Palvelinohjelmoija
Palvelinohjelmoijan työ kohdistuu pelipalvelimiin, jotka ylläpitävät verkkopelejä sekä mahdollistavat ympäri maailmaa pelattavat moninpelit. Palvelinohjelmoijan tehtäviin kuuluu pelipalvelinten käyttöönottoa, ylläpitoa ja huoltoa sekä pelipalveluihin ja asiakas-palvelin-sovelluksiin liittyvää ohjelmointia. Työssä tarvitaan ohjelmointiosaamisen lisäksi tietoturvan tuntemusta sekä oma-aloitteisuutta, yhteistyötaitoja, ongelmanratkaisutaitoja ja kiinnostusta pelejä kohtaan.
Peliteollisuuden yritykset.
Palvelinohjelmoijan on tunnettava palvelinarkkitehtuurit sekä hajautetut järjestelmät. Palvelinohjelmoijan on hallittava palvelinten ohjelmointi ja ohjelmointimenetelmät sekä työssä tarvittavat ohjelmointikielet, kuten Java, Javascript, C, C++, C# ja Flash.
Ammatissa on tunnettava myös palvelinten käyttöjärjestelmät kuten Windows, OS, Linux ja Unix. Työ edellyttää tietokantojen kuten SQL ja NoSQL tuntemusta. Ammatissa on hallittava myös tietoturva-asiat sekä pilvipalvelut. 3D Unity -pelimoottorin hallinta on työssä etu.
Työssä tarvitaan data-analytiikan osaamista sekä kykyä hyödyntää ns. big dataa, jossa tallentuu tietoja esimerkiksi pelaajien määristä, peliajoista, yhteysnopeuksista ja ongelmista. Palvelinohjelmoijan on hallittava myös palvelinten asennukset, käyttöönotto ja ylläpito. Työ edellyttää myös laitteistojen tuntemusta.
Palvelinohjelmoijan on tunnettava digitaalisten pelien kehitysprosessi sekä esimerkiksi pelisuunnittelua. Työ edellyttää myös peligenrejen ja niihin kuuluvien pelien tuntemusta sekä kiinnostusta pelaamista kohtaan. Ohjelmointityö edellyttää oma-aloitteisuuden lisäksi loogista päättelykykyä, järjestelmällisyyttä, tarkkuutta ja ongelmanratkaisutaitoja. Yhteistyötaidot ja vuorovaikutustaidot ovat tarpeen tiimityössä.
Hyviä viestintätaitoja tarvitaan esimerkiksi ongelmien kuvaamisessa ja muussa raportoinnissa. Kielitaitoa, erityisesti englannin kielen taitoa, tarvitaan kansainvälisellä ala. Palvelinohjelmoijalta vaaditaan oman alan kehityksen ja teknologioiden jatkuvaa seuraamista sekä täydennyskouluttautumista tai itseopiskelua. Hyvä stressinsietokyky on tarpeen kiireisten työvaiheiden ja aikataulujen vuoksi.
Toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa voidaan suorittaa tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto datanomi ohjelmistotuotantoon (pelialan) suuntautuen. Listaa pelialan koulutuksista ylläpitää Neogames https://www.neogames.fi/pelialan-koulutus/.
Ammattikorkeakouluissa voi opiskella tietojenkäsittelyä ja suorittaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon tradenomi (AMK). Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa myös tekniikan ammattikorkeakoulututkinnon insinööri (AMK) esimerkiksi tieto- ja viestintätekniikkaa opiskellen.
Yliopistoissa pelialan koulutusta (useimmiten tutkimusorientaatio) järjestävät Lappeenrannan Teknillinen Yliopisto LUT, Turun yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Aalto-yliopisto, Jyväskylän yliopisto sekä Tampereen yliopisto / TRIM / Game Research Lab. Helsingin yliopistossa järjestetään pelialan kursseja tietojenkäsittelytieteessä.
Alempi korkeakoulututkinto on yliopistosta ja tiedekunnasta riippuen tekniikan kandidaatti tai taiteen kandidaatti. Ylempi korkeakoulututkinto on filosofian maisteri, diplomi-insinööri tai taiteen maisteri.
Mediaanipalkka
3970 €/kk
Tiedot perustuvat mediaanituloon eli palkan määrään, joka on suuruusjärjestykseen laitettujen palkkamäärien keskimmäinen.