Webbplatsen Jobbmarknaden uppdateras måndagen den 13.5.2024 mellan klockan 17.00 och 19.00. Uppdateringsarbetet kommer att medföra ett driftavbrott, under vilket Jobbmarknaden inte är tillgänglig. Vi ber om ursäkt för de eventuella besvär som avbrottet kan medföra.

Montör, järnvägsmateriel

Intervjuer Publicerad

"Det bästa med arbetet som montör av järnvägsmateriel är att arbetsuppgifterna är mångsidiga och att det finns goda möjligheter att avancera i karriären. Jag var till exempel arbetsledare förra vintern och arbetade inte alls som montör. Jag tycker också om att kunna påverka arbetsdagen. Om jag till exempel arbetar med felreparationer utomhus, får jag själv bestämma i vilken ordning och hur jag ska reparera vagnarna, om arbetsledaren inte separat har bestämt reparationsordningen."

  • Jouni Priha
  • Montör av järnvägsmateriel i VR Fleetcare.
  • Har avlagt yrkesexamen för bilplåtslagare vid Kouvolan seudun ammattiopisto.
  • Fem års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med. 

Jag arbetar som montör av järnvägsmateriel för VR Fleetcare. Till mina arbetsuppgifter hör service och reparationer av tågvagnar som utförs i depån.

Hur har du hamnat i det yrke du valt? 

En bekant arbetade på VR och rekommenderade att söka jobb här. Jag bestämde mig för att söka jobb som montör, och på den vägen är jag fortfarande.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka. 

När jag kommer till jobbet meddelar arbetsledaren arbetsuppgifterna. Samtidigt går man igenom säkerhetsfrågor och fastställer arbetspar, om sådana behövs under arbetsskiftet. Ett arbetsskift kan ske inomhus i en hall där man utför service eller utomhus på ett bangårdsområde där man reparerar tekniska fel i vagnarna. Service- och reparationsarbetet utförs vid sidan av tågtrafiken, så en del av tågen kan ha ett mycket noggrant tidsfönster, varvid reparationen eller servicen måste slutföras.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider? 

Jag arbetar på bangårdsområdet och i servicehallarna. Arbetet som montör av järnvägsmateriel är treskiftsarbete. Ett typiskt arbetsskift är 11 timmar, men utöver det finns det skift som utjämnar arbetstiden och vars längd varierar mellan 8 och 10 timmar. Man tjänar naturligtvis in fler lediga dagar när arbetsskiften är långa.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket? 

Inom underhållet arbetar två typer av montörer. Vissa arbetar som mekaniska montörer och andra som elektriker. Jag gör själv mekaniska installationer och i det här arbetet klarar man sig om man förstår något om teknik. Man måste också våga pröva på olika lösningar för att reda ut felen.

Vad är det bästa med ditt yrke? 

Det bästa med arbetet som montör av järnvägsmateriel är att arbetsuppgifterna är mångsidiga och att det finns goda möjligheter att avancera i karriären. Jag var till exempel arbetsledare förra vintern och arbetade inte alls som montör. Jag tycker också om att kunna påverka arbetsdagen. Om jag till exempel arbetar med felreparationer utomhus, får jag själv bestämma i vilken ordning och hur jag ska reparera vagnarna, om arbetsledaren inte separat har bestämt reparationsordningen.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande? 

Skiftarbete är inte alltid en dans på rosor. Med åldern har nattskiftena och det ständiga omvändandet av sömnrytmen börjat belasta mer.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli en montör? 

Jag rekommenderar att man modigt prövar om man är intresserad av att arbeta som montör av järnvägsmateriel. Det finns ingen egentlig utbildning för detta yrke, men både teknisk kompetens och underhållskompetens är till stor hjälp.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke? 

Jag tror att det behövs underhåll av tågen så länge som tågen rör sig, det vill säga det kommer att finnas tillräckligt med arbete även i framtiden.

Dela artikeln