Museilektor
"Arbetet på ett museum är inspirerande, eftersom det på andra sidan väggen finns en hel värld av skatter från det förflutna, ivriga kunder och sorlande folkmyller."
- Sanna Valoranta
- Museilektor vid Finlands nationalmuseum.
- Har avlagt lägre högskoleexamen inom kulturforskning och högre högskoleexamen i samhällshistoria vid Helsingfors universitet samt specialyrkesexamen i ledarskap och företagsledning som läroavtalsutbildning vid Management Institute of Finland.
- 15 års erfarenhet inom branschen.
Berätta kort vad du arbetar med.
Jag arbetar vid enheten för publikarbete och evenemang vid Finlands nationalmuseum. Finlands nationalmuseum består av åtta museiobjekt och två medeltida slott. Finlands nationalmuseum är en del av Museiverket som lyder under undervisnings- och kulturministeriet.
Mitt arbete är att erbjuda inspirerande erfarenheter av historia och kultur. Till mina arbetsuppgifter hör att planera publikprogram, dra upp pedagogiska riktlinjer samt delta i evenemangs- och utställningsproduktioner och samhälleliga samarbetsprojekt. Vårt teams mål är att göra historien och olika samhälleliga och kulturella teman begripliga, intressanta och upplevelserika för olika publiker.
Hur har du hamnat i det yrke du valt?
Jag drömde aldrig om att få jobba på ett museum – det fanns knappt några museer på min lilla hemort. Under det första studieåret vid institutionen för kulturforskning fick vi veta att man kunde sysselsätta sig till exempel på museer. Då tänkte jag att jag aldrig skulle kunna jobba på ett så stillastående ställe!
I början av det andra studieåret sökte jag deltidsarbete. Postmuseet sökte guider, och en av mina studiekompisar lockade med mig att söka dit. Att prata och vara med människor har aldrig känts främmande, så jag frågade mig varför jag inte skulle kunna handleda skolgrupper och samtidigt finansiera mina studier.
Nästan femton år senare kan jag fortfarande säga att jag njuter av att möta människor och av de positiva känslor som jag kan skapa genom ett inspirerande och överraskande evenemang, en välskriven pedagogisk rundtur eller en insiktsfull utställning. Jag har lärt mig att museer är allt annat än stillastående.
Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.
Utåt sett ser typiska arbetsdagar ut som om jag bara sitter vid datorn eller är på möten. I mitt arbete träffar jag många: kollegor, samarbetspartner och kunder. Jag leder och deltar i möten där vi tillsammans bollar idéer.
Mitt arbete är i många avseenden skriftligt. Jag arbetar med koncept, sammanställer produktionsdokument och sköter både intern och extern kommunikation i projekt. Jag fungerar dagligen som koordinator och facilitator mellan människor och ser till att planer går framåt i praktiken. Dessutom söker jag nya och överraskande lösningar för tjänster, evenemang och utställningar. Ibland kan min arbetsdag omfatta till exempel transport av materiel som behövs under ett evenemang, eller en beställning eller hantering av en kopia av ett föremål som gjorts utifrån ett arkeologiskt fynd.
Jag talar också till den bredare publiken ansikte mot ansikte och uppträder vid live-strömmade offentliga tillställningar. Utöver allt det här utbildar jag varje år nya guider till våra museiobjekt.
Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?
Min arbetsmiljö är huvudsakligen ett museum och min arbetstid är flexibel. Jag kan också arbeta på distans. Jag njuter dock mest av att arbeta i museimiljö.
Före ett evenemang eller en utställning blir det långa dagar och man arbetar även på kvällar och veckoslut. Däremot kan jag ta ledigt på en vardag eller ha kortare arbetsdagar när det är lugnare. Jag tycker om den flexibilitet som mitt arbete medför, eftersom det underlättar förvånansvärt mycket i en barnfamiljs vardag.
Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?
I mitt arbete krävs förmåga att arbeta i föränderliga förhållanden, och dessutom måste man tidvis vara stresstålig. Det är viktigt att ordna och styra upp den egna arbetstiden för att orka i arbetet. Dessutom är det bra att ge näring åt sin kreativitet och vara öppet nyfiken på aktuella fenomen.
Man måste ha färdigheter för att koordinera och leda projekt. Kreativa idéer måste ge konkreta resultat med tillgängliga resurser, och det är en av mina viktigaste uppgifter att ansvara för att detta lyckas. Samarbetsfärdigheter är också mycket viktiga, eftersom alla projekt genomförs i team och tillsammans med samarbetspartner. Man måste komma överens med olika människor, kulturer och arbetssätt och ändå få saker gjorda i tid. Dessutom måste man kunna uppträda.
Vad är det bästa med ditt yrke?
Arbetet på ett museum är inspirerande, eftersom det på andra sidan väggen finns en hel värld av skatter från det förflutna, ivriga kunder och sorlande folkmyller. Dessutom är en av de bästa sidorna med det här arbetet att min arbetsdag aldrig är likadan. Jag tycker om variationen och flexibiliteten i mitt arbete.
Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?
Det är svårt att se egentliga nackdelar med att jobba inom museibranschen. Utmaningarna i mitt arbete är desamma som i arbetslivet i allmänhet. Arbetstakten är rask och det finns inte alltid tid för återhämtning, och dessutom är resurserna begränsade. Det finns också mycket konkurrens inom museibranschen och det finns färre fasta arbetsplatser än intresserade arbetssökande.
Vad skulle du berätta för en person som överväger att bli museilektor?
Museet är bara en miljö där jag kan utnyttja min kompetens. Utifrån min arbetsbeskrivning skulle jag också kunna arbeta vid ett kulturhus, inom en organisation, inom den pedagogiska planeringssidan eller inom evenemangsproduktionen. Om museet som arbetsplats känns intressant uppmanar jag dig att bekanta dig med olika arbetsbeskrivningar. I Finland finns det många museer av olika storlek och arbetet kan skilja sig mycket mellan olika platser. I de minsta organisationerna är personalens arbetsfält ofta mer omfattande, medan arbetsuppgifterna i de större organisationerna har fördelats mer.
Museibranschen är mycket mångsidig. På min nuvarande arbetsplats arbetar producenter, experter inom kommunikations- och marknadsföringsbranschen, personer inom ekonomi, forskare, konservatorer, planerare, snickare, personer som bytt från kemi till museibranschen och experter inom den audiovisuella branschen – för att bara nämna några!
Hur ser framtiden ut för ditt yrke?
Antalet museibesök ökar hela tiden på nationell nivå. När det sker många förändringar i världen och utmaningar uppstår söker man trygghet och glädje i kulturen samt historiska svar på nuet. Jag upplever att museiverkens framtid är ljus. Men naturligtvis syns de samhälleliga konjunkturväxlingarna och den ekonomiska situationen alltid inom kultur- och undervisningssektorn.