Mitä kuuluu Espoon ja Kauniaisten työllisyysalueelle?

  • Uutinen

Työ- ja elinkeinopalvelut siirtyivät valtiolta kuntien muodostamien työllisyysalueiden vastuulle 1.1.2025. Uudistuksessa Suomeen muodostui 45 työllisyysaluetta. Tässä uutisessa kerromme, miten uudistus on vaikuttanut Espoon ja Kauniaisten työllisyysalueella.

Espoon kaupungin vastuulle siirtyi vuoden alussa noin 30 000 työnhakija-asiakasta, kun työllisyyspalvelut siirtyivät valtiolta kunnille. Neuvontapalvelut työnhakijoille ja työnantajille avattiin heti 2.1., ja henkilökohtainen asiakaspalvelu alkoi loppiaisen jälkeen. 

- Toiminta käynnistyi vilkkaasti ja ilman merkittäviä häiriöitä, vaikka alkuvaiheessa juhlapyhät ja valtakunnallisen järjestelmän käyttökatkot ruuhkauttivat palvelua. Osaava henkilöstömme selvisi tästäkin hienosti ja siitä he ansaitsevat suuret kiitokset, kertoo Espoon työllisyysjohtaja Hilla-Maaria Suomi. 

Espoo oli mukana muutosta edeltävässä työllisyyden kuntakokeilussa, mikä helpotti siirtymää. Kokeilu tarjosi arvokasta kokemusta ja tukea uudistukseen valmistautumisessa. 

- Suurin osa henkilöasiakkaistamme sai jo kuntakokeilun aikana palvelunsa Espoon kaupungilta, joten muutos kuntavetoiseen malliin ei ollut heille niin suuri, Suomi jatkaa. 

Asiakkaat arvostavat tuttua palvelua 

Asiakaspalaute on ollut pääosin myönteistä. Espoossa toimipisteet säilyivät muutoksessa samoina. Vaikka vastuuvirkailijat ovat saattaneet vaihtua, asiakkaat arvostavat ennen kaikkea sujuvaa palvelua. 

- Asiakkaamme saavat palvelua tutuista paikoista – TE-palvelujen vihreä kyltti vaihtui vaan Espoon siniseksi, Suomi kertoo. 

Espoon ja Kauniaisten työllisyysalueella on vahvistettu työnhaun neuvontaa sekä kasvokkaista palvelua toimipisteissä. Näille on ollut suurta tarvetta tämänhetkisessä haastavassa työmarkkinatilanteessa. Myös työnantajat ovat ottaneet uudistuksen hyvin vastaan. Työnantajia palvellaan yhteisen kanavan kautta yhdessä Helsingin ja Vantaan kanssa. 

- Kunnat ottivat työllisyyspalvelut vastuulleen poikkeuksellisen vaikeassa tilanteessa ja vaikuttavien palvelujen merkitys on kasvanut entisestään, Suomi toteaa. 

Suomen mukaan uudistus luo myös uusia mahdollisuuksia. Toimintatapoja voidaan kehittää ja asioita voidaan tehdä uudella tavalla yhdessä kumppaneiden kanssa.  

- Tämä edellyttää meiltä avointa mieltä ja uudenlaista työotetta koko organisaatiossa. 

Työmarkkinatori osaksi arkea 

Suomi kannustaa asiakkaita hyödyntämään Työmarkkinatoria aktiivisesti.  

- Työnantajat etsivät sieltä työnhakijoita ja julkaisevat työpaikkoja – siksi myös työnhakijoiden kannattaa julkaista työnhakuprofiili Työmarkkinatorilla, Suomi kehottaa. 

Työmarkkinatorilta löytyy myös tietoa koulutuksista, rekrytapahtumista ja aukioloajoista. 

Tämä haastattelu on osa Mitä kuuluu työllisyysalueelle? -juttusarjaa. Haastatteluissa eri työllisyysalueiden asiantuntijat kertovat, miten työllisyyspalveluiden uudistus on kunnissa sujunut.

Lue lisää