Vieraskynä: Vinkit uudenlaiseen työnhakuun

  • Blogi

LinkedIn ja työelämäblogit ovat täynnä neuvoja siitä, miten saada haluttu työpaikka. Valitettavan usein vinkit ovat tuttuja kliseitä ja niitä kirjoittavat ihmiset, jotka eivät ole koskaan kokeneet tuskallista hakuprosessia tai ottaneet todellisia riskejä työnhaussa.

Kun olin valmistumassa Tukholman kauppakorkeakoulusta vuonna 2006, olin paniikissa. Pelkäsin jääväni työttömäksi, vaikka tilastojen mukaan 97 % opiskelijoista sai työpaikan jo ennen gradun valmistumista. Kävin muutamassa työhaastattelussa Lontoossa, mutta näin jälkikäteen olen kiitollinen, etten saanutkaan niitä paikkoja.

Hain stressaantuneena moneen paikkaan. Yritin erottautua muista hakijoista henkilökohtaisella tarinalla tai jollakin yritykseen liittyvällä nippelitiedolla. Kun hain pääomasijoitusrahastoon Tukholmaan, päätin olla rehellinen. Kirjoitin saatekirjeeseen, että olin jääkiekkofani, joka oli käyttänyt viimeiset opintotukensa, jotta pääsi matkustamaan Tukholmasta Helsinkiin siinä toivossa, että Suomi voittaisi olympiakultaa Torinon kisoissa. Olin sitten seisonut pettyneenä 15 asteen pakkasessa Kauppatorilla, kun joukkue saapui kahdelta yöllä hopeamitalit kaulassa. Humoristinen tarina teki vaikutuksen ja pääsin haastatteluun.

Haastattelun jälkeen sain kotitehtävän. En tiennyt muuta kuin sen, että tehtävä lähetettäisiin minulle sunnuntaiyönä kello 0 ja vastaus piti palauttaa ennen kello 9:ää. Tarkoituksena oli osoittaa, ettei pelännyt pitkiä päiviä. Kassavirtatehtävä tuli kuitenkin jo iltapäivällä, ja lähetin vastauksen puolen yön jälkeen.

Sain työpaikan. Hakemuksessa oli lukenut, että tehtävään vaaditaan viiden vuoden työkokemus. Kysyin, miten minä onnistuin saamaan paikan. Vastausta en unohda koskaan. “Ei me sitä työkokemusta oikeasti vaadittu, vaan halusimme ihmisen, joka uskaltaa olla vähän hävytön ja määrätietoinen ja ottaa riskejä.”

Uskalla kysyä

Olen perustanut useita yrityksiä ja toiminut startup-maailmassa vuodesta 2012. Yrittäjänä olen oppinut pyytämään ja usein hieman yllättyneenä saamaan sen, mitä haluan. Kun huomasin, että maailma avautuu, jos vain uskaltaa kysyä, koko elämänkatsomukseni muuttui. Kaikki tuntui mahdolliselta.

Olen kerännyt merkittäviä rahoituksia, palkannut Real Madridin entisen mediajohtajan, tehnyt yhteistyötä Espanjan huippuseurojen kanssa ja pysäyttänyt Super Bowl -voittaja Martellus Bennetin keskellä New Yorkia ja kertonut hänelle ideastani.

Koska suurin osa ihmisistä ei uskalla kysyä, he, jotka uskaltavat, voittavat. Tämä pätee myös työnhakuun. Tässä maailmassa rohkeat voittavat. Mutta muista aina, että rohkeus ei ole pelon puute, vaan kyky toimia pelosta huolimatta. Minuakin on aina pelottanut pyytää, mutta jälkikäteen olen ollut aina todella ylpeä itsestäni. Niin sinäkin tulet olemaan, kunhan uskallat olla rohkea.

Tutustu yritykseen ja kerro, mitä voit tarjota

Koska olin työskennellyt pitkään yrittäjänä, työkavereiden puute ja lähes täysin yksin tehty työ alkoivat tuntua tylsiltä. Uutta startup-ideaa en ollut vielä keksinyt, joten käynnistin työnhaun.

Kesällä 2023 olin Sveitsissä tekemässä dokumenttia filosofi Friedrich Nietzschestä ja elämän merkityksestä. Päätin laittaa viestiä vanhalle tutulle, joka toimi sijoittajana ja istui usean yhtiön hallituksessa. Kysyin, oliko hänellä tiedossa mielenkiintoisia yrityksiä. Hän lähetti minulle neljän yrityksen nimen. Aloin tutkia niitä aurinkoisella terassilla vuorimaisemissa. Yksi yrityksistä toimi lentoteollisuudessa, ja se herätti mielenkiintoni. Yritys oli kasvamassa, ja sillä oli isoja asiakkaita sekä henkilöstöä sopivan vähän. Ongelmani oli se, etteivät he etsineet silloin uusia työntekijöitä. Laitoin toimitusjohtajalle sähköpostin, kerroin lyhyesti itsestäni ja kysyin, voisinko tarjota lounaan. Hän suostui, ja lounaan aikana kyselin, millaisia ongelmia heillä oli. Sain arvokasta tietoa ja kiinnostuin entistä enemmän yhtiöstä. Minun oli pakko päästä sinne.

Kysyin verkostoltani, tunsiko kukaan lentoteollisuudessa toimivaa henkilöä. Sain lentorahoituksen parissa työskentelevän henkilön yhteystiedot. Teams-palaverissa hän avasi lentoteollisuuden lainalaisuuksia ja jakoi paljon muutakin mielenkiintoista tietoa.

Minulla oli tarvittavat taustatiedot valmiina. Seuraavaksi piti miettiä, miten tekisin tarjouksen, jota ei pystyttäisi vastustamaan yrityksessä. Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa, että fiksut yritykset luovat hyville hakijoille paikan tai järjestävät organisaatiota kevyesti uudelleen, jotta hakija saadaan rekrytoitua. Kilpailu parhaista osaajista on kovaa, ja kun tarpeeksi pätevä tekijä ilmaantuu, hänet kannattaa palkata. Kannattaa huomioida myös se, että yritykset alkavat usein etsiä työntekijää vasta, kun tarve on kiireellinen. Kun on proaktiivinen, saattaa ennakoida tarpeen ja pystyä tarjoamaan osaamistaan jo ennen kuin yritys on laittamassa työpaikkaa hakuun.

Tiesin tässä vaiheessa, että yritys haluaisi rakentaa strategian, jossa markkinointi kohdennetaan tarkasti valittuihin asiakkaisiin. Strategia on luonnollinen QOCO:n kaltaisessa yhtiössä, joka myy ohjelmistoja muille yrityksille verkon kautta. Lisäksi perehdyin verkkosivuihin, luin artikkeleita ja katsoin webinaareja. Löysin markkinoinnista paljon kehitettävää, minkä lisäksi halusin uudistaa brändin visuaalista ilmettä.

Laadin kymmensivuisen esityksen. Halusin näyttää konkreettisesti, miltä parannukset näyttäisivät ja kuinka helposti visuaalisesta ilmeestä saisi ammattimaisemman. Sen sijaan, että olisin kertonut, miltä uusi ilme voisi näyttää, minä näytin. Soitin kuvaajalleni ja sovin hänen kanssaan, että tekisimme kevyen esimerkkivideon. Videossa avasin yrityksen haasteita, tarjosin ratkaisuja ja annoin esimerkin, miltä yrityksen sisältö voisi näyttää. Tein kaiken pienellä pilkkeellä silmäkulmassa.

Kun sain kuvaajalta lopullisen version, laitoin esityksen sekä videon linkin sähköpostilla yritykselle. Kesti alle 10 minuuttia, kun puhelin soi. Minut haluttiin yritykseen modernisoimaan markkinointia.

Työskentelin QOCO:lla tammikuusta 2024 kesäkuuhun 2025. Tuona aikana sain kokea uskomattomia asioita. Kävin Toulousessa Airbusin tehtaalla sekä Dubain, Barcelonan ja Münchenin lentomessuilla, työskentelin maailman suurimpien ilmailualan brändien parissa ja opin paljon teollisuudesta, josta moni ei tiedä paljoakaan. Olisin voinut jäädä pidemmäksikin aikaa, mutta oma vastuu ja vapaus kutsuivat. Kerran yrittäjä, aina yrittäjä.

Erottaudu muista

Sosiaalinen media vahvistaa mielissämme positiivista kuvaa muista ihmisistä. Monet ajattelevat, että kaikki muut ovat parempia ja kun lähtee kilpailemaan heitä vastaan, ei itsellä ole mitään mahdollisuuksia.

Lisäksi lähes kaikki kärsivät jossain määrin huijarisyndroomasta. Olen ollut työelämässä yli 20 vuotta, enkä ainakaan vielä ole tavannut ihmistä, joka olisi täysin sujut itsensä ja osaamisensa kanssa. Suorittajaihmiset eivät ikinä näe, mitä ovat saavuttaneet, vaan ainoastaan sen, mitä eivät vielä osaa tai missä eivät ole vielä onnistuneet.

Silloin kun on negatiivinen asenne työnhakuun ja omaan osaamiseen, ei työnhakija välttämättä panosta yksittäiseen hakemukseen kunnolla, vaan lähettää melko yleisen, vain hieman muokatun hakemuksen. Kyseessä on kädenlämpöinen paketti, joka ei erotu. Mutta mitä useampi sortuu tuohon, sitä helpompaa on erottautua.

Keskity muutamaan yritykseen

Työnhaku tehdään monesti suunnilleen näin. Lähetetään 10–20 hakemusta, kirjoitetaan geneerinen CV ja saateteksti ja odotetaan puhelua tai sähköpostia.

Jos tarjoat arvoa, olet välittömästi eri kategoriassa. Valitse kaksi tai kolme yritystä, joihin haluat töihin ja keskity niihin. Tee analyysi yritysten nykytilasta. Tutki yritysten verkkosivuja ja katso videoita, jotta ymmärrät, mitä se tekee. Mikä on sen arvolupaus ja myykö se tuotteita tai palveluita toiselle yritykselle vai suoraan kuluttajille?

Kannattaa myös katsoa LinkedInistä, onko yrityksessä töissä tuttu tai tutun tuttu. Jos on, kysy, voisitko jutella hänen kanssaan. Olen itse saanut vastaavia yhteydenottoja ja kertonut 10–15 minuutin puhelussa yrityksestä ja sen kulttuurista. Fiksut ihmiset auttavat mielellään muita.

Voit käyttää myös ChatGPT:tä perustietojen koostamisessa. Muista kuitenkin, että kaikki muutkin löytävät saman tiedon. Olennaista on se, mitä sillä teet.

Älä kerro, mitä osaat, vaan näytä se

Työnhaku ei ole odottamista. Se on arvon luomista.

Jos haluat erottua hakijoiden joukosta, älä kuvaile taitojasi, vaan todista ne käytännössä. Näytä, miten luot yritykselle lisäarvoa.

Haluatko myyntityöhön? Laadi yritykselle ihanteellinen asiakasprofiili ja yhteydenottoviestit.

Haluatko markkinointiin? Luonnostele parempi laskeutumissivu, tee hakukoneoptimoinnin analyysi tai hahmottele tiivis markkinointistrategia.

Haluatko asiakaspalveluun? Tutki yrityksen tukikanavat ja tee parannusehdotus.

Haluatko visuaaliseen suunnitteluun? Tee esimerkki uudenlaisesta näkymästä.

Haluatko ohjelmistokehittäjäksi? Etsi yrityksen avoin projekti ja näytä, miten tekisit siitä vielä paremman.

Kun työ on valmis, lähetä hakemus oikealle henkilölle. Jos yrityksessä on käynnissä avoin rekrytointi, lähetä materiaali haluttuun osoitteeseen. Voit myös lisätä henkilökohtaisuutta ja soittaa henkilöstöhallintoon tai rekrytoivalle henkilölle ja kertoa, että olet tehnyt analyysin ja parannusehdotuksia ja liittänyt ne hakemukseesi.

Vaikka et saisikaan paikkaa, opit silti paljon. Tämä lähestymistapa vaatii aikaa ja uskallusta, mutta älä huoli, sillä kokemus on joka tapauksessa erittäin arvokas.

Tomi Kaukinen

Aiheesta muualla