Konsumentrådgivare
En konsumentrådgivare bistår och ger råd till kunder i problemsituationer som gäller köp av produkter eller tjänster. Till arbetet hör att bistå konsumenten i klagomålssituationer och förhandla med företaget i tvister samt att informera om frågor som gäller konsumtion. Konsumentrådgivaren måste vara väl förtrogen med lagstiftningen i området, med konsumentens och säljarens rättigheter och skyldigheter. I yrket krävs noggrannhet och goda interaktionsfärdigheter.
Kuluttajaviranomaiset, kuntien talous- ja velkaneuvonta sekä yritykset.
Kuluttajaneuvojalta edellytetään hyvää kuluttajansuojalain tuntemusta sekä muiden työhön liittyvien lakien ja säännösten hallintaa. Ammatissa tarvitaan hyviä vuorovaikutustaitoja, kykyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa sekä neuvottelutaitoja. Kuluttajaneuvojan on oltava yhteistyökykyinen, sillä työssä ollaan tekemisissä asiakkaiden, yritysten ja muiden viranomaisten kanssa.
Oma-aloitteisuus ja kyky itsenäiseen työskentelyyn ovat työssä tarpeen. Ammatissa tarvitaan selkeää suullista ja kirjallista ilmaisutaitoa. Tarkkuus ja huolellisuus ovat työssä tarpeen. Ammatissa on seurattava oman alan tapahtumien ja lainsäädännön kehittymistä.
Lisäksi ammatissa vaaditaan paineensietokykyä.
Kuluttajaneuvojien koulutustaustat vaihtelevat. Soveltuvia tutkintoja ovat esimerkiksi oikeustieteelliset, kaupalliset, hallinnolliset tai tekniikan alan tutkinnot. Kilpailu- ja kuluttajavirasto järjestää alan täydennyskoulutusta.
Medianlön
3317 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.