Hur går det för med Tammerforsregionens sysselsättningsområde?

  • Nyheter

Ansvaret för arbets- och näringstjänsterna överfördes från staten till sysselsättningsområden bildade av kommunerna den 1.1.2025. I samband med reformen bildades 45 sysselsättningsområden i Finland. I denna nyhet berättar vi hur reformen har påverkat Tammerforsregionens sysselsättningsområde.

Kommunerna i Tammerforsregionens sysselsättningsområde har fått en stark start. Kundservicen har varit smidig och inga betydande störningar har förekommit i början av året. Sysselsättningsområdets hela personal är anställd av Tammerfors stad som en del av sysselsättnings- och tillväxttjänsternas övriga verksamhet. Ungefär 750 personer överfördes till sysselsättningsområdets verksamhet från tre statliga myndigheter och kommunerna som ingår i sysselsättningsområdet.

Tammerfors har deltagit i alla sysselsättningsförsök som underlag för TE24-reformen. Försöksbakgrunden har erbjudit ett starkt kunskapsunderlag och kompetens för beredningen av reformen.

Kundupplevelsen har hållits stabil

I början av reformen var stämningen spänd, men kunderna har knappt märkt några stora förändringar. De kunder som deltog i kommunförsöket uträttar fortfarande ärenden i samma lokaler och med bekanta tränare. I sin helhet har sysselsättningstjänsternas kundupplevelse varit positiv i början av året.

- Särskilt beröm har getts för telefontjänsterna och möjligheten att fortsätta uträtta ärenden med en bekant tjänsteman, berättar specialsakkunnig Suvi Jokela.

Arbetsförmedlingen fungerar effektivt när den är aktiv och målinriktad. I tjänsterna i början av jobbsökningen kartläggs genast nya kunders kompetens i förhållande till behoven hos arbetsgivarna i området. När lämpliga kandidater hittas presenteras de direkt för arbetsgivarna redan i början.

- Under början av året har vi presenterat över 700 motiverade arbetssökande för områdets arbetsgivare, berättar servicechef Eveliina Haiku.

Den aktiva kontakten mellan arbetsgivarna som inleddes i området i fjol har fortsatt som en del av den dagliga verksamheten.

- Responsen har varit uppmuntrande både från arbetsgivare och arbetssökande, fortsätter Haiku.

Blicken mot 2035: den gemensamma strategin styr utvecklingen

I Tammerforsregionen har man i ett omfattande samarbete berett sysselsättningsstrategin 2035. Strategin är en gemensam vision för aktörerna i regionen om hur olika organisationer främjar sysselsättning och tillväxt som en del av den gemensamma praxisen. En ny verksamhetsmodell där arbetskraftstjänsterna är en del av kommunernas livskraftstjänster inleds efter sommaren.

- Med hjälp av strategin stöds ökningen av antalet arbetsplatser och sysselsatta samt eftersträvas en hög och högklassig sysselsättningsgrad, berättar Regina Saari, direktör för sysselsättning och tillväxt.

Enligt Saari är det centrala i strategin att övergå till ett efterfrågeorienterat tänkande där sysselsättningstjänsterna riktas utifrån näringslivets behov.

Jobbmarknadens regionala sidor stöder kundkommunikationen

Tammerfors stads sysselsättnings- och tillväxttjänster har deltagit i utvecklingen av Jobbmarknadens regionala sidor sedan pilotskedet.

- De regionala sidorna är redan en etablerad del av vår kommunikation för både arbetssökande och arbetsgivare, berättar kommunikationsexpert Marja-Liisa Tuomisaari.

I innehållet på de regionala sidorna betonas aktuella nyheter, anvisningar och tips i Tammerforsregionen. Planeringen av innehållet koordineras av en regelbundet sammankommande grupp som aktivt utvärderar nyhetsrapporteringen och utvecklingsbehoven.

Denna intervju är en del av artikelserien Hur går det för sysselsättningsområdet? I intervjuerna berättar experter från olika sysselsättningsområden hur det har gått med reformen av sysselsättningstjänsterna i kommunerna.

Mer information