Jons berättelse: ju öppnare sinnet är, desto större är sannolikheten att hitta en arbetskarriär som passar dig

Jag har alltid varit en tyst och tillbakadragen person som hellre lyssnar än pratar. Jag tycker inte om att stå i centrum för uppmärksamhet, och därför har många förundrat sig över hur jag blivit försäljare och även varför jag stannat kvar inom den här branschen.

Jag har studerat audiovisuell kommunikation vid en yrkesskola och för närvarande avlägger jag IT-tradenomexamen vid yrkeshögskolan Laurea inom utveckling av digitala tjänster. IT-sidan har fascinerat mig länge och sysselsättningsmöjligheterna inom branschen i framtiden är mycket omfattande och mångsidiga. Jag avlägger min examen vid sidan av heltidsarbete, så mina dagar är fulla av program. Det viktigaste för mig är att se till att hålla en sund balans mellan arbete och studier och att jag inte blir utbränd.

Jag har en mångsidig arbetshistoria: Jag har gjort allt från sommarjobb på slakteriet till monterförsäljning. Efter yrkesskolan fullgjorde jag civiltjänst vid Forssa stad och därefter började jag arbeta. Jag sökte många olika arbetsplatser, främst arbeten inom den egna branschen, dvs. audiovisuell kommunikation. Sedan dök det på Instagram upp ett försäljningsarbete med installation av optiska fibernät, men jag scrollade vidare ganska snabbt. Inte skulle jag ju bli försäljare, för de bara tjatar och tröttar ut folk tills de får sin produkt såld. Men när sysselsättningsalternativen inom den egna branschen började ta slut beslöt jag att fundera närmare på saken och slutligen sökte jag jobbet. Efter intervjun fick jag veta att de ville anställa mig.

Till en början var försäljningsarbetet mycket psykiskt tungt. Jag var tvungen att handskas med många negativa svar från kunder och lära mig att komma över det negativa – en ny kund är ju alltid en ny möjlighet. Till en början var jag mycket trött efter varje arbetsdag. Den största utmaningen var när jag skulle hålla ett kundmöte själv, även om den närmaste chefen var med. Jag sabbade mötet helt och hållet, men chefen kunde ändå komma överens om ett nytt möte med samma kund. Jag föll ihop och brast i gråt. Jag trodde inte att jag kunde fortsätta jobba. Efter att ha lugnat ner mig beslöt jag mig för att fundera över vad som gick fel och ur vilket perspektiv jag borde närma mig nya kundmöten. Jag märkte att jag gick in till mötet ur ett alltför sakkunnigt perspektiv, och jag koncentrerade mig inte på kundens behov eller lyssnade på deras åsikter om den produkt som såldes. Sedan dess har jag både för mig själv och med kunder tränat på att verkligen lyssna på kunderna och vara helt mig själv utan att låtsas vara någon annan.

Tack vare det här följde min största framgång på arbetsplatsen. Nästa gång jag besökte kunden ändrade jag sättet jag närmade mig honom. Jag fokuserade på att lyssna på vad kunden använder internet till och utifrån det motiverade jag hur han skulle dra nytta av de fördelar som fibernät erbjuder gällande hastighet för bredband och internet. Mötet ledde slutligen till en affär, vilket ledde till en oerhört stor vinnarkänsla.

Därefter kom det en ny utmaning när den närmaste chefen sa upp sig i slutet av projektet. I och med detta blev hela försäljningsområdet mitt ansvar. I det skedet hade jag redan så mycket erfarenhet att jag upplevde att jag klarade mig mycket bra, även om mängden arbete var stor.

När projektet avslutades hade jag fått en första kontakt med försäljningsbranschen och jag har stannat kvar inom branschen. Under årens lopp har mina produkter bytts ut mot bland annat telefonabonnemang och solskyddsgardiner. I slutet av förra året tog jag ett kliv mot B2B, det vill säga företagsförsäljning, när jag började sälja IT-stödtjänster. Min nuvarande arbetsuppgift har hittills varit den mest intressanta och inspirerande uppgiften, eftersom IT-branschen ligger mig varmt om hjärtat.

Man måste vara noga med att ta hand om sin egen ork

Jag mötte en stor utmaning i arbetslivet förra sommaren. Då sålde jag solskyddsgardiner, som beställdes mest på sommaren. Hanteringen av det stora antalet beställningar och tidsplaneringen var så utmanande att jag kände att jag var nära att bli utbränd. Jag tänkte hela tiden på arbetet, till och med på fritiden. Min ork stod på spel och jag tog upp frågan med min dåvarande chef. Jag är evigt tacksam för att han tog situationen på allvar och hans hjälpsamma förhållningssätt. Han underskattade inte mitt tillstånd för en sekund , även om jag själv tänkte att jag skulle vara en sämre anställd än andra när jag inte klarade av samma mängd arbete som de. Jag fick en kort sjukskrivning och det var verkligen nödvändigt. Efter sjukledigheten fick jag genast stöd av min chef för att komma tillbaka till en normal arbetsrytm. Dessutom besökte jag en psykolog för att diskutera läget, vilket underlättade extremt mycket.

Efter sommaren blev mitt välmående nummer ett bland mina prioriteringar, och jag var noga med att ta hand om det. Under arbetsdagarna ger jag mig en noggrann ”deadline”, och efter det tittar, läser eller funderar jag inte på arbetet, utan jag koncentrerar mig enbart på återhämtning. Dessutom har jag sänkt min egen tröskel för att diskutera frågor som kan försämra min arbetshälsa med min chef.

Fritiden är mycket viktig för mig, eftersom jag då kan stänga av hjärnan och koncentrera mig på allt annat än arbete. Fotbollen ligger mig varmt om hjärtat, även om det ibland har varit smärtsamt att vara ett fan av Manchester United. Men jag tror att de snart simmar i pokaler. Informationstekniken är också en passion: Jag följer aktivt dess utveckling och blir entusiastisk – och rädd – över dess utveckling och potential i framtiden. Dessutom gillar jag videospel, TV-serier och filmer, eftersom jag gillar att ta del av skickliga berättares berättelser i vilken form som helst. Min största karriärdröm är att få jobba med videospel. Jag vill också själv få berätta betydelsefulla berättelser som människor kan få ta del av i en interaktiv form.

I arbetslivet har jag lärt mig att ju öppnare sinnet är för alla branscher, desto större är sannolikheten att du hittar en karriär som du tycker om. Som liten ville jag vara barnboksförfattare och paleontolog, men de är för närvarande långt ifrån mina egna drömmar som är kopplade till informationsteknik och dess utveckling. Försäljningsarbetet har hjälpt mig att vara mer social och öppen. Jag är inte alltid inne i min egen bubbla, utan vågar också uttrycka mina egna åsikter och vara mer aktiv i diskussioner. Öppenhet, ärlighet och en törst att lära sig nya saker är sådant som jag försöker satsa på i arbetslivet och jag rekommenderar det också till andra!

Det viktigaste rådet jag skulle kunna ge andra som arbetar är dock att du måste vara noga med att ta hand om din egen ork. Det lönar sig att meddela sin chef genast när det börjar kännas som att orken är slut. Ju snabbare du känner igen symtomen för utmattning, desto lättare är det att återhämta dig och återgå till en normal vardag. Även om vi arbetar för att leva får det aldrig nå den punkten att arbetet är hela livet.

Jon Mehtonen