Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa voi esiintyä virhetilanteita uudistuksen takia. Jos et pysty hoitamaan asiaasi virheen vuoksi, jätä yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa. Kerro, mitä olit tekemässä, ja asiantuntijasi on sinuun yhteydessä. Jos työnhaun käynnistäminen ei onnistu Asiointi-osion virhetilanteen vuoksi, olethan yhteydessä TE-toimistoon tai kuntakokeiluun. Jos tarvitset todistuksen työnhausta, jätä asiasta yhteydenottopyyntö Asiointi-osiossa.

Ohjeet ja tuki⁠

Markkinointisuunnittelija

Ammatit Julkaistu

Markkinointisuunnittelijoiden tehtäviin kuuluu esimerkiksi markkinointikampanjoiden suunnittelua, kohderyhmien analysointia ja markkinointikanavien vertailua. Markkinointisuunnittelijan on hallittava strategista viestintää sekä tunnettava erilaiset digitaaliset alustat. Ammatissa tarvitaan yhteistyökykyä, luovuutta ja kykyä analyyttiseen ajatteluun.

Mainostoimistot ja yritysten markkinointiviestinnän osastot.

Selaa avoimia työpaikkoja: Markkinointisuunnittelija

Markkinointisuunnittelijalta vaaditaan kykyä kehittää markkinointistrategioita ja tavoitteita organisaation liiketoimintatavoitteiden perusteella. Hänellä tulee olla myös taito tunnistaa oikeat kohderyhmät ja ymmärtää heidän tarpeitaan, mieltymyksiään ja käyttäytymistään. Sisällöntuotannon taitoja ja visuaalista hahmotuskykyä tarvitaan erilaisten markkinointimateriaalien suunnittelussa.

Myös luovuutta tarvitaan, jotta osaa kehittää innovatiivisia ja vaikuttavia kampanjoita ja konsepteja, jotka erottuvat kilpailijoista. Ammatissa vaaditaan hyviä tietoteknisiä taitoja sekä kykyä seurata ja analysoida markkinointikampanjoiden tuloksia erilaisten analytiikkatyökalujen avulla. Projektinhallintataitoja vaaditaan esimerkiksi aikataulussa ja budjetissa pysymisen seurannassa. Työssä tarvitaan neuvottelutaitoja ja kielitaitoa. 

Lisäksi edellytetään kykyä työskennellä yhteistyössä muiden, kuten ulkoisten kumppaneiden, kanssa. Ammatissa täytyy seurata kaiken aikaa markkinointialan trendejä ja tekniikan kehittymistä.

Ammattikorkeakouluissa voi opiskella markkinointia ja suorittaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkinnon, tradenomi (AMK). Ylemmän tai alemman korkeakoulututkinnon, kauppatieteiden maisteri tai kauppatieteiden kandidaatti voi suorittaa kauppatieteellisellä koulutusalalla.  

Toisella asteella voi suorittaa liiketoiminnan perustutkinnon (merkonomi). Osaamisen kartuttua voidaan suorittaa myös liiketoiminnan ammattitutkinto sekä erikoisammattitutkinto. Toisen asteen ammatillinen tutkinto voidaan suorittaa myös oppisopimuksella. 

Etsi koulutuksia (opintopolku.fi)⁠

Mediaanipalkka

4453 €/kk

Yksityinen sektori

4491 €/kk

Julkinen sektori

3736 €/kk

Tiedot perustuvat mediaanituloon eli palkan määrään, joka on suuruusjärjestykseen laitettujen palkkamäärien keskimmäinen.

Lähde: Tilastokeskuksen palkkarakennetilasto