Nödcentraloperatör

Intervjuer Publicerad

"Det bästa i mitt yrke är ett lyckat samarbete med både myndigheterna och personerna som behöver hjälp. Till exempel samtal där man lyckas hjälpa en mamma som föder och man hör babyn gråta i slutet av samtalet eller där polisen når rattfylleristen innan hen hinner orsaka fara för andra ger upplevelser av framgång."

Hätäkeskuspäivystäjä Niina Sairila
  • Niina Sairila
  • Nödcentraloperatör vid Nödcentralsverket.
  • Utexaminerad som sjukskötare från Helsingfors yrkeshögskola Stadia och som närvårdare från Vanda yrkesinriktade utbildningscentral.
  • Ett års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag arbetar som nödcentraloperatör vid Åbo nödcentral, där min uppgift är att svara på nödsamtal.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag har tidigare arbetat som sjukskötare och närvårdare, men jag har alltid haft en dröm om att ännu en dag arbeta som nödcentraloperatör.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Min huvudsakliga uppgift är att svara på samtal och meddela nödsituationer till nödvändiga myndigheter och räddningsenheter. Mina arbetsdagar är mycket varierande, eftersom man aldrig kan veta hurudana samtal man får. Samtalet kan till exempel komma från en person som har fått ett sjukdomsanfall eller som har kommit på plats för att hjälpa till vid en olycka. Min uppgift är att säkerställa att hjälpen går i tid och ge uppringaren anvisningar om hur hen ska gå till väga i situationen.

Arbetet är mycket självständigt, men jag är aldrig ensam på arbetsplatsen, eftersom även skiftmästare, överjourhavande och andra nödcentraloperatörer arbetar i samma joursal. Av dem får jag alltid stöd och hjälp vid behov. Under brådskande dagar hinner jag knappt prata med arbetskamraterna.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar i joursalen och mitt arbetsskift varar 10–12 timmar. Jag arbetar tre dagar i sträck och efter det har jag en så kallad sovdag och två lediga dagar. De tre arbetsdagarna börjar med morgonskift, sedan dagskift och till sist nattskift. Jag arbetar ofta också på helgdagar, men då kommer man ihåg de anställda med till exempel en julmiddag eller valborgsmunkar.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Nödcentraloperatörens arbete kräver förmåga att lyssna och hålla sig lugn samt stresstålighet och förmåga att fatta självständiga beslut. Vid behov måste man kunna ge anvisningar mycket bestämt, men sakligt.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa i mitt yrke är ett lyckat samarbete med både myndigheterna och personerna som behöver hjälp. Till exempel samtal där man lyckas hjälpa en mamma som föder och man hör babyn gråta i slutet av samtalet eller där polisen når rattfylleristen innan hen hinner orsaka fara för andra ger upplevelser av framgång.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Nödcentraloperatören måste svara på samtal där allt inte slutar bra eller man blir tvungen att möta ondska som är svår att förstå och hantera. Det kommer också negativ respons. Då bör man komma ihåg att man har gjort sitt bästa och att man inte kan rädda alla. Slutresultatet beror inte nödvändigtvis på nödcentraloperatörens yrkesskicklighet, utan på hur allvarlig situationen är. Äldre personer som ringer medför ibland utmaningar i arbetet.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli nödcentraloperatör?

Fundera på om du kan flytta till en annan ort efter jobbet. Det finns endast sex nödcentraler i Finland och när man blir utexaminerad finns det inte nödvändigtvis lediga jobb vid närmaste central. Det lönar sig också att fundera på om den egna livssituationen är sådan att du kan utföra ett krävande och psykiskt tungt arbete. Man måste kunna ta hand om sitt eget välbefinnande så att de dåliga upplevelserna inte snurrar i tankarna på fritiden. Dessutom kräver treskiftsarbete och långa arbetsdagar anpassningsförmåga. Arbetsskiften påverkar det övriga livet, eftersom det inte alltid är möjligt att uppfylla allas önskemål i arbetsskiftsplaneringen.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

I framtiden kan man också meddela om nödsituationer via meddelanden, eftersom i synnerhet unga vill uträtta ärenden via meddelanden och skicka bilder. Personligen hoppas jag att jag även i fortsättningen kan prata med anmälarna.

Dela artikeln