Ansökningsprocessen för uppehållstillstånd för arbetstagare

Inledande av ansökan

En ansökan om uppehållstillstånd kan endast inledas av arbetstagaren själv. Uppehållstillståndet kan ansökas elektroniskt i tjänsten Enter Finland eller genom att lämna in en pappersansökan till en finsk representation utomlands. Om arbetstagaren befinner sig i Finland kan ansökan lämnas in till Migrationsverkets serviceställe. Om ansökan har lämnats in i den elektroniska tjänsten ska den sökande besöka Finlands representation eller Migrationsverkets tjänsteställe i Finland för att styrka sin identitet och visa upp originalbilagorna till ansökan. Om ansökan för fortsatt tillstånd har gjorts i tjänsten Enter Finland behöver sökanden inte styrka sin identitet och lämna sina fingeravtryck på tjänstestället om en stark elektronisk identifiering har använts vid ansökan.

Ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagaren ska åtföljas av blanketten Anställningsvillkor och de begärda bilagorna.

Migrationsverket ansvarar ärenden som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare

Från och med den 1 januari 2025 ansvarar Migrationsverket för alla ärenden som gäller uppehållstillstånd för arbetstagare. Migrationsverket tar också emot anmälningar om arbetstagare som anställts från länder utanför EU/EES från och med den 1 januari 2025.

Läs mer

Arbets- och näringsbyråns arbetstillståndstjänster överförs till Migrationsverket från och med 1.1.2025

Uppdaterad: