Studiehandledare
"Om du tror att du har en osviklig människokännedom och är bra på att hitta lösningar för andra människor, passar detta yrke förmodligen inte dig. I detta yrke måste man vara ödmjuk och kunna lyssna. Man måste kritiskt fundera på eventuella förvridningar i det egna tänkandet och inte köra över med sina egna åsikter. I valsituationer kan man inte ge färdiga svar, utan man ska hjälpa studeranden att hitta svaren själv."
- Karri Soppi
- Studiehandledare vid Diakoni-yrkeshögskolan.
- Har avlagt magisterexamen i samhällsvetenskaper vid Östra Finlands universitet med sociologi som huvudämne och studerar till pedagogie magister vid Jyväskylä universitet med handledning som huvudämne. Har dessutom avlagt pedagogiska studier vid Östra Finlands universitet, examen i undervisningsförvaltning som ordnats av Utbildningsstyrelsen samt utbildningen för boenderådgivare.
- 1,5 års arbetserfarenhet inom branschen.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag arbetar som studiehandledare vid Diakoni-yrkeshögskolan, där mina arbetsuppgifter omfattar individuell handledning och grupphandledning av studerande. Behovet av handledning gäller till exempel smidiga studier, olika val, utexaminering och karriärplanering. Utöver handlednings- och rådgivningsarbetet ansvarar jag för administrativt arbete, såsom beredning av beslut och arrangemang för urvalsprov. Jag medverkar också i en multiprofessionell studiehälsogrupp vars uppgift är att främja studerandenas välbefinnande.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
Handledning har haft en viktig roll i mina tidigare arbetsuppgifter och studier. Jag har till exempel avlagt examen för boenderådgivare och arbetat med boenderådgivning vid Helsingfors studentbostadsstiftelse. När jag blev magister i samhällsvetenskaper från sociologi fick jag arbete som planerare vid yrkeshögskolan. Än en gång märkte jag att handledningskompetens behövs i arbetet. Handledning började intressera mig allt mer, så jag bestämde mig för att söka till studiehandledarutbildningen.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
Jag börjar morgonen med att gå igenom e-posten. Därefter har jag vanligtvis ett par timmar handledning av studerande antingen i form av grupphandledning eller individuell handledning. Temana för mötena varierar beroende på vilket skede av studierna som studerandena befinner sig i. Med studerande i början av studierna kan temat till exempel vara studiefärdigheter och motivation. Med studerande i slutskedet behandlas identifiering av de egna styrkorna och karriärplanering. Dessutom innehåller dagen olika möten och administrativa uppgifter. Jag försöker lämna spelrum för min arbetsdag, eftersom studerandena kan få brådskande hjälpbehov. Jag tycker att studiehandledaren ska vara lättillgänglig både via meddelande och per telefon.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Jag arbetar huvudsakligen i skolan. Nuförtiden är det inte alltid nödvändigt, eftersom efterfrågan på distanshandledning har ökat.
Hos oss har studiehandledarna en årlig arbetstid, så arbetstiderna är flexibla. Jag strävar dock efter att sköta mina arbetsuppgifter vardagar kl. 8–17.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
Flexibilitet, tålamod, förståelse och samarbetsförmåga. Man måste komma bra överens med både studerandena och arbetskamraterna. En sådan inställning att inget mänskligt är främmande är till fördel. En bra studiehandledare är alltid redo att hjälpa till.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Min styrka är förmågan att kasta mig in i olika situationer och improvisera. Det är till stor hjälp, eftersom man inte alltid kan veta vilka saker som kommer upp i diskussioner med studerandena. Färdigheter i informationssökning har en väsentlig roll i yrket, eftersom nuförtiden kan ingen fungera som en gående databank.
Jag njuter av att få arbeta med studerande. Arbetet innehåller livlig humor och överraskningar. Det bästa är när jag kan vara till hjälp och studeranden upplever att hjälpen är till nytta. Vår arbetsgemenskap är också fantastisk. Vi har jättekul ihop.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
Ibland känner jag mig otillräcklig när jag inte kan svara på de förväntningar som studeranden har haft. Då funderar jag på vad jag skulle kunna göra annorlunda. Ibland strider också individens intresse mot de utbildningspolitiska målen. Studerandena borde utexamineras snabbt, men till exempel arbete fördröjer ibland studiernas framskridande. Utöver att det ofta är ekonomiskt nödvändigt för studerande att arbeta under studierna är det också ett viktigt sätt att få erfarenhet och kontakter som främjar sysselsättningen inom den egna branschen efter examen. Sådana motstridigheter kan kännas utmanande.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli en studiehandledare?
Om du tror att du har en osviklig människokännedom och är bra på att hitta lösningar för andra människor, passar detta yrke förmodligen inte dig. I detta yrke måste man vara ödmjuk och kunna lyssna. Man måste kritiskt fundera på eventuella förvridningar i det egna tänkandet och inte köra över med sina egna åsikter. I valsituationer kan man inte ge färdiga svar, utan man ska hjälpa studeranden att hitta svaren själv.
I mitt arbete träffar jag studerande som tidigare har tillägnat sig en uppfattning om deras identitet som inlärare. Studeranden kan till exempel tro att hen inte har något språk- eller läshuvud. Senare kan det uppstå situationer där studeranden märker att den uppfattning hen har inte stämmer. Det är ett bra exempel på hur lätt andra människors ord påverkar i synnerhet unga.
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
Handledningen vid högskolorna kommer att förändras. Handledningen sker allt oftare på nätet och blir därmed snabbare och intensivare. Stora reformer inom detta område bereds redan, till exempel projektet Digivision 2030. Med andra ord ska studiehandledaren ha goda färdigheter i digital handledning, och det finns inte utrymme för att hamna utanför utvecklingen. Handledningskompetens kommer också att behövas i större utsträckning som en del av olika arbetsbeskrivningar, inte enbart i studiehandledarens yrke.