Navigatorernas riksomfattande respons från unga 2024
Vid Navigatorerna genomfördes en riksomfattande insamling av respons 2–19.4.2024.
Man fick in respons från 49 Navigatorer (70 procent av alla Navigatorer, det totala antalet var 70 våren 2024). Respons begärdes både på plats och på distans (per telefon eller på webben) av unga som uträttade ärenden. Sammanlagt 914 unga svarade, varav största delen (94 procent) hade uträttat ärenden på plats.
Unga ombads bedöma hur det gått att sköta sina ärenden och bedömningarna var mycket positiva. Vitsordet för handledningen var högt på skalan 4–10. Medelvärdet var 9,37. I förhållande till de ungas förväntningar lyckades man mycket bra med handledningen utifrån hur de unga bedömde påståendena som beskriver handledningen. Skalan består av fem steg och där betyder 1 ”Helt av annan åsikt” och 5 ”Helt av samma åsikt”.
- ”Handledaren lyssnade på mina tankar och önskemål”: medeltal 4,80
- ”Jag fick delta i beslutsfattande som gällde mig själv under handledningen”: medeltal 4,74
- ”Jag fick den information och det stöd jag behövde”: medeltal 4,66
- ”Mina framtidsplaner blev tydligare”: medeltal 4,23
- ”Förhoppningen för att hitta en arbets- eller utbildningsplats ökade”: medeltal 4,21
Utvecklingsförslagen (220 öppna responser) fördelade sig på neutral (36 stycken) och positiv respons (90 stycken) samt egentliga utvecklingsförslag (79 stycken). I de egentliga utvecklingsförslagen (22 stycken) var önskemålen om att Navigatorernas service ska bevaras och utökas de vanligaste. Övriga egentliga utvecklingsförslag gällde lokaler, servering och öppettider, och dessutom önskades mer till exempel evenemang och kommunikation.
I responsen frågades de unga också om de är nöjda med sitt eget liv (på skalan 4–10). De unga som svarade på enkäten var ganska nöjda med sitt eget liv. Medelvärdet var 7,44.
Utifrån bakgrundsgranskningarna observerades att ju högre helhetsvitsord handledningen gavs, desto mer positivt bedömdes också påståenden som beskriver handledningen. Helhetsvitsordet för handledningen hade ett samband med tillfredsställelsen med det egna livet så att de som var nöjdast med det egna livet (vitsordet 10) också bedömde den erhållna handledningen mest positivt. De som var missnöjda med sitt eget liv (vitsorden 4–5) gav däremot handledningen sämre vitsord än andra. Det fanns två undantag från denna allmänna bild: unga som inte har avgångsbetyg från grundskolan var mer kritiska mot den handledning de fick än andra, och samtidigt var de nöjdare med sitt eget liv. Studenterna bedömde å sin sida den handledning de fått något mer positivt än andra, men de var mer missnöjda med sitt eget liv än andra. Närmare uppgifter om bakgrundsgranskningarna finns i rapporten Navigatorernas respons från unga 2024 och i de bifogade tabellerna.
Rapporten Navigatorernas respons från unga 2024 har publicerats för första gången på UF-centrets webbplats 20.6.2024 och xx.2.2025 på Jobbmarknaden.
Om du har frågor om Navigatorernas riksomfattande respons från unga, skicka e-post till UF-centrets e-postadress kehittamispalvelut.keha@ely-keskus.fi.
Uppdaterad: