Copywriter
Copywritern kommer med idéer och skriver reklamtexter på webben, i tidningar, tv och radio. Arbetet kan också gå ut på att planera kampanjer. Copywriters arbetar vid reklambyråer och digitala byråer. I yrket behövs kreativitet, förmåga att uttrycka sig skriftligt, kännedom om marknadsföringskommunikation och samarbetsförmåga.
Reklambyråer. Digitala byråer.
Copywriteryrket förutsätter kreativitet samt skriftlig och muntlig uttrycksförmåga. Man ska kunna genomföra idéerna som konkreta reklamer och effektiva uttryck med beaktande av klientens mål och behov. Arbetet förutsätter kännedom om marknadsföringskommunikation, kännedom om affärslivet och trender, målgruppernas psykologiska förståelse samt god allmänbildning.
Samarbetsförmågan är viktig i det teamarbete som är typiskt för reklambranschen. Copywritern ska behärska ett tydligt skrivsätt och grammatiken. Arbetet förutsätter också datatekniska färdigheter. Presentationsfärdigheter och språkkunskaper är till en fördel.
I yrket måste man tåla kritik mot kreativt arbete. Den snabba takten i branschen kräver stresstålighet.
Som copywriter arbetar man med examina inom olika utbildningsområden. Många har utbildning inom handel eller kommunikation. Det finns också självlärda copywriters.
Lämpliga examina är till exempel ekonomie magisterexamen, yrkeshögskoleexamen i företagsekonomi (tradenom), grundexamen i affärsverksamhet (merkonom) samt examina i kommunikation, såsom yrkeshögskoleexamen i journalistik (medianom), politices magister och magister i samhällsvetenskaper samt till exempel filosofie magisterstudier med betoning på finska eller litteratur eller konstmagisterexamen.
Vid Rastor-instituutti är det möjligt att avlägga textplanerarexamen.
Medianlön
4453 €/m
Privata sektorn
4491 €/m
Offentliga sektorn
3736 €/m
Informationen baserar sig på en medianinkomst, det vill säga på den lön som ligger i mitten av löner ordnade i storleksordning.