Processen för internationell rekrytering

När du har hittat en internationell arbetstagare som du vill anställa är det viktigt att beakta hur personens medborgarskap påverkar rekryteringen.

När du anställer en internationell expert som redan finns i Finland måste du försäkra dig om arbetstagarens uppehållstillstånd och rätt att arbeta. En medborgare i ett EU- eller EES-land eller Schweiz behöver inte uppehållstillstånd i Finland och kan börja arbeta omedelbart. En medborgare i ett annat land behöver vanligtvis ett uppehållstillstånd för att kunna arbeta i Finland.

Med en internationell expert avses vanligtvis en utländsk expert. Personen kan vara medborgare i ett EU- eller EES-land, Schweiz eller ett tredje land. Om en internationell expert som redan befinner sig i Finland har ett giltigt uppehållstillstånd och rätt att arbeta, framskrider rekryteringen i allmänhet på samma sätt som för en finsk medborgare. Som arbetsgivare är du dock skyldig att kontrollera din arbetstagares rätt att arbeta för just den uppgiften. I vissa uppehållstillstånd, såsom uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL) och uppehållstillstånd för säsongsarbete, kan rätten att arbeta vara begränsad till en viss bransch eller arbetsgivare. I vissa yrken, till exempel vissa uppgifter inom hälso- och sjukvården och småbarnspedagogiken, kan det finnas ett lagstadgat krav på en viss examen, utbildning eller rätt att utöva yrket.

Alla personer som har fått ett positivt uppehållstillstånd i Finland har ett uppehållstillståndskort. Det är enklast att kontrollera rätten att arbeta med uppehållstillståndskortet, eftersom eventuella begränsningar av rätten att arbeta nämns i kortet. Om uppehållstillståndskortet inte berättigar personen att arbeta inom önskad bransch, ska personen ansöka om ett nytt uppehållstillstånd för att arbeta i uppgiften.

Du kan också kontrollera personens rätt att arbeta per e-post hos Migrationsverket.

Medborgare i EU- och EES-länder samt Schweiz har obegränsad rätt att arbeta i Finland. Som arbetsgivare måste du dock säkerställa att personen har rätt att arbeta i Finland. Du kan till exempel kontrollera arbetstagarens medborgarskap i hens pass. Dessutom ska du spara uppgifterna om dina utländska arbetstagare och grunderna för deras rätt att arbeta i två år efter att arbetstagarens anställningsförhållande upphört. I vissa yrken, till exempel vissa uppgifter inom hälso- och sjukvården och småbarnspedagogiken, kan det finnas ett lagstadgat krav på en viss examen, utbildning eller rätt att utöva yrket.

Som stöd för arbetsgivarna vid anställning av nya arbetstagare från EU- eller EES-länder eller Schweiz finns EURES-nätverket, där du avgiftsfritt får stöd för att hitta, förhandsvälja och anställa experter. EURES erbjuder också mer information om stödet EURES Targeted Mobility Scheme, som är ett ekonomiskt stöd avsett för att flytta arbetstagare.

En person som inte är medborgare i ett EU- eller EES-land eller Schweiz behöver i allmänhet antingen uppehållstillstånd för arbetstagare eller något annat uppehållstillstånd som berättigar till förvärvsarbete.

I ansökningsprocessen för det vanligaste uppehållstillståndet, dvs. uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL), kan det ingå tillgångsprövning. I uppehållstillstånd för arbetstagare innebär tillgångsprövning att myndigheterna granskar om det finns tillräckligt med arbetstagare i Finland och inom EU/EES-området som skulle kunna fylla den aktuella arbetsplatsen. Tillgänglighetsprövningen strävar efter att säkerställa att uppehållstillstånd för arbetstagare beviljas endast om de lokala arbetssökandena inte förmår tillgodose arbetsgivarens behov.

Om branschen ingår i närings-, trafik- och miljöcentralens (NTM-centralens) gällande riktlinjer för arbetstillstånd, behöver du inte göra en tillgänglighetsutredning och du kan anställa en arbetstagare direkt utanför EU:s arbetsmarknadsområde med uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL).

Om branschen inte ingår i riktlinjerna för arbetstillstånd, måste du som arbetsgivare göra en utredning av tillgången på arbetskraft när arbetstagaren ansöker om uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL). I tillgänglighetsutredningen måste du visa att du har sökt arbetskraft i EU- och EES-länderna samt Schweiz, men ingen lämplig arbetstagare hittades. Du kan påvisa detta med att du har öppnat en arbetsplats på Arbetsmarknadstorget i minst två veckor. I tillgänglighetsutredningen ska du lämna en redogörelse för den platsannons du har gjort och varför de personer som sökt tjänsten inte var lämpliga för uppgiften.

Tillgänglighetsprövningen och de regionala riktlinjerna för arbetstillstånd gäller endast uppehållstillstånd för arbetstagare (TTOL). Tillgänglighetsutredningen ska göras innan arbetstagaren kan inleda ansökningsprocessen för uppehållstillstånd.

Anvisningar om olika skeden i ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagare och prövning av tillgången på uppehållstillstånd hittar du i paketet Att komma till Finland för att arbeta – arbetstagarens uppehållstillståndsprocess och inflyttning till Finland ur arbetsgivarens perspektiv.

Anställning av en internationell expert är förknippad med särskilda skyldigheter som du måste beakta som arbetsgivare. Läs mer om skyldigheterna på sidan Arbetsgivarens skyldigheter vid internationell rekrytering.

  • Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare

    Work in Finland internationell rekryteringsrådgivning för arbetsgivare hjälper arbetsgivare i frågor som gäller rekrytering av utländsk arbetskraft.

    Läs mer

    Uppdaterad: