Jobbmarknads regionala sidor har förnyats

Nyheter

Innehållet och strukturen på de regionala sidorna har förnyats, och Jobbmarknad erbjuder nu ortspecifik information på ett enklare och mångsidigare sätt än tidigare. För användaren är de regionala sidorna ett enkelt sätt att hitta lediga arbetsplatser i just det egna området samt arbetslivsrelaterade tjänster och aktuella ärenden.

De regionala sidorna finns i Jobbmarknads övre meny. Användaren kan välja om hen vill granska innehållet kommunvis eller på landskapsnivå. Den regionala sidan samlar lokala arbetslivsaktörer och deras tjänster på ett ställe. 

Som basinnehåll på alla regionala sidor visas lediga arbetsplatser och sysselsättningstjänster som beskrivs i Suomi.fi-servicedatalagret. Utöver dessa kan regionerna om de så önskar publicera aktuellt innehåll, till exempel nyheter, evenemangsuppgifter eller videor. Med hjälp av kontaktuppgifterna som visas på den regionala sidan kan aktörerna planera till vilka organisationer och tjänster kunden hänvisas i olika ärenden. 

Innehållet på de regionala sidorna skapas i samarbete mellan regionens sysselsättnings- och näringsaktörer. Aktörerna planerar tillsammans hurdan helhet som erbjuds på de regionala sidorna. Via de regionala sidorna kan olika organisationer erbjuda tjänster på ett övergripande sätt och över organisationsgränserna. Underhållet av de regionala sidorna och innehållsproduktionen ligger i regionernas egna händer. Regionerna besluter också på vilka språk de regionala sidorna produceras. För närvarande är det möjligt att erbjuda innehåll på finska, svenska och engelska på Jobbmarknad. 

 Det nya konceptet för de regionala sidorna bereddes tillsammans med tre pilotområden 

Det nya konceptet för de regionala sidorna bereddes tillsammans med de regionala sysselsättningsaktörerna. Deltagarna kom från tre landskap: Från Södra Savolax deltog S:t Michel och Pieksämäki, från Birkaland Tammerfors och Nokia, och från Norra Österbotten Uleåborg, Kuusamo och Brahestad. Deltagarna kom från olika organisationer, såsom AN-byråer, städernas sysselsättnings- och näringstjänster, utvecklingsbolag och verksamhetscenter. 

Även kundernas behov och synpunkter utreddes genom användarintervjuer i utvecklingsskedet. På så sätt ville man säkerställa att de nya regionala sidorna motsvarar både kundernas och arbetslivsaktörernas behov. 

Senare kan man i samband med de regionala sidorna skapa så kallade temasidor som ger särskild synlighet för till exempel regionens sysselsättningsteman eller aktuella kampanjer. Därtill är avsikten att tillhandahålla regionala arbetslivsrelaterade statistik-, prognostiserings- och forskningsdata. 

Arbetet med att utveckla dessa helheter inleds under våren, men en noggrannare tidtabell för genomförandet är ännu inte känd.