Art Director
Art Director (AD) arbetar i allmänhet på en reklambyrå där hen ansvarar för ledningen av det visuella designarbetet. Arbetet kan gälla till exempel reklam, visuella uttryck eller webbsidor. Yrket förutsätter att man har visuell uttrycksförmåga, kreativitet och idérikedom. Det behövs även kännedom om marknadsföring och kommunikation samt samarbets- och ledarskapsfärdigheter och förmåga att tåla stress.
Företagen planerar och genomför marknadsföringskommunikationen. Egna marknadsföringsavdelningar vid företag inom olika branscher.
Arbetet som Art Director förutsätter konstnärlig uttrycksförmåga, kreativitet och förmåga att komma med idéer. Arbetet förutsätter kännedom om marknadsföring, kommunikation, affärsliv och trender samt språkkunskaper och allmänbildning. Förutom förmågan att uttrycka sig visuellt har hanteringen av bildbehandlingsprogram och andra nödvändiga datatekniska program en väsentlig roll. Det är också viktigt att känna till fotografering och tryckteknik.
Art Directors är ofta ledare för planeringsteamen, så ledningsfärdigheter och interaktionsfärdigheter är i nyckelposition. Samarbetsförmågan framhävs eftersom en stor del av arbetet utförs i grupp. Förmågan att stå ut med och ge konstruktiv kritik är också nödvändig. Arbetets tidvis hektiska karaktär, kombinationen av kreativitet och brådska kräver stresstålighet.
Det finns ingen direkt utbildning till Art Director. I yrket arbetar man i allmänhet med lämplig utbildning efter att man skaffat sig tillräcklig arbetserfarenhet. Man kan studera grafisk design vid högskolan för konst, design och arkitektur vid Aalto-universitetet och vid konstfakulteten vid Lapplands universitet. Den högre högskoleexamen är konstmagister. Den lägre högskoleexamen är konstkandidat.
Vid yrkeshögskolor kan man studera grafisk planering och avlägga yrkeshögskoleexamen inom kultur, medianomexamen (YH). Man kan också studera grafisk design inom formgivning, varvid examensbenämningen är formgivare (YH).
Vid yrkesläroanstalter på andra stadiet kan man studera grafisk planering och avlägga grundexamen inom mediebranschen och visuell framställning, utövare av visuell framställning Även Institutionen för marknadsföring ordnar utbildning inom marknadsföringsbranschen.
Medianlön
3551 €/m
Privata sektorn
3578 €/m
Offentliga sektorn
3381 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.