Montör, järnvägstrafik
Montörer som sysslar med service och underhåll av järnvägsmateriel utför olika el- och mekanikarbeten på vagnar och lok. De arbetar på depåer, bangårdar och maskinverkstäder. Inom järnvägsbolagens underhåll finns öppna arbetsplatser. Yrket kräver kunskaper i maskin- och metallarbeten eller elarbeten, beroende på arbetsuppgifterna, samt förtrogenhet med järnvägsmaterielen, noggrannhet, ansvarskänsla och god fysisk kondition.
Underhållet inom järnvägsbolag.
Arbeten inom maskin- och metallbranschen kräver mångsidig teknisk kompetens. Yrket förutsätter förmåga att använda maskiner, anordningar och arbetsredskap samt problemlösningsförmåga. Elarbeten kräver behärskande av installations-, service- och underhållsuppgifter inom elbranschen. Grundläggande kunskaper i automationsteknik, datateknik och datakommunikationsteknik är nödvändiga.
Praxis och anvisningar i anslutning till säkerhet ska vara välkända. Uppgifterna förutsätter ansvarsfullhet och noggrannhet.
Man måste kunna anpassa sig till att arbeta i skift. Arbetet förutsätter god fysisk kondition.
För mekanikeruppgifter lämpar sig grundexamen i maskin- och produktionsteknik vid yrkesläroanstalter på andra stadiet samt grundexamen inom bilbranschen. För uppgifter som elektriker lämpar sig grundexamen inom el- och automationsbranschen som avläggs vid yrkesläroanstalter på andra stadiet. Grundexamina kan också avläggas genom läroavtal. Av järnvägsbolagen inskolar till exempel VR separat sina montörer i underhåll av järnvägsmateriel och ger nödvändig utbildning vid sidan av arbetet.
Medianlön
3231 €/m
Privata sektorn
3255 €/m
Offentliga sektorn
3023 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.