Taksinkuljettaja
"Vietän kaiken työaikani autossa, sillä ajan noin 100 000 kilometriä vuodessa. Työskentelen yksin, mutta taksikuskeilla on tiivis työyhteisö. Kuljetuksia odottaessa olemme paljon tekemisissä toistemme kanssa, ja juttelemme ja kahvittelemme. Muilta kuskeilta saa paljon tukea työtilanteisiin."
- Suvi Sievänen
- Taksinkuljettaja ja yrittäjä Taksiliikenne Sievänen Oy:ssä.
- Suorittanut yrittäjän ammattitutkinnon Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradiassa sekä taksinkuljettajan koulutuksen Jyväskylän aluetaksilla.
- Työkokemusta alalta 15 vuotta.
Kerro lyhyesti mitä teet työksesi.
Ajan työkseni taksia, eli vien asiakkaita autolla paikasta toiseen. Useat asiakkaistani ovat juhlijoita, kaupassa kävijöitä ja matkailijoita. Vanhukset, vammaiset, sairaat ihmiset ja koululaiset ovat asiakasryhmä, joiden kuljettamiseen on tehty sopimus kunnan tai hyvinvointialueen kanssa ja joiden kuljettamiseen tarvitaan usein lisävarusteita tai apuvälineitä.
Miten olet päätynyt valitsemaasi ammattiin?
Päädyin alun perin taksikuskiksi kokeilunhalun vuoksi. Ajoin melkein 10 vuotta taksia renkinä eli toisen yrittäjän palveluksessa, minkä jälkeen perustin oman yritykseni noin viisi vuotta sitten.
Kuvaile tyypillistä työpäivääsi tai työviikkoasi.
Työpäivät ovat hyvin vaihtelevia. Koskaan ei töihin lähtiessä tiedä, mitä päivän aikana tapahtuu ja mistä itsensä löytää. Ensimmäisenä kytken autossa kaikki työhön liittyvät laitteet päälle, kuten kyytien välityspäätteen sekä vpl-puhelimet eli vammaispalvelulain mukaisissa kuljetustehtävissä vaadittavat puhelimet. Sen jälkeen odotan asiakkaita ja kuljetan heidät määränpäähän.
Työvuoron aikana asiakkaita voi olla 10–40, arkipäivisin tyypillisesti noin 20 ja viikonloppuisin yövuorossa jopa 40. Osa asiakkaista on todella puheliaita, ja toiset eivät puhu mitään. Autossa voi ihan hyvin olla myös hiljaa, mutta yleensä asiakkaiden kanssa syntyy jonkinlaista puhetta matkan aikana.
Millaisessa työympäristössä tai millaisina työaikoina työskentelet?
Vietän kaiken työaikani autossa, sillä ajan noin 100 000 kilometriä vuodessa. Työskentelen yksin, mutta taksikuskeilla on tiivis työyhteisö. Kuljetuksia odottaessa olemme paljon tekemisissä toistemme kanssa, ja juttelemme ja kahvittelemme. Muilta kuskeilta saa paljon tukea työtilanteisiin.
Taksit ovat periaatteessa aina töissä eli valmiudessa ympäri vuorokauden. Päivä- ja yövuorot poikkeavat toisistaan, ja tunnelma työssä vaihtelee sen mukaan, tekeekö töitä yövuorossa vai päivällä. Yövuoroissa asiakkaana on paljon huvittelemassa olevia ihmisiä. Päivävuoron asiakkaat ovat esimerkiksi vanhuksia ja sairaita matkalla kotiin tai sairaalaan.
Millaista osaamista tai ominaisuuksia ammatissa vaaditaan?
Lähtökohtana on, että tykkää ajaa autolla sekä osaa toimia liikenteessä ja suunnitella reittejä. Ajoreitin suunnitteluun on onneksi nykyään apuvälineitä. Oma-aloitteisuus on eduksi, sillä mahdolliset ongelmat ratkotaan autossa yksin.
Nykyään työssä vaaditaan tietoteknistä osaamista, sillä kyytejä pitää osata aikatauluttaa mobiilisovelluksella. Taksinkuljettajan on oltava kärsivällinen ja rauhallinen, sillä odottelua on paljon ja kyytien aikana kuulee usein samoja juttuja. On oltava palvelualtis, sillä asiakkaita autetaan paljon esimerkiksi kauppakassien kanssa ja joskus asiakas autetaan kotiin sisälle asti. Jos asiakas on humalainen tai ikäihminen, seuraan myös hieman, miten hän pärjää taksista nousemisen jälkeen.
Mikä on parasta ammatissasi?
Parasta tässä työssä on monipuolisuus sekä vaihtelevuus, sillä kaikki työpäivät ovat erilaisia. Työtä saa tehdä melko vapaasti oman elämänrytmin mukaisesti.
Mitkä ovat ammatin varjopuolia tai mikä tuntuu haastavalta?
Haastavinta ovat asiakkaat, jotka eivät halua maksaa kyydistä. Se harmittaa, koska silloin omaa aikaa ja vaivaa menee hukkaan. Tällaisia asiakkaita on yleensä viikonloppuisin kaksi tai kolme, mutta joka kuukausi vähintään yksi.
Mitä kertoisit henkilölle, joka harkitsee taksikuskin ammattia?
Jos tulee ihmisten kanssa toimeen ja tykkää ajaa autolla, tätä työtä kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Millaisena näet ammattisi tulevaisuuden?
Taksien käyttäjäkunta Suomessa lisääntyy, koska ihmisten keski-ikä nousee. Myös sairaita ihmisiä kuljetetaan aiempaa enemmän. Jatkossa tarvitaan tiivistä yhteistyötä eri kuljetusmuotojen välillä, sillä asiakkaat käyttävät taksikyydin lisäksi myös junaa tai bussia, ja haluavat päästä ovelta ovelle eri kuljetusmuotojen yhdistelmillä.
Kuva: Sami Mäkinen