Det kan ännu förekomma störningar i Jobbmarknadens sektion E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, vänligen lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. Berätta vad du försökte göra och din sakkunniga kontaktar dig. Om det inte är möjligt att inleda arbetssökningen på grund av ett fel i tjänsten, vänligen kontakta den lokala AN-byrån eller kommunförsöket. Om du behöver ett intyg att du är arbetssökande, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten.

Anvisningar och stöd⁠

Influerare i sociala medier

Yrke Publicerad

En influerare i sociala medier är en expert inom innehållsproduktion som i sociala medier har samlat en betydande grupp följare kring sitt eget innehåll. Innehållet produceras på sociala medier, såsom YouTube, Instagram eller TikTok. I yrket krävs kommunikationsförmåga, initiativförmåga, kreativitet och samarbetsförmåga.

Företagare och företag inom mediebranschen.

Bläddra bland jobbannonser: Influerare i sociala medier

Av influerare i sociala medier förutsätts utmärkta färdigheter i innehållsproduktion och kommunikation. Innehållet ska vara högklassigt och lockande och det kan till exempel vara bilder, videor, texter och livesändningar. Influerare i sociala medier kan koncentrera sig på olika ämnen, såsom mode, skönhet, turism, mat och hälsa, varvid det krävs att man sätter sig in i ämnet och följer trenderna inom branschen.

En influerare i sociala medier ska kunna bygga upp ett eget varumärke som skiljer hen från mängden. Många företag och varumärken samarbetar med influerare i sociala medier för att marknadsföra sina produkter, tjänster och mål, vilket förutsätter att man behärskar frågor som gäller marknadsföring och företagsverksamhetens lönsamhet samt en god samarbetsförmåga.

Kontinuerlig innehållsproduktion och uppfinning av nya idéer kräver kreativitet samt intresse och nyfikenhet för de ämnen som influeraren har valt. I yrket ska man också behärska den använda publikationsplattformen väl och kunna analysera den information som den erbjuder, såsom följarnas engagemang och innehållets påverkan. Arbetet som influerare i sociala medier kräver aktivitet och tidshantering, eftersom innehållet måste produceras regelbundet och tillräckligt ofta. I arbetet måste man också tåla tråkig respons och kritik.

Arbetet kräver en företagarmässig attityd och initiativförmåga. Att bli framgångsrik som influerare i sociala medier kräver ofta mycket tid och engagemang, tålamod och kontinuerligt lärande.

Det finns ingen utbildning som leder till examen för influerare i sociala medier, men utbildning ordnas till exempel som olika webbkurser.

Sök utbildningar (studieinfo.fi)⁠

Medianlön

3000 €/m

Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.

Källa: Statistikcentralens lönestrukturstatistiken