Vilka tjänster önskas på Jobbmarknaden?
- Nyheter
I slutet av 2020 frågade vi Jobbmarknadens användare vilket serviceutbud de önskar sig. Sådana här svar fick vi.

Informationen om arbetslivet är utspridd
Enligt enkäten är information och tjänster om arbetslivet splittrade, och det kan vara svårt att hitta den senaste tillförlitliga informationen. Lediga arbetsplatser söks i många jobbsökningskanaler. Bland det digra utbudet kan det också vara svårt att identifiera vilken typ av arbetslivsrelaterad service som passar just en själv.
Jobbmarknad motarbetar splittringen genom att samla arbetslivsrelaterade tjänster och information på ett ställe. Med hjälp av matchande service är det meningen att användare ska få förslag om sådant som lämpar sig just för denne.
Erkännande av kompetens, företagande som bisyssla och dolda arbetsplatser intresserar
Att få erkännande för sin kompetens och att formulera sina styrkor är viktiga saker som lyftes fram i enkäten. Man måste kunna skilja sig från den stora mängden av alla sökande. Men det är också viktigt att identifiera hur den egna kompetensen kan tillämpas och hur den kan utvecklas så att den bättre motsvarar arbetslivets framtida behov. Information och tjänster för identifiering och marknadsföring av den egna kompetensen, mentorskap för att identifiera de egna styrkorna och hitta en egen karriärväg är sådant som önskas på Jobbmarknaden. Dessutom önskas tjänster med låg tröskel, såsom kortkurser och utbildningar, med vilka man kan stärka den egna kompetensen och hitta nya perspektiv på arbetslivet. Användarna önskar också info om förändringar på arbetsmarknaden samt vilka kompetenser som behövs i framtiden.
Det är viktigt att identifiera arbetstillfällen som ligger utanför de öppna annonseringarna. Enligt en undersökning som Sitra låtit göra hade cirka 70 procent av finländarna 2016 hittat sin dåvarande arbetsplats på annat sätt än genom en allmän platsannons (Uuden työn valmiudet ja reitit työelämään). Av Jobbmarknaden öskar man konkret hjälp med att hitta och identifiera arbetstillfällen som inte är lediganslagna. Det kan vara deprimerande att söka jobb särskilt när arbetslösheten drar ut på tiden och man inte får svar på de skickade ansökningarna. Då blir det viktigt med uppmuntran och stöd, att identifiera olika alternativ samt kamratstöd genom liknande karriärberättelser. På Jobbmarknaden kan du redan dela din egen karriärberättelse för att inspirera andra.
När arbetslivet förändras blir det vanligare att på olika sätt arbeta utanför de traditionella anställningsförhållandena. De som använder Jobbmarknaden behöver information om hur jobbsökning och lönearbete kunde kombineras med företagande eller att vara lätt företagare. På Jobbmarknad finns redan nu tjänster och informationsinnehåll med anknytning till olika former av företagande, och utbudet utvidgas säkert i fortsättningen.
Jobbmarknad samlar också tjänster för arbetsgivare på ett ställe
Enligt enkäten behöver arbetsgivare och företagare information om till exempel förändringar i anställningsförhållanden, parternas rättigheter och skyldigheter samt verksamhetssätt vid distansarbete. Arbetsgivarna anser att det vore nyttigt om serviceproducenterna i arbetslivet samt utbildningar och evenemang inom olika ämnesområden lätt kunde hittas på ett och samma ställe, utöver datainnehållet. Jobbmarknaden samlar också arbetslivstjänster för företag och arbetsgivare under samma tak. Under de exceptionella tiderna poängteras även service som tillhandahålls på distans och på webben.
Jobbmarknaden växer och utvecklas hela tiden. Vi fortsätter att utveckla Jobbmarknadens serviceutbud utifrån svaren för att i framtiden ska betjäna Jobbmarknadens alla användare så bra som möjligt. Vi vill tacka alla som svarat på enkäterna!
Kolla servicen på Jobbmarknad under "Tjänster".
Om du vill bidra med dina egna tjänster för utveckling av arbetslivet eller kompetensen till Jobbmarknaden, läs mer under ”Samarbetspartner”.