Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Projektplanerare, konservator

Intervjuer Publicerad

"I allmänhet behöver en konservator vara noggrann och omsorgsfull samt ha förmåga att koncentrera sig långsiktigt. Detta är också viktigt i mitt arbete, men att arbeta med stora föremål och vara utomhus kräver dessutom att man tål höga platser, är fysiskt stark och har psykisk uthållighet."

Konservaattori Polina Semenova
  • Polina Semenova
  • Projektplanerare och konservator av offentlig konst vid Helsingfors konstmuseums (HAM) enhet för offentlig konst.
  • Utexaminerad konservator (YH) från yrkeshögskolan Metropolia.
  • Åtta års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag ser till att den offentliga konst som ingår i Helsingfors konstsamling bevaras. Jag planerar årsklockan för underhållet av hela konstsamlingen, konservering av enskilda verk och överföringsprojekt. En del av konserveringsarbetet utför jag själv och en del av arbetet beställs av utomstående tjänsteleverantörer. I mitt arbete är det viktigt att ha ett nära samarbete med stadens övriga aktörer, såsom miljösektorn och byggtjänsten.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

På sätt och vis av en slump. I gymnasiet var jag intresserad av psykologi och samhällsvetenskaper, men efter studentskrivningarna var jag så utmattad att jag inte orkade läsa till inträdesproven. Därför tittade jag på utbildningar vars inträdesprov inte krävde några förberedelser. Konservatorsutbildningen uppfyllde detta kriterium. Branschen var på något sätt bekant, eftersom min teckningslärares dotter hade börjat studera där några år tidigare. Då tänkte jag ”wow, vilken intressant bransch”. Kanske det sådde ett frö hos mig.

Specialiseringen på skulpturer och statyer dök upp i samband med praktiken och var min dåvarande studiekamrats och nuvarande makes idé. Samtidigt kom inte heller det från ingenstans, eftersom jag minns att skulpturer fascinerade mig redan som barn, och de var närvarande i mina lekar.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

En typisk arbetsdag beror på årstiden. När vädret är varmt gör jag många konditionsgranskningar och praktiskt konserveringsarbete. När det är kallt består mitt arbete närmast av kontorsarbete, det vill säga planering av den kommande perioden, förberedelse av beställningar och avtal, utveckling av rutiner och samarbete med kollegor. På våren lediganslår vårt museum ofta praktikplatser, och då händer det att jag deltar i handledningen av konservatorstuderande. Jag ger också mycket rådgivning om underhåll och konservering av offentlig konst, och dessutom håller jag expertanföranden vid olika evenemang inom branschen.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Arbetsmiljön varierar beroende på arbetsuppgiften. Kontorsarbetet utförs på ett kontor i anslutning till konstmuseet, där jag har en egen plats med justerbart skrivbord och sadelstol. När jag arbetar med statyer ute på fältet har jag inte tillgång till något kafferum, än mindre en toalett, och dessutom lämnar ergonomin i arbetsställningarna en del övrigt att önska. Arbetstiden är vanlig kontorsarbetstid som jag kan placera in som jag vill mellan klockan 7 och 18. Ett sällsynt undantag till detta är akuta utryckningar, till exempel på grund av plötsliga skador på ett verk, samt underhåll av konstverk i metron, som alltid sköts nattetid.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

I allmänhet behöver en konservator vara noggrann och omsorgsfull samt ha förmåga att koncentrera sig långsiktigt. Detta är också viktigt i mitt arbete, men att arbeta med stora föremål och vara utomhus kräver dessutom att man tål höga platser, är fysiskt stark och har psykisk uthållighet. Det skulle vara mycket svårt att utföra mitt arbete om jag inte hade körkort eller inte kunde använda personlift eller olika verktyg.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa är att få se verk på nära håll. När man står nere på marken ser man nämligen inte alltid alla fiffiga detaljer som konstnärerna har gjort. Arbetet kan också ta konservatorn till mycket speciella platser, till exempel in i statyer.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Arbetet utomhus är fysiskt ansträngande och kräver mycket noggrann planering för att lyckas. Formerna på verken och de krav de ställer är så varierande att verktygen och arbetssätten ibland måste anpassas just för det objekt man arbetar med, vilket ibland orsakar huvudbry.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli konservator?

Jag rekommenderar att man väljer ett specialiseringsområde som passar ens egen karaktär och som gör det möjligt att sticka ut i arbetslivet. För en konservator går resan till en fast anställning traditionellt via många snuttjobb, och det är väldigt vanligt att man måste åka till en annan ort för att jobba.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Jag tycker att konservatorernas yrkeskår har etablerat sig på museer och kulturmiljöbranschen. Erkännandet av expertisen borde också synas i löneutvecklingen, men det verkar krävas arbetskraftspolitiska beslut för det. Behovet av konservatorer kommer naturligtvis inte heller att minska i framtiden, tvärtom.

Dela artikeln