Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Berätta vad du försökte göra och din sakkunniga kontaktar dig. Om det inte är möjligt att inleda arbetssökningen på grund av ett fel i tjänsten, vänligen kontakta den lokala AN-byrån eller kommunförsöket. Om du behöver ett intyg att du är arbetssökande, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten.

Anvisningar och stöd⁠

Bangårdsarbetare

Intervjuer Publicerad

"Jag tycker om arbetet som bangårdsarbetare eftersom vi arbetar i en reglerad arbetsmiljö. Alla vet vad man ska göra, eftersom det finns tydliga anvisningar för arbetet. Alla följer också dessa anvisningar, eftersom säkerheten är grunden för allt vi gör i vårt arbete. Jag njuter av den här typen av arbete eftersom jag själv också är lugn. Å andra sidan tycker jag om frihet och att jag själv är ansvarig för mitt arbete. Jag upplever att det finns fler fördelar än nackdelar med att arbeta utomhus."

Ratapihatyöntekijä Jaakko Soirinsuo
  • Jaakko Soirinsuo
  • Bangårdsarbetare i VR Transpoint.
  • Har genomgått en konduktörskurs som arbetsgivaren ordnat samt senare utbildning som bangårdsarbetare som ordnas av Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy.
  • 1,5 års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med. 

Jag arbetar som bangårdsarbetare vid VR. Mina arbetsuppgifter gäller mottagning och omorganisering av tågens godsvagnar på bangården. Bangårdsarbetaren lösgör godsvagnarna på de ankommande tågen från varandra och kopplar ihop de avgående vagnarna till godståg.

Hur har du hamnat i det yrke du valt? 

Jag hade ingen tydlig framtidsplan efter gymnasiet. Jag testade olika arbetsuppgifter, men inget inspirerade mig tillräckligt. Min mamma såg en annons i tidningen där VR sökte nya arbetstagare. Jag sökte till konduktörsuppgifter, men på längre sikt upplevde jag den kontinuerliga kundservicen som belastande för mig. Arbetsresan var också lång, eftersom tågen avgick från Helsingfors. Jag gillade dock VR som arbetsgivare och jag fick en ny möjlighet när man i den interna rekryteringen sökte bangårdsarbetare. Jag blev fascinerad av tanken att man får köra lok i bandgårdssarbetet.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka. 

När jag kommer till bangården i Kouvula registrerar jag att min arbetstid har börjat i mobiltelefonen. Jag byter till antistatiska arbetskläder och skyddsskor och sätter på de skydd som behövs. Bangårdsarbetaren flyttar laster som innehåller farliga ämnen, så skyddsutrusningen måste vara i skick. Bangårdsarbetarna har flera olika arbetsuppgifter på bangården. Efter att jag klätt på mig utrustningen går jag till den arbetsuppgift som anvisats mig den dagen.

En uppgift som anvisats för en arbetsdag kan till exempel vara att ta emot godsvagnar, flytta vagnar med diesellok nerför en backe mot nya spår, bromsa vagnar i nedförsbacke eller koppla ihop vagnar till nya tåg. Alla som jobbar på bangården har en egen utbildning och varje arbetsuppgift har en egen introduktion. Jag sköter mitt arbetsskift i samarbete med andra bangårdsarbetare. Om någon blir sjuk kan det hända att jag byter till hens uppdrag mitt under dagen.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider? 

Min arbetsmiljö är en bangård. Arbetet är utomhus och man måste gå mycket. Arbetet som bangårdsarbetare är oregelbundet treskiftsarbete och arbetet kan utföras vilken veckodag som helst. En typisk arbetsdag är åtta timmar lång. Man får arbetstidskompensation för nattarbete, dvs. arbetstimmarna under skiftet fylls snabbare då man arbetar nattskift.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket? 

Bangårdsarbetaren ska vara systematisk, lugn och uppmärksam. Dessutom måste man kunna kommunicera tydligt. Största delen av kommunikationen sker i myndighetsnätverket Virve. Eftersom vi arbetar med stora massor och laster som innehåller farliga ämnen kräver kommunikationen i radiotelefonen tillräckliga kunskaper i finska, förmåga att uttrycka avstånd samt att tydligt varna för eventuella farliga situationer.

Bangårdsarbetaren får inte stressa och man måste hela tiden veta vad som händer till näst. Man måste också kunna bedöma årstidernas inverkan på hur arbetet framskrider. Man måste till exempel veta hur en hal räls påverkar hur vagnen far framåt. Dessutom är en förutsättning i detta yrke god hälsa och fysisk kondition samt perfekt syn och hörsel.

Vad är det bästa med ditt yrke? 

Jag tycker om arbetet som bangårdsarbetare eftersom vi arbetar i en reglerad arbetsmiljö. Alla vet vad man ska göra, eftersom det finns tydliga anvisningar för arbetet. Alla följer också dessa anvisningar, eftersom säkerheten är grunden för allt vi gör i vårt arbete. Jag njuter av den här typen av arbete eftersom jag själv också är lugn. Å andra sidan tycker jag om frihet och att jag själv är ansvarig för mitt arbete. Jag upplever att det finns fler fördelar än nackdelar med att arbeta utomhus.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande? 

Det finns både nackdelar och fördelar med utomhus- och skiftesarbete. Det är tyngre att arbeta i dåligt väder.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli en bangårdsarbetare? 

Bangårdsarbetaren ska i viss mån planera sitt eget liv på arbetsskiftens villkor. Man kan inte komma till arbetet om man är trött, eftersom arbetet är ansvarsfullt. Man måste kunna ta hand om sig själv. När det gäller alkohol är det naturligtvis nolltolerans, och det är bra att vara medveten om att det i detta arbete övervakas regelbundet med stickprov. Detta är ett perfekt yrke för personer som njuter av punktlighet, tycker om utomhusarbete och åtminstone är lite intresserade av järnväg och logistik.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke? 

De ekonomiska konjunkturerna och de stora förändringarna, såsom nedskärningen i skogsindustrin och Rysslands invasion av Ukraina, påverkar järnvägstrafiken. Å andra sidan är järnvägstransporterna ett relativt klimatvänligt sätt att transportera stora godsmängder. I den bemärkelsen är jag väldigt säker på att det kommer att finnas arbete även i framtiden.

Dela artikeln