjän henkilötietoja Käyttöehtojen, Palvelun tietosuojaselosteen sekä yksityisyydensuojaa koskevan lainsäädännön mukaisesti. 

Hinnat 

Palvelun käyttö on veloituksetonta Käyttäjälle ja muille osapuolille. 

Asiakasviestintä ja suoramarkkinointi 

Palveluntarjoajalla ei ole oikeutta suoramarkkinointiin, mutta Palveluntarjoajalla ja Palvelun kehittämisestä vastaavalla kolmannella osapuolella on oikeus ottaa Käyttäjään yhteyttä liittyen Palveluun Käyttäjän antaessa siihen erillisen suostumuksen. 

Työpaikkavahti

Työpaikkavahti on toiminnallisuus, jonka avulla käyttäjä voi tilata sähköpostiinsa ilmoitukset uusista, haluamiaan hakuehtoja vastaavista avoimista työpaikoista. Toiminnallisuuden käyttö ei vaadi kirjautumista. Työpaikkavahtia varten käyttäjiltä kerätään käyttäjän sähköpostiosoite, tieto toiminnallisuuden tilauksen vahvistamisesta ja käyttöehtojen hyväksymisestä sekä työpaikkahaun tiedot.

Työpaikkavahti on voimassa kerrallaan enintään 3 kuukautta, jonka jälkeen sähköpostiosoitteet poistetaan Palvelun tietokannasta. Käyttäjä voi perua tilauksen myös sen voimassaolon aikana, jolloin edellä mainitut tallennetut tiedot poistetaan.

Liiketoimintasuunnitelmatyökalu

Työmarkkinatori tarjoaa liiketoimintasuunnitelmatyökalun yrittäjyyttä suunnittelevien henkilöiden ja toimivien yritysten käyttöön elokuusta 2024 alkaen. Työkalun käytössä sovelletaan näitä käyttöehtoja.

Palveluntarjoaja järjestää Palvelun tietoturvan yleisten hyvien käytänteiden mukaisesti ja pyrkii asianmukaisin teknisin ja hallinnollisin keinoin estämään asiattomien pääsyn tietojärjestelmiinsä. Palveluntarjoaja edellyttää, että Käyttäjä ei luo yritystoimintaa koskevia kriittisiä tietosisältöjä tai liikesalaisuuksia, kuten tuotekehityksen, innovointiin tai patenttihakemuksiin liittyviä yksityiskohtia, osaksi liiketoimintasuunnitelmansa sisältöä, vaan käsittelee ne tarvittavissa asiayhteyksissä erillisien asiakirjojen tai liitteiden avulla. 

Suosittelemme käyttäjää myös itse varmuuskopioimaan tietojansa. Palvelu mahdollistaa liiketoimintasuunnitelman tallentamisen pdf-muodossa käyttäjän omalle laitteelle jokaisessa suunnitelman täyttövaiheessa.  

Käyttöehtojen muuttaminen 

Palveluntarjoaja kehittää Työmarkkinatoria jatkuvasti, mistä johtuen Palvelun sisältö voi muuttua. Palveluntarjoaja on oikeutettu muuttamaan näitä käyttöehtoja ilmoitettuaan muutoksista Palvelun verkkosivuilla ennen muutosten voimaantuloa. 

Mikäli Käyttäjä ei hyväksy uusia käyttöehtoja, on Käyttäjällä oikeus lopettaa Palvelun käyttö ja pyytää tietojensa poistamista Palvelusta. 

Sovellettava lainsäädäntö 

Näihin Käyttöehtoihin ja näiden käyttöehtojen tarkoittamiin Palveluihin sekä Palvelusta mahdollisesti tehtyyn sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. 

Yhteystiedot 

KEHA-keskus / Palveluntarjoaja

Tietosuojaselosteet

Muut käyttöehdot

 

 

 

Tätä sivua päivitetään 11.-14.10.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679

  • Laatimispäivä 16.5.2018
  • Päivitetty 27.8.2019 - muokattu vastaamaan uutta palvelukokonaisuutta
  • Päivitetty 12.12.2019 - lisätty kohtaan 5. "Analytiikka ja palautejärjestelmä" ja täydennetty kohtia 7 ja 11-13
  • Päivitetty 27.11.2020 - lisätty tieto evästeiden hyväksymisbannerista ja lisätietosivusta (kohta 15)
  • Päivitetty 19.11.2021 - lisätty kohtaan 5 tiedot EURES-profiilista
  • Päivitetty 28.4.2022 - lisätty kohtaan 10 automaattinen poisto vuoden jälkeen
  • Päivitetty 14.11.2022 - lisätty kohtaan 5 tieto chatbotista
  • Päivitetty 23.1.2023 - lisätty kohtaan 5 tieto työpaikkavahdista
  • Päivitetty 17.4.2023 - lisätty kohtaan 5.1 päivitetty tieto palautejärjestelmästä
  • Päivitetty 22.6.2023 - lisätty kohtaan 5 tieto asuinmaasta
  • Päivitetty 11.10.2023 - täydennetty kohta 4 vastaamaan lainsäädäntöä, päivitetty kohtia 7 ja 8 sekä yhdistetty kohdat 8 ja 9, joten myöhempien kohtien otsikoiden järjestysluvut pienentyneet yhdellä

1. Rekisterinpitäjä

KEHA-keskus
PL 1000, 50101 Mikkeli
0295 020 000, kirjaamo.keha@ely-keskus.fi

2. Tietosuojavastaava ja yhteystiedot rekisteriä koskevissa asioissa

Tietosuojavastaava:
tietosuoja.keha@ely-keskus.fi

Yhteydenotot rekisteriä koskevissa asioissa:
PL 1000, 50101 Mikkeli
tyomarkkinatori.keha@ely-keskus.fi

3. Rekisterin nimi

Työmarkkinatori-palvelu (jäljempänä Palvelu)

4. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus

Tietojärjestelmän rekisteritietoja käytetään työllistymisen ja työmarkkinoiden toimivuuden edistämiseen ja tilastointiin. Henkilötietojen käsittely perustuu työnhakuprofiilien osalta rekisterinpitäjän lakisääteiseen velvoitteeseen. Muiden tietojen osalta käsittelyn perusteena on lakisääteinen velvoite tai yleinen etu: käsittely on tarpeen ja oikeasuhtaista viranomaisen toiminnassa yleisen edun mukaisen tehtävän suorittamiseksi. Tietoja voidaan lisäksi käsitellä näiden tarkoitusten kanssa yhteensopiviin yleisen edun mukaisiin arkistointi-, tutkimus ja tilastointitarkoituksiin.

5. Rekisterin tietosisältö

Tämä tietosuojaseloste koskee vain Työmarkkinatorin verkkopalvelun Oma työpolku -osion toimintoja ja tietoja. Julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden asiointiin, eli Työmarkkinatorin Asiointi -osion toimintoihin, liittyvästä henkilötietojen käsittelystä löydät lisätietoa asioinnin tietosuojaselosteesta.

Palvelussa henkilötietojen käsittely perustuu käyttäjien suostumukseen.

Tunnistautuneesta henkilöasiakkaasta talletetaan seuraavat tiedot:

  • henkilön yksilöintitiedot: henkilötunnus, nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero
  • koulutusta, työhistoriaa ja ammatillista osaamista koskevat tiedot
  • tapahtumatietojen aikaleima
  • asuinmaa-tieto

Tunnistautuneesta työnantaja-asiakkaasta tai työnantaja-asiakkaan edustajasta tallennetaan seuraavat tiedot:

  • henkilön yksilöintitiedot: henkilötunnus, nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero
  • työpaikkailmoitukseen työnantaja-asiakkaan itse kirjaamat tiedot
  • organisaation perustiedot ja muokattavat markkinointitiedot

Molemmissa tapauksissa sisäänkirjautumisen ajaksi tallennetaan:

  • valtuutustiedot

Lisäksi EURES-portaalissa profiilinsa julkaisevilta käyttäjiltä tallennetaan seuraavat tiedot:

  • sukupuoli
  • asuinmaa
  • työskentelykielet
  • kansalaisuus

Työpaikkailmoitukset tietosisältöineen siirretään palveluun työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmästä.

Palvelun käyttäjä vastaa itse antamiensa tietojen oikeellisuudesta.

5.1 Analytiikka ja palautejärjestelmä

Työmarkkinatori -palvelussa käytetään tilastotietojen keräämisessä Matomo -analytiikkatyökalua. Tällaista tietoa on esimerkiksi

  • kuinka paljon palveluissa on kävijöitä
  • millä päätelaitteilla palvelua on käytetty
  • mistä verkko-osoitteesta kävijät ovat vierailleet palveluissa
  • yksittäiset sivut, joilla kävijät ovat vierailleet.

Analytiikkatyökalun keräämät tiedot eivät koskaan sisällä henkilön nimeä, henkilötunnusta tai muuta vastaavaa yksilöivää tietoa. KEHA-keskus ei pyri tunnistamaan yksittäistä sivustolla kävijää tämän tiedon perusteella. Mikäli käyttäjä on määritellyt verkkoselaimessa ”Do Not Track” -asetuksen, analytiikkatyökalu ei kerää eikä seuraa selaustietoja.

Jos antaa palautetta palvelusta, tallennetaan käyttäjän itsensä ilmoittamat yhteystiedot – yleensä sähköpostiosoite. Palautteita käytetään palvelun kehittämiseen, ja vapaaehtoisesti jätettäviä yhteystietoja palautteisiin vastaamiseen. Palautteet ja yhteystiedot poistetaan käytössä olevasta palautejärjestelmästä 12 kuukauden välein.

5.2 Chatbot Tarmo

Työmarkkinatorilla toimivan chatbotin keskusteluhistoriaan tallennetaan asiakkaan kirjoittamat hakusanat ja -lauseet. Keskusteluihin ei tallennu henkilötietoja, sillä sovellus anonymisoi keskustelut automaattisesti. Keskusteluja säilytetään järjestelmässä 180 vuorokautta. 

5.3 Työpaikkavahti

Työpaikkavahti on toiminnallisuus, jonka avulla käyttäjä voi tilata sähköpostiinsa ilmoitukset uusista, haluamiaan hakuehtoja vastaavista avoimista työpaikoista. Toiminnallisuuden käyttö ei vaadi kirjautumista. Työpaikkavahtia varten käyttäjiltä kerätään

  • käyttäjän sähköpostiosoite,
  • tieto toiminnallisuuden tilauksen vahvistamisesta ja käyttöehtojen hyväksymisestä sekä
  • työpaikkahaun tiedot.

Työpaikkavahti on voimassa kerrallaan enintään 3 kuukautta, jonka jälkeen sähköpostiosoitteet poistetaan Palvelun tietokannasta. Käyttäjä voi perua tilauksen myös sen voimassaolon aikana, jolloin edellä mainitut tallennetut tiedot poistetaan.

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Palvelussa rekisteriin talletettavat tiedot perustuvat henkilöasiakkaiden osalta väestötietojärjestelmästä tuleviin tietoihin ja hänen itse antamiin tietoihin.

Työnantaja-asiakkaan tiedot saadaan yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä ja osin työnantajan tai työnantajan edustajan itse antamista tiedoista.

Rekisterin tietolähteitä ovat Palveluun liitetyt tietovarannot ja palvelut:

  • Suomi.fi-tunnistus (väestötietojärjestelmä, rekisteröidyn suostumuksella)
  • Suomi.fi-valtuudet (yritys- ja yhteisötietojärjestelmä)
  • Työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmä
  • käyttäjä itse

7. Tietojen säännönmukaiset luovutukset

Palvelussa olevia henkilötietoja tai muita tietoja ei luovuteta viranomaiselle tai muulle taholle ilman Palvelua käyttävän tai hänen valtuuttamansa tahon suostumusta tai lainsäädännössä määriteltyä oikeutta saada tietoa.

Palveluun kirjattuja tietoja voidaan kuitenkin hyödyntää ilman Palvelun käyttäjän erillistä suostumusta tieteellisissä tutkimuksissa, tilastoinnissa tai viranomaisen muussa selvitystyössä. KEHA-keskus myöntää erikseen luvan tietojen luovuttamiseen näitä tarkoituksia varten. Edellä mainituissa yhteyksissä käsittely ja tiedon julkaisu toteutetaan aina niin, ettei yksittäisiä käyttäjiä voida tunnistaa tai yksilöidä tilastoinneista tai tutkimusten tuloksista.

8. Tietojen siirto ja rekisterin suojausperiaatteet

Tiedot sijaitsevat EU/ETA-alueella pilvipalvelimella, joka on suojattu fyysisesti ja teknisesti, esimerkiksi salaamalla tietokannat sekä tietoliikenne. Rajoitamme pääsyn henkilötietoja sisältäviin järjestelmiin ja tietokantoihin ainoastaan nimetyille henkilöille, joilla on välttämätön työhön liittyvä tarve ja oikeus käsitellä kyseessä olevia henkilötietoja.

Palvelussa käytetään suojattuja yhteyksiä ja käyttäjien henkilöllisyys on identifioitu (vahvasti tunnistettu käyttäjä).

9. Tietojen säilytysaika

Tietoja säilytetään vuoden ajan käyttäjän viimeisestä kirjautumisesta tai kunnes käyttäjä poistaa tilin tai pyytää tilin poistoa rekisterinpitäjältä. Tämä säilytysaika ei koske julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden asioinnissa, eli Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa, noudatettavia henkilötietojen säilytysaikoja, joista voit lukea lisää asioinnin tietosuojaselosteesta.

10. Tarkastusoikeus

Rekisteröidyllä henkilöllä on oikeus tarkastaa henkilörekisteriin tallennetut tietonsa. Tiedot voi tarkastaa itse Omat sivut -osion kohdasta "Omat tiedot" (välilehti Tilin hallinta"). Ensisijaisesti tietojen tarkastus on suositeltavaa suorittaa itse, mutta on myös mahdollista toimittaa tarkastuspyyntö sähköpostitse osoitteeseen: tyomarkkinatori.keha@ely-keskus.fi

11. Oikeus vaatia tiedon korjaamista

Rekisteröidyllä on oikeus vaatia rekisterissä olevan virheellisen tiedon korjaamista. Jos tiedon korjaaminen ei onnistu omatoimisesti, pyyntö korjata virheellinen tieto tulee toimittaa sähköpostitse osoitteeseen: tyomarkkinatori.keha(at)ely-keskus.fi.

12. Oikeus vaatia tietojen poistamista

Rekisteröidyllä on oikeus poistaa rekisterissä olevat tietonsa tai vaatia rekisterissä olevien tietojensa poistamista. Ensisijaisesti tietojen poisto tehdään omatoimisesti Omat sivut -osion kohdasta "Omat tiedot" (välilehti Tilin hallinta"). Tällöin tiedot poistuvat palvelusta välittömästi. Käyttäjä voi myös välittää pyynnön poistaa tiedot sähköpostitse osoitteeseen: tyomarkkinatori.keha(at)ely-keskus.fi. Tällöin tiedot poistetaan 30 päivän kuluessa pyynnöstä. Poistosta ei toimiteta erillistä vahvistusta.

13. Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet

Henkilötietoja ei käytetä eikä luovuteta käytettäväksi suoramainontaa, etämyyntiä ja muuta suoramarkkinointia eikä markkina- ja mielipidetutkimusta eikä henkilömatrikkelia ja sukututkimusta varten.

14. Evästeiden käyttö

Palvelussa käytetään evästeitä. Eväste on pieni, käyttäjän tietokoneelle lähetettävä ja siellä säilytettävä tekstitiedosto, joka mahdollistaa palvelun tunnistamaan usein sivuilla vierailevat kävijät, helpottamaan kävijöiden kirjautumista sivuille sekä mahdollistamaan yhdistelmätiedon laatimisen kävijöistä. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. Evästeiden käyttö mahdollistaa sen, että palvelun käyttäjille voidaan tarjota yksilöityjen tarpeiden mukaisia tietoja ja palveluita. Mikäli palvelun käyttäjä ei halua sallia evästeiden käyttöä, voidaan tämä estää Internet-selaimen asetuksista. On syytä huomioida, että evästeet voivat olla tarpeellisia palvelun joidenkin osien toimimiselle.

15. Lokitiedostot

Palvelun käytöstä kootaan lokitiedostoja, joihin kirjataan tietoturvaan sekä palvelun toimintaan liittyviä tapahtumarivejä. Lokitiedostoon tallennetut tiedot eivät sisällä käyttäjän tallentamaa tietoa, käyttäjätiedoista tallennetaan ainoastaan koneellinen tunnus ja IP-osoite. Lokitiedoston tietoja käytetään ainoastaan Palvelun mahdollisten toimintavirheiden sekä tietoturvauhkien ja -loukkausten selvittämiseen. Pääsy lokitiedostoihin on sallittu vain niille henkilöille, jotka osallistuvat edellä kuvattujen ongelmien selvittämiseen.

16. Henkilötietojen käsittelyä koskeva ilmoitus ja valitus

Tarvittaessa voit valittaa tai tehdä kantelun tietojesi käsittelystä tietosuojavaltuutetulle.

Tämä saavutettavuusseloste koskee www.työmarkkinatori.fi-verkkopalvelua ja se on laadittu 20.11.2024. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. 

Seloste perustuu kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto direktiivin (EU) 2016/2102 vaatimukset. 

Verkkopalvelun saavutettavuus 

Tämä verkkopalvelu on julkaistu 2.5.2022 ja uudistunut 14.10.2024, ja se täyttää osittain lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on vielä joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana. Puutteet pyritään korjaamaan mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään vuoden 2025 aikana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa? 

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi.  

Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen tmt.verkkopalvelut@keha-keskus.fi

Tarkemmat tiedot saavutettavuudesta 

Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.   

Seuraavat Työmarkkinatorin sisällöt ja toiminnot eivät ole saavutettavia.

  • Verkkopalvelussa on kuvia, joilla ei ole asianmukaista tekstivastinetta (WCAG 1.1.1).
  • Verkkopalvelussa on koristeellisia kuvia, joita ei ole piilotettu apuvälineiltä (WCAG 1.1.1).
  • Verkkopalvelussa on komponentti, jonka graafisten symbolien informaatio ei välity apuvälinekäyttäjille (WCAG 1.1.1).
  • Verkkopalvelussa on pudotusvalikoita, joissa kohdistettuna oleva kohde ei erotu riittävästi kontrastiltaan (WCAG 1.4.11).
  • Joissakin videoissa ei ole kuvailutulkkausta tai muuta vaihtoehtoista esitystapaa (WCAG 1.2.3, 1.2.5).
  • Apuvälineillä ei saa tietoa hakutuloksista työnhaun aloituksen lomakkeella (WCAG 1.3.1).
  • Verkkopalvelussa on käytetty checkbox-komponenttia radiobutton-komponentin sijaan (WCAG 1.3.1).
  • Kalenterinäkymän avaavan painikkeen tila ei ole selkeä apuvälineille, eikä kalenterissa voi selata valittavia päiviä (WCAG 1.3.1, 2.1.1., 4.1.2).
  • Radiopainikkeita ei ole ryhmitelty teknisesti kaikilla lomakkeilla (WCAG 1.3.1).
  • Joihinkin päivämääräkenttiin ei ole yhdistetty etikettiä ja alaetikettiä (WCAG 1.3.1, 2.4.6).
  • Sisällön lukemisjärjestys ja kohdistimen (fokuksen) etenemisjärjestys ovat paikoitellen epäjohdonmukaisia (WCAG 1.3.2, 2.4.3).
  • Tietyt käyttöliittymäkomponentit eivät ole saavutettavissa näppäimistöllä (WCAG 2.1.1). 
  • Joissakin verkkopalvelun osissa sivuotsikko ei päivity kuvaamaan sivun pääsisältöä (WCAG 2.4.2).
  • Verkkopalvelussa on epätarkkoja ja toistuvia linkkitekstejä (WCAG 2.4.4).
  • Joillakin sivuilla on puutteita otsikkokokojen käytössä (WCAG 1.3.1, 2.4.6).
  • Joillakin painikkeilla ei ole ainutlaatuisia nimiä (WCAG 2.4.6, 4.1.2).
  • Verkkopalvelussa on sisältötekstejä, joiden kieltä ei ole merkitty asianmukaisesti (WCAG 3.1.2). 
  • Käyttäjän kohdistin siirtyy odottamattomasti tietyissä käyttöliittymäkomponenteissa (WCAG 3.2.1).
  • Palvelussa on elementtejä, jotka näyttävät samankaltaisilta, mutta niillä on erilaiset roolit (WCAG 3.2.4).
  • Tiettyjen käyttöliittymäkomponenttien nimet, roolit ja toiminnallisuudet eivät ole täysin ymmärrettäviä, ja osa niistä on englanninkielisiä. Visuaalisia ryhmittelyjä ei voi tulkita apuvälineillä (WCAG 1.3.1, 4.1.2) 
  • Teknisessä toteutuksessa on virheitä, jotka voivat vaikuttaa myös apuvälineiden toimintaan (WCAG 4.1.1).
  • Painikkeella on kaksi roolia, mikä vaikeuttaa käyttöä apuvälineillä (WCAG 4.1.1).
  • Uuteen välilehteen avautumista ei ole merkitty oikein linkissä (WCAG 4.1.2).
  • Apuvälineillä ei ilmoiteta kaikista näkymässä tapahtuvista muutoksista, kuten virheilmoituksista tai merkkirajan ylittymisestä (WCAG 4.1.3).

Työmarkkinatorilta löytyy lisäksi sisältöjä ja toimintoja, jotka eivät kuulu lainsäädännön piiriin, kuten

  • käyttäjien tai muiden ulkopuolisten tahojen palvelussa julkaisemia sisältöjä, jotka eivät ole palveluntarjoajan itsensä tuottamia, rahoittamia tai valvomia,
  • karttoja, joita ei ole tarkoitettu navigointikäyttöön,
  • toimisto-ohjelmien tiedostoja (esimerkiksi doc-, pdf- ja odt-muotoisia tiedostoja), jotka on julkaistu ennen 23.9.2018,
  • verkkosisältöjä, joka on arkistoitu ennen 23.9.2019 sekä
  • suoria video- tai äänilähetyksiä, joita ei tallenneta säilytettäväksi tai uudelleen julkaistavaksi.

Jäljempänä mainittu sisältö ei ole saavutettavissa, koska sivustoon sovelletaan tilapäisesti direktiivin (EU) 2016/2102 5 artiklassa tarkoitettua poikkeusta kohtuuttoman rasitteen vuoksi.

  • Työvoimakoulutukseen hakeutuminen ja koulutushakemusten tarkastelu,
  • Työtarjoukseen vastaaminen Asiointi-palvelussa ja
  • Työelämätutka.

Nämä palvelut korvautuvat uusilla palveluilla tai jäävät pois käytöstä vuoden 2025 aikana.

Saavutettavuuden valvonta 

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään. 

Tee saavutettavuuskantelu tai pyydä selvitystä (saavutettavuusvaatimukset.fi) 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

  • Etelä-Suomen aluehallintovirasto 
  • Saavutettavuuden valvonnan yksikkö 
  • www.saavutettavuusvaatimukset.fi 
  • saavutettavuus(at)avi.fi 
  • Puhelinvaihde: 0295 016 000 
Aiheesta muualla