Gästskribent: Tips för en ny typ av jobbsökning
- Blogg
LinkedIn och arbetslivsbloggar är fulla av råd om hur man får en önskad arbetsplats. Tyvärr är tipsen ofta bekanta klichéer och skrivs av personer som aldrig har upplevt en smärtsam ansökningsprocess eller tagit verkliga risker i jobbsökningen.
När jag utexaminerades från Handelshögskolan i Stockholm 2006 var jag panikslagen. Jag var rädd för att bli arbetslös, även om 97 % av de studerande enligt statistiken fick en arbetsplats redan innan de fått sin examen. Jag gjorde några arbetsintervjuer i London, men så här i efterhand är jag tacksam för att jag inte fick något av jobben.
Jag sökte många jobb eftersom jag var stressad. Jag försökte urskilja mig från de övriga sökandena med en personlig berättelse eller någon typ av information som kunde kopplas till företaget i fråga När jag sökte till en kapitalinvesteringsfond i Stockholm bestämde jag mig för att vara ärlig. Jag skrev i följebrevet att jag var en ishockeyfantast som hade använt det sista av sitt studiestöd för att resa från Stockholm till Helsingfors i hopp om att Finland skulle vinna OS i Turin. Jag hade sedan stått besviken i minus 15 graders köld på Salutorget när laget kom med silvermedaljer runt halsen klockan två på natten. Den humoristiska berättelsen imponerade och jag fick en intervju.
Efter intervjun fick jag en läxa. Jag visste bara att uppdraget skulle skickas till mig på söndagsnatten klockan 0 och att svaret skulle lämnas in före klockan 9. Syftet var att visa att jag inte var rädd för långa arbetsdagar. Kassaflödesuppgiften kom dock redan på eftermiddagen och jag skickade svaret efter midnatt.
Jag fick jobbet. I ansökan hade det stått att det krävs fem års arbetserfarenhet för uppgiften. Jag frågade hur jag kunde få jobbet. Svaret glömmer jag aldrig. ”Vi krävde inte den arbetserfarenheten, utan vi ville ha en person som vågar vara lite skamlös och målmedveten och tar risker.”
Våga fråga
Jag har grundat flera företag och varit verksam i startup-världen sedan 2012. Som företagare har jag lärt mig att be och, ofta lite förvånat, få det jag vill ha. När jag märkte att världen öppnar sig, om man bara vågar fråga, förändrades hela min livsåskådning. Allt kändes möjligt.
Jag har samlat in betydande finansiering, anställt Real Madrids före detta mediechef, samarbetat med spanska toppklubbar och stoppat Super Bowl-vinnaren Martellus Bennet mitt i New York och berättat för honom om min idé.
Eftersom de flesta människor inte vågar fråga vinner de som vågar. Det här gäller även vid jobbsökning. I den här världen vinner de som är modiga. Men kom alltid ihåg att mod inte är en brist på rädsla, utan en förmåga att agera trots rädsla. Jag har alltid varit rädd för att fråga, men i efterhand har jag alltid varit väldigt stolt över mig själv. Det kommer du också att vara, bara du vågar vara modig.
Bekanta dig med företaget och berätta vad du kan erbjuda
Eftersom jag hade arbetat som företagare länge började bristen på kollegor och arbetet, som utfördes nästan helt ensam, kännas tråkigt. Jag hade ännu inte kommit på någon ny startup-idé, så jag började söka jobb.
Sommaren 2023 arbetade jag i Schweiz med en dokumentär om filosofen Friedrich Nietzsche och meningen med livet. Jag bestämde mig för att skicka ett meddelande till en gammal bekant som arbetade som investerare och satt i flera bolags styrelser. Jag frågade om han kände till några intressanta företag. Han skickade mig namnet på fyra företag. Jag började utforska dem på en solig terrass i bergslandskapet. Ett av företagen var verksamt inom flygindustrin och det väckte mitt intresse. Företaget växte, hade stora kunder och en relativt liten personalstyrka. Mitt problem var att de inte sökte nya arbetstagare. Jag skickade ett e-postmeddelande till den verkställande direktören, berättade kort om mig själv och frågade om jag fick bjuda på lunch. Han gick med på det, och under lunchen frågade jag vilka problem de hade. Jag fick värdefull information och blev allt mer intresserad av företaget. Jag ville verkligen arbeta inom företaget.
Jag frågade mitt nätverk om någon kände någon inom flygindustrin. Jag fick kontaktuppgifter till en person som arbetar med flygfinansiering. Under ett Teams-möte berättade han om flygindustrins lagbundenheter och delade också med sig av mycket annan intressant information.
Nu hade jag nödvändig bakgrundsinformation. Till näst behövde jag fundera på hur jag skulle ge ett erbjudande som företaget inte kunde säga nej till. Vid det här laget är det bra att komma ihåg att smarta företag skapar plats för bra sökande eller omorganiserar organisationen något för att rekrytera den sökande. Konkurrensen om de bästa experterna är hård och när en tillräckligt kompetent sökande dyker upp lönar det sig att anställa honom eller henne. Det lönar sig också att beakta att företag ofta börjar söka efter en arbetstagare först när behovet är brådskande. När man är proaktiv kan man förutse behovet och kunna erbjuda sin kompetens redan innan företaget söker en arbetstagare.
I det här skedet visste jag att företaget ville bygga upp en strategi där marknadsföringen riktas till noggrant utvalda kunder. Strategin är naturlig för ett företag som QOCO, som säljer programvara till andra företag via nätet. Dessutom bekantade jag mig med webbplatsen, läste artiklar och tittade på webbinarier. Jag hittade mycket att utveckla i marknadsföringen och ville dessutom förnya varumärkets visuella utseende.
Jag gjorde en tiosidig presentation. Jag ville konkret visa hur förbättringarna skulle se ut och hur lätt det visuella uttrycket skulle bli mer professionellt. I stället för att berätta hur den nya profilen kunde se ut, visade jag dem den. Jag ringde min fotograf och kom överens med honom om att vi skulle göra ett enkelt videoexempel. I videon tog jag upp företagets utmaningar, erbjöd lösningar och gav ett exempel på hur företagets innehåll kunde se ut. Jag gjorde allt med glimten i ögat.
När jag fick den slutliga versionen av fotografen skickade jag en länk till presentationen och videon per e-post till företaget. Det tog mindre än 10 minuter innan telefonen ringde. De ville att jag skulle modernisera marknadsföringen i företaget.
Jag arbetade vid QOCO från januari 2024 till juni 2025. Under den tiden fick jag uppleva otroliga saker. Jag besökte Airbusfabriken i Toulouse och flygmässan i Dubai, Barcelona och München, arbetade med världens största varumärken inom luftfarten och lärde mig mycket om industrin, som många inte vet så mycket om. Jag kunde ha stannat längre, men det egna ansvaret och friheten kallade. En gång företagare, alltid företagare.
Skjilja sig från mängden
Sociala medier stärker i våra tankar en positiv bild av andra människor. Många tror att alla andra är bättre och när man ska tävla mot dem har man ingen chans.
Dessutom lider nästan alla i viss mån av bluffsyndrom. Jag har varit i arbetslivet i över 20 år och har åtminstone ännu inte träffat en person som skulle ha klarat sig helt och hållet själv med bara sin kompetens. Presterande människor ser aldrig vad de har uppnått, utan endast vad de ännu inte kan eller ännu inte har lyckats med.
När man har en negativ inställning till jobbsökning och ens egen kompetens satsar den arbetssökande inte nödvändigtvis ordentligt på en enskild ansökan, utan skickar en ganska allmän, endast något anpassad ansökan. Det här ger ett ljummet intryck och sticker inte ut. Men ju fler som faller i den gropen, desto lättare är det att skilja sig från mängden.
Koncentrera dig på några företag
Jobbsökning görs ofta ungefär så här. Man skickar 10–20 ansökningar, skriver ett generiskt CV och en följetext och väntar på samtal eller e-post.
Om du erbjuder värde är du omedelbart i en annan kategori. Välj två eller tre företag som du vill arbeta med och koncentrera dig på dem. Gör en analys av företagens nuläge. Undersök företagens webbplatser och videor så att du förstår vad de gör. Vad är dess värdelöfte och säljer företaget produkter eller tjänster till ett annat företag eller direkt till konsumenterna?
Det lönar sig också att titta på LinkedIn om någon bekant eller någon bekants bekant arbetar vid företaget. Om så är fallet, fråga om du kan få prata med personen. Jag har själv fått motsvarande kontaktförfrågningar och berättat om företag och dess kultur under ett 10–15 minuters samtal. Smarta människor hjälper gärna andra.
Du kan också använda ChatGPT för att sammanställa basuppgifter. Kom dock ihåg att alla andra hittar samma information. Det väsentliga är vad du gör med den.
Berätta inte vad du kan, utan visa det
Jobbsökning är inte att vänta. Det är att skapa ett värde.
Om du vill skilja dig från de sökande ska du inte beskriva dina färdigheter, utan bevisa dem i praktiken. Visa hur du skapar mervärde för företaget.
Vill du arbeta med försäljning? Gör upp en idealisk kundprofil och kontaktmeddelanden för företaget.
Vill du marknadsföra? Skissa upp en bättre landningssida, gör en analys av sökmotoroptimeringen eller skissa upp en kompakt marknadsföringsstrategi.
Vill du arbeta med kundservice? Undersök företagets stödkanaler och gör ett förbättringsförslag.
Vill du jobba med företagets visuella planering? Gör ett exempel på en ny utformning.
Vill du vara programutvecklare? Hitta ett öppet projekt och visa hur du skulle göra det ännu bättre.
När arbetet är klart ska du skicka ansökan till rätt person. Om företaget har en öppen rekrytering, skicka materialet till önskad adress. Du kan också vara mer personlig och ringa personaladministrationen eller den rekryterande personen och berätta att du har gjort en analys och förslag på förbättringar samt bifogat dem till din ansökan.
Även om du inte får jobbet lär du dig mycket. Det här tillvägagångssätt kräver tid och mod, men oroa dig inte, för erfarenheten är i vilket fall som helst mycket värdefull.
Tomi Kaukinen