Det kan förekomma störningar i sektionen E-tjänster på grund av uppdateringen. Om du inte kan sköta ditt ärende på grund av en störning, lämna en kontaktbegäran i E-tjänsten. E-tjänsterna har ett driftavbrott vid årsskiftet. Läs mer

Anvisningar och stöd⁠

Taxiförare

Intervjuer Publicerad

"Jag tillbringar all min arbetstid i bilen, eftersom jag kör cirka 100 000 kilometer om året. Jag arbetar ensam, men taxichaufförerna har en tät arbetsgemenskap. Medan vi väntar på transporter umgås vi mycket och diskuterar och dricker kaffe tillsammans. Andra förare ger mycket stöd i arbetssituationer."

Taksinkuljettaja Suvi Sievänen
  • Suvi Sievänen
  • Taxiförare och företagare vid Taksiliikenne Sievänen Oy.
  • Har avlagt yrkesexamen för företagare vid Jyväskylä utbildningssamkommun Gradia samt utbildningen för taxiförare med Jyväskylä regionala taxi.
  • 15 års arbetserfarenhet inom branschen.

Berätta kort vad du arbetar med.

Jag kör taxi, dvs. tar kunder med bil från ett ställe till ett annat. Många av mina kunder är personer som varit på fest eller till butiken, och turister. En kundgrupp utgörs av personer som behöver transport som avtalats med kommuner eller välfärdsområden: äldre personer, personer med funktionsnedsättning, sjuka personer och skolelever. För dessa behövs ofta tilläggsutrustning eller hjälpmedel.

Hur har du hamnat i det yrke du valt?

Jag blev ursprungligen taxichaufför eftersom jag ville prova på yrket. Jag körde taxi i nästan 10 år åt en annan företagare, men grundade mitt eget företag för cirka fem år sedan.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

Arbetsdagarna är mycket varierande. När man åker till arbetet vet man aldrig vad som händer under dagen och var man hittar sig själv. Först kopplar jag på alla arbetsrelaterade apparater i bilen, såsom terminalen för beställningar samt FBL-telefonerna, dvs. de telefoner som krävs för transportuppgifter enligt handikappservicelagen. Sen väntar jag på kunderna och tar dem till destinationen.

Under ett arbetsskift kan antalet klienter vara 10–40, under vardagar vanligtvis cirka 20 och under veckoslut upp till 40. En del kunder är väldigt pratsamma och andra säger ingenting. Man kan också vara tyst i bilen, men i allmänhet uppstår det något slags samtal med kunderna under resan.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag tillbringar all min arbetstid i bilen, eftersom jag kör cirka 100 000 kilometer om året. Jag arbetar ensam, men taxichaufförerna har en tät arbetsgemenskap. Medan vi väntar på transporter umgås vi mycket och diskuterar och dricker kaffe tillsammans. Andra förare ger mycket stöd i arbetssituationer.

Taxibilar arbetar i princip alltid, dvs. är i beredskap dygnet runt. Dag- och nattskift skiljer sig från varandra och stämningen i arbetet varierar beroende på om man arbetar natt eller dag. Under nattskiftet är kunderna ofta personer som varit ute och festat. Dagskiftets kunder är till exempel äldre och sjuka på väg hem eller till sjukhus.

Vilka kunskaper eller egenskaper krävs i yrket?

Utgångspunkten är att man gillar att köra bil samt kan röra sig i trafiken och planera rutter. Lyckligtvis finns det numera hjälpmedel för att planera rutter. Initiativförmåga är till fördel, eftersom man blir tvungen att lösa eventuella problem medan man är ensam i bilen.

Numera kräver arbetet datateknisk kompetens, eftersom man måste kunna schemalägga skjutsarna med en mobilapplikation. En taxiförare måste ha tålamod och vara lugn, eftersom väntetiden är stor och man ofta hör samma saker under körningarna. Man måste vara serviceinriktad, eftersom man ofta måste hjälpa kunderna med till exempel butikskassar och ibland får man hjälpa dem med att komma ända in i hemmet. Om kunden är berusad eller äldre följer jag också lite med hur personen klarar sig efter att hen har gått ur taxin.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med det här arbetet är mångsidigheten och variationen, eftersom alla arbetsdagar är olika. Arbetet får utföras ganska fritt enligt ens egen livsrytm.

Vilka är skuggsidorna i yrket eller vad känns utmanande?

Det mest utmanande är kunder som inte vill betala för skjutsen. Det är beklagligt och situationen blir både tidskrävande och besvärlig. Man stöter i allmänhet på två eller tre sådana kunder under veckosluten, men minst en varje månad.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att taxi förare?

Om man kommer överens med människor och tycker om att köra bil lönar det sig absolut att pröva på det här arbetet.

Hur ser framtiden ut för ditt yrke?

Antalet taxianvändare ökar i Finland eftersom människors medelålder stiger. Även sjuka människor transporteras mer än tidigare. I fortsättningen behövs ett nära samarbete mellan olika transportsätt, eftersom kunderna förutom taxi också använder tåg eller buss och vill komma från dörr till dörr med kombinationer av olika transportsätt.

Bild: Sami Mäkinen

Yrkesområde

Dela artikeln