Medieplanerare
Medieplanerare arbetar på reklam- och mediebyråer och svarar för betjäningen av de egna kunderna i sin helhet. Till uppgifterna hör t.ex. planering av kampanjer, analys av målgrupper och jämförelse av de olika reklammedierna. Medieplaneraren måste behärska medieområdet och känna till de olika reklammedierna. I arbetet behövs bl.a. förhandlingsskicklighet, samarbetsförmåga och beräkningsfärdigheter.
Medieplanerare arbetar vid reklam- och mediebyråer. Till uppgifterna hör till exempel att planera kampanjer, analysera målgrupper och jämföra reklamverktyg. Medieplanerare måste behärska mediefältet och känna till olika reklamverktyg. I yrket behövs bland annat förhandlings- och samarbetsförmåga.
Reklambyråer, mediebyråer och andra byråer som planerar och förverkligar uppdrag på marknadsföringskommunikationens område.
Medieplaneraren måste behärska hela mediefältet. Han eller hon skall känna till de olika reklammedierna och deras egenskaper, såsom spridning, utgivningstidpunkter och -frekvens samt prissättningsgrunderna för reklamtid och - utrymme.
Av medieplanerare krävs också en helhetsuppfattning om reklamens roll och målsättningar.
I arbetet behövs förhandlingsförmåga och språkkunskaper. Samarbetsförmåga, entusiasm och vilja att söka fram och dela med sig ny information behövs likaså.
Datatekniska färdigheter och beräkningsfärdigheter behövs i arbetet.
Av medieplaneraren fordras utbildning inom handelsbranschen. Högre eller lägre högskoleexamen till ekonomie magister eller ekonomie kandidat kan avläggas inom det ekonomiska utbildningsområdet. Utbildning anordnas vid flera högskolor och universitet.
Vid yrkeshögskolor kan man studera marknadsföring och reklam och avlägga yrkeshögskoleexamen i företagsekonomi, tradenomexamen.
På andra stadiet kan man studera företagsekonomi och handel och avlägga merkonomexamen.
Yrkesinriktad grundexamen på andra stadiet kan också avläggas som fristående examen, liksom också bl.a. yrkesexamen och specialyrkesexamen i marknadskommunikation. Examina kan även avläggas genom läroavtal eller som vuxenutbildning.
Utbildning inom reklam och marknadsföring anordnas även av det finskspråkiga Marknadsföringsinstitutet. Fortbildning anordnas också av olika organisationer i branschen.
Medianlön
4453 €/m
Privata sektorn
4491 €/m
Offentliga sektorn
3736 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.