Hur står det till med Esbo och Grankulla sysselsättningsområde?

  • Nyheter

Ansvaret för arbets- och näringstjänsterna överfördes från staten till sysselsättningsområden bildade av kommunerna den 1.1.2025. I samband med reformen bildades 45 sysselsättningsområden i Finland. I denna nyhet berättar vi hur reformen har påverkat Esbo och Grankulla sysselsättningsområde.

I början av året övergick cirka 30 000 arbetssökande kunder till Esbo stad, då sysselsättningstjänsterna överfördes från staten till kommunerna. Rådgivningstjänsterna för arbetssökande och arbetsgivare öppnades genast 2.1 och den personliga kundservicen inleddes efter trettondagen.

- Verksamheten inleddes raskt och utan betydande störningar, även om högtiderna och avbrotten i det riksomfattande systemet till att börja med överbelastade tjänsten. Vår kunniga personal klarade fint av detta och för det förtjänar de ett stort tack, berättar Hilla-Maaria Suomi, direktör för sysselsättningstjänsterna i Esbo.

Esbo deltog i kommunförsöket för sysselsättning före förändringen, vilket underlättade övergången. Försöket erbjöd värdefull erfarenhet och stöd i förberedelserna inför reformen.

- Största delen av våra personkunder fick redan under kommunförsöket sina tjänster av Esbo stad, så förändringen till den kommunala modellen var inte så stor för dem, fortsätter Suomi.

Kunderna uppskattar bekant service

Kundresponsen har huvudsakligen varit positiv. Verksamhetsställena i Esbo förblev oförändrade i förändringen. Även om de ansvariga tjänstemännen kan ha bytts ut uppskattar kunderna framför allt smidig service.

- Våra kunder får service på bekanta platser – AN-tjänsternas gröna skylt byttes endast ut mot Esbos blåa skylt, berättar Suomi.

I Esbo och Grankulla sysselsättningsområde har man stärkt rådgivningen om jobbsökning och den personliga servicen vid verksamhetsställena. Det har funnits ett stort behov av dessa i den utmanande arbetsmarknadssituationen som pågår för närvarande. Även arbetsgivarna har tagit emot reformen väl. Arbetsgivarna betjänas via en gemensam kanal tillsammans med Helsingfors och Vanda.

- Kommunerna tog på sig ansvaret för sysselsättningstjänsterna i en exceptionellt svår situation och det har blivit allt viktigare med effektiva tjänster, konstaterar Suomi.

Enligt Suomi skapar reformen också nya möjligheter. Man kan utveckla verksamhetssätten och göra saker på ett nytt sätt tillsammans med samarbetspartnerna.

- Detta förutsätter att vi har ett öppet sinne och att hela organisationen arbetar på ett nytt sätt.

Jobbmarknaden som en del av vardagen

Suomi uppmuntrar kunderna att aktivt använda Jobbmarknaden.

- Arbetsgivarna söker arbetssökande där och publicerar lediga arbetsplatser – därför lönar det sig också för arbetssökande att publicera en jobbsökningsprofil på Jobbmarknaden, uppmanar Suomi.

På Jobbmarknaden finns också information om utbildningar, rekryteringsevenemang och öppettider.

Denna intervju är en del av artikelserien Hur går det för sysselsättningsområdet? I intervjuerna berättar experter från olika sysselsättningsområden hur det har gått med reformen av sysselsättningstjänsterna i kommunerna.

Läs mer