Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Ämneslärare inom matematik och naturvetenskaper

Yrke Publicerad

Ämneslärare inom matematik och naturvetenskaper undervisar i två eller flera ämnen, som kan vara till exempel matematik, biologi, geografi och fysik. Yrket kräver att man är väl förtrogen med de ämnen man undervisar samt att man har en förmåga att undervisa och växelverka med andra. Arbetsplatsen kan vara en grundskola, ett gymnasium eller en yrkesläroanstalt.

Arbetsmiljön är ett klassrum eller annat lämpligt undervisningsutrymme. Förutom undervisningstimmarna hör det till lärarens uppgifter att förbereda timmarna, planera undervisningen, bedöma hur eleverna lär sig och sköta vissa administrativa uppgifter. Jobbeskrivningen beror i stor utsträckning på vilken läroanstalt det är fråga om. I grundskolan har arbetet en starkare pedagogisk betoning, medan en lärare som undervisar vuxna elever är en sakkunnig och en guide. Arbetstiden består av undervisningstimmarna. Mängden undervisningstimmar per vecka varierar. 

Man kan studera matematiska och naturvetenskapliga ämnen, till exempel matematik, bio- och miljövetenskap, fysikaliska vetenskaper, geologi, kemi, geografi och informationsbehandling, på universitet. Den högre högskoleexamen är filosofie magister. För ämneslärare krävs också pedagogiska studier för lärare som en del av examen eller som separata studier.

Peruskoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulut, yliopistot sekä opetusta tarjoavat yksityiset yritykset.

Bläddra bland jobbannonser: Ämneslärare inom matematik och naturvetenskaper

Matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opettajalta vaaditaan laajaa asiantuntemusta opetettavissa aineissa, kuten matematiikassa, fysiikassa, kemiassa ja biologiassa. Hänellä tulee olla syvällinen ymmärrys aiheiden teoreettisista perusasioista sekä käytännön sovelluksista, jotta hän pystyy selittämään monimutkaisempia käsitteitä ja ilmiöitä oppilaille.

Opettajan on osattava suunnitella opetus, joka tukee oppilaiden oppimista eritasoisilla oppijoilla ja erikokoisilla ryhmillä. Pedagogiset taidot ovat tärkeitä, jotta opettaja pystyy motivoimaan oppilaita, luomaan kannustavan oppimisympäristön ja räätälöimään opetusmenetelmiä erilaisten oppimistapojen mukaisiksi. Hyvät vuorovaikutustaidot ja kyky selittää asioita selkeästi ovat oleellisia, koska matemaattis-luonnontieteelliset aineet voivat olla haasteellisia ja vaativat opettajalta kärsivällisyyttä ja kykyä selkeään ilmaisuun.

Yliopistoissa voi opiskella matemaattis-luonnontieteellisiä aineita. Ylempi korkeakoulututkinto on filosofian maisteri. Yliopistoissa voi opiskella bio- ja ympäristötieteitä, fysikaalisia tieteitä, geologia, kemiaa, maantiedettä, matemaattisia aineita, tietojenkäsittelytiedettä ja tietotekniikkaa. Aineenopettajakoulutukseen kuuluu aina kasvatustieteellisiä opintoja. Siksi vaaditaan myös opintoihin sisältyvät tai erikseen suoritetut opettajan pedagogiset opinnot.

Sök utbildningar (studieinfo.fi)⁠

Opettajien kelpoisuusvaatimuksista on säädetty asetuksessa opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista.

Ammattipätevyydet suomi.fi

Esimerkiksi ammattikorkeakouluissa yliopettajan virkoihin edellytetään lisensiaatin tai tohtorin tutkinto.

Medianlön

4423 €/m

Offentliga sektorn

4423 €/m

Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.

Källa: Statistikcentralens lönestrukturstatistiken