Ratapihatyöntekijä
"Pidän ratapihatyöntekijän ammatista, koska työskentelemme säännellyssä työympäristössä. Kaikki tietävät, mitä pitää tehdä, koska työhön on selkeät ohjeet. Kaikki myös noudattavat noita ohjeita, koska työssämme turvallisuus on kaiken tekemisen perusta. Nautin tämäntyyppisestä työstä, koska olen itsekin säntillinen. Toisaalta pidän vapaudesta ja siitä, että olen itse vastuussa työstäni. Koen, että ulkotyössä on enemmän hyviä kuin huonoja puolia."
- Jaakko Soirinsuo
- Ratapihatyöntekijänä VR Transpointilla.
- Suorittanut työnantajan järjestämän konduktöörikurssin sekä myöhemmin Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy:n järjestämän ratapihatyöntekijän koulutuksen.
- Työkokemusta alalta 1,5 vuotta.
Kerro lyhyesti, mitä teet työksesi.
Toimin ratapihatyöntekijänä VR:llä. Työtehtäväni liittyvät junien tavaravaunujen vastaanottoon ja uudelleenjärjestelyyn ratapihalla. Ratapihatyöntekijä irrottaa saapuvien junien tavaravaunut toisistaan ja kokoaa lähtevät vaunut tavarajuniksi.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
Lukion jälkeen minulla ei ollut selkeää suunnitelmaa tulevaisuudelle. Kokeilin erilaisia työtehtäviä, mutta mikään ei innostanut minua riittävästi. Äitini oli nähnyt lehdessä ilmoituksen, jossa VR haki uusia työntekijöitä. Hakeuduin konduktöörin tehtäviin, mutta pidemmän päälle koin jatkuvan asiakaspalvelun itselleni liian kuormittavaksi. Myös työmatka oli pitkä, sillä junat lähtivät Helsingistä. Pidin kuitenkin VR:stä työnantajana, ja minulle tarjoutui uusi mahdollisuus, kun sisäisessä rekrytoinnissa haettiin ratapihatyöntekijöitä. Minua kiehtoi ajatus, että ratapihatyössä pääsee ajamaan veturilla.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Kun saavun Kouvolan ratapihalle, kirjaan matkapuhelimella työaikani alkaneeksi. Vaihdan antistaattiset työvaatteet ja turvakengät sekä laitan tarvittavat suojaimet. Ratapihatyöntekijä siirtää vaarallisia aineita sisältäviä lasteja, joten suojavarusteet täytyy olla kunnossa. Ratapihatyöntekijöillä on useita eri työtehtäviä ratapihalla. Varusteiden pukemisen jälkeen lähden kohti työtehtävää, joka minulle on sinä päivänä osoitettu.
Työpäivälle merkitty tehtävä voi olla esimerkiksi tavaravaunujen vastaanotto, vaunujen työntäminen dieselveturilla laskumäkeä pitkin alas kohti uusia raiteita, vaunujen jarruttaminen laskumäessä tai vaunujen kokoaminen uusiksi juniksi. Jokaisella ratapihalla työskentelyä varten on oma koulutuksensa, ja jokaiseen työtehtävään on oma perehdytys. Hoidan työvuoroni yhteistyössä muiden ratapihatyöntekijöiden kanssa. Jos joku on sairastunut, saatan lähteä kesken päivän tuuraamaan toiseen tehtävään.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
Työympäristöni on ratapiha. Työ on ulkotyötä, jossa joutuu kävelemään paljon. Ratapihatyöntekijän työ on epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, ja töitä voi olla minä tahansa viikonpäivänä. Tyypillinen työpäivän kesto on kahdeksan tuntia. Yötyöstä saa työajanhyvitystä eli jakson työtunnit tulevat nopeammin täyteen, jos tekee yövuoroja.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Ratapihatyöntekijän pitää olla järjestelmällinen, rauhallinen ja tarkkaavainen. Lisäksi täytyy osata kommunikoida selkeästi. Suurin osa viestinnästä tapahtuu viranomaisverkko Virvessä. Koska työskentelemme suurien massojen ja vaarallisia aineita sisältävien lastien kanssa, vaatii radiopuhelimessa kommunikointi riittävää suomen kielen taitoa, kykyä ilmaista etäisyyksiä sekä varoittaa mahdollisista vaaratilanteista selkeästi.
Ratapihatyössä ei saa hosua ja koko ajan pitää olla selvillä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Myös vuodenaikojen vaikutusta työn etenemiseen pitää osata arvioida. Pitää tietää esimerkiksi, miten pakkasen liukastama kisko vaikuttaa vaunun etenemiseen. Lisäksi tässä ammatissa edellytetään hyvää terveydentilaa ja fyysistä kuntoa sekä tarkkaa näköä ja kuuloa.
Mikä on parasta ammatissasi?
Pidän ratapihatyöntekijän ammatista, koska työskentelemme säännellyssä työympäristössä. Kaikki tietävät, mitä pitää tehdä, koska työhön on selkeät ohjeet. Kaikki myös noudattavat noita ohjeita, koska työssämme turvallisuus on kaiken tekemisen perusta. Nautin tämäntyyppisestä työstä, koska olen itsekin säntillinen. Toisaalta pidän vapaudesta ja siitä, että olen itse vastuussa työstäni. Koen, että ulkotyössä on enemmän hyviä kuin huonoja puolia.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
Ulko- ja vuorotyön tekemisessä on sekä haittoja että etuja. Huonossa kelissä työskenteleminen on raskaampaa.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee ratapihatyöntekijän ammattia?
Ratapihatyöntekijän tulee suunnitella omaa elämäänsä jonkin verran työvuorojen ehdoilla. Töihin ei voi tulla väsyneenä, koska työ on vastuullista. Itsestään pitää osata pitää huolta. Alkoholin suhteen on tietenkin nollatoleranssi, mutta on hyvä tiedostaa, että tässä työssä sitä valvotaan säännöllisesti pistokokeilla. Tämä on täydellinen ammatti ihmiselle, joka nauttii täsmällisyydestä, pitää ulkotyöstä ja on edes vähän kiinnostunut rautateistä ja logistiikasta.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Talouden suhdanteet ja suuret muutokset, kuten metsäteollisuuden sakkaaminen tai Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainaan, vaikuttavat rautatieliikenteeseen. Toisaalta rautatiekuljetukset ovat verrattain ilmastoystävällinen tapa kuljettaa suuria tavaramääriä. Siinä mielessä olen hyvin luottavainen, että töitä riittää myös tulevaisuudessa.