Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Transportplanerare

Intervjuer Publicerad

"Det är fint att vara en del av en kedja som tar hand om avfallet från kundernas fastigheter för återanvändning. Jag anser att avfallshanteringen i Finland fungerar bra på riksnivå och jag har alltid upplevt mitt eget arbete som betydelsefullt."

Kuljetussuunnittelija Juhani Pasanen
  • Juhani Pasanen 
  • Transportplanerare vid Mustankorkea Oy. 
  • Utexaminerad som tradenom från Jyväskylä yrkeshögskola. 
  • 15 års arbetserfarenhet inom branschen. 

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag är transportplanerare och har i uppgift att organisera insamlingen av avfall i de fyra ägarkommunerna Jyväskylä, Laukas, Muurame och Toivakka i vårt verksamhetsområde. I insamlingsområdet bor cirka 178 000 invånare och årligen töms cirka 1,5 miljoner avfallskärl.  

Som en del av vårt transportteam ser jag till att insamlingsbilarna varje dag vet vad som ska tömmas var och när. Arbetet omfattar många möten, samt mycket planering och problemlösning tillsammans med kunder, entreprenörer och andra samarbetspartner. Transportteamet ansvarar också för att regelbundet konkurrensutsätta entreprenadområdena och ingå nya entreprenadavtal. 

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag började arbeta vid Mustankorkea som praktikant år 2009. Innan jag blev transportplanerare arbetade jag flera år som vågoperatör vid en avfallscentral och några år inom kundtjänsten hos den kommunala avfallshanteringen. Jag har gillat mitt arbete inom avfallsbranschen och arbetsbeskrivningarna har varierat lagom mycket under arbetsåren.  

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Under en typisk arbetsdag övervakar jag transporter och gör alla slags utredningsuppgifter. I början av arbetsdagen kontrollerar jag att sopbilarna rör sig som planerat och att tömningslistorna har överförts till datorerna i bilarna. Inom vårt verksamhetsområde töms dagligen cirka 6 000 kärl. Förarna registrerar respons om dem och det är min uppgift att utreda responsen. Det finns ett brett spektrum av respons, men i allmänhet är den förknippad med olika problem med tömningen av kärl. Till exempel kan det behövas en nyckel eller sifferkod för vissa rum där avfallskärlen förvaras eller så byggs det vid någon fastighet och då bör avfallskärlen flyttas till en bättre plats. 

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar på vårt kontor minst tre dagar i veckan och resten av arbetsveckan arbetar jag på distans. Min arbetstid är flexibel, men jag arbetar vanligtvis kl. 8.15–16.  

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

I det här arbetet behövs problemlösningsförmåga. Dessutom har man nytta av kunskap om avfallsbranschen, materiel och insamlingsutrustning. Avfallshantering är en tjänst som måste fungera under alla förhållanden, eftersom långvariga problem snabbt börjar synas i omgivningen. 

Att vara lugn och stresstålig hjälper i avvikande situationer, eftersom tidtabellerna ibland ändras till exempel på grund av utmanande väglag eller skador på utrustningen. Dessutom är det viktigt att kunna prioritera vilka kärl som hinner tömmas enligt vilket slags avfall det handlar om. 

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med det här yrket är att arbetsdagarna är mångsidiga. Ibland gör jag praktiskt arbete, dvs. följer med körrutterna, löser problem och planerar att effektivera avfallsinsamlingen.  Ibland planerar vi kommande entreprenadområden och funderar på frågor som gäller konkurrensutsättningen. Det är fint att vara en del av en kedja som tar hand om avfallet från kundernas fastigheter för återanvändning. Jag anser att avfallshanteringen i Finland fungerar bra på riksnivå och jag har alltid upplevt mitt eget arbete som betydelsefullt.   

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

I det här arbetet måste man ibland tåla stress då flera uppgifter måste skötas samtidigt. Dessutom möter jag varje vecka på utmanande situationer i kundservicearbetet, i huvudsak avseende problem med tömning av avfallskärl. Alla kunder förstår inte nödvändigtvis situationen ur förarens synvinkel. Min uppgift i de här situationerna är att agera som en domare och försöka hitta en lösning. 

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli transportplanerare?

Inom den kommunala avfallshanteringen behöver man inte nödvändigtvis tidigare arbetserfarenhet som transportplanerare. Alla kunskaper om avfallsinsamling och avfallshanteringsbestämmelser hjälper, men bäst lär man sig på arbetet. Erfarenhet av att köra sopbil är till fördel, och dessutom kan man på samma sätt som jag gjorde komma från en kundservicebakgrund. Vårt företag har många anställda med utbildning inom miljöbranschen. 

Hur ser framtiden ut för ditt yrke? 

Jag tror att i framtiden kommer betydelsen av automatisering och artificiell intelligens att öka i det dagliga arbetet ”på löpande band”. I transportplanerarens arbete ingår arbetsuppgifter som i framtiden skulle kunna utföras helt automatiskt med hjälp av körstyrningssystem. På grund av de mångsidiga uppgifterna tror jag dock inte att allt kan skötas helt automatiskt. På så sätt kommer transportplanerares kompetens att bevaras som en nödvändig del av en fungerande avfallshantering även i framtiden.

Dela artikeln